dessa kvoter....

Sv: dessa kvoter....

Vad har du för värden på grovfoder och hur mycket MJ är lagom åt hästen? Det är lättare om man kan räkna självpå olika varianter. Det går ju att PM:a dig med resultatet sen.

Hö: 2,5 kg smbrp 30 och MJ 7,6 (vill ej äta mer av det torra höet)
Hösilage 75%: 10 kg smbrp 32,25g och MJ 7,425

Vill ha honom på ca 110 MJ och runt 650-670 smrp

skulle kört på det och kanske gett lusern om hästen behövde, borde höja kvoten lite då oxå.

Inga roliga värden. Nu har jag inte räknat än, men spontant känns det som om det kan vara ide att byta ut ett par kg hö eller hösilage mot Lusern. (man jag återkommer när jag räknat)

Jo men jag har dem inte i huvudet.. Det väsentliga i denna tråd var ju förhållandet mellan protein och energi, alltså kvoten.

MVH

Har redan bytt ut och han får 1 kg lusern på nuvarande foderstat som jag inte är riktigt nöjd med pga kvoten. Vill helst inte ta bort mer hö, då det ändå är höet som ger längst ättid... PM:a gärna med förslag om du kommer på något bra!

Tack tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka