Dessa underbara gamlingar!

S

search

Jag undrar lite hur många det finns som har hundar över 10 år. Själv så har jag en tik som blir 15 år i augusti och är mig så kär.:love:

Hon har blivit svagare i bakdelen, selektiv hörsel kombinerat med sämre hörsel, dåligare syn, lugnare men är trots det en väldigt glad och mysig tjej som jag hoppas ska få leva i flera år till.

Så berätta lite om era underbara gamlingar:)

Sv: Dessa underbara gamlingar!

Harley är en 12 årig okastrerad westiehane som är sina bästa år.
Han har en lätt slägn av artros men den underhålls med simträning en gång i veckan eller mer. Annars tränas han i lydnad och personspår eller om matte är lat får man nöja sig med att leta godis i husses smutsiga tröjor. Annars är det rätt skönt att vara pensionär. Nu har man plötsligt en massa tid över att ligga på soffan och kolla på tv.

DSC_1875.jpg

Snart 14-årig vinthundsdam, fotot är taget i somras:

th_GetAttachmentaspx.jpg

Hon är jättepigg och energisk. Ingen tror att hon snart är 14 år. Hon har dock gråstarr, men ser OK och så har hon artros i ena karpalleden. Tyvärr har hon även juvertumörer som nybildas trots operationer och de senaste halvåret så har de börjat växa till rätt rejält. Men jag hoppas på att få behålla henne ett tag till särskilt som att hon är så pigg och levnadsglad. :)

. Tyvärr har hon även juvertumörer som nybildas trots operationer och de senaste halvåret så har de börjat växa till rätt rejält. :)

vad fin hon är. Det känner man igen. På Iza har vi opererat bort alla bröstvårtorna utom en och även plockat bort livmodern.

(...) även plockat bort livmodern.

Det har vi tyvärr inte gjort på min. Av någon konstig anledning så rekommenderade aldrig mitt förra djursjukhus det. Sedan har det hänt så mycket. Hon blev illa biten för två år sedan och då ville jag inte att man skulle in och gräva i henne för mycket. Och i dagsläget vill jag inte kastrera henne eftersom hennes artros kan blomma upp ännu mer vid ett nytt trauma (som ju en operation utgör).

Vi har vägt fram och tillbaka och konstaterat att vi inte vågar ta riskerna med en operation. Utan vi fokuserar på att hålla henne pigg, glad och rörlig så länge vi bara kan istället. Fast helst skulle jag förstås vilja hitta en lösning som gjorde att hon kunde hålla sig tipp topp i minst tjugo år till. Hon är verkligen min ögonsten! :love:

Vi plockade bort izas när hon var 10 och redan då var jag nervös inför nedsövning, så jag förstår varför du inte vågar göra det nu. Behöver egentligen ta bort lite tandsten på henne nu men vågar som sagt inte att söva henne. Har din tappat några tänder än? Min har faktiskt inte. Vet blev väldigt imponerad av hennes tänder. Kul att höra.:)

Min saknar två framtänder. Hon hade en period när hon var 6-7 år då hon drabbades av tandlossning. Men sedan dess har tänderna av någon konstig anledning hållit riktigt bra. Vi har sanerat med jämna mellanrum, senast för ungefär ett år sedan (hon tar narkos väldigt bra).

Jag tycker också att det är så roligt när man får beröm för att hunden är i så gott skick. Det jag tycker är tråkigast just nu är artrosen som blossade upp i höstas, det är ju så begränsande. Men nu har vi kört vattenträning ett tag och jag märker en otrolig skillnad. :)

Har du någon bild på din "gamling"?

Jag ska fota henne och de andra 2 som jag har, så ska jag lägga in dem. :) Trots att hon är en korsning så är hon fin. Hon är en riktig 5 vägskorsning.:D Sen har jag en labbemix som jag omhändertagit och en rottis.

Han är så charmig din herre! :)

Jag måste fråga dig var du simmar någonstans med din hund (och vad det kostar :angel:). Vi kör ju rehabträning (water walker) på djursjukhuset och ska fortsätta med det. Men jag ska se om jag kan komplettera även med simning.

Jag har kikat lite och sett att simning inte behöver vara så dyrt om man köper ett klippkort och simmar själv med hunden. Jag behöver ett plånboksvänligt komplement.

Det finns väl fler över 10 här på Buke??

Jo har en Dalmatiner på 15 som aldrig har varit sjuk!! :bump:

vad roligt att höra! Hoppas det fortsätter så!:banana:

Det finns väl fler över 10 här på Buke??

Jajamen, min är en pigg herre på 13 år. Grå starr, hör ganska dåligt men är annars med på noterna när vi går våra kilometerlånga promenader morgon och kväll.

En lustig eller olustig last har han lagt sig till med de senaste åren och det är att han reagerar på löptikar :o Det har han aldrig gjort i hela sitt liv! Känner väl att nu eller aldrig, ska mina gener föras vidare så gäller det att hänga på :rofl: Fast han går ju ned sig varje gång en tik löper i närområdet eller jag menar att han lever upp och sprättar omkring som en hund i sina bästa dar, men äter knappt och håller både sig själv och mig vaken under delar av natten.

Här är Cindie. Bearded Collie. Blir 14 år nu den 15 mars. Kortet tog i lördags. Hon är helt döv och hon är lite stel i bakbenen men kan fortfarande springa upp och ner i trappor och enkelt komma upp och ner i soffa och säng.
18714109.jpg

Här är en bättre bild sedan i somras när hon är 13 år
4227268.jpg

Sedan har jag Lina 10 år (korsn. bearded/border collie) och Sammy 11 år i maj (Bearded Collie)

Bilder på dom och alla andra av mina djur kan ses på
http://www.pixbox.se/alb145417

Mvh Carina

Senast ändrad av en moderator:

Här är min snart 12-årige gatukorsning, grå om nosen och sellektiv hörsel men det är det enda, busar omkring med kompisarnas "ungdomar" så folk har svårt att tro han är så pass gammal. Och äldre ska han bli!!! Hoppas jag... Han är ju mannen i mitt liv!:p

Baileysportrtt.jpg

Baileyssvart-vitt.jpg

Det är ju snart påsk så här är en påskkylling med ;)
PskKyllingen.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka