Dessa underbara hovar och underbara hovslagare..

Ja du vad ska man säga???

Hästen har bott hos dig i 3 dagar!!!! och ändå så väljer du att starta en tråd och uppvisa både i bilder och egen utsago ren vanskötsel som borde leda till att du t.o.m. är skyldig att göra en anmälan (med anledning av vad du själv förmedlar).

Vad är din tanke med denna tråd??? Vad är din tanke med detta "projekt"???

Hästar är inte något projekt utan levande varelse av kött å blod vilket majoriteten inom travsporten borde ha i åtanke.

I stället för att anklaga mig för att komma med påhopp,, svara i stället på vilken typ av projekt det är du bedriver och inom vilken utbildning och disciplin du bedriver träning på. Vore även bra om du förklarade om du är a,b eller c tränare inom ridsports förbundet.

Vore det inte bättre om du i stället för att bli irriterad på mig,, börjar med att fundera på vad du själv skrivit och vem du har gjort påhopp på..

Hoppas inte säljaren av detta projekt läser denna tråd för i så fall har jag full förståelse för om denna person känner sig både jävligt irriterad och främst ställer sig frågan till vad den har gjort som förtjänar att bli så här påhoppad.

Jag rider en 4åring som jag ska utbilda osv. Henne kallar jag för min projekthäst? Eller va?

@Nominous Hur gick det med hästen? Är nyfiken på den där traktsprickan, just en sån varnade min hovslagare mig riktigt ordentligt för när jag köpte min senaste ponny (som är lite av ett projekt, moahahaha). Nu hade hon tack och lov ingen sådan spricka även om det fanns lite annat smått och gott med fötterna som var problematiskt.

@Nominous Hur gick det med hästen? Är nyfiken på den där traktsprickan, just en sån varnade min hovslagare mig riktigt ordentligt för när jag köpte min senaste ponny (som är lite av ett projekt, moahahaha). Nu hade hon tack och lov ingen sådan spricka även om det fanns lite annat smått och gott med fötterna som var problematiskt.

Ja du den växte bort helt! Sen första dan vi avlastade den trakten så fanns ingen tendens att den skulle fortsätta spricka.

Men. Han gick ju men jättelånga tår hos tidigare ägare och jag kapade bort tån. När han skulle börja tävla så vart han väldigt rullig i framsteget med resultat att jag fick tynga honom ordentligt för att kunna trava stabilt. Men tyngden medförde att han slog på sig på bakkotorna istället och han vart för tung i steget så jag beslutade att prova lätta upp honom och länga tån lite, gå någon slags mellanväg. Jag har alltid varit fruktansvärt emot långa tår, jag är hyperallergisk mot det!! Men jag kände att han kanske var tvungen att ha dom lite längre så han alltid gått så. Sagt och gjort längde tårna och lättade honom lite från tunga järnskor till lättare järnskor. Han travade bra och presterade bra men sen vart han halt i framknäna och han fick tillbaka traktsprickan. Han hamna i obalans pga tån så hovarna kollapsade.

Jag behandlade framknäna och kapade bort tån igen så som den var tidigare och nu går hästen med aluminiumskor och går nya rekord varje start. Han behövde bara stärka sig för att klara av att trava med kort tå. Vi avlastade trakten lika igen och nu har den vuxit ner mer än halva hoven redan och inte en tendens att fortsätta spricka.

Så hans spricka berodde solklart pga obalans båda gångerna. När han står i balans så spricker det inte.
Så det är skönt att det var lätt åtgärdat igen, och jag lärde mig att lita på min känsla. Gillar jag inte vissa saker så ska jag inte trotsa mig själv och göra det iafl. Det finns en anledning varför jag är emot saker. :)

Har nya ponnyn traktspricka eller var det någon annan du kollade på som hade det? Tror myckey beror på om sprickan uppkommit pga obalans eller skada i hornet/kronranden. Går det bra med hovarna på nya? Såg på insta hur hon såg ut före och efter. Spännande. Jag gillar hovprojekt. Det går att påverka hästarna så sjukt mycket med hovvården. :)

@Nominous Vad spännande att höra hur det gått med hästen! Det blir verkligen extra tydligt hur extremt mycket vi påverkar hästarnas balans med bra hovslageri. Tänk om fler faktiskt förstod betydelsen av balanserade hovar..!

På bilderna jag fick innan jag åkte och tittade på ponnyn så tyckte min hovis att det såg ut som en traktspricka. Nu var det bara en synvilla och de hovproblem som finns är "bara" hålväggar och hovväggsseparation i tårna båda fram. Ska bli intressant hur hon ser ut där under skon vid nästa hovisbesök. Satte henne på fem veckor nu så tre veckor till nästa omgång:).

@Nominous Vad spännande att höra hur det gått med hästen! Det blir verkligen extra tydligt hur extremt mycket vi påverkar hästarnas balans med bra hovslageri. Tänk om fler faktiskt förstod betydelsen av balanserade hovar..!

För att inte tänka på om flera hästägare förstod betydelsen av balanserad ryttare och hästhållning .

Liknande trådar

Skola & Jobb Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! (Jag lyckades först på något konstigt sätt posta den här tråden...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: tjenixen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 975
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 260
Senast: Susan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama