Desperat - nödlösning?

Sv: Desperat - nödlösning?

Jag sliter mitt hår och gråter nästan när jag släpper ut hästarna på morgonarna. Rasthagen är HEMSK :(! Det har bara regnat och regnat och regnat...och hela hagen är en stor lerig sörja. Har haft pållar här i några år nu, men denna "vintern" är extrem. Till och med de ställen i hagen som brukar vara upptrampade men relativt torra är i år leriga. Det står små pölar på vissa ställen. Min tomt är på 3500 kvm och hagen uppskattnigsvis ca. 2000 kvm. Liten alltså, men ingen frimärkesstorlek. Jag har en d-ponny och en shettis på ytan. Självklart är jag medveten om att det skulle behövas mer mark även på vintern (på sommaren har jag tillgång till många fina beteshagar), men det har jag inte i nuläget, så VAD kan jag göra just nu? Pållarna kan ju inte stå inne hela dagarnan... Sommarhagarna finns drygt en mil härifrån, och där finns inget stall, så de kan jag inte använda. Någon som har förslag på nödlösning?

Hej! Lider med dig och dina hästar - jävla regnade!! Bor själv i nv. Skåne så det har regnat på oss också...

Vi skrapde bort det översta lagret gräs och lera - 15cm kanske? - och la på ordentligt med 0,8 dräneringsgrus. Detta är sju år sedan och hagen är fortfarande geggfri! Hästarna ha en ridbanestor hage, liten kanske om man vill ha hektarstora hagar, men hellre en torr hage som håller att röra sig i än en lerpöl! Lägger på mer grus efter behov - ett lass på ca 10-12ton kostar inte mer än ett bra vintertäcke, brukar tänka så eftersom mina går utan täcken. Sedan är det underhåll - mocka, räfsa o.s.v. men hellre det än spola hästben och lida av lervällning. Ett extra plus är att hagen är så bra att det går att rida i den också. Vet inte vad jag gjort utan min grushage:love::love::love:?

Rent praktiskt, nu när du har det som värst, så fungerar spån bra att dämma upp den värsta geggan, t.ex. i grindhål. Lade in några balar hos fåren förra vintern (lagt in grus där nu i stället så det är torrt på de mesta utsatta ställena) och det gjorde susen!!

Asfaltkross är ingen bra idé till hagen. Det finns en rad nackdelar, bl a a de som nämns här. Inget genomsläpp, föroreningar. Att lägga det i en lösdrift kan vara OK, där har man ju strö ovanpå och med bädd kan man vara relativt säker att det inte kommer upp till hästarna.

Men att tänka på är att med värmen blir asfaltkross asfalt igen, och det är kanske inte det minst skaderiskbenägna att ha asfalterade hagar.

Vi har asfaltkross på vägen upp till stallet och på gårdsplanen utanför stallet, hårdgjort alltså för att kunna köra traktor med balar och annat. Det blir asfalt.

Inget genomsläpp, föroreningar.

Det kan säkert vara så att på ytor som är tungt belastade (med tex traktorkörning) så blir det asfalt igen av krossen, men utanför lösdriften är det ju inte alls den belastningen. Där tycker jag tvärtom att genomsläppet har blivit mycket bättre! Nu står det aldrig vatten där längre, mot träsket som var där innan.

Vi har ju ytor av asfaltkrossen som inte använts annat än av oss tvåbeningar att gå på, efter våren/sommaren var det asfaltbeläggning. Om än inte slät.

Här är en bild på den tråkiga hagen som jag "gnäller" om:

P2030009.jpg

Upptrampat, och på vissa ställen väldigt vått. Bättre idag dock eftersom solen skiner och det inte regnat (ännu?) på hela dagen.

Vi har en hage som de alltid måste gå in i för att sedan komma antingen till sommarhagen eller till vinterhagen. Den ser ut som din. Jag är nästan mer orolig för om det bara blir kallt utan snö.

Här är en bild på den tråkiga hagen som jag "gnäller" om:

P2030009.jpg

Borde det som sagt inte gå att grusa eller liknande? Ser tråkigt ut :(
Men föreställ dig att det plötsligt blir - 15, så ser vår ridbana ut :smirk: Täckt av is och ett lager snö nu dock, men det blir till att rida i skogen
Hagarna är underligt nog mycket finare :confused:

En sak som faktiskt fungerar är BARK.... träd bark i hagen, det binder leran, blir som en matta efter en tid, torrt och fint i våra hagar på de ställen som vi har bark .... men det behövs ju förståss en hel del bark till en stor hage... och kolla att inte hästarna äter mycket av det... bark :banana:

Var får man tag i bark ? Hur mycket kostar det ? Och hur många cm behövs ungefär för att det ska bli bra ?

Har man lerjord (som vi har) får man bygga ett berg av bark, det sjunker ner i den bottenlösa leran på nolltid.

Har man fastare under än vi har (inte bottenlöst) krävs det inte fullt lika mycket. Men om man tittar på barkade ridvägar t ex, tar det inte mer än några månader innan allt är borta (nedtrampat).

Vi har köpt bark från en såg. Men man ska nog ha textilduk under för att förlänga effekten. Våra hagar blir betydligt förbättrade av barken men på 1-2 år börjar det sjunka ner igen. Där det var som lerigast la nog stallägaren ut ca 3 dm.

Tycker att bark ev. låter som en bra nödlösning för oss, eftersom vi har nära till sågverk. Vad betalade ni för barken?

Vi har det precis likadant. Det är verkligen helt fruktansvärt.

Jag vill bara varna för att lägga sand som någon föreslog. Det gjorde vi förra vintern. Det dröjde tyvärr inte länge innan det i princip förvandlades till kvicksand :crazy:. Det blev faktiskt värre än leran.

Detta låter kanske konstigt men gransly brukar funka ok ett tag.

Jag tror att sand+grangrenar skulle kunna bli en bra kombination.
Det blir som den effekten med djur.
Harar med stora tassar sjunker inte ned i snön fast kaniner gör det.
Om man då lägger sand där det är lerigt och sen gran över blir det en bredare tryck-yta samtidigt som det borde binda leran.

Jag har för mig att vi testade detta någon gång. inte i samband med hästar dock. men det kanske kan fungera? ;)

vi lade ett ca 4 cm lager bark i våra hagar, och torrt är det änn, faktiskt... :banana: nöjd. har man en såg i närheten så är det lyx, vi fick tyvärr vårt gratis så jag vet inte vad det kostar, dessutom e de ju dyrare här, för vi har ju euron:bump:

Asfaltskross klassas väl fortfaranda idag som miljöfarligt? Vet att det har varit liv för såna som använt det på skogsvägar bland annat.

vi lade ett ca 4 cm lager bark i våra hagar, och torrt är det änn, faktiskt... :banana: nöjd. har man en såg i närheten så är det lyx, vi fick tyvärr vårt gratis så jag vet inte vad det kostar, dessutom e de ju dyrare här, för vi har ju euron:bump:

Låter lätt som den bästa lösningen! :)

Det var inte speciellt dyrt (har ingen exakt prislapp, ring och fråga sågen), som med allt annat är det frakten som kostar. Stallägarens dotter hämtade barken med traktor och släp.

Om du har spån/torv eller liknande i boxarna kan du göra detta;
Du tar det spån/torv dom kissat på och kör ut i hagen. Då blir det iallafall en liten torr fläck man kan stå på.

Liknande trådar

Anläggning Är detta på fel ställe, så får någon flytta den. Visste inte riktigt i vilken kategori det skulle vara. I nuläget har jag två hagar att...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: kanske
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 133
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar