Desinfektionsmedel i stallapoteket?

B

Båbbe

Vad använder ni för att rengöra och desinfecera sår på hästen? Jodopax? Alsolsprit? Lactacyd-tvål? Koksaltslösning?

Behöver man alla 4? Om inte vilket medel kan ersätta något annat? :confused:

Jodopax, klorhexidinsprit, 4S sårpray och koksaltlösning.

Vilket jag använder beror på vart såret sitter och hur det ser ut.

Koksaltlösning till färska sår. Flytande tvål typ Lactacyd kan änvändas till all rengöring. Till varhålor och infekterade sår kan man använda Väterperoxid 3%....Sen vette tusan om man behöver så mycket mer :confused:

Jag har både Jodopax, Klorhexidin och Koksalt i min låda, ja och tvål då..

Sedan använder jag sårplastspray, Socatyl, Lapis, kompresser & bandage för att fortsätta behandling av såret.

Jag använder jodopax, lactasyd eller desinfektionstvål det beror lite på hur såret ser ut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 541
Hästvård Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit...
Svar
13
· Visningar
1 370
Senast: Ajda
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023