Dessa bussiga ridskolehästar

Sv: Dessa bussiga ridskolehästar

Kl

frågan om det är synd om ridskolehästar eller ej handlar kanske mest om det är moraliskt försvarbart att hålla hästar som riddjur eftersom hästen och ridningen idag inte har någon annan funktion än just hobby. Alltid när vi rider på hästarna och håller dem uppstallade åsidosätter vi deras natur.

Jag tycker inte att det är mer synd om ridskolehästar i regel än privatägda hästar. Som tidigare nämnt blir de omhändertagna av utbildad personal. Dessutom fungerar det inte ekonomiskt att ha sjuka, arga och trötta hästar på en ridskola. Ingen vill rida på en sådan ridskola. Det är hästarna som drar in pengarna och därför behöver de vara friska och klara av att göra sitt jobb på ett bra sätt för att kunna få ridskolan att gå runt ekonomiskt.

Är nog olika från ridskola till ridskoa tror jag, sen beror det ju på om du menar den "gamla" typen av ridskola eller även tänker på de nya som verkar komma upp lite här och var nu, med mindre antalet hästar, mindre antalet elever och där hästarna går ute stora delar av dagarna, och gärna på lösdrifter. Känner ett par olika personer som startat egna ridskolor och där det är underbar miljö för både hästar och elever.

*KL*
Skötseln och hantering av hästarna på ridskolor jag har sett har i stort sett varit bra. (Utevistelse, hästkompisar, foder och regelbundna utfodringar)

Det negativa är inte alltid så passande utrustning... Ridskolan äger ett antal sadlar och den sadel som är ledig och passar bäst får duga.
Sedan stelheter och att hästen är lite "knackig" men inte uppenbart halt kan förbises tills det blir ett riktigt problem, först då behandlas det.

I och med att folk ska lära sig rida så kommer hästarna utsättas för alla olika erfarna ryttare. Men enda sättet att lära sig rida är ju att rida... så ridskolehästarna får ta smällen att gå med olika ryttare med olika balans, vikt, kunskap och stil. Inte det optimala. Jag skulle inte sälja min häst till en ridskola (men de är nog inte intresserade heller ;)). Men människor föds ju inte som duktiga ryttare som är naturbegåvningar och rider hästen på bästa sätt direkt. Så någonstans måste man ju lära sig.

Det enda som går att göra är att hantera hästarna väl, ha passande utrustning och duktiga och lyhörda ridlärare.

Viktiga saker för ett bra ridskoleliv enligt mej:

*Vilodag en dag i veckan
*Aldrig gå mer än 3 lektioner per dag (helst två)
*Daglig utevistelse i flock
*Ordentligt med grovfoder
*Passande utrustning
*Träning och utbildning av ridlärare då och då
*Bete och fullständig vila under sommaren
*Box istället för spilta
*Lyhördhet och uppmärksamhet av ridlärarna på små problem innan de blir värre och MÅSTE tas i tu med. Förebyggande åtgärder alltså.
*Tandkontroller ( verkar ha glömts bort på vissa ställen...)
*Utvärdering av varje hästs hälsostatus och trivsel efter varje termin
*Byta ut hästar i tid innan de inte funkar i eller klarar verksamheten längre

Måste dock säga att en ridskola här provar ut sadlarna :) Dock verkade det mest vara på storhästarna...

Jag har aldrig haft någon unghäst.

Däremot häst på anläggning med dålig utevistelse ( =~6 timmar på vintern) Vilket jag även varit väldigt tydlig om vad jag tycker och varför hästen stått där.

Senast ändrad:

Fast det är ju faktiskt bara bullshit att ingen vill rida på dessa ridskolor. Min kommuns största ridskola har hästar som markerar och/eller är halta i perioder och minst en häst som anfaller folk(!). :crazy:

du och din syster hade väl enligt det du skrivit tidigare, och då gick de in kl 13.00 typ.

Jag gillar inte ridskolor, och har aldrig gjort. Jag blir fruktansvärt ledsen när jag ser gamla slitna ponnysar och hästar som har gått på ridskola i princip hela sitt liv. Öronen hänger trött och ögonen ser matta och trötta ut.
100_2390.jpg

100_2388.jpg

hästen ovan är född -95, har har varit på ridskolan i ca 7,5 år (har antagligen inte gått med i verksamheten ända sen han kom). Och nog ser han trött och sliten ut? inte en muskel i kroppen heller... citat från ridskolans hemsida, om hur han såg ut när han kom: "Från att vara en raggig, mager (man kunde räkna alla revben) och lite nervös häst när han kom till oss i januari, så har han utvecklats och är nu välproportionerlig med blank hårrem och med en mycket stolt hållning."
finns flera hästar på ridskolan som är äldre (de äldsta är födda -91 tror jag) och varit där längre, och fortfarande är i bra form! Pigga, känsliga, arbetsvilliga, men absolut inga uttråkade robotar!

Det är inte okej! Ingen häst förtjänar ett sådant liv! Men å andra sidan, utan dessa underbara ridskolehästar skulle inte många kunna rida så pass bra som dom ändå gör. Slutsats: Det är synd om ridskolehästar, men det är en nödvändighet eftersom dom lära både barn och vuxna rida.
valentinokenzo.jpg

DSC_0245.jpg

putterullar.jpg

jag tycker inte alls det är nödvändigt att det ska vara synd om ridskolehästar! översta bilder från ridskolan jag rider på, uppenbarligen får hästarna vara ute i hagen eftersom man inband får hämta in dem därifrån innan lektion.
de andra från liten ponnyridskola, de hästarna ser också hyffsat nöjda ut med livet tycker jag. 90 % av ridningen sker ute i skogen, och visst får de varierad motion:
DSC_0187.jpg

http://s907.photobucket.com/albums/ac280/LeAlltid/?action=view&current=Video0042.mp4
visimmarigen.jpg

Foto0528.jpg

Men då kan man ju i alla fall göra tillvaron liiite bättre för dom? Man kan tex. låta dom stå i boxar i stället för spiltor. Man behöver inte låta dom gå 3 lektioner x 1 timme varje dag. Man kan låta dom vila en vecka eller två då och då. Man kan låta dom gå ute i friska luften mer osv.
101_2227.jpg

101_2197.jpg

minimala spiltor...
http://s907.photobucket.com/albums/ac280/LeAlltid/?action=view&current=Video0014.mp4
ingen utevistelse...

Någon som håller med mig? Och någon som tycker raka motsatsen till vad jag tycker? Hoppas på många svar nu!
jag håller absolut med dig om att man ska se till att ridskolehästar har det så bra som möjligt. men faktum är, att de flesta ridskolor har välskötta, välmående hästar. det är jättesynd om de som inte blir skötta på ett bra sätt, som inte trivs på ridskola och aldrig får sträcka på benen och busa i hagen. men man behöver inte dra alla ridskolor över en kam och säga att det är ett dåligt liv för hästar, för det stämmer inte i många fall.

Här står alla hästar i box, de får daglig utevistelse i hagen. De går aldrig ute mindre än 6 timmar vintertid, under utevistelsen har de fri tillgång till grovfoder. Under vår och höst kommer de in en timme före lektion, finns möjlighet så släpps de ut igen när de gått sina lektioner. Inför varje terminstart går de igenom alla hästars sadlar tillsammans med leg sadelutprovare och kontrollerar att all utrustning passar. Tänder och hälsostatus gås regelbundet igenom. Flera av hästarna som hyrs in från privatpersoner har illa tillpassad utrustning så de får ofta bytas ut. Hästar som inte trivs lämmnas ut privat. Nybörjarna gör balansövningar i slutet av ungefär varannan lektion. Vintertid när hagarna är frusna och inte ger tillräkligt med utrymme för bus så får de busa av sig lösa i ridhuset. Även de små ponnyerna rids regelbundet igenom av kunniga ryttare. Här tillåts inte att man är elak mot någon häst.

Nej jag tycker inte synd om hästarna, de har det bra och det är det som gör mig så nöjd med vår ridskola.

jo, det är rätt lågt, men gården är hyrd tror jag, så de kan ju inte bygga om hur de vill tyvärr :/. det ser dessutom ännu lägre ut på bilden än det är.

Vad jag kan tycka är önskvärt är att ridskolornas ekonomiska situation kunde bli bättre. Som många ridskolor har det, så kan de inte ta hänsyn till den häst som absolut inte trivs eftersom de inte har råd att köpa en ny, såvida de nu inte får denna som inte trivs såld. Ekonomin spelar ju in överallt och det är en ständig balansgång för ridskolorna.
Många individer tycker att ridskolelivet är helt okej, men det finns absolut de som inte gör det, vi har en. Det stoet hade stått på ridskola under i princip hela sitt liv, högg fram och sparkade bak, det tog ungefär ett år i "vanlig" stallmiljö innan hon blev häst igen.

Det jag tror är jobbigast för hästarna är nog inte arbetsmängden, utan snarare det stim som blir varje vardagskväll. När de inte kan stå i lugn och ro, dörrar öppnas och stängs, folk kommer in och ut, barn som fortfarande är i början av sin ridkarriär springer och tjoar osv.

Det här är ju den ridskola jag känner till, och runt om i landet finns det ju så många bättre där man t ex har möjlighet att låta hästarna gå på lösdrift, har bättre ekonomiska möjligheter, mer mark och mer personal.

frågan om det är synd om ridskolehästar eller ej handlar kanske mest om det är moraliskt försvarbart att hålla hästar som riddjur eftersom hästen och ridningen idag inte har någon annan funktion än just hobby. Alltid när vi rider på hästarna och håller dem uppstallade åsidosätter vi deras natur.
Jag tror inte alls det är det som är frågan. Hästar gillar oftast att arbeta, dom är uppvuxna med arbete dom flesta och lever inte ett vildhästliv. Dom har andra behov än vildhästar har. Förutom rörelsebehovet och mat osv då. Annars tror jag faktiktiskt att många (givetvis inte alls) ridhästar har ett behov av att arbeta för att må bra.
Jag tycker inte att det är mer synd om ridskolehästar i regel än privatägda hästar. Som tidigare nämnt blir de omhändertagna av utbildad personal. Dessutom fungerar det inte ekonomiskt att ha sjuka, arga och trötta hästar på en ridskola. Ingen vill rida på en sådan ridskola. Det är hästarna som drar in pengarna och därför behöver de vara friska och klara av att göra sitt jobb på ett bra sätt för att kunna få ridskolan att gå runt ekonomiskt.

Majoriteten av ridskolor jag varit på har haft arga, magra, omusklade hästar. Förutom hästarna som dom bättre grupperna vill ha och som ridlärarna tycker om, dom får gå och arbeta i rätt form medan dom lata omusklade lite svåra hästarna får gå med nybörjarna och harva runt.

Folk på ridskolor struntar oftast i om hästen är arg och inte trivs sålänge den är snäll i ridningen. Otroligt många på dom större ridskolorna är mest intresserade av att rida en gång i veckan och är inte särskillt intresserade av att gosa med hästen i stallet eller ens göra iordning hästen själv. Dom flesta är heller inte såpass duktiga att dom kan känna om hästen går bra eller ej.

Vad spelar det för roll om dom blir omhändertagna av utbildad personal när ridskolan har ett visst upplägg endå? Personalen kan ju inte göra någonting för dom magra omukslade arga hästarna som väldigt ofta står i spiltor.

Jag har bara varit på större ridskolor i städerna nu, det finns säkert små ridskolor med både lösdrift/stora boxar och där det är lugnt och där hästaran får ridas av duktiga personer flera gånger i veckan för att hålla för nybörjarna också. Men jag som sagt har aldrig sett dom, men som sagt igen, jag har bara varit på större ridskolor i städerna och där struntar dom oftast i om hästen är arg och trött sålänge den är snäll i ridningen.

jo, det är rätt lågt, men gården är hyrd tror jag, så de kan ju inte bygga om hur de vill tyvärr :/. det ser dessutom ännu lägre ut på bilden än det är.

Konstigt det är godkänt, hade en stallplats i ett stall där det var bara någon/några cm för lågt i tak och inte en häst fick vistas i det stallet. Kommer aldrig förstå mig på dom här som godkänner och inte godkänner stall, vissa stall får se ut hur som helst medan vissa måste vara perfekta.

Majoriteten av ridskolor jag varit på har haft arga, magra, omusklade hästar. Förutom hästarna som dom bättre grupperna vill ha och som ridlärarna tycker om, dom får gå och arbeta i rätt form medan dom lata omusklade lite svåra hästarna får gå med nybörjarna och harva runt.

Folk på ridskolor struntar oftast i om hästen är arg och inte trivs sålänge den är snäll i ridningen. Otroligt många på dom större ridskolorna är mest intresserade av att rida en gång i veckan och är inte särskillt intresserade av att gosa med hästen i stallet eller ens göra iordning hästen själv. Dom flesta är heller inte såpass duktiga att dom kan känna om hästen går bra eller ej.

Vad spelar det för roll om dom blir omhändertagna av utbildad personal när ridskolan har ett visst upplägg endå? Personalen kan ju inte göra någonting för dom magra omukslade arga hästarna som väldigt ofta står i spiltor.

Jag har bara varit på större ridskolor i städerna nu, det finns säkert små ridskolor med både lösdrift/stora boxar och där det är lugnt och där hästaran får ridas av duktiga personer flera gånger i veckan för att hålla för nybörjarna också. Men jag som sagt har aldrig sett dom, men som sagt igen, jag har bara varit på större ridskolor i städerna och där struntar dom oftast i om hästen är arg och trött sålänge den är snäll i ridningen.

Jag bor också i storstadsregion och här är det kösystem för skötarna på ridklubbarna - alla vill vara skötare och ta hand om "sin" häst. Det är så stort intresse att min nuvarande klubb fått sätta stopp på springet så inte hästarna ska ryktas tio gånger om dan...de måste ju få ha nån hårrem och tagel kvar. Så nog gosas det med hästarna här i alla fall. :D

Den enda "arga" blev såld och bor på andra sidan stan där den blivit westernhäst. Två övriga som visade tecken på vantrivsel - ovilliga under lektion - hyrdes båda ut ett år. Vilket gjorde susen för dem.

Ingen är omusklad eller mager. Men givetvis är det så att eleverna själva inte alltid kan bedöma om hästen är fräsch - det är ridlärarnas och hästskötarnas jobb. vilket de gör med stor noggranhet här. Hästar som är ovilliga tas bort från lektion, går de inte rent tas de ut, etc.

Sedan kan det ju bli fel. Klubben köpte för några år sedan in två riktigt fina hästar, båda med stor gång och relativt mycket energi. Båda blev helt enkelt lite för svåra för eleverna. Den ena var oerhört snäll men folk ramlade av ändå - för stor gång, som sagt. Den reagerade dessutom på små signaler och missförstånd uppstod rätt ofta... Den blev såld till en av ridlärarna och blev hopphäst, tävlas nu aktivt och mår bra. Den andra fixade inte detta med ständiga ryttarbyten - den blev stressad, "stängde av", och sprang, samt började tjura i stallet, vägrade släppa in folk i boxen. Även den är såld till personal på klubben och har flyttat till ett mindre stall där den är dressyrhäst och enligt uppgift trivs, är lugn och avslappnad med sin människa.

Allmänt:
Jag tror också att det finns många dåliga ridskolor därute, men blir direkt upprörd över att man tar för givet att det måste se ut så. Finns det tveksamheter så ska man ta sitt ansvar och kräva en förklaring, fråga ridlärare/hästskötare/stallchef. Är man inte nöjd med svaren så ska man inte heller rida på klubben. Betalar man till en ridskola som missköter sina hästar så är man delaktig i att hästarna missköts även fortsättningsvis.

Jag jobbar på ridskola och har förstått att våra ponnier är väldigt bortskämda, bor i box, går i stora hagar hela dagarna går lektioner 3 dagar/vecka max 80 min/dag.
De övriga dagarna i veckan kommer deras skötare och rider ut, kanske ngt tävling ngn helg eller annat skoj. 1 dag/vackan ska de ha en vilodag.
De får ledigt 8 veckor över vintern och 9 veckor över sommaren.

Jag bor också i storstadsregion och här är det kösystem för skötarna på ridklubbarna - alla vill vara skötare och ta hand om "sin" häst. Det är så stort intresse att min nuvarande klubb fått sätta stopp på springet så inte hästarna ska ryktas tio gånger om dan...de måste ju få ha nån hårrem och tagel kvar. Så nog gosas det med hästarna här i alla fall. :D
Det är en ganska stor nackdel i många fall det där skötarsystemet, hästarna får aldrig vara ifred istället, går dom inte lektioner och blir borstade av dom som ska rida så är skötarna med deras kompisar där och umgås med hästen. Dessutom får inte skötarna här iallafall rida eller ta ut hästen på något sätt, vilket är bra med tanke på hur många små det är som sköter. Och dessutom så mår inte hästarna bättre för att dom gosas med mycket.
Allmänt:
Jag tror också att det finns många dåliga ridskolor därute, men blir direkt upprörd över att man tar för givet att det måste se ut så. Finns det tveksamheter så ska man ta sitt ansvar och kräva en förklaring, fråga ridlärare/hästskötare/stallchef. Är man inte nöjd med svaren så ska man inte heller rida på klubben. Betalar man till en ridskola som missköter sina hästar så är man delaktig i att hästarna missköts även fortsättningsvis.
Jag har inte skrivit att alla ridskolor måste vara sånna, skrev väldigt tydligt att detta gäller ridskolorna jag har sett, att det säkert finns trevliga ridskolor också.

Och jag rider inte på ridskolorna längre, klarar ärligt talat knappt av att gå runt och titta i stallen längre, när jag var liten och började där så visste man ju inte så mycket annat om hur hästar ska ha det. Man tänkte inte på det på det sättet som man gör idag. Många många stallskötare där har tillslut slutat för att dom inte står ut med hästhållningen.

Man måste få säga och berätta och upplysa hur faktiskt många ridskolor det är som är dålig på hästskötseln, att det är många hästar som inte mår bra på ridskolor. Att upplysa folk om att bara för att det är en ridskola så betyder det verkligen inte att hästarna sköts på rätt sätt.
Om folk fortsätter att ignorera och bli upprörda när man berättar om att såpass många ridskolor inte fungerar med hästhållningen så förändras ju inget heller för hästarna. Förstår inte varför man ska försvara dessa ridskolor.

Det är en ganska stor nackdel i många fall det där skötarsystemet, hästarna får aldrig vara ifred istället, går dom inte lektioner och blir borstade av dom som ska rida så är skötarna med deras kompisar där och umgås med hästen. Dessutom får inte skötarna här iallafall rida eller ta ut hästen på något sätt, vilket är bra med tanke på hur många små det är som sköter. Och dessutom så mår inte hästarna bättre för att dom gosas med mycket.
(min fetstil)

Hur ska du ha det egentligen? Är det hemskt att hästar inte blir gosade med eller att de blir gosade med?

Man ska inte döma alla ridskolor för att man stött på en dålig.

*kl*
I torsdags började barnets ridskola igen. Ridläraren sa att de första två veckorna på hästarnas 'sena semester' hade hon inte sett röken av dem nästan. (de går på bete men i anslutning till gården) Men sen för ungefär en vecka sen så var det som att de tröttnat och kommer springande så fort de ser ridläraren eller barn. När barnet och de andra skulle plocka in ponnierna till lektionen så kom de allihop rusande och ställde sig vid grinden och de som inte skulle gå med in försökte följa med ändå. :)

De verkade i alla fall glada att vara igång igen.

(min fetstil)

Hur ska du ha det egentligen? Är det hemskt att hästar inte blir gosade med eller att de blir gosade med?

Man ska inte döma alla ridskolor för att man stött på en dålig.
Jag har väl inte skrivit att ridskolorna är kassa för att det gosas för lite med hästanrna? Är inte det som avgör hur en ridskola är enligt mig.

Och som sagt, jag har skrivit att det säkert kryllar av bra ridskolor, men det förändrar inte att dom jag sett har varit otroligt dåliga för hästarna.

Och det jag menar med att många ridskolefolk inte är intresserade av att umgås med hästen i stallet är att dom just inte bryr sig om hur hästen egentligen mår. Dom är där för att rida sina 45-60 min och sen åker dom hem. Många är inte där för att umgås med hästen på marken på det sättet. Därför verkar många ridskolor strunta i att hästarna helt enkelt inte mår bra sålänge dom är snälla i ridningen. Om det var mera "riktiga" hästfolk, folk som bryr sig om hästens välbefinnande och kan se om hästen är sund eller inte, då hade ridskolorna sett annorlunda ut tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

.Majoriteten av ridskolor jag varit på har haft arga, magra, omusklade hästar. Förutom hästarna som dom bättre grupperna vill ha och som ridlärarna tycker om, dom får gå och arbeta i rätt form medan dom lata omusklade lite svåra hästarna får gå med nybörjarna och harva runt.

På ridskolan där jag rider är det en häst som brukar lägga öronen bakåt när man har tänkt gå in, men det är nog mer för att han vill vara ifred och få folk att låta bli att gå in till honom för han gör inget när man väl är inne.
Men det var en gång när jag och en annan tjej i min ridgrupp reagerade lite på hur han var att göra iordning och pratade då med ridläraren och jag tror ridlärarna jobbade lite med det, för han blev bättre sen. eller så hade han bara några dåliga dagar.
Där jag rider går lite svårare hästar alltid i grupper som har ridit längre, aldrig i nybörjargrupperna, speciellt när dom är nya. En häst som stod på ridskolan ett tag var ganska svår att rida och han gick bara i nårga grupper, och alltid i grupper som kommit längre.

Håller med.. de e många ridskolehästar som inte borde va ridskole hästar utan dom e de bara för att dom fick köpas billigt.. bla ridskolan en bit härifrån hade 1 häst som bara ett fåtal elever kunde rida.. va e de för lönt???

Hästarna står i spiltor, är ute 3 timmar om dan ca å går 3 lektioner om dan 5-6 dagar i veckan.. de e sjukt.. speciellt när hästen har kolik å den släpper 2 timmar senare å dom säger hästen måste in på lektionen e du klar med den snart..... :mad::confused: vad tänker dom med liksom?????

sen kommer man till en annan ridskola. hästarn åkte ut kl 06.00 va ute tills deras lektion skulle börja (tidigast 15.00) då eleven tog in hästen själv. va de enda lektionen hästen skulle gå fick den komma ut igen efter lektionen å va ute till 22.00. Hästarna hade fri tillgång till hö i hagen å alla stog i box inga spiltor.....
Fanns en gammal D ponny där som va 30 år gammal å han hade vatt där nästan hela sitt liv å jisses vilken ponny =) Han gick med trygghet runt med dom livrädda nybörarna på sin rygg men sammtidigt när en ruttinerad satt upp på honom så jäkla kom den gamla tävlingsponnyn fram i honom =) Han va en klippa å ÄLSKADE å gå lektioner. när han 30 år gammal skulle pensioneras från lektion verksamheten å bara bli riden i skogen så deppade ponnyn ihop bara stod vid grinden å tittade på lektionerna så stall ägaren hade inget annat å göra än å ta med honom igen å då blev han glad igen =)

De jag tycker e MKT dåligt med många ridskolor e att hästen står sadlad å tränsad när man kommer å så rider man sen tar en anna över.. de e jsukt. eleven ska göra allt tycker jag. ta in hästen, sadla/tränsa, rida sedan fixa hästen efter å släppa ut igen.. annars lär man ju sej inget häst vett =/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka