dessa kvoter....

Agent Orange

Trådstartare
Spelar det någon roll om (smbrp/MJ) kvoten blir 5,7-5,8 istället för 6? Har såna problem att få upp den! Enda alternativet för att komma upp till 6 är att ge ett proteinkoncentrat, och jag skulle hellre vilja ge lite mer av ett för mig lite naturligare foder som lucern eller liknande..

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: dessa kvoter....

Jag skulle inte brytt mig ett dugg ,det "fattas" så lite, fodra på du med det som känns bäst;)

(Dock bör du ju inte ge halm som komplement som sänker kvoten:-)

Senast ändrad:

Spelar det någon roll om (smbrp/MJ) kvoten blir 5,7-5,8 istället för 6? Har såna problem att få upp den! Enda alternativet för att komma upp till 6 är att ge ett proteinkoncentrat, och jag skulle hellre vilja ge lite mer av ett för mig lite naturligare foder som lucern eller liknande..

Hur skulle ni ha gjort?
Nje, så nojjig behöver man inte vara tycker jag. Även om analyser är en förutsättning för att göra en foderstat så blir det ju i alla fall lite skillnader i höets näringsinnehåll utefter på vilken del av åkern det är skördat osv. Därför anser jag att man inte behöver oroa sig för några enheter upp eller ner.

Ja krafft protein är ju det enda alternativet som kan höja kvoten tillräckligt utan att samtidigt öka på energin.. Tycker din häst om fodret? Är lite skeptisk mot koncentrat, jag vill liksom se vad jag ger... Och sen blir det ju så dyyyrt :crazy:

Ni andra, tack för svar.. Känner mig lite mindre nojig nu.. Hade fixat en bra och smidig foderstat, men sedan har jag surfat runt och läst om hur viktigt det är med kvoten, man blir ju helt förvirrad....

Nån mer som har någon åsikt?

Jag håller med, kvoten är helt ok.
Utgå från den foderstat du har och titta på hästen! Ser den ut att må bra så är det säkert ok.
Tänkte bara på en sak; hur blir det om du lägger till soja?

Ja krafft protein är ju det enda alternativet som kan höja kvoten tillräckligt utan att samtidigt öka på energin.. Tycker din häst om fodret? Är lite skeptisk mot koncentrat, jag vill liksom se vad jag ger... Och sen blir det ju så dyyyrt :crazy:

Ni andra, tack för svar.. Känner mig lite mindre nojig nu.. Hade fixat en bra och smidig foderstat, men sedan har jag surfat runt och läst om hur viktigt det är med kvoten, man blir ju helt förvirrad....

Nån mer som har någon åsikt?
Soja skulle jag hellre välja om det bara är lite som saknas. Mycket billigare och "rent" alltså ingen blandning.

Äh jag skulle inte bry mig. Så länge den får det den behöver i protein blir det ju inte brist bara för att den får något ynka Mj extra, så tänker jag iaf. :)

Soja skulle jag hellre välja om det bara är lite som saknas. Mycket billigare och "rent" alltså ingen blandning.

Soja skulle säkert vara bra, men jag vill gärna undvika detta pga av miljömässiga skäl... En droppe i havet, men ändå.. Alla har vi våra idéer..

Har du en vuxen, normalfädd häst i hobbyträning så klarar sig hästen säkert på en kvot precis strax under 6, om alla behov är mättade och mineralkvoterna är okej. Du får använda ögonen och vara lyhörd på vad hästen "säger" dig genom sin kropp.

För övrigt är väl lusern ändå det mest naturliga som man kan ge hästen av det komplement/kraftfoder som finns. Lusern är en ört-sort och räknas som grovfoder.

Senast ändrad:

Täcker proteinet hästens behov så är det inga problem enligt mig. ;)
När du räknar kolla mer på hästens behov och hur långt över/under det ligger är mitt tips. Verkar det funka med att täcka behovet, räkna ut kvoten, är den okej så har du en bra foderstat. :D På pappret iaf, men det är det man får börja med. :)

Det är ju jättebra om du kan undvika tillskott så långt som möjligt. För hästens, din ekonomis och miljöns skull.

Har du en vuxen, normalfädd häst i hobbyträning så klarar sig hästen säkert på en kvot precis strax under 6, om alla behov är mättade och mineralkvoterna är okej. Du får använda ögonen och vara lyhörd på vad hästen "säger" dig genom sin kropp.

För övrigt är väl lusern ändå det mest naturliga som man kan ge hästen av det komplement/kraftfoder som finns. Lusern är en ört-sort och räknas som grovfoder.

Men kvoten blir likafullt fel med lusern.

Det blir inte dyrt med krafft protein när kvoten ska höjas så lite. Då räcker en säck länge.

Men kvoten blir likafullt fel med lusern.

Jaha?
För det var ju inte kvoten jag svarade på, ang lusernet. Jag läste fel i meningen
Enda alternativet för att komma upp till 6 är att ge ett proteinkoncentrat, och jag skulle hellre vilja ge lite mer av ett för mig lite naturligare foder som lucern eller liknande..
och därför svarade att lusern är ett av de mer naturliga "tillskotten".

Precis. Eftersom det innehåller så mkt protein så behöver man ge så lite och då är 300 spänn för en säck inte så farligt.

Min unghäst äter pelletsen med god aptit.

Precis. Eftersom det innehåller så mkt protein så behöver man ge så lite och då är 300 spänn för en säck inte så farligt.

Min unghäst äter pelletsen med god aptit.

300 ??? Var köper du det? Här kostar KP ca 400 kr säcken, men det blir billigt ändå:cool:

300 ??? Var köper du det? Här kostar KP ca 400 kr säcken, men det blir billigt ändå:cool:

Här kostar säcken också 400 kr. Kommer isf behöva ge 0,5 kg. Blir inte extremdyrt, men det är mycket att punga ut m 400 på en gång sådär... Speciellt om de andra tre fodersorterna tar slut samtidigt...

Till alla då.. Det som väger in i beslutsångesten är att med det ena alternativen med k-t protein så behöver jag balta med tre olika foder till.. Kvoten blir dock exakt 6.

I det andra alternativet så kan jag köra på lite mer av en enda sort, då blir kvoten 5, 8. Smidigare, billigare.. Men vad är bäst för hästen??????

Här kostar säcken också 400, men när jag behövde sist så räckte en säck i över 4 månader så då blir inte kostnaden så hög. (jag fodrade med 0,2 kg /dag.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka