Dessa jäkla ormar!!!

Sv: Dessa jäkla ormar!!!

Men varför är du så rädd? Har ngn orm bitit dig och du nästan strök med eller?

Jag har så svårt att förstå denna hysteriska rädsla för våra svenska ormar, de är ju ofarliga djur som gör massor med nytta.

Oj, jag har sett två ormar i hela mitt liv.
En var död och låg på vägen och den andra upptäckte jag var ett halsband efter ett tag (jag var liten ;)).
Jag tror ingen har sett orm vid hästarna eller skiten heller. :O

Jag hoppas att du vet om att ALLA ormar är fridlysta. Det är olagligt och helt djävla oacceptabelt att man har ihjäl dem.

Skulle du tycka att det vore okey om jag slog ihjäl din häst eller en pandabebis?

Jag tycker också att det är både respektlöst och oacceptabelt att ha ihjäl ormarna, det är så tråkigt att så många i vårt land tycker att det är helt ok att göra så :(

Fast jag är också hysterisk rädd för ormar, men skulle aldrig ha ihjäl dem... Jag förstår faktiskt att ormarna gör nytta, men hade själv inte klarat av att bo i "ormland", jag har fobi.

Rekommenderar att du läser på lite om ormar, de kan inte dela på sig nämligen.

Jag hoppas att du vet om att ALLA ormar är fridlysta. Det är olagligt och helt djävla oacceptabelt att man har ihjäl dem.

Skulle du tycka att det vore okey om jag slog ihjäl din häst eller en pandabebis?

Det må vara olagligt att döda ormar, men om jag skulle ha ett ormbo med tex huggormar precis där jag bor, med barn och djur osv då skulle jag ha ihjäl dom.
De är faktiskt farliga om man har otur!

Tycker inte det är okey att jämföra att ha ihjäl en orm eller en häst...
Jämför du att ha ihjäl en mygga och en häst också?

Det må vara olagligt att döda ormar, men om jag skulle ha ett ormbo med tex huggormar precis där jag bor, med barn och djur osv då skulle jag ha ihjäl dom.

Ett MKT bättre alternativ till att ha ihjäl ormarna är att kontakta personer som hjälper till med ormsanering. Kommunens miljö- och hälsoskyddskontor kan oftast förmedla kontakt till lämplig organisation, Länsstyrelsen är också mkt behjälpliga i dylika ärenden.

Faktum med att det är mer tillåtet att ta ihjäl en häst än en orm. Ormar är fridlysta. Hästar är det inte.
Det säger en del om värdet..

Ormar ligger bakom ca 1 dödsfall vart tioonde år. Hästrelaterade olyckor dödar ca 4 om året.

Senast ändrad:

Kan så vara, men för mig har de inget värde.

Nu har jag inte det problemet eftersom vi inte har orm här *Puhh*

Och i första hand skulle jag nog se om man kan få bort dom på annat sätt men skulle det inte hjälpa så skulle jag ändå kunna ha ihjäl dom.

Nu har jag inte det problemet eftersom vi inte har orm här *Puhh*

Vad du vet iaf.

Ormar är skygga djur som dessutom är väldigt duktig på att smälta in i omgivningen, de är otroligt svåra att upptäcka. Du kan mkt väl ha orm alldeles runt husknuten utan att ens märka av dem ;)

Vad du vet iaf.

Ormar är skygga djur som dessutom är väldigt duktig på att smälta in i omgivningen, de är otroligt svåra att upptäcka. Du kan mkt väl ha orm alldeles runt husknuten utan att ens märka av dem ;)

Nej de e sant men brukar ormar bo mitt i stan bland alla bilar å bussar?

Hihi, näe det gör de nog inte ändå. Jag vet inte varför jag fick för mig att du bodde på landet :p

För att jag e lika hästnördig som du ;)
Å många hästnördar bor på landet eftersom det är där vi brukar ha hästarna :)

Så jag förstår absolut att du trodde det, dock är väl tanken att jag ska bo på en egen gård en dag.
Frågan är bara hur det kommer att gå eftersom jag gallskriker , hoppar och tjuter om jag ser en orm, möss, grodor å andra sånna där äckliga å läskiga djur...

Haha! Ja, det var nog därför jag trodde det :p

Men jag kan trösta dig med att om du flyttar ut på landet en dag så kommer du att vänja dig vid allsköns kryp och kräl, jag lovar! Efter ett par år på landet blir man väldigt "laid back" när det gäller allt som rör på sig. Jag bryr mig inte om mkt faktiskt, utom möjligtvis de riktigt stora korsspindlarna som vi har här, de som blir upp mot en enkrona i storlek.

De som är så stora tycker jag är en smula obehagliga faktiskt så de flyttar jag gärna på om jag kan. Det gör mig ingenting om de sitter i ngt hörn och glor på mig, men när de hänger ned i trådar precis framför ögonen på mig, då ökar pulsen skall jag erkänna :crazy:

Tycker att det är löjligt när vissa av er skriver att ni har så fantastiskt svårt att förstå varför vissa är ormrädd!
Är helt säker på att alla ormrädda här vet mycket väl att de svenska ormarna inte är dödliga på något sätt,
men är man rädd så är man.
Kan väl inte vara så svårt att få in?!

Sen hurvida det är ok att döda fridlysta djur eller ej, ja det tänker jag inte ens ge mig in på att skriva något om.

"Hur blir man av med dem?? De är ÖVERALLT, okej att de är i hagarna (lite svårt att stängsla ute dem kanske ) men runt och ffa i stallet... I år verkar det vara mestadels snokar men vi har haft övervägande huggormar tidigare år. En och annan här och var fixar jag, men nu är de MÅNGA!!
Hjälp? "
Så började tråden!

Vi har flera betes stationer i plåt ute från Anticimex. Det är 4 året vi har betes sationerna och i år har vi märkt en klar minsking på ormarna här. Det är mycket mindre möss och då får ormarna mindre mat och söker sig till bättre jaktmarker förklarade dom på Anticimex. Vilket är logist.

Jag har kör plast snurror att sätta i rabbaten krukor soch sånt
för att sorken inte gillar vibrationerna som blir när snurran snurrar. Dom snurrorna titter på en pinne. Det har inte varit uppskattat av våra "ringlade sakrer" heller. Det stör deras soliga sol platser. Sen har vi gäset mega kort överallt runt hus och stall.

Jag gillar inte ormar och dom vi har här flyttar sig inte för människor,hästar elller bilar. Har blivit orm biten 2 ggr och gubben 3 ggr. Bra tur och träff att det har gått bra. Det när vi gått vid stallet och när vi fyllt på vatten till hästarna. Så inget provoserade eller något sånt. Men det har varit väligt många ormar här tidigare. Kalla vintern har säkert på verkat att några inte klarat att sig. Men dom läskig är dom fast jag är ren latis:)

Senast ändrad:

Dessutom finns det forskning som visar att ormrädsla är genetiskt betingat. Så man måste snarare lära sig att inte vara rädd för ormar än att behöva bli skrämd för att vara rädd. Att inte vara rädd för orm i dom delar av världen där giftorm förekommer är förenat med livsfara.
Själv är jag inte helstirrig men skulle aldrig få för mig att "bolla" runt med dom. Ligger dom där jag vill gå tar jag en omväg och kom jag inte förbi skulle jag garanterat försöka döda ormen. Min lilla otäcka kisse släpar då och då in orm på köksgolvet, tack och lov har alla hittills redan varit döda.

*KL*

Jag är så ormrädd att jag har svårt att se hur jag ska kunna köpa gård i framtiden utan att orminspektera de eventuella ägorna innan köp...
Jag är uppväxt på landet, men det finns inte orm just där, mina föräldrar har bott där sen 1978 och aldrig sett en orm, ingen annan heller för den delen. Inbillar mig att det kanske är sandjorden som gör det..? Det är för torrt helt enkelt. Så jag får alltså bosätta mig i någon slags öken!

De är faktiskt farliga om man har otur!

Tycker inte det är okey att jämföra att ha ihjäl en orm eller en häst...
Jämför du att ha ihjäl en mygga och en häst också?

Ändå håller du på med hästar som orsakar fler både skador och dödsfall än vad ormarna är i närheten av att göra här i Sverige?

/Camilla

Vi har inte Anticimex, men Rentokil, och bekämpar möss och sork på samma sätt.
Märkligt nog har inte alls ormbeståndet minskat, men när man ringer "skadedjurs" bekämparen på R så säger de likadant.

Försvinner maten, försvinner ormen.

Nu har jag inte sett någon orm på två veckor ca. Vet inte om det har att göra med att det är så torrt här. Vi har inte fått regn sedan midsommar..:crazy:

Lite kuriosa.
Min pappa som bor i ett villa område, har en ganska stor dam där han har karp och guldfiskar.
I år har de en snok som bor vid dammen och äter upp fiskarna.:o

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar