Dessa försäkringsbolag...

Sv: Dessa försäkringsbolag...

Kl

Jg har i alla fall kommit så pass långt att jag nsta gång kommer kolla försäkringskostnad för de raser jag är intresserad av innan jag bestämmer mig för en ras.

Precis så är det. If tjorvar massor. Agria är hopplösa med sina undantag och Folksam är enklast att ha att göra med. Så för djurägaren är If bra, men för oss som jobbar på klinikerna är de inge kul.

Ja det beror på vad man menar med bra för hundägaren. IF är bra för mig rent ekonomiskt om hunden blir sjuk IFALL försäkringen täcker det. Folksam täcker väl lite fler åkommor och på så sätt är det ju också bra för mig som hundägare, men jag får betala en viss procentuell summa av veterinärkostnaderna vilket blir dyrare för mig om hunden blir sjuk. Blir säkert hugget som stucket rent statistiskt men enskilt kan man drabbas ganska hårt av ett bolag som IF som är kinkigare med sina ersättningar.

Om du sålde försäkringar, skulle då då sälja till personer som du inte fått läsa sjukjournaler på? Liv o sjukvård menar jag.

kl
Själv skulle jag aldrig våga byta på mina djur. Har läst/hört alldeles för många som stått med en sjuk hund som vare sig nya eller gamla försäkringsbolagen ersätter.

Jag har haft Agria/Länsförsäkringar till alla mina djur o har aldrig haft problem med dem. Nuvarande är försäkrad i Sveland, jag kunde inte välja själv (helfoderavtal).

+1, skulle heller aldrig våga byta. Har haft Agria i alla år och det har funkat smidigt, jag har fått ut MYCKET på mina försäkringar. Faktiskt tycker jag nog att de varit lite väl generösa vid första anblicken, både Mulen och Skroffan har valsat runt hos olika veterinärer och gjort samma undersökningar flera gånger - på vår vanliga vets rekommendation men det vet ju inte Agria. De har dock snällt hostat upp ersättningen utan att ifrågasätta.
Nästa hund vet jag inte vad det blir för bolag men jag drar mig inte för Agria igen. Och som sagt, skulle aldrig våga byta bolag på ett djur som redan är försäkrat i ett annat.

Det lutar åt att Boss (som nyttjat försäkringen) blir kvar på gamla bolaget. De andra är flyttade.

Och som sagt, skulle aldrig våga byta bolag på ett djur som redan är försäkrat i ett annat.

Fast det är klart enklare att byta bolag med en hund som redan är försäkrad, för då slipper man karens i nya bolaget. Däremot om det finns en del skador bakom kan det blir problem beroende på vad det ev nya försäkringsbolaget säger. Kan vara bra att maila om ev tidigare händelser, så man har papper på om det skulle bli problem i framtiden om saker dom sagt inte ska ställa till problem.

kl

Åxå börjat byta över till Optimal. Lite högre fast självrisk (1900 mot 1400) än det jag haft i Sveland men över en tusenlapp billigare per år och hund. Gamlingen är i agria och får vara kvar där pga åldern, de är ju bra på äldre djur. Övriga står i Sveland som jag är supernöjd med och jag vill verkligen inte byta, men med sex hundar där hemma är det mycket pengar årligen att lägga för att man är nöjd så att säga.. Så ska prova att lägga ynglingarna i Optimal och så flyttar jag till sveland om jag blir missnöjd. Tar den risken.

kl

Åxå börjat byta över till Optimal. Lite högre fast självrisk (1900 mot 1400) än det jag haft i Sveland men över en tusenlapp billigare per år och hund. Gamlingen är i agria och får vara kvar där pga åldern, de är ju bra på äldre djur. Övriga står i Sveland som jag är supernöjd med och jag vill verkligen inte byta, men med sex hundar där hemma är det mycket pengar årligen att lägga för att man är nöjd så att säga.. Så ska prova att lägga ynglingarna i Optimal och så flyttar jag till sveland om jag blir missnöjd. Tar den risken.

Optimal har 1700 - inte 1900 :) + 20%

Ops - såg nu att dom ändrat !!!

Bytte från IF till optimal. 3månader efter blir hunden dålig. Stod för röntgen av höft och fix av trasig tand utan några problem. Mkt trevlig personal på bolaget. Har alla 3 hos optimal. Gillar dessutom att deras självriskperiod är 1år. :D

Hoppar in i tråden. Fick precis hem mina försäkringspapper för min lille valp, blev samma bolag (if) som kenneln använder till en börja med, för enkelhetens skull. Frågan är om man ska välja stor eller "vanlig" hundförsäkring. Den stora har utökat skydd för mediciner, etc, med en högsta ersättning på 50 000 per år. Den mindre verkar ha 25 000 per år.

50' är självklart för mig.

KL

Jag kollade Optimal, men det räcker ju med en större skada innan självrisken är högre än den fasta jag har på IF. De skiljde förvisso en tusenlapp/år, men som sagt så får jag punga ut med mycket, mycket mer vid en större skada. Jag som faktiskt varit med om att nå taket 2 gånger på samma hund är jäkligt nöjd med min fasta självrisk...

*kl*
Haft ett intressant samtal med min vet. idag. Denne avråder starkt från Agria och IF. Strulpellar som ska millimetergranska allt innan de ersätter, och som ofta bråkar om petitesser som andra bolag ersätter utan att tveka.

Samtliga våra hundar kommer nu att läggas i Optimal.

Är det något som förändrats dom senaste åren? Jag har alltid tidigare haft mina djur försäkrade i Agria (samt fd Länsförsäkringar) har aldrig haft minsta problem med att få ut ersättningar från dem. Senast 2008 liv o veterinärvård för Fäis.

*kl*
Haft ett intressant samtal med min vet. idag. Denne avråder starkt från Agria och IF. Strulpellar som ska millimetergranska allt innan de ersätter, och som ofta bråkar om petitesser som andra bolag ersätter utan att tveka.

Samtliga våra hundar kommer nu att läggas i Optimal.

Precis så är det.

kl.
Har fått upp ögonen lite för Optimal nu när ni andra har skrivit om detta bolag. Är detta ett väl etablerat företag numera? Eller hur nytt är det ens? Har hört talas om det någon gång men inte mer än så.

Har Agria idag, är det några större skillnader som jag borde vara uppmärksam på?

Kommer i så fall välja dubbel vetvård, har 50´ hos Agria idag för min 3 åriga blandras. Hon har tidigare haft lite magproblem så får se till att hon inte får någon notering för detta bara. Men i övrigt har jag läst villkoren och tycker ändå att de verkar skäliga. Har idag Agria 1600 + 15% -då jag vill ha självrisk etc så låg som möjligt pga min studentplånbok. Men med Optimal är det 1900 + 20% för ett helt år och inte 125 dagar samt att jag sänker premien med ca hälften, så ekonomiskt sätt bör jag ändå spara på det.

Om du mörkar att hunden vårdats för magproblem o senare söker ersättning för ev sjukdom som på något sätt kan kopplas till magtarmkanalen/nutrition osv så riskerar du att åka dit för försäkringsbedrägeri.

Att mörka det är helt klart inte ett alternativ någonstans. Menade att OM de skulle skriva en notering på detta så byter jag inte försäkringsbolag kort och gott -så jag har ett försäkringsbolag som täcker allt helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 316
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 680
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 101
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka