Deprimerad!

H

Hannah0407

jag vet inte om det hamnar rätt eller så men den flyttas säkert annars.

Mitt sto har sedan tre år gått ihop med ett annat jämnårigt sto som ägaren fick ta bort mycket plötsligt pgr av att hon bröt ena benet på flera ställen i en olyka. Mitt sto har sedan dess blivit en helt annan häst. hon är hängig och livlös (vanligtvis mycket nyckfull och massvis av energi) matt i pälsen och har nu börjat äta mycke dåligt. vi har pratat och haft ut vet flera gånger men prover visar inget onormalt, vet rekomenderade mycket motion och aktivitet. jag har försökt med allt! men inget verkar funka. vet snart inte vad jag ska göra. hon verkar sörja sin kompis mycket. är det någon annan som vart med om något liknande? hur långt ska det behöva gå? hur länge kan det pågå? mår dåligt när jag ser henne så nedstämd och håglös. :cry:

Sv: Deprimerad!

Det är inte ovanligt att hästar blir deppiga när deras kompis försvinner. Ge det tid och försök att aktivera henne så att hon får röra på sig och tänka på annat. Ge henne b vitamin så att aptiten ökar.

Jag vet att mitt förslag här kan vara orealistisk.
Men tyvärr ofta det enda som fungerar.

Totalt miljö-ombyte.

Det finns faktist sk parhästar var av den ena kan försvinna av olika anledningar och den andra lägger då ner allt.
Att hästar deppar då dom förlorat en kompis är inte så ovanligt men som du skriver så är det värre än så.

Den slutar äta och kan gå mot en nedåt gående spiral som blir bara värre.
Sådana kan antingen bli helt avstängda eller börja stressa något kopiöst.
På något sätt tappar dom fästet i tillvaron helt och hållet.

Eftersom vi har tillgång till tre olika stallar och många olika hagar så har vi då rykt upp en sådan häst från dess invanda miljö (som då blivit negativ), bytt hage, bytt box och byt stall.

Vi har parat ihop sådan häst med ensamvargar. Sådana ston som ofta faktist inte vill beblanda sig med andra.
Sådana ensamvargar låter oftast den ledsna vara ifred. Dom motar inte eller bråkar.
Sakta med säkert så ser man sedan att det ledsna får komma närmare ensamvargen. Den kommer igång att äta och se sig omkring.

Det tar tid, i vissa fall lång tid.

Det handlar om att bryta ett visst mönster i deras tillvaro till något helt nytt.

En människa umgås långt färre timmar med sin häst än vad hagvänner gör.
Så oavsett vad människan hittar på för kul så står ändå hästen i sitt ledsna tillvaro större delen av dygnet.

Att aktivera hästen är helt ok men räcker inte på långa vägar.
Man måste vara mer drastisk än så.

Lycka till.

AM

Jag vet att mitt förslag här kan vara orealistisk.
Men tyvärr ofta det enda som fungerar.

Totalt miljö-ombyte.

Den slutar äta och kan gå mot en nedåt gående spiral som blir bara värre.
Sådana kan antingen bli helt avstängda eller börja stressa något kopiöst.
På något sätt tappar dom fästet i tillvaron helt och hållet.

Lycka till.

AM

Det har jag oxå upplevt med en först deppig häst som sedan blev helt hyperstressad. Inte roligt att se :cry: Det var som du skriver bara att bryta upp hästen helt och hållet och flytta den till helt annat stall, då blev hästen snabbt sig själv igen!

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2