Dessa bussiga ridskolehästar

Sv: Dessa bussiga ridskolehästar

Men hur bra är det då om hästen tas in efter lektionen, sadeln och träns tas av, hästen borstas, sen direkt kommer nästa och sadlar och tränsar och hästen ska ut till manegen igen. När lektionen är slut ska den in i stallet, sadel och träns tas av, hästen borstas, sadel och träns ska på igen och hästen ut till manegen. Sen samma sak igen, om hästen skulle gå 3 lektioner på rad, vilket nog inte händer så ofta. Är det då inte bättre att hästen står klar i manegen ibland och det bara är att ta hästen?

Där jag rider går lite svårare hästar alltid i grupper som har ridit längre, aldrig i nybörjargrupperna, speciellt när dom är nya. En häst som stod på ridskolan ett tag var ganska svår att rida och han gick bara i nårga grupper, och alltid i grupper som kommit längre.

Det beror ju på hur man definierar en svår häst. Jag menar svår häst som i svår att rida i rätt form, lat, skänkeldöv och svår att påverka helt enkelt. En häst som skiter i vad ryttaren gör och lullar fram där efter dom andra hästarna i sin egen värld. Det är en svår häst för mig.

Oftast hamnar dom här hästarna i grupper som nybörjargrupper eller där det är ryttare som börjar komma någon vart, dom vet hur det ska se ut och börjar lära sig få en känsla av rätt och fel osv. Dom ryttarna behöver en lätt häst som kan visa dom när dom gör fel och när dom gör rätt. En häst som faktiskt svarar på vad ryttaren gör, en häst som arbetar när man gör rätt helt enkelt.

Dom lätta hästarna som är roliga att rida, som är lätta och svarar på hjälper och arbetar i rätt form osv, dom hästarna hamnar i grupper med ryttare som redan rider bra och oftast vet vad dom gör. Det är även dessa hästar som dom flesta ridlärare koncentrerar sig på och rider till om det behövs, lägger lite extra tid på.

Det borde vara tvärtom lite, dom avskärmade skänkeldöva hästarana, dom borde gå mera i dom svåra grupperna, där ryttaren faktiskt förhoppningsvis kan rida till hästen lite, få upp känsligheten lite. Även om dom hästarna antagligen har gått i sin egna värld så länge att det enda som hjälper är miljöombyte men ridskolor ger oftast inte upp hästar som gör vad dom ska. Med andra ord går runt runt runt på spåret och följer hästen framför.

En svår häst är inte alltid en häst som kastar av ryttaren.

Jag tycker inte heller en svår häst behöver vara en häst som kastar av. Just den hästen jag pratar om var stressad och hade svårt att slappna av och svår att komma åt, alltså kunna rida på ett bra sätt, och behövde en ryttare som förstod hur man skulle rida för att göra det.
Det har funnits en annan svår häst på ridskolan också, inte heller han nån som kastade av, men ändå svår.
En svår häst för mig kan vara en häst som är knepig att komma på hur man ska rida, som är nervös och kanske stressad.
En häst på ridskolan tycker en del är svår att rida, och även en av mina ridlärare har sagt att hon är svår, men en annan ridlärare har sagt att jag vet vilka knappar jag ska trycka på och jag har aldrig upplevt henne som svår.
En annan häst är egentligen inte svår på det sättet, men jag tycker hon är lite svår för jag kommer inte åt henne, hon genar gärna i hörn och svängar.

Håller helt med! På "min" ridskola fick de duktigare ryttarna just de svårare hästarna för att lära sig på. De hade några hästar som gick som klockor, markbundna och bekväma gångarter och änglasnälla i både hantering och ridning. Nybörjarnas favoriter, men kanske lite för tråkiga och inte så utmanande för de duktigare.

Speciellt ett halvblod kommer jag ihåg som var stooor, långa ben och lång rygg och vinglig som om han hade druckit en sjuttis innan man satt upp :D

Han var otroligt känslig för vikthjälper, än slank man dit och än slank man hit, med den hästen var det verkligen att hålla reda på att man satt rakt över och inte krånglade med annat. Otroligt nyttigt att lära sig att renodla sina hjälper på! Han hade inte funkat för nybörjarna, men för de "halv-duktiga" som skulle lära sig inverkansridning var han en klippa. Man gick på moln efter en lektion om man hade haft honom och "bara" lyckats med konststycket att rida honom i kort trav, rakt fram och på en rak linje ;) Det räckte! Form och tempo var det inte ens tal om att tänka på... ;)

Senast ändrad:

Svåra hästar för mig är dom känsliga hästarna. Dom som man måste göra rätt på för att få rätt. Dom hästar som inte bara gör en skänkelvikning för att dom känner igen hjälperna, utan dom som blir lite för böjda i nacken om du är aningens för hård i handen, dom som tvärar extremt för att du råkar lägga på lite extra skänkel, när du råkar få galopp istället för trav osv.

Visst kan dom skänkeldöva och stumma hästarna vara svåra på sitt sätt eftersom du ''måste'' ''ta i''
mer än vad man normalt ska behöva göra, men det är också därför dom sätts på nybörjarna. Nybörjare är vingliga och obalanserade. Dom håller balansen i tygeln och benen/skänklarna flyger lite hit och dit och studsar längs sidorna. Därför behöver dem lite mera okänsliga hästar.
Annars hade det varit skenrace på varje lektion och ryttare hade flugit hit och dit =P

Nybörjare är vingliga och obalanserade. Dom håller balansen i tygeln och benen/skänklarna flyger lite hit och dit och studsar längs sidorna. Därför behöver dem lite mera okänsliga hästar.
Annars hade det varit skenrace på varje lektion och ryttare hade flugit hit och dit =P

Visst, stabila hästar måste man ha på nybörjarlektioner. Det är nog ingen som säger något annat om. Det är stor skillnad på naturligt tålmodiga stabila hästar som står ut med vingliga ostadiga ryttare och avtrubbade avstängda hästar som går runt i sin egna värld.

Vissa hästar är bra på att röra sig försiktigt och "ta hand" om nybörjare som inte vet vad dom gör, dom blir inte osäkra och vinglar iväg. Och framförallt så är dom inte lugna och tåliga pga att dom behövt stänga av sig utan för att deras personlighet är sådan helt enkelt. Sen när det kommer upp kunniga ryttare så förvandlas hästen till en känslig och aktiv häst.

Det är så ridskolehästar bör vara och alla hästar bör kunna gå på alla sortes lektioner för att inte bli såpass avtrubbade och skänkeldöva som många blir.

En ridskola ska man lära sig rida på och då krävs det hästar som klarar av att vara övningshästar helt enkelt. Det finns även tävlingshästar som klarar av att gå med nybörjare utan att bli stressade.

Men det är svårt att hitta dom och dom som finns kostar nog en hel del och många ridskolor köper in hästarna dom har råd med och då blir det som det blir. Men i en perfekt värld så bör ridskolor bara ha hästar som klarar allt från tävlingsryttare till nybörjare utan problem och som dessutom klarar av ridskolemiljö och ha tålamod med mycket människor.

Hur får ni detta att gå runt rent ekonomiskt? eller får skötarna göra allt praktiskt i stallet så man kan ta bort personalkostnader? Hur mkt betalar "skötarna" per månad? bara nyfiken...

Dessa bussiga lektionshästar - tycker att vi ska göra om denna tråden till en hyllningstråd istället för en klagotråd!

Jag jobbar själv som intrsuktör och älskar mina lektionshästar över allt annat - de är fantastiska! På en ridskola jobbar man verkligen MED hästarna och det är lika fantastiskt varje dag att se hur de sköter sitt jobb. När jag kommer in i stallet innan lektionerna ska börja står de antingen o vilar middag i boxarna (efter att ha varit ute i hage hela fm) eller så står de med öronen spetsade o väntar på att dagen ska börja.

Att hitta hästar till ridskola är svårt, riktigt svårt! När man staplar upp alla egenskaper man önskar känns det rent av omöjligt. Snäll, stabil, lydig att rida, känslig för hjälperna, men klara av ryttare som i början ger för kraftiga hjälper, mjuka gångarter som gör det lätt för ryttaren att sitta på (skonar hästarna), hoppa snällt och mjukt, vara pigga o arbetsglada utan att vara för snabba, ha en bra modell och bra benställningar, trivas med mkt rörelse omkring,klara av att gå med olika ryttare, funka bra i flock. Ja, listan kan göras hur lång som helst! Och därför är man oerhört rädd om de hästar man har på sin ridskola och gör allt man kan för att de ska trivas och funka bra i verksamheten och hålla i många år framöver! Det är ett långsiktigt arbete när man skolar in en ny häst i verksamheten och det vet erfaren personal.

Alla ridskolor är tyvärr inte bra, det påstår jag inte! Men det finns många som är med duktig erfaren personal som har koll på hästarna varje dag! Jag skulle gärna sälja till en bra ridskola om jag had en lämplig häst! På en ridskola finns det ett system med tydliga rutiner, något som hästarna uppskattar och blir trygga av.

Som instruktör tänker man hela tiden på att hålla lektion utan att göra hästarna trötta (självklart många andra faktorer också med att lära ut god ridning, hästhantering, trevlig attityd m.m. men det får vi ta i en annan tråd). En häst som gått lektion två timmar har inte travat o galopperat konstant i två timmar! Tänk all tid för upp och avsittning, stillastående vid genomgångaroch ex. när de andra hoppar sin bana, skrittpauser vid varvbyte, mkt skrittövningar osv.

Nej, alla hästar trivs inte som ridsklehästar, men många gör! Men Sverige är fullt av lyckliga ridskolehästar som lever bra liv med elever och instruktörer som älskar dem oh ger dem skötsel, rutiner och motion!

Hipp hipp hurra för dessa fantastiska hästar!

De verkade i alla fall glada att vara igång igen.

En av våra äldre ridskolehästar, han är väl 20 nu tror jag, är så där. Han gillar sina lektioner, och brukar gå två timmar per dag. För några år sedan hade han en period när han var knackig i ett framben, och när han blev frisk igen fick han gå bara en lektion per dag i början för att inte riskera att slå upp skadan igen. Det gillade han inte alls, ville inte tillbaka till stallet efter sin enda lektion utan stannade och slog dövörat till. På min mans ridskola hade de en gamling på 24 som bara gick med småbarnen det sista året, och han blev lika besviken varje gång han inte fick följa med kompisarna ut på vuxenlektion.

Hästar är vanedjur, och de hästar som blir gamla på ridskola är oftast de som trivs med ridskolelivet. Och då tycker jag inte det är särskilt hemskt att låta dem fortsätta med det liv de tycker om på gamla dagar. Givetvis ska man inte pressa en gammal häst till sånt den inte orkar längre, men om det finns utrymme att låta hästen gå färre lektioner, hoppa lägre hinder och gå med lättare ryttare så ser jag ingen anledning varför en häst inte kan få vara kvar på sin ridskola även när den blir gammal. Ofta är ju såna hästar guld värda i verksamheten, ingen kan ta hand om en osäker ryttare som en gammal ridskolehäst, de kan sina saker!

Låter härligt!
Jag gillar inte den här "slit och släng" mentaliteten som ibland finns när man pratar om ridskolehästar! Har aldrig förstått varför man ska byta ut hästarna hela tiden. Det låter lite som att man kör dom i botten och sen säljer dom till privathäst för att de "inte trivs".
En häst är ju ett vanedjur. De gillar att veta vad som begärs av dom! Våra ridskolehästar tirvs i sin flock, trivs i sin box, vill hänga med polarna ut på jobb, busar gärna till det ibland på lektioner- men kan oxå stänga av och luffa runt i ledet.
Det finns tillfällen när jag kan tycka synd om mina arbetskamrater, om det kommer klumpiga ryttare som dunsar i ryggen och rider illa:mad: Men då är ju mitt jobb att få denna ryttare att rida bättre så att hästen trivs. Jag har inga problem att säga åt ryttare att de inte får sitta ner i traven, inte får hoppa högre osv om jag tycker hästen ser obekväm ut! Och sånna där dryga elaka människor som inte fattar att de rider "illa" brukar sluta då.
Och de är ju inte många:laugh: De flesta som rider på ridskolar är väldigt måna om hästarna!!!

Tycker oxå vi ska hylla lektionshästarna. Om det inte vore för dom skulle många människor aldrig få känna på hur härligt med är att umgås med detta underbara djur:bow:

Visst att det kanske är bra för hästarna till en viss del att stå på en ridskola och användas i verksamheten, men tycker dock att det är fel att man ska köpa en häst som 5-åring och ha den där tills den är kanske 20 år. Att en häst ska få gå som ridskolehäst hela livet tycker jag är fel.

Baserat på vad?

Jag har jobbat som stallchef där där flesta var uppfödda på gården. De var synnerligen glada friska hästar.

Dessutom tror jag många gånger en ridskolehäst har det bra mycket bättre än vad vissa privathästar har som får stå ut med alla möjliga saker.
På en ridskola övervakas ridningen och skötseln noggrant.

Har inte läst hela tråden så svarar bara på första frågan. :)
Det är ju så olika från ridskola till ridskola. På "min" ridskola står alla hästarna i box. De går ute hela förmiddagarna i stora hagar, visserligen "sandhagar" men för att det inte ska bli helt lerigt och söndertrampat är det ju tyvärr ett måste.
De får långa härliga sommarlov på sköna stora beten.
Hästarna där har alltid verkat väldigt positiva till sitt arbete, ingen som hänger med sina öron och ser less ut, mer än vad någon annan häst gör. :)
Ridskolehästarna får ordentligt med motion varje dag, till skillnad mot många privathästar i samma stall, som går ute samma tider som ridskolehästarna men som kanske rids högst en timma per dag och sen står de inne resten av dagen/kvällen, har de otur blir de dessutom ridna under sin "utetid" så hagtiden blir kortare.
Trivs inte hästarna blir de sålda vidare.
En annan ridskola jag jobbade på en period hade visserligen spiltor till alla ridskolehästar men varje ridskolehäst fick bara vara kvar i 5 år, sen såldes de vidare. Inte de "specialutbildade" som handikapp häst osv, de fick gå kvar så länge de verkade trivas.

Så jag tror att de flesta ridskolehästar trivs alldeles ypperligt, och hästar är ju faktiskt gjorda för att röra på sig dessutom. Så med en bra ridlärare som kan lägga bra varierade lektioner tror jag inte hästarna slits allt för mycket heller.

Däremot håller jag på att ta allt större avstånd från den typ av ridning som lärs ut på ridskolorna, och det är verkligen en annan bit, med ryttare i alla stadier av sin utbildning som drar i munnen, saknar balans osv. Bara en sådan sak som att alla hästar ska ridas på bett bara för att det alltid varit så

Det finns ridskolor som inte lär ut på det sätt som du beskriver. Ryttarna ska kunna rida hästarna utan att dra dem i munnen. Balansen ska man hålla själv inte i handen.
Bara så du vet;)
Men det är som med allt annat. En del är bra, andra är dåliga.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka