Desperat hjälp!!!

Splittan

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag ger strax upp :( .
Ja, det handlar om lastning, hästen är 5 år, fux och sto = envis jävel som in i helvete!
Hon är inte rädd för att gå in i transporten, hon är inte rädd att åka transport.
Hon vill inte gå in i transporten, men jag får in hon nästan, det är bara lite av rumpan ochj lite bakben om hon inte vill ta in, men efter ett tag går det. Men då blir det problem att få på bommen, men det har jag själv fixat på sistonen.

Så komm det i dagm hästen ville INTE gå in, fick jag inn henne så fick jag inte lägga på bommen.
Jag ger mig inte jag sak vinna, 2 timmar senare var häst jävlen i transporten och vi körde en sväng (missade hopp träningen).

Vid lastning anväder jag mig av "Be nice grimma" den drar åt om nos och nacke när jag tar i linan, men släpper efter direkt när hon går framåt. Deta har som sagt funkat bra ett litet tag, men inte nu längre.
Jag tycker jag har försökt med alla knep, men nu pallar jag snart inte mer.

Så nu vädjar jag till er bukefalister om ni har några knep som jag kanske inte har tänkt på.

Under tiden får jag väll börja om från början IGEN med pållen om det här med att gå in i transporten.

Sv: Desperat hjälp!!!

Jag känner med dig. Jag har en lika dan häst ( i sätt). Det har hållit på i snart 1 år (hon var 6 år) men nu går hon in utan hjälp och hon stannar kvar. Det krävdes envishet och hjälp. Jag fick sätta av dagar där jag lastade henne och åkte iväg. Dessa dagar fanns det inget som stressade mig utan jag hade all tid i världen för att hon skulle lyssna på mig.
Vi kunde stå i några timmar men det gav resultat. Mitt tipps till dig är att du har hjälp, ALDRIG ger dig, Spann med morötter och ett stort tålamod. Hon testar defenitivt dig när hon inte är rädd.

Mer praktiska saker kan vara att använda linor (hjälpte inte mig men?) eller longer pisk. Det betyder inte att man klår upp hästen utan bara visar den och kanske lägger den på henne.

Du får säker mer tipps, några bättre några sämmre men skriv gärna och berätta hur det går

Linor funkar inte, pinsk har ingen effek, envis som in i är jag, så hon vinner aldrig, mat och annat att fresta hon med skiter hon fullständigt i, hjälp har jag när jag lastar.
Fast hon funkar faktsikt bättre att lasta när jag inte har hjälp, för då vill hon hela tiden ha koll var den andra personen är. Men där har jag ett knep, jag låter den som hjälper mig att stå på ena sidan mellanväggen vid bomen där bak, då ser hon den personen hela tiden och då funkar det bättre. Samt att när hästen väl tar in sina bakben från lämen in i själva transporten så brukar det går bra att sätta på bommen. Tålamod har jag, fast jag kokar under ytan när det bär i väg mot 2 timmar, men pratar bara positivt till henne och ger hon beröm när hon gör som jag ber henne om. För det går ju inte bättre när man blir arg precis.
Vi brukar alltid lasta i gott om tid, för just att man blir stressad pga tiden då kan man ju glömma att man får in en jobbig häst.

Ska dock i morgon börja om från början igen, samt att jag ska ha med en polare som bla ska komma med en anna grimma, en Monthy grimma, har nästan samma effekt som min, men som sagt man får pröva med allt.

Det roliga är att hon har varit ganska så okej att lasta de senaste gångerna, i bland har det bara tagit knappt en minut och max runt en kvart. Så då har jag tänkt att det börjar kanske släppa, men icke *suck*.

Sedan är hästen väldigt smart, det här med hur linorna funkade, det listade hon ut jäkligt snabbt hon man skulle komma undan, samt att hon har en jäkla koll på allt och alla. Hon bara står där lungt, vilar på ett bakben och spanar in vad som händer och räknar ut vad hon ska göra för att komma undan. Den grimman jag har haft kan hon inte komma undan, men nu har hon börjat testa olika knepp...
Vi har bara haft lite problem med de andra när de skulle lära sig att åka transport, men de lärde sig väldigt fort, har aldrig haft en sådan här jobbig sak. Det värsta är att det påverkar ens motivation att ex rida, för man kan inte komma till träningar, tävlingar etc.

Men jag tackar så väldigt mkt för dina tips!
Det är väll nog så att det enda jag kan göra det är att tjata vidare, det borde väll släppa någon gång, eller......
Fast jisses vad det tar på ens psyke.

Senast ändrad:

Du får helt enkelt träna, träna, träna och träna tillslut ger hon förhoppningsvis med sig och går in i transporten frivilligt. Det är bra att du har tålamod i alla fall!

Sara

Träna mer ledarskap, få henne att lita på dig i övriga situationer.
Att du kokar inom dig och är trevlig utåt fungerar kanske på en människa men en häst genomskådar dig som en öppen bok :smirk:
Ta det i hennes takt, är hon inte rädd så är det definitivt ledarskapet det brister i. Lycka till :bump:

Jag har en kompis som har lastproblem med sin häst, han är oxå bara tjurig. En westerntränare visade henne ett sätt som verkade jättebra! Hästen som annars brukade ta två timmar att lasta var i transporten på fem minuter. Vi ska tillägga att hästen är istadig oxå.

Han tog ett ganska långt rep och la det runt bommen där fram, sen stod han på vänster sidan av transporten och hade ett spö långt som ett dressyrspö ungefär men med en ca 3-4 dm lång snärt längst ut. Han hade repet i den vänstra handen och spöet i den högra med snärten neråt (höll det alltså som man håller i ett spö när man rider). Han puttade lite lätt på hästens mage med spöet och då blev hästen istadig så han lät spösnärten snärta lite under magen, nära skapet, rytmiskt och fint, inte speciellt hårt (gav mest obehag), så fort hästen rörde sig mot honom så blev han hårdare med spöet och när hästen for av rampen åt andra hållet så tog han bara och sträckte spöet framför hästen och snärtade till den på motsatt sida, så på det viset så kunde han från sin position ha full kontroll. När hästen försökte gå framåt så slakade repet och han berömmde genom att sluta slå och stryka hästen på halsen, för att sen be honom gå ytterligare nåt steg. Det tog bara nån minut innan den tjuriga hästen insåg att det här kunde han inte komma undan!

Tycker att det verkade vara ett väldigt bra sätt! ;)

Lycka till!!

Anledningen till att en häst inte går in i en transport är att den är rädd. Ha detta som utgångspunkt!!!!!

Frågan är om det kanske går bättre med en ren repgrimma? Be-Nice grimman har en förmåga att haka upp sig och då inte ge efter direkt utan lite efter. Dvs för sent.

Jag skulle provat med en repgrimma. Sedan gör jag som så nu att jag håller spöt i handen mot hästen men jag pekar med den och hela underarmen var vi ska. Dvs spöt är bara till för att förtydliga vart i ska samt ev flytta en hov. Jag är ute och går mycket i skogen och går då vid rumpan och "tömkör" med grimma och longerlina. Pekar med spöt mellan vilka träd vi ska etc. Detta tror jag är bra träning att hästen lär sig att gå dit man vill samtidigt som att man själv fokuserar mer på vart man ska och inte allt annat...

Sedan är det förhoppningsvis att tömköra in i transporten och lägga på bomen :)

Hästen är inte rädd, jag har hållt på med hästar i åratal, jag vet när en häst är rädd eller inte rädd. Tycker du att en häst är rädd när den står och halvsover halvägs in i transporten?

Jag bad om tips, inte i fråga sättning!

Nej så är det inte,men den kan däremot vara osäker på din ledarposition och ifrågasätter den.Träna ledarskapsövningar så kommer den att lita bättre på dig sen.Övning ger färdighet :) lycka till

Hon är ju en väldigt dominant häst, började försöka ta över ledarställingen i hagen redan som två åring. Dock vet hon vem det är som är hennes ledare, det är bara det att hon kan fullständigt låsa sig. Har aldrig varit med om en häst som bara totalt stänger av sig.
Det där med att vara positiv mot hästen är igentligen till för att göra mig positiv inställd igen och få bort de der ilskna känslorna inom mig, jag vet att de är ens värsta fiende. Men som tur väl så börjar de inte komma fram förren efter ca 1 timme, och då gäller det att peppa hästen ennu mer positivt för att själva bli positiv.. Klurigt värre.

Ska pröva en annan sorts grimma idag som jag får låna av en kompis.
Hon blir en anna häst när det är dax för lastning, hon låser sig och vill att alt ska ske på hennes vilkor, väldigt dominant häst. DOck är hon väldigt trevlig att hanterqa på alla andra sätt, under bar att tömköra och rida, väldigt känslig och fin.

Men vid lastning, ja hon låser sig, står där och vilar. Jag kan få två reaktioner vid att ha en pisk, antingen sturntar hon fullkomligt i att där finns en pisk som petar på henne, eller så blir hon bara stressad. Så här reagerar hon dock bara vid lastning, inte vid ridning eller tömkörning.¨

Ska som asgt pröva en anna sorts grimma i dag, så vi får väll se hur hon reagerar då.

Det låter som ett bra sätt, men våran pålle har två sätt att förhålla sig till pisk vid lastning, antingen skiter hon totalt i den eller så blir hon bara stressad. Det beror på vilket humör hon är på.
Dock så har hon inga problem med pisk vid ex tömkörning eller ridning.

Men jag ska lägga dit tips på minnen, för jag förkastar inga tips som jag får, utan lägger dem på minnet, man får ju helt enkelt pröva sig fram. Så länge man har ideer om hur man ska göra. Det värsta är ju när iderna tar slut, eller hästen kommer på hur hon ska göra för att komma undan.

Jag har hjälp till med många sk "problemhästar" med samma inställning som din har..bara tjuriga och det har inget med rädsla att göra....det vi har gjort är att bara vänta ut dom...jag och "ägaren" har tagit fram hästen till finkan och den vägrar gå på...så har vi bara stått o pratat med varandra och totalt ignorerat hästen ( dett skall ske helt naturligt) nån gång emellanåt så har vi tagit tag i grimskaftet och provat få in den och ignorerat om den inte vill gå på.....detta har alltid funkat faktiskt...tillslut så kliver dom bara på....fär dom får inte den effekten dom är ute o fikar efter och ids själva inte bara stå där utan att nån bryr sig......nån gång har vi även tagit linor och satt fast på båda sidor och använt dom som "tömmar" ...bara smälla på i arselet och en del har svarat med att bara knalla på :D

Så ta med dig en kompis eller en termos kaffe och en god bok och bry dig inte.....

Jo jag känner igen mig!! Har en som varit lika dan (kanske gått tillbaka till sånn igen??? Inte lastat på en månad eller så pga fång). Där var detta med fokus viktigt och att visa vart man vill. Att man själv är lugn. Men man får inte titta stint in i transporten. Då blockar jag min häst med blicken! :)

Min häst kan totalblockera allt vid lastning, totalstressad. Det gjorde han innan jag visade honom att han inte slapp att gå in ändå. Nu är det lugn och fin dit ska du... Han tjuras kanske lite (1 min) och går sedan på...

Men prova lite olika se vad som verkar fungera. Tycker din pålle att peka är lite kul om du tränar det utan transport så kan du ju prova och peka på...

Det knepet har jag kört, att bara vänta. Funkade bra i början, men hästen är smart och lärde sig att allt kunde ske på hennes vilkor då och det tog längre och längre tid att få hon att traska in av sig själva. Till slut hade jag nog behövt ha en sovsäck med mig....

Det var ju ganska så smart det med linorna som ni gör, men den metoden vet jag att det funkar inte på denna hästen.

Det bästa knepet tro jag nog är bara att tjata, tjata och åter tjata. In och ut hela tiden.
Hade min kompis där i dag och lät hon lasta så tittade jag på. Hästen strular när den ska upp på lämen, går åt sidan och sådant, men i bland så går hon snält upp på lämmen, hon är inte sedan så svår att få in i transporten, fast här kommer problem nr 2. Hon vill är svår att få bakbenen att lämna lämen och ta in dem i transporten. Dock så blev det mkt bättre efter dagens övningar. Polaren och jag ska jobba med hon i morgon med.

En häst ska inte vara så här jäkla smart och envis!

Lungt och fint, ja det är ju det som gäller. Känns inte kul med detta bakslaget då lastningen har fungerat ganska så bra på sistone. Kanske kan detta hänga ihop med att hon har komit in i trotts stadiumet..

Man får ju inte förlora det är ju det bästat sättet att lära hästen att den inte slipper.

Skrev ovan till Martha om övningen i dag! Alla små framsteg får en att käna sig lite bättre till mods.

Kul med framsteg även om dom ibland kan tyckas små.. Har själv haft en svårlastad häst som bara gick på med frambenen och sedan växte fast där. Men det löste sig med mycket träning och nu går han in men kan backa ut när det passar honom men vi fortsätter träna så det ska nog lösa sig så småningom..

Splittan skrev:
Hästen är inte rädd, jag har hållt på med hästar i åratal, jag vet när en häst är rädd eller inte rädd. Tycker du att en häst är rädd när den står och halvsover halvägs in i transporten?

Jag bad om tips, inte i fråga sättning!

Att hästen halvsover kan vara ett stressrelaterat beteende. Hon har helt enkelt "sonat" ut för att komma undan det obehagliga dvs transporten. Nu säger inte jag att det är så med din häst men du bör vara medveten om att stress kan framkalla sådant beteende. Iom att du har ett problem i samband med transporten så är det något som stör henne, sen måste du komma fram till exakt vad det är med hela trans. situationen som hon inte trivs med och träna på detta.

Själv använder jag mig av klicker-träning i allt jag gör med mina hästar även transport träning. Funkar otroligt bra så det kan jag rekomendera. Med klicker kan jag ändra hästens motivation till att vilja vara vid och i transp. och jag kan oxå förstärka, berömma de små framstegen. För det är små,små steg som gäller när hästen tycker det är så jobbigt med lastning som du beskriver. Alltså börja om från början, lägg en bra, stabil grund för lastning. Lycka till

Det hon inte trivs med är att hon inte får göra det hon vill. Detta är en väldigt domenant häst, gör man inte som hon vill, ja då blir hon sur och visar det på olika sätt.
Hon sprövade ofta som 2 åring att slås mot en av våra ranghöga hästar, hon förlorade dock alltid, men hon försökte och försökte.
Hon har inga problem med transport. Hon har varit jobbbig innan, men efter träning så gick hon som bäst in på ett par sekunder och som längst max en kvart. Sedan kom dena baksmäll.

Men det är väll bara att göra om allt från början igen.

Det där med klicker träning har jag hört talas om och faktiskt funderat över att testa. Men den tanken har dykit upp i tidigare och mest för skojs skull. Men det var ju ite en så dum ide att ha det vi transportering.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka