Dessa underbara hovar och underbara hovslagare..

Nominous

Trådstartare
.. och hästägare!

Mitt nya projekt kom med lastbil igår och ja man slutar aldrig att förvånas. Denna häst tävlade för 10 dagar sedan. Att den har en hovspricka som inte är åtgärdad på ett år det visste jag, men finns det inte nått spann mellan inte åtgärdad och skiter fullständigt i det? Huua.. han har gått med sprickan i ett år, och tävlat med den.

20140904_191239_zpsy4dn3sb7.jpg

20140904_191336_zps79dgyz7g.jpg

20140904_191331_zpstyx5mbdf.jpg

20140904_191354_zpsrjh6xydf.jpg

20140904_191406-1_zps5rkcjwve.jpg

Längtar verkligen till måndag kväll när han ska skos! Känns som en evighet. Jag vill egentligen dra av skorna men det inte om jag vågar pga sprickan. Men det känns skit att låta han gå såhär en minut till.
Bak ser illa ut och trångskott med ett nr för små skor där med.

Hoppas verkligen att sprickan går att få ordning på!
Vet inte vad jag ville med tråden mer än att beklaga mig.. och det finns stort intresse av hovar här så ni kanske är intresserade av en uppföljning? :)

:crazy::nailbiting:
.. och hästägare!

Mitt nya projekt kom med lastbil igår och ja man slutar aldrig att förvånas. Denna häst tävlade för 10 dagar sedan. Att den har en hovspricka som inte är åtgärdad på ett år det visste jag, men finns det inte nått spann mellan inte åtgärdad och skiter fullständigt i det? Huua.. han har gått med sprickan i ett år, och tävlat med den.

20140904_191239_zpsy4dn3sb7.jpg

20140904_191336_zps79dgyz7g.jpg

20140904_191331_zpstyx5mbdf.jpg

20140904_191354_zpsrjh6xydf.jpg

20140904_191406-1_zps5rkcjwve.jpg

Längtar verkligen till måndag kväll när han ska skos! Känns som en evighet. Jag vill egentligen dra av skorna men det inte om jag vågar pga sprickan. Men det känns skit att låta han gå såhär en minut till.
Bak ser illa ut och trångskott med ett nr för små skor där med.

Hoppas verkligen att sprickan går att få ordning på!
Vet inte vad jag ville med tråden mer än att beklaga mig.. och det finns stort intresse av hovar här så ni kanske är intresserade av en uppföljning? :)

Travarskodd, det är ju så man skor hästar som ska springa löp. Tyvärr är det så här jag ofta ser denna typ av häst när det gäller deras hovstatus, och i de flesta fall handlar det inte om en hovslagare som varit framme utan någon helt annan. :crazy::nailbiting:

:crazy::nailbiting:

Travarskodd, det är ju så man skor hästar som ska springa löp. Tyvärr är det så här jag ofta ser denna typ av häst när det gäller deras hovstatus, och i de flesta fall handlar det inte om en hovslagare som varit framme utan någon helt annan. :crazy::nailbiting:
Fast man kan ju inte dra alla över en kam så. Jag har sett utmärkta travarskoningar och hemska ridhästskoningar. Riktiga lallare till hovslagare finns i båda lägren och jag tycker det är ganska så jämt fördelat.

Ingen av "mina" travhästar har någonsin sett ut som på bilden.

Travarna ska ju inte se ut såhär men gör det ibland tyvärr. Ingen av mina travare har någonsin sett ut som något liknande i fötterna... och denna kommer inte se ut såhär fortsättningsvis fast han ska fortsätta vara travare :p

Helt fantastiskt att man som hästägare/tränare tycker detta ser helt ok ut. Jag skulle skämmas livet ur mig om jag sålde en häst som ser ut såhär i fötterna!
Och dessutom som har en spricka som lämnats oåtgärdad i ett år så trakten har kollapsat. Och sedan undrar man varför hästen springer och bryter i loppen.. oh my!

Ska bli intressant att se hur det ska gå att åtgärda hans hovar! Hovslagaren jag hittat ska vara superduktig så jag hoppas det stämmer :)

Men, de har inte bara varit hovvården det har fallerat i med den här hästen! :( Så jag är inte ett dugg förvånad. På vetbesiktning sa veterinären att hovvården lämnade allt att önska samt att han var tunn och omusklad, så jag väntade mig inte nåt underverk när han klev av lastbilen. Men det var fan värre än jag väntat mig! :crazy:

Travarna ska ju inte se ut såhär men gör det ibland tyvärr. Ingen av mina travare har någonsin sett ut som något liknande i fötterna... och denna kommer inte se ut såhär fortsättningsvis fast han ska fortsätta vara travare :p

Helt fantastiskt att man som hästägare/tränare tycker detta ser helt ok ut. Jag skulle skämmas livet ur mig om jag sålde en häst som ser ut såhär i fötterna!
Och dessutom som har en spricka som lämnats oåtgärdad i ett år så trakten har kollapsat. Och sedan undrar man varför hästen springer och bryter i loppen.. oh my!

Ska bli intressant att se hur det ska gå att åtgärda hans hovar! Hovslagaren jag hittat ska vara superduktig så jag hoppas det stämmer :)

Nej de ska inte se ut så, men tyvärr verkar/skor man med långa tår för att balansera höga farter. Man trånskor för att slippa avtrampade skor. Det finns hästar i travet som får god hovvård men tyvärr är det inte så ofta. Det här är ofta det man ser.

Nej de ska inte se ut så, men tyvärr verkar/skor man med långa tår för att balansera höga farter. Man trånskor för att slippa avtrampade skor. Det finns hästar i travet som får god hovvård men tyvärr är det inte så ofta. Det här är ofta det man ser.
Balansera för högre farter med hjälp av långa tår?
Det har hänt lite med hjälp av aveln sedan 80 och 90 talet.

Visst finns det dåligt skoda travhästar precis som i engelska, Islands, västen mm inriktningar.

Balansera för högre farter med hjälp av långa tår?
Det har hänt lite med hjälp av aveln sedan 80 och 90 talet.

Visst finns det dåligt skoda travhästar precis som i engelska, Islands, västen mm inriktningar.

Har inte så långt bort en stor träninscamp, och där resonerar man inte som du även om det hade varit önskvärt.

Kass skoning som sannolikt till stor del orsakat sprickan .
Vad gäller långa tår är det väl ibland å att man nuförtiden "sparar" hov för att kunna köra barfota.Det resulterar ibland i att man "bara spikar på nåt" efter lopp utan att direkt ta hänsyn till tålängd o vinklar

Fruktansvärt!
Men @Nominous , du måste uppdatera om typ 6 mån eller nått, bilder på hovarna samt hur mycket snabbare den blivit! :bump:

Haha ja jag ska uppdatera om några månader. Egentligen skulle kroppen fått vara med också så ni får se den, den är lika bedrövlig. Och ändå vinner hästen lopp och går 13-tider! Och stor är han, 167 och inte en muskel, totalt ospänstig. Springer enbart på skalle. Hoppas jag får ordning på honom då tror jag vi kan ha mycket kul ihop :)

Fast det var längesedan hästarna var så "dåliga" att man behövde länga tårna på dem pga farter. Det är väl snarare på ofräscha hästar som man inte får till eller inte bryr sig att åtgärda man länger tårna på för de blir rulliga.
Jag tycker de flesta hästar i proffsträning ser helt ok ut i fötterna. Det är mest amatörhästar som kan se bedrövliga ut, för de skor själv och inte kan :(
Jag är dock amatör och min andra häst ser bättre ut i fötterna än de flesta ridhästarna så det är verkligen lika skiftande som i alla andra grenar tycker jag :)

Du får ta bilder och uppdatera efter skoningen! (förstår för övrigt inte hur människor tänker ibland ang hovar)

Absolut! Hoppas det går att få ordning någorlunda fort bara :)

Kass skoning som sannolikt till stor del orsakat sprickan .
Vad gäller långa tår är det väl ibland å att man nuförtiden "sparar" hov för att kunna köra barfota.Det resulterar ibland i att man "bara spikar på nåt" efter lopp utan att direkt ta hänsyn till tålängd o vinklar

Ja barfotahästarna kan se lite si sådär ut men denna har inte gått barfota på över ett år pga sprickan. Och helt klart är den totalt undermåliga hovvården orsaken. Hoppas bara det går att åtgärda hyffsat smärtfritt. Trakten har ju som kollapsat där sprickan är så det ska bli intressant att se hur han blir efter skoningen. :)

Har inte så långt bort en stor träninscamp, och där resonerar man inte som du även om det hade varit önskvärt.

Har åby inte långt från mej, kom på att två mycket duktiga hovslagare här i krokarna har stort intresse i travet kan ha påverkat i rätt riktning.

I mitt område i Östergötland, där travsporten ligger längre västerut än min del av länet, ser travarna alltsomoftast ut som kritikerna beskrivit i tråden, och många av hovslagarna/hästägarna har nog tyvärr inte utbildat sig sen de gick ut sen 40+ år sen osv ifråga om hur en acceptabelt skodd häst ska eller bör se ut.... Så det varierar tydligen enormt.

I mitt område i Östergötland, där travsporten ligger längre västerut än min del av länet, ser travarna alltsomoftast ut som kritikerna beskrivit i tråden, och många av hovslagarna/hästägarna har nog tyvärr inte utbildat sig sen de gick ut sen 40+ år sen osv ifråga om hur en acceptabelt skodd häst ska eller bör se ut.... Så det varierar tydligen enormt.

Helt klart varierar det, många ser ut som skit och många ser väldigt bra ut. Min erfarenhet är att amatörhästar och mindre proffstränares hästar oftare ser ut som skit och de större proffsen allt som oftast har utbildade hovslagare som skor och hästarna ser väldigt bra ut i fötterna. Många amatörer verkar tyvärr ofta tycka att dom kan själv.. oftast är det väl att de har för mycket hästar och sparar in pengar på hovvård och billigare foder. Iafl i mina trakter..

När jag jobbade inom travet (slutade för snart 10 år sedan) så var det också mycket varierande kvalitet på hovvården. Tyckte generellt det såg värst ut på riktigt dåligt stammade hästar som inte direkt var naturtravare och där kretsen runt hästen försökt "allt" för att få den att trava bättre (förmodligen hade bättre hovvård och mer varierad träning funkat bättre..). Tror det värsta fallet jag hörde om var en häst som gick med fyra olika skor för att trava jämnt, minns tyvärr inte om den var i proffs eller amatörträning.

Dock fanns det mycket välverkade hästar och till min glädje så var det till och med en del hästar som normalt tävlade barfota som såg ut att ha riktigt fina fossingar. Är det inte amerikanerna som säger "No hooves, no horse"?

@Kofunda : ingen hov ingen häst är väl ngt universiellt etablerat kunskapsmässigt, oavsett disciplin som gäller alla som är ens de minsta insatta i hästars hållbarhet, öht? :(

Sen har väl det kraftigt ökade barfotakörningen sista 10 åren ökat kravet på bra hovar.. så jag upplever att travarna får bättre och bättre kvalitet på hovarna. Men det hjälps ju inte om det är nån talanglös tattare som envisas med att sko själv för att det är gratis och man fattar inte bättre... uuurk!

Liknande trådar

Skola & Jobb Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! (Jag lyckades först på något konstigt sätt posta den här tråden...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: tjenixen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 975
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 260
Senast: Susan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama