Dessa försäkringsbolag...

Migo

Trådstartare
Fick mail om att mitt bolag kommer höja självrisken (som jag nyss höjde min löpande premie för att sänka), så började titta över hur kostnaden är hos andra bolag.

Konstaterar att jag sparar nästan 3000:-/år på att byta bolag på tre av dem. Detta trots att jag dubblar deras livvärde...

Någon som har åsikter och/eller erfarenheter av försäkringsbyte?

Jag har alltså fyra hundar försäkrade upp över öronen, kommer lägga upp deras livvärde ordentligt nu till hösten, har alla tillägg i form av användbarhet, rehab och dubbel veterinärvård. I dagsläget är tre försäkrade hos Sveland och en hos Optimal, och det är Optimal jag funderar på att byta till. Endast en hund har nyttjat försäkringen (Boss med hältan nu i våras).

Sv: Dessa försäkringsbolag...

Jag ruttande på mitt försäkringsbolags höjning av både självrisk och premier, så jag bytte över båda mina till Optimal i våras. Då jag har reggat kennelnamn så tjänar jag in nästan 3000 kr per år på båda hundarna, för ungefär samma försäkring (minus vissa specialbehandlingar som ändå inte är relevanta för mig). Jag har inte behövt använda försäkringen än, men då jag följt dom några år via folk som använder dom så är jag inte speciellt orolig. Mycket trevlig personal och snabba att svara på frågor:)

Jag var på G att byta för flera år sedan (från Agria till Sveland) men kom aldrig så långt för när Sveland hämtade info om mina hundar så skulle de sätta reservationer på allt typ.
En av mina hade t ex vrickat sig som valp och hade då varit inne och fått metacam utskrivet. Hade aldrig haft problem av något slag varken före eller efter - honom skulle de sätta reservation på på alla ledfel som fanns.
Den andra hunden hade fått nässelfeber en sommar och då fått en kur kortison, inte heller hon hade varit sjuk varesig före eller efter - henne ville de sätta reservation på på alla hudsjukdomar.
Den tredje tror jag passerade nålsögat - men då var hon också endast 8 mån eller så vid tidpunkten.

Det blev inget byte som sagt...

Har inget minne av att jag skulle använt försäkringen på de två i och med att det var så lindriga problem de haft men ändå kunde Sveland "hitta" denna info om dem. Kan de ha kontaktat kliniken?

Senast ändrad:

Har inget minne av att jag skulle använt försäkringen på de två i och med att det var så lindriga problem de haft men ändå kunde Sveland "hitta" denna info om dem. Kan de ha kontaktat kliniken?

Det ska vara sekretessbelagt...

Ingen erfarenhet, men vill också byta bolag. Hunden har varit försäkrad i agria sedan han kom till Sverige.
Mina "måsten" är användbarhet och mediciner.

Men jag hittar inte användbarhet på optimal?

IF blir det inte iallafall, över 1000 kr dyrare än svealand trots 800kr rabatt. Fast jag var nöjd med dem till gamla hunden blir det lite väl saftigt med studentkassa.

Senast ändrad:

Folksam: 95kr/månad, men endast liv och vetrinärvård verkar det som.

Kan inte låta bli och fundera på om det är min hyffsat unga ålder som har spelat in i priset hos if:cautious:

För min del har det varit så oerhört viktigt med ett bolag som inte ifrågasätter "allt". Agria har jag på hästen och den försäkringen gör ingen lycklig förutom bolaget... Sveland och Folksam har jag testat, men nejtack. Så det har varit If för mig, jag älskar deras kundservice, hur de ersätter det mesta och är enkla att ha att göra med. MEN, det börjar bli dyrt... Jag betalar 13000/ år i premier till dem (2 hundar, hemförs och försäkring på mig) med rabatt!

Hur är Optimal när det gäller service?

"Min" uppfödare har Optimal till alla sina katter och tycker det har funkat bra vid de få problem som varit.
Jag valde Optimal till min nya katt, hon skulle kosta 2400 hos Agria och 1100 (!!) hos Optimal. Så det var inte så svårt val.

Märkligt hur olika det kan vara. Jag har alltid varit nöjd med Agrias bemötande. Aldrig haft problem med att få ersättning m.m.
Det enda jag tyckt är att de är dyra men inser att jag nog inte har så dyr försäkring ändå. Betalar runt 9000 kr/år för tre hundar och då är det högsta ersättningen (50'), ganska högt i liv samt billigaste självrisken och procenten (d.v.s 1100 + 15%)

Kollade lite snabbt på Optimals sid och det skulle bli mkt dyrare för mig att byta till dem...

Jag får hålla med Zoya, jag har alltid varit nöjd med Agria och aldrig haft problem med dem vare sig det gällt häst eller hund.

Var tvungen att kolla vad jag betalar om året, min tävlingshund betalar jag 3665 kr om året för (alltså typ 305 kr i månaden), men då har jag typ allt man kan ta i försäkringsväg på henne (veterinär/medicin/rehab/avel/liv/användbarhet) och ett livvärde på 46 800 (höjt henne med meritering).

Det tycker inte jag är så dyrt iaf :). Och så får man ju klubbrabatt som uppfödare + samlingsrabatt om man har mer än tre hundar införsäkrade också :).

Mitt största problem med agria just nu är att de har slutat ersätta för jourtid som är mellan 7-17.

Det är alla dessa undantagen som gör att jag aldrig kommer välja Agria igen. Jag har min häst där och kan inte flytta henne, i höstas fick hon foderstrupsförstoppning och sedan lunginflammation, eftersom hon chockar på penicillin blev det ganska dyrt då hon fick specialbehandlas lite. Fakturan landade på strax över 17000, Agria ersatte 4500 av det, sånt skämt. Det är liksom årspremien, så då kunde jag ju nästan struntat i att ha henne försäkrad...

If hade ersatt allt utom självrisken.

Mitt största problem med agria just nu är att de har slutat ersätta för jourtid som är mellan 7-17.

Fast det har de ju backat på igen , så det problemet behöver du inte ha längre :)!

KL

Det stod en intressant text i senaste Hundsport om detta med försäkringar, varför de höjs så mycket. Nu kan jag inte citera den ur rakt minne, men det hela handlade om att varför försäkringar höjs såpass mycket är mycket till del av att många djurkliniker köpts upp av större företag som höjer priserna otroligt mycket på alla avgifter/ingrepp, och eftersom försäkringsbolag inte är några välgörenhetsorganisationer utan vinstdrivande företag så behöver de också höja för att hålla jämn takt.

Så den stora frågan är väl vad som är hönan och vad som är ägget i prisfrågan; klinikerna eller försäkringsbolagen. Det ÄR dyrt med djurvård, och med nya behandlingar (kostsamma sådana) som kommer hela tiden så är det kanske inte så konstigt om försäkringspremier också skjuter i höjden.

Sen är jag absolut inte så naiv att jag tror att alla försäkringsbolag är vita som snö och några helgon (även om jag själv aldrig haft några problem med vare sig Agria eller Folksam), men jag tror att de flesta som drabbas av försäkringsproblem till största del har drabbats av en enskild kass försäkringshandläggare (vilket är beklagligt som fan :( ) alternativt inte förstått försäkringens villkor från början, vad den ersätter och vad den inte ersätter.

Givetvis förstår jag frustrationen från de som drabbats av försäkringstrubbel med krångliga bolag/försäkringshandläggare och all den ekonomiska skada man kan lida av detta, men jag är absolut inte av den tron som vissa har, att försäkringsbolag är djävulens avkomma och sjukt sadistiska som bara sitter och väntar på att få göra livet surt för nån stackare :D ;)!

Visst beror prishöjningarna på försäkringar till viss del på att priserna gått upp. Men sen är veterinärvården så avancerad idag och vi väljer att göra mer undersökningar och behandlar på ett helt annat sätt än vi gjorde förut.
Sen hjälper det inte att de stora djursjukhusen tydligen inte kan läsa vanliga röntgenbilder längre utan allt ska in i MR eller CT innan de kan ta beslut om behandling.

Ja precis, med utveckling sker ju alltid en prisstegring. Svårare och mer avancerade undersökningar som fler gör = kostsammare = dyrare för försäkringsbolagen att ersätta = dyrare försäkringspremier.

*kl*

IF har ju fast självrisk sen betalar de rubbet. De andra försäkringsbolagen har ju självrisk med rörlig del så därför är ju IF dyrare men för mig säkrare ifall hundarna blir sjuka.

Min vän har frågat veterinärkliniken där hon bor hur man upplever bolagen. Hon fick svaret att IF var nog krångligast att handskas med, de skulle ha ut journaler och ifrågasatte väldigt mycket och ersatte inte alltid p.g.a. petitesser. Folksam var lättast och ersatte det mesta utan krångel.

Jag har alltid haft IF på mina och de har ersatt allt utan att tjafsa. Mammas hund som fick cushings nu har ersatts i mediciner och blodprov och de har skickat pengarna snabbt.

*kl*

IF har ju fast självrisk sen betalar de rubbet. De andra försäkringsbolagen har ju självrisk med rörlig del så därför är ju IF dyrare men för mig säkrare ifall hundarna blir sjuka.

Min vän har frågat veterinärkliniken där hon bor hur man upplever bolagen. Hon fick svaret att IF var nog krångligast att handskas med, de skulle ha ut journaler och ifrågasatte väldigt mycket och ersatte inte alltid p.g.a. petitesser. Folksam var lättast och ersatte det mesta utan krångel.

Jag har alltid haft IF på mina och de har ersatt allt utan att tjafsa. Mammas hund som fick cushings nu har ersatts i mediciner och blodprov och de har skickat pengarna snabbt.

Precis så är det. If tjorvar massor. Agria är hopplösa med sina undantag och Folksam är enklast att ha att göra med. Så för djurägaren är If bra, men för oss som jobbar på klinikerna är de inge kul.

Inga direkta erfarenheter av bolagsbyte, men har haft optimal till unghunden i ett år nu och har använt mig av dem tre ggr, senast nu i veckan. Inga problem alls trots relativt enkel grej på jourtid.

Kommer nog byta från agria till optimal för katten och när kattungen kommer så blir det också optimal. Självriskperioden och deras trevliga bemötande är en stor anledning till det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 316
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 680
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 101
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka