Dessa bussiga ridskolehästar

Sv: Dessa bussiga ridskolehästar

finns både bra och dåliga ridskolor. I våran kommun har vi bra ridskolor dock tycker jag att kommunen kunde satsa mer på ungdoms verksamheten för flickor då de oftast rider. Våran kommun har sponsrat väldgt mycket pengra till att bland annat fixa i ishallen för hockey killarnas skull samt lagt ner massa pengar för att anlägga en helt ny fotbolls plan med konst gräs.
Ridskolan har under 15 års tid velat ha sponsring för att renovera sitt ridhus men har inte fått något än.
Så de hur ridskolan har med spiltor och hur standarden är har ofta att göra med ekonomi.
På ridskolan där mina barn går så är det bra deras ponnyer och hästar får va ute väldigt mycket , har sommarbete och en jätte stor hage och de ser alla väldigt väl mående och välskötta ut.
De har oxå väldigt tydliga regler om att när hästarna står och äter så får barnen inte va inne i stallet för att ge hästarna lugn och ro.
De går oftast bara 2 lektioner per dag och de är 45 min per lektion.

Tydligen svårt att svara på utan att vara lite otrevlig men tack för svaret:)

Jag tror att beslutet kom till förhoppningsvis ur djurskyddssynpunkt med större rörelsefrihet och att inte vara "tjudrad".
Jag tror dock att spilta kan vara att föredra på ridskolor ur säkerhetssynpunkt (för människorna alltså).
Det allra viktigaste är lång daglig utevistelse, då tror jag inte spilta eller box spelar så stor roll i slutändan

Trist att du sett enbart dåliga ridskolor.

Jag tycker mer synd om privathästar som inte behandlas som hästar längre. De bäddas in i bomull och får aldrig gå ihop med andra hästar, de får aldrig bli kliade på manken eller få flugorna bortviftade av en annan hästsvans. De har boots, senskydd och täcken på sig i hagen ...för säkerhets skull, de får skav och eksem. De får inte gå i kuperade skogshagar för att då kan de skada sig trots alla skydd de har på sig. De rids på ridbana eller i ridhus och kommer aldrig ut i skogen, de fodras med en jävla massa kraft foder men inte adekvat stråfoder för då kan de bli tjocka och sen är de tokgalna att rida så ägaren törs inte. Sen när de väl ska ridas så åker alla möjliga skarpa bett på och kanske nån graman eller thidemantygel för att hästen ska ju gå i rätt form till varje pris - eller kröka på nacken...

Nejdu, ridskolehästar på ridskolor med utbildad personal har det i många stycken väldigt bra, oftast bättre än många privathästar.

Tyvär är de rätt vanligt de du beskriver folk ska äga hästar men de har inte tid med dem.
Vi har tävlings hästar men de går i kuperade hagar med kompisar visst händer de att de leker lite hårt med varandra och får in en spark ibland men det e djur så de får man räkna med.

Va någon som skrev om ridskole hästar tidigare oxå men tänk vad mycket omtyckt en liten ridskole ponny blir barnen borstar den från topp till tå flera gånger per dag, barnen smörjer utrusningen 3 dagar i veckan, de tvättar väggaran i boxen, krubban,vatten koppen och byter ut saltstenen.
Barnen står och kliar och flätar och kammar manen och svansen.
och så får den regelbunden motion..
Vad kan den sakna egentligen.
Om du gemför med en privat ägd häst som inte ens blir borstad varje dag.

KL

Ridskolor över lag är bra tycker jag, sen är det väl lite från ridskola till ridskola. Om det är en liten ridskola eller om det är en stor ridskola. Men ridskolor är ju beroende av bra hästar, friska hästar.
Där jag rider går hästarna 2-3 lektioner varje dag, en del gå bara en lektion, speciellt om dom är nya. På lördagar ar dom lediga. Hästarna går ute i en ganska stor hage ca 5-6 timmar varje dag. Då stallet är gammalt står dom flesta i spilta. Alla privathästar står i box. I det nya stallet som är byggt finns det bara boxar.
En ridskolehäst får ju regelbunden motion, mat på bestämda tider, alltid nåon som vill pyssla med den. Visst finns det ju en del ridskolehästar som inte trivs med miljön, men då är den ju heller inte kvar utan säljs. Där jag rider är det heller ingen ny häst som kastas in i verksamheten på en gång utan det kan ta några månader ibland. Under tiden rids hästen av ridlärarna. Och den släpps ju inte ihop med alla hästar direkt heller.
Alla hästar rids också ibland av ridlärarna.
Det finns en häst på ridskolan som man får jobba igång ibland och anstränga sig lite. Det är inte för att hästen vantrivs, utan för att hon vet när hon behöver jobba och inte, och gör inte mer än hon behöver.
Ridskolehästar får ju gå med andra hästar, det är ju nåt om inte alla privathästar får. Dom går också ute i ur och skur och det daltas inte lika myckt med täcken och olika skydd.
Så jag tror nog faktiskt som många andra har sagt, att ridskolehästar många gånger har det bättre än privathästar.

Senast ändrad:

+ att många ridskolehästar också rids av personalen då och då för att hållas i trim och få lite "ordentlig" träning där fokus är på hästens träning och inte ryttarens.

Du har helt rätt! :bow: Dessutom, hur ofta rör egentligen hästarna på sig inne i boxarna? Mina står oftast med huvudet i den änden där hö och vatten finns. Trots att fönstret sitter på väggen bakom, så vänder dom sig inte om. Inte ens om höet tar slut. (då äter de halm :laugh:)

De gånger någon av mina har stått i spilta har de stått helt lugnt och avslappnat. Eftersom de motioneras regelbundet och har tillgång till naturlig rörelse i hage (som de flesta ridskolehästar har idag) så har de inget större behov av att dansa runt i en box!

Det finns ju andra roliga exempel på de "hästkunniga" (djurkunniga)beslutsfattarnas idéer!
Tex. ligghall åt islänningar på lösdrift! Bekvämt för människan i och för sig, för då mockar man ju hagen ganska lätt när allt ligger i just ligghallen! Eller att det helt plötsligt bestämdes att kornas bås skulle förlängas så att det blev ett större utrymme fram till gödselrännan bakom båset.

Tanken som föddes där bakom skrivbordet är ju fin och "djurvänlig", men i verkligheten så hamnar då gödslet inne i båset istället för i rännan med följden att korna blir tvungna att ligga i sin egen dynga hela dagarna, samt att många småbönder blir tvungna att lägga ner verksamheten för att de inte har råd att bygga om sina lagårdar.

Jag tycker faktiskt inte som du. De hästar som går på ridskola är förhoppningsvis utvalda för att passa i verksamheten och trivas där. De blir omhändertagna av utbildade hästmänniskor och vårdas oftast ömt för att de ska hålla så länge som möjligt. En veckas vila här och där skulle antagligen göra mer skada än nytta men däremot har nog de flesta ridskolor inlagt att varje häst ska gå i skogen en period eller ridas i utbildningssyfte av t.ex. ridläraren och få en lite lugnare period. De flesta verksamheter har koll på sina djur och är måna om dem. Det finns betydligt fler privatpersoner som tar väldigt illa hand om sina djur.

Givetvis finns det ridskolor som inte är bra men så är det ju med allting. Man kan ju inte säga "herregud vad det är synd om alla privathästar" bara för att en minoritet av dessa behandlas illa.

Mvh JV

Jag gillar inte ridskolor, och har aldrig gjort. Jag blir fruktansvärt ledsen när jag ser gamla slitna ponnysar och hästar som har gått på ridskola i princip hela sitt liv. Öronen hänger trött och ögonen ser matta och trötta ut. Det är inte okej! Ingen häst förtjänar ett sådant liv! Men å andra sidan, utan dessa underbara ridskolehästar skulle inte många kunna rida så pass bra som dom ändå gör. Slutsats: Det är synd om ridskolehästar, men det är en nödvändighet eftersom dom lära både barn och vuxna rida.

Och jag skulle säga att du aboslut inte ska rida på en ridskola med lektionshästar som ser ut som du beskriver. Det finns inga ursäkter för att gynna dålig hästhållning - rider du medvetet på en sådan klubb så är du också delaktig i hur hästarna sköts och ska skämmas lika mycket som de ansvariga på klubben.

Så jag tycker att du gör en tankevurpa här - du säger att ridskolehästar per automatik sköts illa, och att det är nödvändigt för att lära folk rida. Nej - det är inte nödvändigt.

Lektionshästarna på de tre stora klubbarna här går ute i flock emellan 4-6 timmar per dag, de rids max tre lektioner a 45 minuter per dag och alla har schemalagda vilodagar, de sköts av professionell personal, vilka även rider igenom hästarna, och hästar som visar irritation hyrs ut snabbt. Ridskolor tjänar ingenting på att ha missnöjda, misskötta hästar - då får de helt krasst färre elever.

Jag har stor respekt för ridskolorna i min närhet, både min egen klubb och de övriga. Hästarna är välmående och positiva, eventuella krämpor åtgärdas på direkten, de får bra mat, fasta rutiner och motionernas regelbundet, alla går på sommarbete 4 veckor i juli. Ett bra hästliv för den häst som tål att ha olika människor hos sig varje dag. Jag skulle inte ha några problem att låna ut/sälja till en av dessa ridskolor.

Men då kan man ju i alla fall göra tillvaron liiite bättre för dom? Man kan tex. låta dom stå i boxar i stället för spiltor. Man behöver inte låta dom gå 3 lektioner x 1 timme varje dag. Man kan låta dom vila en vecka eller två då och då. Man kan låta dom gå ute i friska luften mer osv.

Nej - det handlar inte om att göra tillvaron "liiite" bättre.

En lektionshäst ska skötas ordentligt, den ska gå i hage, få bra mat, och tas omhand. Det är inte någonslags andrahands-hästar där man kan acceptera dålig hantering, eller missnöje hos hästarna. Det är inte ok någonstans. Finns det klubbar där hästarna inte sköts ska dessa anmälas, och eleverna lämna klubben till förmån för ridskolor som förstår hur viktiga lektionshästarna är. :mad:

Jadu ibland undrar man vilken förankring i verkligheten dessa makthavare har, vilken grad av kunnighet besitter dom?? Ibland kan man tro att dom svänger till med något nytt beslut bara för att...:grin:

Dom har säkert lika mycket kunskap som du och jag, kanske mer? Troligen mer.

Det finns ju bra ridskolor och dåliga ridskolor.
Sen finns det folk som väljer att blunda för det dåliga och folk som ser det dåliga. Tyvärr betydligt många fler av det första...

Jag har själv inte haft någon direkt positiv totalupplevelse från någon ridskola. Jag verkar vara typ den enda här inne?! :p
De ridskolor jag har varit på har också haft det där "bra" som ni säger. Daglig utevistelse (fast för mig är inte daglig = tillräcklig..) i flock och går max 3 lektioner/dag.

Sen är det det där negativa som funnits, minst en på varje ställe:
*För lite grovfoder
*Smutsigt alt. för lite strö
*Hästar med skavanker. Småhalta (som knappt syns visserligen), lite ömma i ryggen, reagerar kraftigt vid sadling, svullna ben osv.
*Ryttare som är elaka mot hästarna och ridlärare som struntar i det, eller tom uppmuntrar det.
*Illasittande sadlar

Det mest skrämmande är dock hur många som inte verkar se detta. På en ridskola med mestadels barn och nybörjare kan jag väl förstå det, men när det är större ridskolor med många vuxna och en hel del vana ryttare, det kan jag inte förstå.

Och JA det finns mängder med vidriga privatryttare också, men det gör det ju inte mer okej.
Ridskolan är ju också trots allt grunden till de allra flestas ridutbildning, så om man redan där får lära sig att att stoppa huvudet i sanden för saker så är det klart att folk gör det även när de har egna hästar (och märker hur mkt det kostar och hur tråkigt det är att inte rida. :grin: ).

fast, skulle jag ha min häst i spilta skulle hans ben inte hänga med längre, när han står på box på natten blir han stel, och när han går ute dygnet runt är han fräsch som en sexåring;)

Man får svar som man skriver, jag är övertygad om att alla eller åtminstone de flesta här har sett saker som är sämre på många ridskolor, ursprungsinlägget sågar dock alla ridskolor längs fotknölarna, och man får där intrycket att alla ridskolehästar vantrivs, står i spilta, aldrig får gå ut mm och att detta skulle vara nödvändigt för att folk ska kunna lära sig rida.

Reaktionen blir då givetvis att ta fram det positiva, men som du skriver finns det både bra och dåliga ridskolor, dock har jag inte träffat på någon usel i den bemärkelsen T.S skriver om.

Jag håller delvis med. Dock så jobbade jag på en av Norges största ridskolor, och det såg ut som värsta tävlingsstallet. Otroooligt fint. ALLA stod i rejäla boxar, 9-12 m2. Även allra minsta shettisarna. (Dock hade dom ponnyboxar)
Alla gick ut i flock från tidig morgon till lektionsstart. Togs in av eleverna eller personal när dom skulle ridas. Reds i stort ridhus med superunderlag samt reds ut ofta. Gick även på galoppbanan, terrängbanan och utebanan efter väder!

Där fanns inte en enda häst som var missnöjd!

Det är inte sannolikt att de har lika mycket kunnande om kornas väl och ve som kobonden själv, eller lika mycket kunskap om hästarna i ridskoleverksamheten som personalen på ridskolan, eller hur den enskilda hästen i privatstallet mår av att tex. stå i spilta som den hästens ägare har.

De skapar generella regler för hur ALLA hästar/kor/andra djur ska ha det för att de enligt deras tyckande ska må bra och tänker inte på individen eller hur tokigt det i praktiken kan bli för vissa!

Du har ju själv medvetet haft unghäst uppstallad på anläggning med typ 2 timmars utevistelse, så smirksmileysar i ditt inlägg känns lite malplacerat?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka