Sv: Dessa bussiga ridskolehästar
Dessa bussiga lektionshästar - tycker att vi ska göra om denna tråden till en hyllningstråd istället för en klagotråd!
Jag jobbar själv som intrsuktör och älskar mina lektionshästar över allt annat - de är fantastiska! På en ridskola jobbar man verkligen MED hästarna och det är lika fantastiskt varje dag att se hur de sköter sitt jobb. När jag kommer in i stallet innan lektionerna ska börja står de antingen o vilar middag i boxarna (efter att ha varit ute i hage hela fm) eller så står de med öronen spetsade o väntar på att dagen ska börja.
Att hitta hästar till ridskola är svårt, riktigt svårt! När man staplar upp alla egenskaper man önskar känns det rent av omöjligt. Snäll, stabil, lydig att rida, känslig för hjälperna, men klara av ryttare som i början ger för kraftiga hjälper, mjuka gångarter som gör det lätt för ryttaren att sitta på (skonar hästarna), hoppa snällt och mjukt, vara pigga o arbetsglada utan att vara för snabba, ha en bra modell och bra benställningar, trivas med mkt rörelse omkring,klara av att gå med olika ryttare, funka bra i flock. Ja, listan kan göras hur lång som helst! Och därför är man oerhört rädd om de hästar man har på sin ridskola och gör allt man kan för att de ska trivas och funka bra i verksamheten och hålla i många år framöver! Det är ett långsiktigt arbete när man skolar in en ny häst i verksamheten och det vet erfaren personal.
Alla ridskolor är tyvärr inte bra, det påstår jag inte! Men det finns många som är med duktig erfaren personal som har koll på hästarna varje dag! Jag skulle gärna sälja till en bra ridskola om jag had en lämplig häst! På en ridskola finns det ett system med tydliga rutiner, något som hästarna uppskattar och blir trygga av.
Som instruktör tänker man hela tiden på att hålla lektion utan att göra hästarna trötta (självklart många andra faktorer också med att lära ut god ridning, hästhantering, trevlig attityd m.m. men det får vi ta i en annan tråd). En häst som gått lektion två timmar har inte travat o galopperat konstant i två timmar! Tänk all tid för upp och avsittning, stillastående vid genomgångaroch ex. när de andra hoppar sin bana, skrittpauser vid varvbyte, mkt skrittövningar osv.
Nej, alla hästar trivs inte som ridsklehästar, men många gör! Men Sverige är fullt av lyckliga ridskolehästar som lever bra liv med elever och instruktörer som älskar dem oh ger dem skötsel, rutiner och motion!
Hipp hipp hurra för dessa fantastiska hästar!