Dessa bussiga ridskolehästar

R

Riverbridge

Jag gillar inte ridskolor, och har aldrig gjort. Jag blir fruktansvärt ledsen när jag ser gamla slitna ponnysar och hästar som har gått på ridskola i princip hela sitt liv. Öronen hänger trött och ögonen ser matta och trötta ut. Det är inte okej! Ingen häst förtjänar ett sådant liv! Men å andra sidan, utan dessa underbara ridskolehästar skulle inte många kunna rida så pass bra som dom ändå gör. Slutsats: Det är synd om ridskolehästar, men det är en nödvändighet eftersom dom lära både barn och vuxna rida.

Men då kan man ju i alla fall göra tillvaron liiite bättre för dom? Man kan tex. låta dom stå i boxar i stället för spiltor. Man behöver inte låta dom gå 3 lektioner x 1 timme varje dag. Man kan låta dom vila en vecka eller två då och då. Man kan låta dom gå ute i friska luften mer osv.

Någon som håller med mig? Och någon som tycker raka motsatsen till vad jag tycker? Hoppas på många svar nu! :D

Sv: Dessa bussiga ridskolehästar

Och jag blir glad när jag ser gamla ridskolehästar som fortfarande gör sina jobb med gott humör och oändligt tålamod.:D

Men visst, det finns många ridskolehästar som har det eländigt. Tyvärr är det ofta en ekonomisk fråga för det är svårt att få en sådan lönsamhet i ridskolan att det är möjligt att ha delar av den hästhållning som du skriver om. Självklart mycket tråkigt, men en realitet om man inte ska höja lektionspriserna ännu mer.

Å andra sidan är det inte helt ovanligt att gamla ridskolehästar som säljs som promenadhästar el dyl vantrivs och inte fungerar som avsett på nya stället. De blir helförvirrade och stressade när flocken och de invanda rutinerna försvinner för dem.

jag håller inte med dig. De flesta ridskolehästar har det betydligt bättre än många hobbyhästar i fråga om både motion och skötsel. Det är inte många ridskolor i dagens sverige som inte förstår vikten av att hålla sin ridskolehäst sund och frisk via god skötsel och omsorg.

Jag tror att det där kan stämma i en del fall.

Men det finns ju även guldkorn och när man hittar en sån ridskola gäller det att hålla fast vid den. :)

Min dotters ridskola är en sån- i mitt tycke- bra ridskola. Ponnierna går ute på lösdrift från våren till hösten, på vintern står de uppstallade. Alla står i boxar. De har en veckas semester på vårterminen och en veckas semester på höstterminen, 6 veckors sommarlov på sommaren (4 veckors ridläger) och 2 veckors jullov på vintern där de bara går ute och skrotar i stora hagar. :)

Varje lektion när vädret tillåter börjar med en liten uteritt i naturen.
Det är 11 hästar på max 7 elever/lektion och de har 3 vilodagar/vecka då det inte är lektioner alls. De andra 4 dagarna går de max 2 pass/dag.

De lite 'känsligare' ponnierna går inte på nybörjarlektionerna just för att de inte riktigt trivs med det.
Jag tycker alla hästarna är pigga och glada och trivs med vad de gör. Alla har stora personligheter, och alla är olika och har olika starka/svaga sidor. Ridläraren är noga med att förklara att bara för att det går jättebra att rida en häst, så ska man inte bli ledsen om det inte går lika bra att rida en annan eftersom man passar olika ihop med olika hästar och man måste lära känna hästen osv. (det är bara barn som rider här så ibland kan det ju bli en del sura miner när ponnyn inte gör som de vill för ponnyn förra veckan gjorde minsann som de ville direkt)
Hon är också jättebra på att anpassa pedagogiken efter barnens ålder och kunskap. (min dotter började som 6åring och är nu 10)

Det är en liten privat ridskola, men jag tycker det är världens bästa. :love: Jag önskar att mina ridskolor varit så här när jag var liten.

Jag håller inte alls med dig. Dom flesta får gå ut på förmiddagarna varje dag, dom har fasta rutiner , dom får motion och regelbunden skötsel och några veckor ledigt på somrarna. Det är jätteviktigt för ridskolorna att hålla sina hästar välmående eftersom dom är så ekonomiskt beroende av att hästarna mår bra. Sen finns det alltid saker att förbättra naturligtvis.

PRK har precis invigt sin lösdrift där ALLA ridskolehästar- och ponnysar ska få gå ute dygnet runt, året om, med foderautomater som ger täta utfodringar :) Förhoppnignsvis bidrar detta till gladare och friskare hästar. Däremot håller jag på att ta allt större avstånd från den typ av ridning som lärs ut på ridskolorna, och det är verkligen en annan bit, med ryttare i alla stadier av sin utbildning som drar i munnen, saknar balans osv. Bara en sådan sak som att alla hästar ska ridas på bett bara för att det alltid varit så :crazy: Däremot tror jag att ridskolehästarna sköts mycket väl eftersom - precis som Rider skriver - ridskolorna behöver hästar som mår bra.

Min faster driver en ridskola där alla hästar går ute året runt i lösdrift! Tror det blir bättre och bättre på många ridskolor!

Visst finns det ridskolehästar det är synd om men du tycks vara dåligt informerad. Jag säger inte att det inte finns ridskolor där hästarna går 3 timmar om dagen 7 dagar i veckan och utan viloperioder och där alla står i spilta. Det kanske förekommer men allt fler övergår till box delvis pga ändrade regler. Likaså kanske det hästar som hänger med öronen (är det fysiskt möjligt?) men jag har inte sett någon, matta ögon förekommer säkert men inte är det någon majoritet direkt.

Det är absolut inte en nödvändighet att ha ridskolehästar i det tillståndet du beskriver, det är snarare dumt, särskilt mycket ridning lär man inte lära sig på sådana hästar och alltför många är för medvetna så en sådan ridskola hade fått många anmälningar på sig.

Man kan säker förbättra tillvaron för många ridskolehästar och mycket har gjorts på det planet, det blir som sagt allt vanligare med lösdrift, med hästar som står på box många saker som du anser förekomma är dock undantagen och den typen av ridskolor bör snarast bojkottas.

Det var i o f sig länge sedan jag var på ridskolor, men jag har inget minne av att hästarna var som du beskriver. Tvärt om, t o m sista lektionen (vuxna) som jag red busade hästarna med oss "tanter" och det var inte ovanligt att man fick tugga grus. Det berodde inte på att hästarna var dåliga eller utless, tvärt om de var pigga och glada och vi hade ibland fullt jobb att hålla styr på dem.
Att de står i spilta ser jag inte som ett stort problem om man ser till helheten. Daglig utevistelse i hage med hästkompisar, väl anpassat foder, bra utrustning och lagom motion på rätt sätt kan mycket väl uppväga en spilta.

Givetvis, i den bästa av världar, skulle det kanske varit som du beskrev. Men dessvärre är vi nog inte beredda att betala vad den hästhållningen skulle kosta. Därmed inte sagt att något bra inte kan bli bättre.

Det finns nog stora skillnader mellan ridskolor. Ridskolan hela familjen ridit på har dels lösdrift för några ponnys och dels stall med spiltor, daglig utevistelse, dom har väldigt harmoniska och snälla hästar som verkar nöjda med livet generellt.

kl

Varför är spilta så mycket sämre än box enligt er?

Det är inte så mycket sämre, om hästarna i övrigt har möjlighet att röra på sig i alla gångarter i tillräckligt stora hagar, samt har ett vettigt tidsfördriv på regelbunden basis tillsammans med människor!

Den här åsikten får man dessvärre inte ha, för folk tror verkligen på att allt som beslutas av pappersvändare på jordbruksverket eller andra extremt träskalliga beslutsfattare är helt rätt och genomtänkt! :eek: Det finns dock många exempel på att så inte är fallet!

När du har svarat på min fråga kan jag svara på din;)

Den bild du ger av ridskolor tycker inte jag stämmer. Spiltor är inte tillåtet och får inte byggas mer (en del har dispans men de är på väg bort) och utevistelse är ju reglerat i lag så hästarna kommer ut (och de flesta ridskolor förstår vikten av att hästarna ute). Att en ridskole häst går lektion 3 timmar om dagen är inte för mkt om det är vettiga ridlärare som lägger upp lektionerna på vettigt sätt dvs jobbar efter regeln "svettiga ryttare och torra hästar" Dessutom så går de inte tre hårda timmar utan går varierat med nybörjare och mer avancerade (nybörjar lektioner är inte så tuffa som folk tror). Dessa hästar är utvalda för att klara av att gå på ridskola, en tävlingshäst hade blivit stressad och olycklig på ridskolan men en ridskolehäst hade kanske inte klarat att vara tävlingshäst.
Där jag jobbar så trivs hästarna, de får ju gå med sin flock hela tiden, de får röra mkt på sig (de flesta privat hästar motioneras för lite) och de får bra skötsel. En häst som inte trivs byts ut, de hästarna fungerar ändå inte på ridskola och har de bättre någon annanstans. Många privat hästar har det sämre för att folk tror att de kan allt och skaffar häst för tidigt.

Hästarna på min gamla ridskola går två till ter lektioner per dag, går ute i stor gräshage hela dagarna, och hela dygnet under sommarhalvåret. De är lediga varje söndag och på lördagar går de några knattelektioner, typ skritt och trav en halvtimme med ledare. På lov är de lediga eller går på läger (en lektion per dag plus extra mys och pyssel med hästarna) Alla hästarna har skötare nästan varje dag som pysslar lite extra med dem och kunnig personal ser till att de får rätt mat och vård. Om någon häst tröttnat eller inte passar på ridskolan säljs den, hästar som vantrivs hör inte hemma på ridskolor. Hästar som har gått på ridskolan mycket länge håller man ett extra öga på för att upptäcka när det är dags för pension. Man vill ju låta hästen få pensioneras innan den är helt utsliten, de säljs då uteslutande genom kontakter så att de kommer till ett bra hem där de får stanna.
Spiltorna som de flesta hästarna står i är visserligen inte särskilt hästvänliga och vittnar om en tid då man brydde sig mer om människorna än om hästarna men fler boxar har redan byggts och som jag förstått det planeras en ombyggnad av stallet så fort pengar finns.

De här hästarna mår inte dåligt, och de lever heller inget ovanligt liv för att vara ridskolehästar. Varför hata?

Sen som en parentes: Bara för att en häst släpar hovarna efter sig och segar när de harvar runt med en nybis på ryggen behöver de inte lida, snarare är de smarta och vet att de kan såsa och spara krafterna. I djurvärlden är det korkat att ta i och anstränga sig (t ex se pigg och alert ut) när man inte behöver. Om man dessutom är i ett ridhus där inget hot finns behöver man inte ens vara uppmärksam :p

Sen som en parentes: Bara för att en häst släpar hovarna efter sig och segar när de harvar runt med en nybis på ryggen behöver de inte lida, snarare är de smarta och vet att de kan såsa och spara krafterna. I djurvärlden är det korkat att ta i och anstränga sig (t ex se pigg och alert ut) när man inte behöver. Om man dessutom är i ett ridhus där inget hot finns behöver man inte ens vara uppmärksam :p
Precis vad jag tänkte skriva, men nu slapp jag det. :)

Att en ridskole häst går lektion 3 timmar om dagen är inte för mkt om det är vettiga ridlärare som lägger upp lektionerna på vettigt sätt dvs jobbar efter regeln "svettiga ryttare och torra hästar" Dessutom så går de inte tre hårda timmar utan går varierat med nybörjare och mer avancerade (nybörjar lektioner är inte så tuffa som folk tror). Dessa hästar är utvalda för att klara av att gå på ridskola, en tävlingshäst hade blivit stressad och olycklig på ridskolan men en ridskolehäst hade kanske inte klarat att vara tävlingshäst.

Där jag jobbar så trivs hästarna, de får ju gå med sin flock hela tiden, de får röra mkt på sig (de flesta privat hästar motioneras för lite) och de får bra skötsel. En häst som inte trivs byts ut, de hästarna fungerar ändå inte på ridskola och har de bättre någon annanstans. Många privat hästar har det sämre för att folk tror att de kan allt och skaffar häst för tidigt.

Skulle precis skriva ett inlägg, men ångrade mig, då du skrev så mycket av det jag tänkte skrivit, så jag kapar istället! Hela första stycket är nästan identiskt nämligen : P

Förr stod ännu fler i spilta och kunde gå 4 lektioner om dagen, inte ett dugg mer trasiga. (säkert mycket friskare, om man ser till hur mycket väldfärdsproblem vi har idag med bra övergödda hästar, som skulle behöva den extra motionen och ridlärare av helt andra kaliber, upplärda av gamla militärer (som ju sitter på en hel bank med hästkunskap, ärvt i generationer genom militären)).

Håller även med lilstar, det finns måånga sådana hästar bland privatryttarna med som släpar benen långt efter sig och passar på att softa när dom kan. varför jobba hårt i onödan? Dom är verkligen inte lidande, tvärtom har dom det väl gött som kan semestra på jobbet ; )

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka