Dessa foderstater...

S

Solve85

Nån mer än jag skom har ett helsike att räkna ut en bra foderstat till sin häst?
Har fått analys på vårt hösilage och jag har räknat å räknat...
Problemet:
Jag har ett halvblods sto på 170 som har rejäl mage :crazy:
Men väldigt fin i hullet annars... kanske lite tunn överlinje pga av hängbuken (hon har haft 3 föl...)
Enligt foderstatsprogram ska hon inte behöva äta mer än 15 kg hösilage/dag och få selen tillskott alternativt 13 kg H/dag och 1 kg havre + selen. visst går hon ner i omfång runt magen men...
Problemet är att får hon enbart det så är det som att rida med handbromsen i och ökar jag havre och lägger på betfor så blir hon tjockare :angel:
ap jobbigt!
Vill ju ha en foderstat som gör att hon inte går upp i vikt och samtidigt är pigg med lite gnista :idea:
Vad göra?
Hon tränas ganska hårt och varierande

Att det ska vara så krångligt...
Har funderat på build-up el. staypower

/Sölve

Sv: Dessa foderstater...

Jag förstår egentligen inte vad du pratar om, foderstaten beräknas med utgångsläge från hästens behov därefter kommer även ögonmåttet.

Enligt foderstatsprogram ska hon inte behöva äta mer än 15 kg hösilage/dag och få selen tillskott alternativt 13 kg H/dag och 1 kg havre + selen. visst går hon ner i omfång runt magen men...
Problemet är att får hon enbart det så är det som att rida med handbromsen i och ökar jag havre och lägger på betfor så blir hon tjockare

Vad tror du att andra fodersorter innehåller för näring som inte grovfodret har?:confused:

Det funkar inte att fodra hästen pigg. Ger du hästen ett överskott på engegi blir den tjockare. Det har du ju själv redan upptäckt. Håll dig till foderstaten. Variera träningen eller se om du kan göra förändringar i träningen så kommer nog gnistan.

Jag varierar träningen väldigt mycket... I skogen, galopp tränar, hoppar, dressyr, markträning... ja nästan allt man kan tänka sig.
Ändå blir hon piggare när jag ger mer kraft foder...
Alltså jag är inte helt väck när det gäller foder men denna häst verkar vara en svår nöt att knäcka :crazy:
Tycket definitivt att hon ska klara sig bra på bara hösilaget (de gör se flesta hästar) men vill ju ha mer go i hästen. Vet att för mycket MJ ger fetare häst.

Ska ringa några foderrådgivare ist... Tänkte man kunde prova här först, men icke.

Då missuppfattade jag ditt inlägg. Tyckte du skrev att hsäten blev tjockare, men jag läste nog fel. Om hästen blir piggare med mera foder har den troligtvis ett större behov än du räknat med och då är ddet väl bara att du går efter det i så fall? Vad är problemet?

Är det omöjligt för dig att få tag på annat kraftfoder än havre och betfor?

foderstatsprogram på nätet är bra, sålänge du helt och hållet struntar i kommentarerna och istället använder din kunskap när tittar på näringsvärdena och kvoterna och därmed ser att värdena passar din häst..

Uträknad foderstat av foderrådgivare

10-11 kg hösilage (så hon blir av med buken)
1,5-2 kg Havre
120g Miner vit

Och 0,3 kg krafft protein under ett par månader under uppbyggnad

"Om du vill få henne piggare så kan du under en uppbyggnadsperiod dra ner lite på grovfodergivan det ger utrymme för lite mer kraftfoder så att hon får mer arbetsenergi och högkvalitativt protein så att hon kan bygga upp sin muskelmassa och bli mer slimmad i kroppen"

Nu ska detta sättas på pränt.

Uträknad foderstat av foderrådgivare

10-11 kg hösilage (så hon blir av med buken)
1,5-2 kg Havre
120g Miner vit

Och 0,3 kg krafft protein under ett par månader under uppbyggnad

"Om du vill få henne piggare så kan du under en uppbyggnadsperiod dra ner lite på grovfodergivan det ger utrymme för lite mer kraftfoder så att hon får mer arbetsenergi och högkvalitativt protein så att hon kan bygga upp sin muskelmassa och bli mer slimmad i kroppen"

Nu ska detta sättas på pränt.

Och detta har en seriös foderrådgivare skrivit? Låter mycket konstigt i mina öron. Kraftfoder ger man ju för att täcka behov som grovfodret inte täcker. Att dra ner på grovfoder för att ge mer kraftfoder låter inte hästvänligt.
Vad har hästen för behov? (MJ) Det kan vara intressant att veta.

Jepp, seriös foderrådgivare

Detta är ju bara under en period (2-3 mån) för att hon ska bli av med den enorma magen hon har. Hon är ju väldigt "uttöjd" efter fölen...
Ska senare gå över till mer grovfoder och minska kraftfodret.

Tycker detta låter väldigt rimligt!

Om magen är uttänjd pga föl så är det ju inte foderrelaterat. Då behöver hon ju tränas för att få styrka i magmusklerna.

Jepp, seriös foderrådgivare
Nja, seriös kan jag inte hålla med om eftersom denne ger råd som inte stämmer överens med hur hästens matsmältning fungerar.
Ston som fått flera föl får en uttöjd buk och det går inte tillbaka på alla. (speciellt inte om de är äldre)

Detta är ju bara under en period (2-3 mån) för att hon ska bli av med den enorma magen hon har. Hon är ju väldigt "uttöjd" efter fölen...
Ska senare gå över till mer grovfoder och minska kraftfodret.

Tycker detta låter väldigt rimligt!
Om hästen får en bra foderstat så behöver du inte byta under några månader. Onödigt att ändra foderstaten i onödan tycker jag. Om jag tex vill ha mer protein i foderstaten i ett uppbyggnadsskede så lägger jag till mera protein. Hästen har ju ett bra hull och muskulatur säger du och då är det behovet MJ du ska utgå ifrån. Det är alltid bättre att få energin från grovfodret än från kraftfoder. Man kan i viss mån träna bort en uttöjd mage, men inte fodra bort den. (om den inte kommer av felaktig utfodring förstås, som överskott på energi och underskott på protein, men så var inte fallet med din häst om jag förstått rätt)
Grovfodret är grunden och sen får man lägga till om det är något som saknas.

Om magen är uttänjd pga föl så är det ju inte foderrelaterat. Då behöver hon ju tränas för att få styrka i magmusklerna.

Klart hon behöver träna magmusklerna!
Men man kan få lite bättre effekt genom att ändra foderstaten

Senast ändrad av en moderator:

Nja, seriös kan jag inte hålla med om eftersom denne ger råd som inte stämmer överens med hur hästens matsmältning fungerar.
Ston som fått flera föl får en uttöjd buk och det går inte tillbaka på alla. (speciellt inte om de är äldre)

Om hästen får en bra foderstat så behöver du inte byta under några månader. Onödigt att ändra foderstaten i onödan tycker jag. Om jag tex vill ha mer protein i foderstaten i ett uppbyggnadsskede så lägger jag till mera protein. Hästen har ju ett bra hull och muskulatur säger du och då är det behovet MJ du ska utgå ifrån. Det är alltid bättre att få energin från grovfodret än från kraftfoder. Man kan i viss mån träna bort en uttöjd mage, men inte fodra bort den. (om den inte kommer av felaktig utfodring förstås, som överskott på energi och underskott på protein, men så var inte fallet med din häst om jag förstått rätt)
Grovfodret är grunden och sen får man lägga till om det är något som saknas.

Hon är "bara" 8 år och hon fick sitt första föl redan som 3-åring sedan dess har hon haft 4 föl 4 år på raken...
Hon är bara riden 1 år och har en del att ta igen och det kommer att ta tid att bygga upp henne.
Hon står på halm så hon har att pilla med i boxen samt att hon går i en stor naturhage så där har hon lite att äta av oxå.

Som sagt ska man träna bort en mamma-mage så behöver man en balans mellan mat och träning (det vet väl de flesta som fött barn :angel:)

Hej

Kan du inte lägga in ett foto på henne? Min märr fick föl i år hon står på 15kg hyfsat hösilage och 5kg havre/dag + mineraler och betfor ( fölet snor ju en del också). Alldeles på tok för mycket energi enligt foderstatsprogr. på hippocampus men faktum är att hennes överlinje som började försvinna under slutet av sommaren är på väg tillbaka och de revben som började skönjas har inte blivit tydligare, jag har inte börjat rida än så de muskler hon bygger på sig är från hagvistelsen och maten. Halm är ju ett bra strö men en del hästar kan bli lite bukiga av det:o) Det är ju inte farligt att testa lite olika varianter så länge man ger tillräckligt med grovfoder

malin

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 202
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 557
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka