Dessa försvunna hästar?

Humelibumlan

Trådstartare
I en annan tråd pratar "vi" just nu om dessa, ett väldigt stort antal, försvunna stc registrerade hästar som, om jag inte minns fel, Djurens rätt även tagit upp...

Enligt en användare är det jordbruksverket samt en djurrättsorganisation som gjort en inventerig?

Är det någon som vet hur man kommit fram till dessa siffror?
Är det någon som blivit tillfrågad om hästarna man har registrerad på sig?

Någon som vet mer? :)

Sv: Dessa försvunna hästar?

ja jag undrar också det, för jag menar det är ju inte alltid ägarbyten registreras när hästen säljs som ridhäst osv... det borde ju skickats ut då papper till senast reggade ägare som får svara..
vet inte, jag är iaf noga med att berätta om slakt osv på mina.

Vet i alla fall att STC personal får ofta springa ner i källaren och plocka fram uppgifter om hästar som sedan länge trotts varit borta.

Det visar sig att det är bortskänkta travare som gått runt för att sen landa hos någon som vill ha ett pass till hästen i fråga.

AM

*kl*

Jag tänkte om de kanske kan ha räknat alla hästar mellan 3-20 år som inte har någon aktivitet, alltså inte är i träning eller avel?
Men att kalla dessa försvunna är väl kanske fel ord att använda?
Vem letar efter dem?

Sen förstår jag såklart att många åkt till italien, många är ridhästar, många pensionerade på gården och många är slaktade utan att passet/anmälan skickats in.

Såg nu att jag fortfarande är reggad ägare på en häst som dog 2001 och då ringde jag STC och berättade att hon gått bort, tydligen så registrerade de inte det, dock har jag inte fått något pass på henne heller...
Antar hon räknas som försvunnen då?

En avkomma till vårt ena fölsto dog som unghäst. Det dödsfallet finns inte reggat hos STC, och så känge inte den som ägde hästen rapporterar in det kommer det ju inte att reggas heller. Som sagt, det finns säkert mängder med hästar där uppgifterna hos STC inte stämmer.

Om man jämför med ASVH är det dock ett väldigt korrekt register, för där finns ju inte ens alla hästar införda till att börja med. Att härstamningen är korrekt i registren kan man inte heller lita på. Så där lär det finnas oerhörda mängder försvunna hästar.

Kan ju vara så enkelt att de räknat de hästar som står som levande men inte har pass?

Men varför går det inte ut en förfrågan till reggad ägare till hästar utan pass?

Kan bara svara för mig själv.

Slarvat med att dödförklara en del och eftersom det liksom är 20 år sedan så..

kl

men hur dödförklarar man? :confused: jag fick ju lämna ifrån mig passen när jag tog bort mina två, trodde att det sköttes automatiskt så men de står forfarande att de är vid liv om jag tittar på travsport

Man kontaktar STC.

I övrigt så ska ju passen skickas till STC från slakterierna.

AM

kl

Funderar på den där inventeringen av hästar under tiden jag mockat boxar idag :confused:

Hur f-n gjorde dom?

För ca 10 år sen kom det nån och räknade hästar. Då hon kom ner till gården så sa hon att mellan den vägen och den vägen så var hästantalet 42..typ.

Jag och gubben tittade på henne och frågade om hon bara hade ett öga och kört högervarv och tittat enbart åt höger.

Hade missat en hel bunt hästar som fanns på vänster sida av vägen :confused:

En bekant har tre "ärvda" travare i Gävletrakten.

Dom är 28, 29 och 31 år.
Dom går och agerar gräsklippare och inget annat.
Något pass har dom inte.

Räknas dom som försvunna? :confused:

AM

tror du är inne på något där.
Gräsklippar varianten är trots allt ganska vanlig. Ev. kombinerad med såld som skogsmulle/familjehäst eller liknande.

Jag tror att det fortfarande finns ett stort mörkertal med "opassade" hästar eftersom de äldsta med pass faktiskt är födda år 2000.

Det är ju enkelt att säga att alla "ska" ha pass nu, själv vet jag flertalet som saknar och eftersom de aldrig efterfrågas blir det ju inte något tryck på att skaffa ett.

Jag tror att man hade fångat upp en del med "noll koll" om man när passtvånget infördes skickat ut en information om att "Du är reggad på hästen Xxxxx Xxxxx som saknar pass". Åtminstone hade man väl fått in ett antal Dödanmälningar i så fall.

STC nöjer sig med ett mail så jag har aldrig skickat några pass när någon häst avlivats. Varför skulle jag lägga pengar på det liksom, hade man kunnat lämna in dem på sekretariatet eller nåt hade jag gjort det.

Jag gick in och kollade min mammas valack född -83, där står det Ägaruppgift saknas så han måste väl räknas som försvunnen? Han var borta många år innan passförordningen kom men mamma dödförklarade honom förmodligen inte.

Ja jag ringde och frågade när jag avlivade mina två och STC ville inte ha in nåt pass, det räckte med ett mail.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 272
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka