Descinficera boxen eller ej?

K

Kola

Kollade tråden om "föla ute eller inne" där någon skrev att boxen skulle descinficeras ca 1 månad före fölning´, vilket leder till följande frågor i min tröga skalle:

*Varför descinficera? Är det mer än någon dag sedan man storstädade lär det väl vara meningslöst ur bakteriesynpunkt?

*Är det då uteslutet att föla på bädd (tror jag läste en tråd om detta förra året)?

Frågorna är inte ställda för att göra någon upprörd (om nu någon blir det) utan för att jag är nyfiken.

*Varför descinficera? Är det mer än någon dag sedan man storstädade lär det väl vara meningslöst ur bakteriesynpunkt?
Jag har gjort det endast om någon annan häst stått i den boxen innan, vilket sällan inträffat.. mina ston har 'sina egna' boxar!

*Är det då uteslutet att föla på bädd (tror jag läste en tråd om detta förra året)?
Beror på om stoet är en 'grävare', vilket många ju är då de ska föla.. men jag har provat både gammal (fin & välpackad) och nylagd bädd.. *stort plus* för den gamla som inte grävs upp lika lätt som den nya.. dessutom är jag alltid med vid fölningen så halm fylls på vid behov!

Ingen fölunge har blivit sjuk i mitt stall :D

De senaste åren har fölningarna skett utomhus.. antingen i trädgården eller i paddocken.. på en halmbädd som anlagts ca 1 månad innan, bara att fylla på halm & hö varje kväll för stona skiter aldrig där :)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 886
Senast: vallhund
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?