Dessa underbara hovar och underbara hovslagare..

.. och hästägare!

Mitt nya projekt kom med lastbil igår och ja man slutar aldrig att förvånas.

Vad är det för projekt du håller på med och hur har det gått med dom tidigare eftersom du skriver att detta är ditt nya???

Efter att ha läst dina senare skrivna inlägg så är jag inte lika förvånad som du verkar vara utan att du måste förstå att det är pengarna som räknas.

Det som däremot förvånar mig efter att tagit del av både dina bilder och främst det du i text har delgivit, är att du inte har anmält den som före dig har haft ansvaret för hästvården.

Du har faktiskt en skyldighet att först anmäla till berörd länsstyrelse och sedan sitta här och beklaga dig över hur illa allt är skött.

Hoppas du får ordning på både ditt projekt, ditt ansvar som hästägare och främst anmälnings plikt.

Lycka till.

Vad är det för projekt du håller på med och hur har det gått med dom tidigare eftersom du skriver att detta är ditt nya???

Efter att ha läst dina senare skrivna inlägg så är jag inte lika förvånad som du verkar vara utan att du måste förstå att det är pengarna som räknas.

Det som däremot förvånar mig efter att tagit del av både dina bilder och främst det du i text har delgivit, är att du inte har anmält den som före dig har haft ansvaret för hästvården.

Du har faktiskt en skyldighet att först anmäla till berörd länsstyrelse och sedan sitta här och beklaga dig över hur illa allt är skött.

Hoppas du får ordning på både ditt projekt, ditt ansvar som hästägare och främst anmälnings plikt.

Lycka till.

Eftersom du verkar så nyfiken på mina djur och vad i hela friden jag verkar hålla på med så kan jag meddela att halvblodet som jag haft i 4,5år och från att vara oridbar och skadad kunna bli frisk och riktigt trevlig att rida nu ska få fortsätta hos en familj där han kommer få det helt underbart. Det beslutet har jag tagit pga att vi växt isär, jag vill rida på högre nivå än han passar så då har vi hamnat lite på kant med varandra med resultat att jag haft ont i magen av att åka till stallet då jag får dåligt samvete för att han helt plötsligt är för "dålig" för mig och det känns skit rent ut sagt. Samt att ekonomin inte riktigt är värt det när det inte känns bra längre.

Den andra är en travare som i januari gick omkull i hagen och fläkte upp hela bakknät, sydd 29 stygn, kotsenskidan fick sig en rejäl smäll samt gaffelbandet. Han har rehabiliterats sedan januari och motioneras idag med utsikten att det förmodligen inte kommer hålla pga kotsenskidan. Denna häst har jag i träning.

Hästen gällande i tråden äger jag halva och får betalt för att träna.

Något mer du undrar om mina djur? Vad de ni har med tråden att göra? Menar du att jag är en dålig hästägare för att jag tagit på mig ett nytt projekt? Eller måste man köpa en fullt fungerande frisk häst och alla som inte är fläckfria ska man slå i huvet? Eller är det inte jag som ska ha en ny häst? Vad vill du med frågan om mina andra djur?

Ang denna häst så nej jag har inte anmält någon och kommer inte göra det. Myndigheterna gör knappt något åt djur som misshandlas eller inte får nå mat, så inte skulle de bry sig ett dugg om en häst som är trångskodd (alltså inte helt ovårdad i hovarna) och lite lite muskler. Hästen tävlar och vinner lopp så jag tror knappast någon myndighet skulle bry sig nämnvärt. Det krävs bra mycket mer innan de reagerar. Hästen är bara inte skött som jag sköter mina hästar. Men säkerligen inom ramarna för vad man ska i Sverige.
Så jag nöjer mig med att hästen fått byta ägare och jag hoppas att jag kan sköta honom på mitt sätt.

Vad i denna fråga är det du påpekar mitt ansvar som hästägare?
Hästen kom med lastbil i torsdags kväll, går ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage med kompisar (ska du ha analys på höt och regnr på hästkompisarna?) Han får anpassat kraftfoder, fritt med vatten, idag var han till equiterapeuten, imorgon till utbildad sm-vinnare i hovslageri, på tisdag veterinären. Och hör och häpna, han tas in i stallet och borstas och kollas igenom varje dag och han får dessutom morötter. Vad mer ska jag hinna på 3 dagar?

Jag blir helt ärligt jävligt irriterad på ditt inlägg.. vad har jag gjort som förtjänar att bli påhoppad? Hästen har bott hos mig 3 dagar!!!

Ja du vad ska man säga???

Hästen har bott hos dig i 3 dagar!!!! och ändå så väljer du att starta en tråd och uppvisa både i bilder och egen utsago ren vanskötsel som borde leda till att du t.o.m. är skyldig att göra en anmälan (med anledning av vad du själv förmedlar).

Vad är din tanke med denna tråd??? Vad är din tanke med detta "projekt"???

Hästar är inte något projekt utan levande varelse av kött å blod vilket majoriteten inom travsporten borde ha i åtanke.

I stället för att anklaga mig för att komma med påhopp,, svara i stället på vilken typ av projekt det är du bedriver och inom vilken utbildning och disciplin du bedriver träning på. Vore även bra om du förklarade om du är a,b eller c tränare inom ridsports förbundet.

Vore det inte bättre om du i stället för att bli irriterad på mig,, börjar med att fundera på vad du själv skrivit och vem du har gjort påhopp på..

Hoppas inte säljaren av detta projekt läser denna tråd för i så fall har jag full förståelse för om denna person känner sig både jävligt irriterad och främst ställer sig frågan till vad den har gjort som förtjänar att bli så här påhoppad.

@coari ??? Alltså va? Är du seriös?

Hästen är besiktad hos veterinär med anmärkningarna hovspricka och att hovarna behöver åtgärdas, sned i korset, lite tunn samt omusklad. Så allt finns på protokollet. Men det är en lugn och trevlig häst som är pigg och glad och fin i pälsen. Hästen är väl omskött och presterar hyffsat i loppen, men den är inte i det skick JAG skulle starta häst i. Observera JAG. Men för andra är den i startbart skick. Vänd dig till veterinären om du vill att denne ska anmäla. För mig finns inget att anmäla, men liks förbaskat är det för mig inte en häst i bästa skick. Men jag vill å andra sidan ha hästen i toppskick om den ska tävla. För andra var den i toppskick men inte för mig. Vi har olika glasögon på oss.

Tanken med detta projekt är att jag hoppas jag ska kunna behandla, sköta och träna hästen till att i mina ögon bli sen superfin häst att tävla med. Och med projekt menas att jag har väldigt mycket jobb framför mig, är det inte det som är projekt?

Jag tror du hakar upp dig på ordet projekt. Klart som fan det är ett djur av kött och blod, han har päls och svans med, till och med hjärta och själ! Och det är en häst jag på kort tid börjat gilla tokmycket och jag hoppas vi ska få sjukt roligt tillsammans , annars hade jag ju inte köpt honom.

Varför i hela friden behöver jag klargöra för dig vad jag bedriver för verksamhet inom ridsporten? Jag har köpt en travhäst. Inte en ridhäst. God morgon. Sedan när var man tvungen att vara c-tränare i ridsport för att äga och träna travhäst? Jag är amatörtränare i travet. Och en vanlig tjej som älskar hästar.

Ägaren får läsa bäst denne vill. Jag äger hästen och äger rätt till både bilder och eget tyckande. Sen om du tycker hästen är optimalt skodd för att tävla och träna stenhårt är ju upp till dig eftersom du verkar gå i försvar. Det kanske är du som är hovslagaren iomed din reaktion? Och nej jag tycker fortfarande inte det är bra även om du gjort det..

Tack för lite mera delgivande, och främst inom vilken sport du har licens inom. Precis som inom ridsporten så har även travet olika licenser beroende på om man är a,b,c eller som i ditt fall,, innehar en amatörtränar licens till skillnad från den personen du köpte detta projekt av.. HÄR borde du förstå skillnaden i både tid,pengar och övrigt man kan må illa av i god hästhållning..

Du får ursäkta men ger man en så ingående förklaring som du valde att redan i startinlägget gjorde så hoppas jag att du förstår att man ser en bild framför sig att detta är under inga omständigheter annat än ren vanvård som borde anmälas omgående..

Det du senare har förmedlat och förklarat så ser jag det du beskriver som ett kanske framtida god will från ATG om att hästar ger allt..

Man hoppas ju att flera än du vågar visa upp travets verklighet och den enskilda individens leven och öde efter att den inte som atg påskina,, är en vinstgivande aktie..

Vad beträffar väl själva skoningen så är den väl vad vi brukar kalla en klassiker för orsaken till varför ingen travare går att försäkra i fullständig försäkrings form som även täcker förslitnings skador. Den delen har denna individ redan för länge sedan passerat men det vet jag att du redan har kännedom om.

@coari Oj, VM i antaganden?

Jag har licens inom både Ridsportförbundet och ST.

Vilken typ av licens har förra ägaren? Du verkar ju ha stenkoll på det. Tänkte på detta som du skrev:
Precis som inom ridsporten så har även travet olika licenser beroende på om man är a,b,c eller som i ditt fall,, innehar en amatörtränar licens till skillnad från den personen du köpte detta projekt av.. HÄR borde du förstå skillnaden i både tid,pengar och övrigt man kan må illa av i god hästhållning..

Jag har aldrig skrivit att hästen är vanvårdad, utan att han ser bedrövlig ut för att säljas i tävlingsmässigt skick. Hästen tävlade trots allt en vecka innan jag köpte honom. Men vanvårdad? Absolut inte. Du är verkligen svart eller vit du, Spannet mellan tävlingsmässigt skick och vanvård är lååååååååååångt!! Men i din värld verkar det endast finnas två grupper, tävlingsmässigt skick och vanvårdade. Då måste större delen av hela världens hästar vara vanvårdade, för det är fasen inte många som är i tävlingsmässigt skick!

Det är knappast hovvården inom trav och galopp som gör att det inte går A1 försäkra på veterinärvård. Det vet vem som helst att det är de slitsamma höga farterna och hårda träningen som gör att hästarna slits på ett annat sätt än en hobbyhäst. Man sprutar mer leder på travhästar då de får idrottsskador, precis som våra mänskliga elitidrottare. Inget konstigt alls med det. Och försäkringspremierna skull vara ohållbara eller så skulle försäkringsbolagen KK'a om de skulle täcka det. En travare märker man oftast på ett motionsjobb att det är nåt konstigt och då åtgärdas det hos veterinär. En hobbyhäst går ofta oren väldigt lång tid, ibland så länge att den måste börja kasta av folk och vägra hoppa för att få komma till veterinären. Vad är värst?

Exakt VAD menar du med detta:
Vad beträffar väl själva skoningen så är den väl vad vi brukar kalla en klassiker för orsaken till varför ingen travare går att försäkra i fullständig försäkrings form som även täcker förslitnings skador. Den delen har denna individ redan för länge sedan passerat men det vet jag att du redan har kännedom om

Vad vet du om min hästs hälsostatus? Snacka om att anta att han har förslitningsskador. Kan du se det på några bilder på en hov?
Enligt utbildade veterinär finns inga röntgenfynd och inga reaktioner på böjprov, 6 dagar efter start. Det är jävligt utslitet det! Hur många ridhästar går inte igenom besikting fast de bara lullar i skogen?
Känns som denna utbildade VETERINÄR som kollat på hästen irl är mer att lita på vad hon tycke rom skicket på hästens hälsostatus än att nån pajas som ordbajsar och spyr galla över alla hästägare på nätet kan avgöra på någon bild på enbart hovar att hästen är helt utsliten. Du gör ju bort dig totalt när du kommer med sådana här påståenden. Du är bara ett troll.

Sen bedträffande skoning på trav och galopphästar så är de absolut flesta jag ser dagligen väldigt fina i sina hovar och får utomordentligt bra hovvård. Vad jag vet finns det än så länge ingen travare som mist livet pga hovvårdare, barfotaverkare och ditten och datten. Lika väl som det finns travare som ser ut om min i fötterna så finns det ridhästar, islandshästar, shetlandsponnyer osv osv som ser lika förjävliga ut och ännu värre! Rötäggen är lika många och finns i alla delar av landet och i alla delar av de olika grenarna. Men fortsätt du att anta, det är rätt underhållande för du har verkligen ingen som helst aning om vad du pratar om. Du är ute på så jäkla djupt vatten ;)

:crazy::nailbiting:

Travarskodd, det är ju så man skor hästar som ska springa löp. Tyvärr är det så här jag ofta ser denna typ av häst när det gäller deras hovstatus, och i de flesta fall handlar det inte om en hovslagare som varit framme utan någon helt annan. :crazy::nailbiting:

Har vuxit upp med travhästar och på ett travhäststuteri med en pappa som är/var hovslagare, tränare och kusk så jag har sett min beskärda del av travhästfötter, både när de är i träning/tävling och utanför den biten och jag har ALDRIG någonsin sett en travhäst med så illa passande skor på hovarna någonsin!

Har vuxit upp med travhästar och på ett travhäststuteri med en pappa som är/var hovslagare, tränare och kusk så jag har sett min beskärda del av travhästfötter, både när de är i träning/tävling och utanför den biten och jag har ALDRIG någonsin sett en travhäst med så illa passande skor på hovarna någonsin!

Nej inte jag heller. Jag har jobbat i många stora travstall och har aldrig sett nåt liknande där. Någon enstaka häst som inte stått i proffsträning kan ha vart stygg i fötterna, men det är bara några av alla hundratals hästar man sett genom åren. Så jag tycker inte det är nå mycket värre än resten av hästsverige. Lika skit överallt, tyvärr.

@Nominous : men nog blir det lite motsägande att du postar en tråd om hur bedrövlig hästen är i hovarna och att den trots allt tävlats i det skicket i ngt år, och sen samtidigt motsäger dig att folk har åsikter om skicket och att det inte ska se ut eller fungera så alls i fråga om hästars väl och ve, och sen skriver kommenterarer utifrån det du postat att inga problem finns med att hästar tävlas så osv? förlåt, men jag förstår faktiskt inte riktigt dina motiveringar i sammanhanget?

Hoppas inte säljaren av detta projekt läser denna tråd för i så fall har jag full förståelse för om denna person känner sig både jävligt irriterad och främst ställer sig frågan till vad den har gjort som förtjänar att bli så här påhoppad.
Men va?
Hur kan du tycka ena sekunden att @Nominous borde anmäla fd ägare och i nästa andetag tycka att fd ägare blir påhoppad?

@mackan Jag har inte skrivit att det inte förekommer, jag skriver att jag stött på några stycken. Och detta är en av dem. Det är därför jag reagerar. Om jag tyckte detta var normalt och att man ska tävla hästar som ser ut såhär så hade jag väl knappast startat tråden? Då hade jag väl anmält hästen till start själv..

Men flera i tråden får det att låta som att det är överrepresenterat att hästarna ser ut såhär på travbanorna, och det är det jag motsäger mig. För det tycker jag verkligen inte. Absolut inte i de kretsar jag rör mig i. Sen om Arne Arnessons häst i Åmål ser ut som hej kom och hjälp mig i fötterna vet inte jag men det är knappast överrepresenterat som många vill få det att låta.

Så nej jag tycker inte att det är normalt att hästar ser ut såhär, och ja jag tycker detta som min ser ut är illa. Det är just därför jag reagerar. Hade det varit vardagsmat för mig att var och varannan travhäst jag stötte på varje dag såg ut såhär så och jag tyckte det var normalt och att de skulle se ut såhär så hade jag knappast skrivit här att han såg bedrövlig ut. Då hade jag väl lagt upp bilder och visat upp vad fina han är och varit stolt.

Ja vi får väl se vad detta blir nu då, jag lär ju få äta upp att jag lägger upp bilderna! Jag vet ju hur det brukar vara här ;)

Jag är iafl sjukt nöjd. Bättre kunde det inte bli efter en skoning. Det känns som en riktigt bra början. Så glad att denna duktiga hovslagare som egentligen inte tar på sig kunder ville ta sig an min häst kvällstid in på toksena kvällen! Jag är så jäkla glad för det! Det är verkligen värt så jäkla mycket!
Nya bilderna är lite si sådär då det drog ut på tiden och jag började bli sen till jobbet, men jag ville iafl fota lite när det är jättenytt och inte lerigt.

Sprickan innan

För och efterbilder

Bak

Fram, sämsta bilderna på nya skoningen men jag hade så jäkla bråttom.

VF med renskuren och avlastad spricka. Som tur var så var den inte djupare än så att det gick att skära rent den ordentligt. Det är lite blod som lagt sig i sprickan som kommer från ett litet jack, det är inte skuret så det är öppen levande vävnad som det kanske kan se ut, utan det är blodrester från ett litet knappnålshuvuds stort område där det gick igenom.
Det har blivit en kraftig förskjutning uppåt i trakten så trakten är urskuren så den hänger i luften så den får vila från belastning. Mycket gick att ta på hovarna och ändå har vi gått upp från 3or som satt på till 5or. Större travskor finns inte. Så vi får hoppas att de räcker till hästen och att han får det stöd han behöver, annars måste hovslagaren smida egna skor, typ 6or.

HF

Nu ska jag sticka ut huvudet rejält, eftersom jag ser en hel fötter rätt ofta.

Törs påstå att av 10 hästar så ser 7-8 stycken ut så i hovarna. Dock ska väl sägas att inte sprickbildning, men långa, smala ofta understucket. Förklaringen här är att hästen skotts för att balanseras upp, om du inte har sett det kanske det beror på att din pappa verkat och skott annorlunda.

Är det du som har verkat och skott den då?

Jag önskar det var jag ;)

Coari dömer allid ut oss hästägare, vi gör allid något fel och han är ju redan innan igång rätt rejält.. Så om han mot all förmodan skulle tycka skoningen är ok så har jag väll ställt hästen på fel underlag så han får förslitningsskador i hovarna medan jag fotar. Det är jättesynd om min häst. Jag gör ju bara fel i allt jag gör. Han borde stannat hos förra ägaren så hade det väl vart frid och fröjd.

En fråga. Travare som idag ofta tävlar barfota borde inte vara understuckna kom att det sliter som tusan under loppen. Låg trakt/ hela hoven mer kanske?

Skrev nyligen att jag sett hästar på Täby flera gånger i år o varit förundrad över hur fint skodda Alla har varit.:).
Är övertygad över att hästarna sköts minutiöst hos dig.

Klart det sliter mycket av att köra barfota och det brukar sällan finnas så mycket att verka på de hästar man kör barfota under tävlingssäsongen. Man snyggar till och slår på skorna.
Men de ska inte se ut som skit i fötterna för det. De ska vara välskötta och fint vårdade.

Ang långa tår som Boj skriver om så finns det absolut en hel del hästar som går med det, men de blir helt klart färre och färre pga framsteg i aveln. Men (!) de hästar som går med lång tå fram ska ändå vara välskodda och välvårdade i fötterna. De ska inte se ut som min där nan skitit i vilket. Utan man kan spara tån om hästen funkar bäst på det men de ska fortdarande skos i balans, ha tillräckligt stora skor och trakten ska inte kollapsa. De hästar jag ser med lång tå är de flesta fibt vårdade i hovarna, och någea enstaka ser ut som skit
Men man behöver inte ta för givet att bara för att hästen ga lång tå så är det nåt fel på den eller oskött i hovarna. Det beror ju HUR den är skodd med lång tå. Vet någea hästar som tävlat 6-7 år och gått 80+ lopp med långa tår, för att de funkar bäst på det. Hästarna har knappt träffat en veterinär utan hållt riktigt bra. Men då har de hästarna varit välskodda och varit skodda i balans trots lång tå. Man måste skilja lite där.

Jag har dock aldrig långa tår på mina hästar, och har haft turen att aldrig haft någon som behövt det.

Men jag är ju en sketen b-tränare så jag tar ju inte hand om mina hästar, de ser ut son skit i fötterna eftersom jag skor själv, de är halta, de har stora förslitningsskador och tvingas tävla fast de mår skit och inte vill. Iafl om man ska tro @coari som verkar ha stenkoll på mig och mina hästar. :)

Det är kul när det händer grejer. Inga hovar men väl samma häst :) eftersom det diskuterats att det är synd om hästen kan jag väl lägga in nån glad bild.

Hemkomsten i torsdags och idag 7 dagar senare. Fortfarande sned och ojämn men det går ju åt rätt håll.

PhotoGrid_1410464042073_zpsnv5ggksl.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! (Jag lyckades först på något konstigt sätt posta den här tråden...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: tjenixen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 975
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 260
Senast: Susan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur