Denna jäkla fång!

N

Ninne77

Råd mig- Hjälp mig- Tipsa mig...ja något!! ;)

Var iväg på klinik i torsdags och röngtade lillhästens hovar. Hon har sen tre veckor sedan fång och jag ville se hur det verkligen stod till med hovbenet eftersom jag kände puls varje dag trots alla möjliga åtgärder.

Röngten visade 0,5-1 grads rotation och enligt veterinären var det typ obefintligt och ingen fara alls ur rehab synpunkt eller hur jag ska uttrycka mig. Hon blev ordentligt fångverkad och hon fick "lillypads" på framhovarna. Dessa skulle sitta i 4 vecor och sen skulle vi på återbesök för att ta av dom.... MEN det gjorde hon så bra själv.. *GRR*
På lördagsmorgonen hade hon tagit av en och den satte vi dit själv igen men sen på söndagsmorgonen hade hon tagit av sig båda och då sket vi i dom helt enkelt.

Hon har haft väldigt mycket puls i frambenen under helgen men inte varit halt eller ovillig att röra sig. Misstänkte att transporten gjort henne öm eftersom hon inte är van att åka transport och stod inte så snällt i transporten.

Idag var pulsen lite mindre och jag ringede min veterinär idag och rådfråga lite om pads och puls.

Veterinären tyckte att så länge hon inte var halt/påverkad rörelsemässigt så skulle jag inte lägga så mkt vikt vid pulsen i benen utan släppa ut henne i hage ngn timme/dag.
Padsen var ingen idé att limma fast igen eftersom hon var så duktig på att ta av dom och egentligen var inga beslag nödvändiga utan var mest "bara för"...

Nu har jag haft henne ute i knappt 1 timme i grushage med munkorg på och tog in henne sen, bra med puls i benen... känner mig så förvirrad!! Puls för mig är ett tecken på smärta, eller???? Hästen haltar inte och är pigg som en lärka i hagen och brallade loss ordentligt såklart efter tre veckors boxvila...

Hon har bantas från 220 kg - 183 kg och är nu i fint hull enligt veterinären. Hon skulle få 30%hö och 70% halm att äta nu i början för att sen öka på hö allteftersom.

Hur är det med er andra som har fånghästar, har era puls och ohalta? Rent spontant vad känner ni i mitt fall??

Tacksam för era svar!

Sv: Denna jäkla fång!

det låter inte som hon besväras särskilt mycket av det. och klart kan hon gå ute, säger vetrinären det med så ! jag menar, om hon ska stå i box hela dagen blir det nog inte mkt bättre.
men du har ju munkorg på henne och det är bra, då kan de nästan gå på gräs med ju, och är det grus dessutom så är det väl inte så stor skillnad mot boxen ? eller det beror på hur stor hagen är. men inte springer hon väl hela tiden ?.
och dessutom hade hon nog inte sprungit så om hon hade haft ont. att hon får puls i benet är väl itne så konstigt om hon är ute och busar lite. men är det endast fram, eller har hon puls runt om, är dne jämn och sådär ?

Tack för ditt svar! :)

Nej, egentligen tror inte jag heller att hon har speciellt ont eftersom hon går så fint som hon gör.
Det är mest den ökade pulsen jag bekymmrar mig för, idag när jag tog in henne så kände jag puls i alla fyra men hon hade oxå brallat en hel del den lilla fröken :D
Men "vanligtvis" så brukar jag bara känna puls i frambenen, vissa dagar lite mer andra kan jag knappt hitta den...

Hagen är en vinterhage och inte speciellt stor, en rasthage liksom. Hon springer inte hela tiden, bara precis när hon kommer ut av ren glädjeyra :rofl:

Nej jag får väl ta varje dag som den kommer, succesivt öka ute tiden och se hur hon reagerar i benen. Blir hon halt så får vi ta det då.

det låter inte som hon besväras särskilt mycket av det. och klart kan hon gå ute, säger vetrinären det med så ! jag menar, om hon ska stå i box hela dagen blir det nog inte mkt bättre.
men du har ju munkorg på henne och det är bra, då kan de nästan gå på gräs med ju, och är det grus dessutom så är det väl inte så stor skillnad mot boxen ? eller det beror på hur stor hagen är. men inte springer hon väl hela tiden ?.
och dessutom hade hon nog inte sprungit så om hon hade haft ont. att hon får puls i benet är väl itne så konstigt om hon är ute och busar lite. men är det endast fram, eller har hon puls runt om, är dne jämn och sådär ?

Jag blir lika förvirrad av min lilla donna, hon fick fångkänning för lite mer än en vecka sen. Stod på box ett par dagar, fick finadyn och foderjäst och pyttelite hö dom första dagarna. Hovis kom och verkade henne. Sen släppte jag ut henne i sin stiliga munkorg :D hon var lite lagom sur hehe. Nu går hon normalt och travar när jag ska ta in henne och är inte halt (hon var lite halt höger fram första dagarna) men hon vill gärna gå i gräset. MEN hon har puls fram men är inte varm i hovarna.. jag blir inte heller klok på den där pulsen... håller på att bli knasig av det här tror jag. annars så tycker jag inte att hon verkar annorlunda på nåt sätt.. pigg och glad och hungrig :) men pulsen gör mig knäpp!!

Oooh, en till som hängt upp sig på pulsen! Ja den gör mig vekligen så undrande, men vi får vä försöka " strunta" i den sålänge dom verkar pigga och glada och ohalta!

Som idag när jag tog in henne- skit mycket puls i alla fyra.... Och nu ikväll var den helt borta i samtliga ben... *Hmm* Snacka om att man blir knasig.. :D

Vi kan väl följas åt lite? :)

Jag blir lika förvirrad av min lilla donna, hon fick fångkänning för lite mer än en vecka sen. Stod på box ett par dagar, fick finadyn och foderjäst och pyttelite hö dom första dagarna. Hovis kom och verkade henne. Sen släppte jag ut henne i sin stiliga munkorg :D hon var lite lagom sur hehe. Nu går hon normalt och travar när jag ska ta in henne och är inte halt (hon var lite halt höger fram första dagarna) men hon vill gärna gå i gräset. MEN hon har puls fram men är inte varm i hovarna.. jag blir inte heller klok på den där pulsen... håller på att bli knasig av det här tror jag. annars så tycker jag inte att hon verkar annorlunda på nåt sätt.. pigg och glad och hungrig :) men pulsen gör mig knäpp!!

Skönt att höra att de finns fler!!!! har blitt helt nojjig av den där pulsen. Min häst åkte på fång i våras och har sen även fått ett litet återfall. Pulsar henne nu varje dag (gjorde det aldrig förut så jag har inte koll på vad hennes "normal puls" är) och tycker att hon vissa dagar her rejäl puls, medans man nästa dag knappt hittar den!

Jag håller också på att bli tokig pga fång!
Men jag har nästan motsatt problem..

Hästen hade puls på två ben i fredags (hade puls på alla tisdag kväll) och har inte haft någon puls alls nu i helgen... So far so good.. Men i fredags tog vi av framskorna enligt vets. rekommendationer och nu har hon jätte ont! När hon hade skorna på var hon så gott som smärtfri. Hovis tycker vi ska sko med sulor, likaså stallägaren som har erfarenhet av fång.. Rådfrågade vet igår som tyckte jag ska ge det några dar. Jag vet varken ut eller in, har ingen erfarenhet av fång. Det är så hemskt att se henne ha ont !
Ska kanske tillägga att hon får finadyne, har ätit det sen i onsdags, då vet var ute första gången..

Ang din pålle hade jag nog försökt ignorera pulsen så länge hon inte har ont, man får väl försöka lyssna på veterinären i första hand..

Hoppas det går bra med fångisarna!

Sko inte i det akuta läget i alla fall. Det rekommenderades inte på kliniken min häst var för 1,5 år sedan.

Någon vecka när min var som mest öm fick han ha epic med stötdämpande sula även i sjukhagen. Dock måste man ta av och göra rent dagligen.
Alternativet är att tejpa på stötdämpande sulor.
Hoven och sulan är öm vid fång.

Låt hästen stå och vila mjukt. I svåra fall kan medicin behövas i flera veckor. Det går upp och ner.
Pulsen kan vara förstärkt i flera månader medan skadorna i hoven växer bort.

Har två shettisar som har fått symptom på fång ,ska verkas nu och får anti flammatorisk medicin ,finns det något natur läkemedel i förebyggande syfte förutom djävulsklo ? Dessutom får dem hosta av höt nu trots att jag vattnar ,har ett halvblod också som jag inte kan släppa på bete utan sällskap . Vad gör ni ?

Ge inte naturmedicin i det akuta läget. Mag och tarmsystemet är stört, därför har hästen fång. Starka örter kan ställa till det mer.

Ge probiotika ihop med den vanliga medicinen tills hästen är stabiliserad igen.

Det finns antagligen mögelsporer i höet om de hostar.
Kan du få tag i nytt.

Jag har fånghäst, och kan ju säga hur jag tycker/tänker kring honom, utan att säga vad du ska och inte ska.
Jag behandlade honom på Strömsholm när han fick fång, det var september 2005. Hovslagare där sa att jag inte skulle stirra mig blind på värme i hovarna, eftersom det kan finnas många orsaker till värme där. Hästen har stått ojämnt en stund, stått still länge, rört sig, genomströmning osv. Min häst har alltid mer eller mindre varma hovar, vilket satte skräck i mig den första fångtiden :angel:
Jag tycker puls är ett tydligare tecken på smärta, om man talar fång då. Jag känner hur pulsen är varje dag nu när han betar några timmar per dag, för att hålla stenkoll. I går kväll när han skulle in i skogshagen igen efter 5 timmar på gräs hade han plötsligt kraftigare puls, vilket jag tar som en tydlig varning. Han får proviva idag, och redan nu har pulsen lugnat sig.

Sen är ju pulsen någon väldigt individuellt. Vissa hästar hittar jag aldrig puls på, stört omöjligt. Jag kan stå och känna mig lagom dum när jag ska pulsa en travhäst som nyss kommit in från jobb och tänker att "nej han MÅSTE vara död" :crazy: . Fånghästen har, och har alltid haft tydlig puls, men eftersom jag känner varje dag i dessa tider känner jag ju om den är onormal också.
Om din häst verkar helt obesvärad så bör ju inte pulsen vara någon direkt fara. har hon fått medicin tidigare? Hon borde fått något smärtstillande i det akuta stadiet?

Jag har gett upp det här med pulsen. I början kollade jag pulsen ett par gånger om dagen på min fångponny. Det var likadant som för flera av er andra - ibland kände jag pulsen - hjälp - ibland inte. Jag hittade inte något samband med varma hovar, rörelse, smärta, ev foderförändring, frostgräs eller annat. Eftersom jag inte kollade pulsen varje dag innan hon fick fång har jag ju inte något att jämföra med. Jag antar att det är det man måste ha. Men jag antar också att om hon verkligen får en förstärkt puls så kommer det att märkas. Jag kollar naturligtvis pulsen och känner på hovarna. Men tycker att det är minst lika viktigt att se/känna hur hon rör sig. Om hon utan problem rör sig i alla gångarterna, vänder lätt och verkar pigg och som vanligt så oroar jag mig inte. Hon mår bra. Hon skoddes om för ett par dagar sedan och hovslagaren tyckte allt var OK. Så jag har bestämt mig för att det är det.

Sko inte i det akuta läget i alla fall. Det rekommenderades inte på kliniken min häst var för 1,5 år sedan.

Någon vecka när min var som mest öm fick han ha epic med stötdämpande sula även i sjukhagen. Dock måste man ta av och göra rent dagligen.

Låt hästen stå och vila mjukt. I svåra fall kan medicin behövas i flera veckor. Det går upp och ner.

:bow::bow:
Låter som ett bra alternativ att tejpa på sulor! Ska prata med hovis.

:D Det var kanske sånna sulor,(lillypads som höjer trakterna) som min häst fick och plockade av sig dagen efter... *hmm* Men dom var troligtvis lite för stora för min lilla hästs hovar, dom görs nämligen bara i en storlek och ska passa alla oavsett hovstorlek.
Dessa limmades först med något hovlim och sen tejpades dom mest som en säkerhetsgrej, att de verkligen inte skulle kunna gå och få av så lätt... men ack så fel dom hade ;)

Men hade dom passat så hade de säkert varit superbra! Så är din häst större än en shettis så prova!

Tack för att du förklarade det med att pulsen kan vara förhöjd under tiden som den skadade hoven växer bort. Då är det ju säkert det som pågår i lillhästens hovar. Men nu har hon varit "pulsfri" hela dagen igår trots flrea timmars utevistelse i grushage. Så underbart hon tyckte det var att få komma ut igen :)

Tack för din erfarenhet.

Jo hon har ätit både en kur finadyn och en kur metacam i det akuta skedet. Har fått recept utskrivet nu så jag kan ha hemma så jag slipper ringa ut vet. igen om hon får ett anfall till. Skönt faktiskt eftersom man kan ge sig tusan på att det alltid sker på jourtid.. eller hur! :D;)

Jag har fånghäst, och kan ju säga hur jag tycker/tänker kring honom, utan att säga vad du ska och inte ska.
Jag behandlade honom på Strömsholm när han fick fång, det var september 2005. Hovslagare där sa att jag inte skulle stirra mig blind på värme i hovarna, eftersom det kan finnas många orsaker till värme där. Hästen har stått ojämnt en stund, stått still länge, rört sig, genomströmning osv. Min häst har alltid mer eller mindre varma hovar, vilket satte skräck i mig den första fångtiden :angel:
Jag tycker puls är ett tydligare tecken på smärta, om man talar fång då. Jag känner hur pulsen är varje dag nu när han betar några timmar per dag, för att hålla stenkoll. I går kväll när han skulle in i skogshagen igen efter 5 timmar på gräs hade han plötsligt kraftigare puls, vilket jag tar som en tydlig varning. Han får proviva idag, och redan nu har pulsen lugnat sig.

Sen är ju pulsen någon väldigt individuellt. Vissa hästar hittar jag aldrig puls på, stört omöjligt. Jag kan stå och känna mig lagom dum när jag ska pulsa en travhäst som nyss kommit in från jobb och tänker att "nej han MÅSTE vara död" :crazy: . Fånghästen har, och har alltid haft tydlig puls, men eftersom jag känner varje dag i dessa tider känner jag ju om den är onormal också.
Om din häst verkar helt obesvärad så bör ju inte pulsen vara någon direkt fara. har hon fått medicin tidigare? Hon borde fått något smärtstillande i det akuta stadiet?

Det ska vara speciella sulor som är stötdämpande, alltså inte vanliga sulor som man annars skor på.
Det finns en typ av frigolitliknande sula som formar sig efter hoven. Sedan kan jag rekommendera de stötdämpande sulor/inlägg som säljs till Easyboot epic. Min häst hade stor nytta av dessa under sin rehabilitering och igångsättning.

Han hade kraftig hovbensrotation med utåtbuktade hovsulor, så lågt var hovbenet. Han är idag helt frisk och rids som vanligt (utan skor eller boots) 1,5 år efter rotation och kritiskt läge är han alltså återställd. Har ridits som vanligt sista halvåret :love::banana:

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var samma här igår, hon var ute fyra tim sen tog jag in henne och gav henne hö kände lite puls men igår kväll var det knappt ingen inte i morse heller.. hon var doch pyttelite varm i framhovarna igår tyckte jag.. när jag tog in henne på lunchen idag så var hon inte varm.. kände lite lite puls.. vore kanon om vi följs åt lite om hur läget är och så..:banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 736
Senast: Efwa
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 497
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar