Desperat - nödlösning?

Sv: Desperat - nödlösning?

Oj.. När man hör sådant här så ångrar man att man gnällt över hur kallt och jävligt allt är, med meterhögt med snö överallt och det kommer bara mer och mer och mer.. Fy skäms på mig :o

Jo, jag brukar göra det. Jag har ju permanentbäddar, men ibland "skalar" jag av det översta lagret och då brukar jag lägga det vid hagingången.

om ni prövar bark tipset mitt, så om ni ids så skulle ni kunna berätta hur det gick.

många av oss hästägare har detta problem så här års men den här vintern är rent av extrem..:mad:men vad ska man göra?dom dör ju inte av det men det är bra om man tänker på att göra rent hovarna när dom kommer in och att det är tort i boxen.:)snart vår och lite längre till sommaren man får stå ut!!

En av våra grannar körde ut sin gödselhög i hagen, det blev torrt! Men det är en nödlösning, hästarna kan få mugg o allt möjligt tråkigt i hovarna av att stå på gödsel, men å andra sidan, så får dom nog det av att stå i lervälling upp till knäna också.

Uscha! Jag som försöker förtränga hur våran hage kommer att se ut om en- två månader! :mad:
Trots att den borde vara ganska självdränerande (lätt lutning ner mot en damm + dike) ser det ut som en enorm lerbassäng.
När stallet byggdes slängde vi på ett stort lager med stenkross/makadam utanför, men det höll inte direkt länge och då är det mest tvåbeningar och ibland hundar som går där.
Förut hade vi fler än en grindöppning till hagen och växlat mellan dom i perioder, då våra hästar ofta står och hänger vid grinden byter dom ganska snabbt när vi byter grind. Då fördelas slitaget lite bättre i hagen.
Med den nuvarande hagen fungerar tyvärr inte det så jag tror vi ska växla mellan tre olika hagar som vi har innan det är dags för bete (gjorde så i höstas när det var så lerigt).

Vi har ju ytor av asfaltkrossen som inte använts annat än av oss tvåbeningar att gå på, efter våren/sommaren var det asfaltbeläggning. Om än inte slät.

Min leverantör säger att det finns två sorters asfaltskross, den ena är helt enkelt krossad asfalt (som vi har), och i den andra är det tillsatt olja och något mer. Den sorten blir mer som asfalt, om jag förstod rätt så är det sån man lägger som oljegrus, och det ser ju ut som asfalt efter ett tag. Det kanske är den modellen ni har?

Nej, som arbetande med anläggning och gift med anläggare vet jag skillnaden på asfaltkross och oljegrus.

Jag menar asfaltkross.

Måtte det bli sol och sommar, vi drunknar...
i170427881_67212_3.jpg
i170427877_80904_3.jpg
Detta var en av de torrare dagarna.... Min stackars Skimmel är iaf duktig på att hålla sig ren:banana:

Stackars dig :(! Är det dagsfärska bilder? För nu de senaste dagarna har det torkat upp jättebra i min hage, tack och lov. Hovarna var knappt smutsiga när pållan kom in igår. Jag är van vid att ha lera upp till armbågarna när jag kratsat hennes hovar på kvällen, men igår blev det knappt en smutsfläck på handskarna! Hoppas att det håller i sig, säger jag bara...

så såg det ut i förra stallet o eftersom ägarna inte var intresserade av att dränera flyttade jag min häst. Aldrig mer ska han få stå sådär.

Är det någon som provat en typ av "matta" som är som ett galler och av plast tror jag. Man lägger den på utsatta ställen och marken ska bli stabil. Används också som förstärkare under fordon. Dessa mattor har jag sett i typ Nordpost och Bole tror jag.

Här har vi problem med alldeles för mycket snö, men av 2 onda ting så väljer jag snön.

Byt hage!
man får inte ha hästar i leriga hagar enl lag!
Har du otur kommer myndigheterna på dej..
jag använder mina sommarhagar nu ..
har snart använt upp alla sommarhagarna (och förstört dom) pga den nya lagen.

Är det någon som provat en typ av "matta" som är som ett galler och av plast tror jag. Man lägger den på utsatta ställen och marken ska bli stabil. Används också som förstärkare under fordon. Dessa mattor har jag sett i typ Nordpost och Bole tror jag.

Här har vi problem med alldeles för mycket snö, men av 2 onda ting så väljer jag snön.

Mycket intressant förslag! Jag hittade en beskrivning på stabiliseringsmattan hos Nordpost. Det borde ju faktiskt kunna fungera.

Vet du om den ska läggas "ovanpå" leran och bara klämmas ner, eller ska den grävas ner en bit?

Mycket intressant förslag! Jag hittade en beskrivning på stabiliseringsmattan hos Nordpost. Det borde ju faktiskt kunna fungera.

Vet du om den ska läggas "ovanpå" leran och bara klämmas ner, eller ska den grävas ner en bit?

kolla du priset......................:mad::(:crazy::o:eek:

Byt hage!
man får inte ha hästar i leriga hagar enl lag!
Har du otur kommer myndigheterna på dej..
jag använder mina sommarhagar nu ..
har snart använt upp alla sommarhagarna (och förstört dom) pga den nya lagen.

Markytor som är hårt belastade av
hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.
Mark som belastas hårt av hästar blir
snabbt söndertrampad om underlaget består
av matjord, lera, träck etc. Hästarna tvingas
då trampa runt i gyttja vilket predisponerar
för hudinfektioner, hovproblem m.m. Om
hästarna utfodras på marken blir fodret
dessutom förorenat.

våra hagar är drenerade, men i ÅR hjälpte det inte...
Står inget om att det är förbjudet att ha dem där så länge de inte far illa. Eftersom vi även alltid mockar dessa hagar när det är möjligt har vi på det viset minimerat bakterie mängden som resulterar i ev hudinfektioner. Ingen av dessa hästar har mugg eller dyl.
De har lera precis över kotan, inte mer!
Hur många har inte det i dag?
Det står vatten på vissar delar av hagen, men hästarna trampar inte djupare där...
Har de här pga att jag vill ha dem i GRÄS hagar till sommaren och inte i ökenlandskap.. Men detta året har ju varit extremt!
Myndigheterna är välkommna.... hästarna är i tipp topp skick!
Skulle de farit illa, med div hudåkommor, hade vi klart ändrat på hagarna, men nu får de snällt gå där!

En av våra grannar körde ut sin gödselhög i hagen, det blev torrt! Men det är en nödlösning, hästarna kan få mugg o allt möjligt tråkigt i hovarna av att stå på gödsel, men å andra sidan, så får dom nog det av att stå i lervälling upp till knäna också.

det är inte speciellt smart med tanke på alla bakterier...:(
bättre med lera då... eftersom det till slut blir sju ggr värre med en gödselhögs lervälling om 10 år..

kolla du priset......................:mad::(:crazy::o:eek:

Kollade oxå! Kan det priset verkligen stämma????? 12 000 spänn!

Men jag gillar iden SKARPT!! Kan man inte köpa en annan liknande matta?
Himla synd med priset allså! Hade varit perfekt o lägga vid grinden!

Markytor som är hårt belastade av
hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.
Mark som belastas hårt av hästar blir
snabbt söndertrampad om underlaget består
av matjord, lera, träck etc. Hästarna tvingas
då trampa runt i gyttja vilket predisponerar
för hudinfektioner, hovproblem m.m. Om
hästarna utfodras på marken blir fodret
dessutom förorenat.

våra hagar är drenerade, men i ÅR hjälpte det inte...
Står inget om att det är förbjudet att ha dem där så länge de inte far illa. Eftersom vi även alltid mockar dessa hagar när det är möjligt har vi på det viset minimerat bakterie mängden som resulterar i ev hudinfektioner. Ingen av dessa hästar har mugg eller dyl.
De har lera precis över kotan, inte mer!
Hur många har inte det i dag?
Det står vatten på vissar delar av hagen, men hästarna trampar inte djupare där...
Har de här pga att jag vill ha dem i GRÄS hagar till sommaren och inte i ökenlandskap.. Men detta året har ju varit extremt!
Myndigheterna är välkommna.... hästarna är i tipp topp skick!
Skulle de farit illa, med div hudåkommor, hade vi klart ändrat på hagarna, men nu får de snällt gå där!

Vi gör som du, håller undan gödsel så gott det går och ingen av hästarna har fått mugg eller andra problem.

Visst om det är så här vintrarna kommer att se ut alltid måste något naturligtvis göras men jag kan inte förstå vinsten med att förstöra sina sommarhagar också.

Apropå priset på stabiliseringsmattan så förstod jag inte riktigt. Är det 252 kr/kvm eller för en bit på 40 x 60 cm ???? Det är väl tyvärr det senare antar jag :crazy:.

Jag förstod det som att en bit var 50 m2 och att den kostade 252 kr/m2. Men man kan ju ringa och kolla.. men den var ju slut oxå (inte så konstigt :crazy:)
Men idén är super tycker jag! I dessa tider önskar jag att alla ridsportsbutiker kunde sälja det! skulle vilja lägga ut det i hela hagen!
Ingen som behöver en affärsidé? ;)

Liknande trådar

Anläggning Är detta på fel ställe, så får någon flytta den. Visste inte riktigt i vilken kategori det skulle vara. I nuläget har jag två hagar att...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: kanske
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 133
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar