Den ultimata hopptränaren

_Peplis_

Trådstartare
Finns den? Jag har tränat för en hel del olika under årens lopp (nu låter det som om jag är jätegammal) och alltid lär man sig ngt nyt.
Men det är alltid ngt som fattas, en del ser bara till hästen, andra bara till mig som ryttare. Andra har jättebra övningar mer ger ingen som helst kritik, " det gick lite för fort, ta om" ja det märkte jag, men hur ska jag göra.. Andra har mindre fantasifulla övningar, mer ger bra respons. Alla är de olika problemlösare,tex med min häst som är frammåt har jag av en tränare fått rådet att betsla upp och av en annan att kolla upp tänderna...

En del tränare skiter totalt i en när man rider fram inför en lektion, säger knappt ett ord, kanske bygger hinder eller står o pratar med ngn medföljande föräldra osv. En del är jättemåna om hur det gått på tävlingar diskuterar/analyserar osv. (spec om de varit med o sett).. kan hålla på ett tag till, Men i alla fall dessa är allt från utbildade B tränare till utan utbildning..och alla har sina brister (såklart) men finns den perfekta tränaren?
(o gärna i närheten av mig ;))

Sv: Den ultimata hopptränaren

Ja, hon finns här och tränar mig! ;) Hon är den perfekte tränaren för mig och min häst på den nivån vi är just nu, dvs grunden. :o Hon är eg dressyrinriktad (utan utbildning ska tilläggas) men har med långa tänder (och glimten i ögat) erbjudit sig att träna mig tills hon känner att hennes kunskap inte räcker till längre, dvs 1,10-1,20 nivå....om si så där tre fyra år alltså. :D
Tycker inte att det är någon nackdel att ha en tränare med så mkt dressyrtänk eftersom det gör att dressyren får stor plats i hoppträningen. Vi har samma syn på hästar och ridning vilket gör det hela så mkt lättare.

Så, den perfekte tränaren finns. Är dock övertygad om att den tränare som är perfekt åt ett ekipage är åt skogen för en annan! Alla värderar vi olika samt att viss form av personkemi är ett måste!

//Alice

Jadå men han bor inte så nära dig tyvärr :P
Pedagogisk med både häst och ryttare och ger många bra tips både på träning och när han är på samma tävling som mig. Han är Atränare.

Kolla efter detta när ni söker tränare:
Kunskap givetvis viktigt. Kanske egna tävlingsmeriter eller tränare för andra ryttare du ser upp till. Engagemang. Ger dig tips om hur du skall rida mellan träningarna (läxor), kollar hur det gått på tävlingar. Hjälper dig med tävlingsprogram och annat viktigt (utrustning, foder etc). Tålamod. Inser att det tar tid att bli bra. Stöttar och hjälper dig att utvecklas utan att forcera. Håller tillbaka när du vill hoppa högre fast du inte är mogen.

Tänk så här om din ridning och om din häst. Skaffa kunskap/ta hjälp, var engagerad och ha tålamod. Ha förståelse för din häst och var ödmjuk. Går det åt helvete ibland så gör det. Räkna med blod, svett och tårar. Ha humor och kom igen!

Har hittat en som i mina ögon är helt perfekt!

Hon är väldigt mån om både häst och ryttare. Och korrigerar hästen + ryttaren. Stort engagemang och ska även följa med när det blir tävlingar sen. Tar den tid hästen och ryttaren behöver...oavsett om det tar 1h eller 4h. Billig, tror att det precis räcker till bensin för henne.
Väldigt bra övningar och man ser stora framsteg mellan lektionerna även fast det bara gått 2 dagar sen träningen innan.
Väldigt trevlig och social som person och snackar alltid med både ryttare och medhjälpare innan,under och efter träningen.
Hon har en väl utarbetad plan som hon jobbar efter, individuellt anpassad för just min häst och hastar ingenting. Stoppar om ryttaren försöker forcera.
Jag ger henne enbart en massa plus och jag är evigt tacksam över att få hennes hjälp :bow: :bow:

allt handlar ju om att amn hittar en tränare som har samma tankar och funderingar som en själv nr de gäller de amn nu gör(tex hoppning).Kemon mellan varandra ska ju också stämma givetvis.
Sen kanake pengarna sätter stop.. man kanske inte har råd att träna 1 gång i veckan för en tränare som tar 450 utan får nöja sig med den som tar 350eller 250 i timmen.

En tränare jag upplever superduperbra kan i dina ögon vara rena skräpet

Jag har tränat några gånger för en A-tränare som jag stormtrivs med, men tyvärr har jag ingen möjlighet att träna för honom längre (förhoppningsvis i framtiden). Men enligt mig är han hittills den absolut bästa. Men är kanonnöjd med min nuvarande tränare. Han är bra på jättemånga sätt och jag skulle nästan vilja säga att han är nästintill den ultimata hopptränaren, men a-tränaren ovan har jag fastnat för... vet inte riktigt varför har trots allt inte tränat så många gånger, men det har mycket med kemi mellan tränare-ryttare och tränare-häst och det funkade riktigt bra på min då 5-6 åriga lilla ponny.

Jadå, de finns.
Men problemet är ju att den som är den ultimata tränaren för en ryttare, inte automatiskt är det för en annan.
Vissa tränare är bra på vissa typer av hästar, men en helt annan typ av häst klarar de inte av att undervisa så ryttare och häst utvecklas.

Jag red i många år min gammelpålle för en A-tränare. Vi utvecklades enormt, och den tränaren hjälpte mig verkligen att få hästen så bra den kapacitetsmässigt kunde.
Gammelpålle har begränsad kapacitet, placering kunde man inte räkna med mer än i 1,10. 1,20 hade jag som mål att nolla.

Efter flera år köpte jag ynglingen, en häst med enorm kapacitet (egentligen alldeles för bra för halvkassa mig... :angel: ), och fortsatte rida för samma tränare.
Det slutade i katastrof! :crazy:
Vi kom inte vettigt över ett enda hinder till slut, banhoppning var uteslutet, och kom vi runt ngn skitliten 0,90 bana på träning så hade vi rivit hälften pga att hästen var så spänd. Och eftersom han är rädd om sig så blev han spändare för varje gång han rev.
Till slut var han mager som ett bryggarök, och gick illa i markarbetet också.

Provade min nuvarande tränare första passet i februari ett år. I maj debuterade pålle och jag 1,10 med ett nedslag.
I augusti samma år deb i 1,20, också det med ett nedslag som resultat.

Så jag har hittat den ultimata tränare för mig och min häst! :bow:
Jag får göra övningar som passar just MIN häst, och är det fler med på träningarna så anpassas övningarna så alla får träna på det de behöver.
Jag får träna på ett sådant sätt att jag klarar tävlingsbanor, ngt som inte alla tränare har för vana att göra.
Tränaren har också hjälpt mig med att själv rida min häst, vilket gjort underverk!
Tränaren vill alltid veta hur en tävling gått, och göra en "analys". Är vi på samma tävling så tittar tränaren på mig och ger mig "dom" och "analys" efter min ritt.
Tränaren ställer också upp till 100%, så jag får träningstider som passar mig.
Numera rider jag fram självständigt, men i början när jag hade behov av hjälp även på marken så fick jag alltid det.
Det används också mkt bomövningar som framridning.

Så kort sagt så kunde jag inte hitta bättre hopptränare, och har inte en tanke på att byta.
Och om du tror att den tränaren passar dig, vilket jag ju inte har en susning om den gör, så finns den i närheten av dig.

Jag har tränat för 7-8 olika A-tränare, och samtliga har varit bättre än de C- & B-tränare jag ridit för.

Bl.a de lärare som finns på Strömsholms är 'outstandling'!

Min tränare är solklart den bästa jag har ridit för! :D
Har en massa egna meriter, vet inte vad hon har för utbildning, men hon är hopplärare på Strömsholm i alla fall, så någon form av det borde hon ju ha. ;)

Väldigt angelägen om hur det har gått på tävlingarna, träningarna emellan (tränar för henne 1ggr/månad bara), i markarbetet och så.
Sen att hon gillar ponnyn prioriteras högt också (men vem gör inte det?). :D
Hon brukar även vara med på våra lagtävlingar som lagledare. Hur människan har energin kan jag inte förstå. :bow:

Får se hur det går när jag tar storhästen för henne nu i höst, den är kanske inte riktigt lika imponerande som ponnyn. ;) :D :angel:

Jag tycker att den ultimata tränaren finns i närheten av dig. Man får säga vad man vill om henne, men hon kan lära folk rida...

Nu blev jag jätte nyfiken, vem är det? Det borde ju vara ngn som jag vet vem det är... Örebro är inte så stort, med tanke på att min häst i vanliga fall bor där du jobbar och just nu står där _peplis_ har sin häst.../TH

Jag tycker som någon redan påpekat att vad som är den perfekta tränaren är beroende på vad för häst man är, och faktiskt var i utbildningsnivån den är.

Jag hade en rent fantastisk tränare när jag var på unghästkurs med honom nyinriden, vi tog ett JÄTTEKLIV framåt på de fyra dagarna. Helt suverän (är C-tränare, i vad minns jag inte *rodnar*, har egna meriter på mellannivå, dottern rider ponnyfälttävlan på hög nivå). Det som gjorde henne fantastisk i mina ögon var inte så mycket sättt att undervisa eller något, utan att hon på bara en kort stund hittade direkt rätt vad det var för häst hon hade framför sig och vad DEN hästen (som just då närmast kan beskrivas som ett orutinerat nervvrak som lätt blir spänd och blockerad). Hon anpassar träningene fter respektive häst liksom.

Hopptränaren nu har jag bara ridit två gånger för, men jag gillar honom med, han har iaf hitills verkligen kunnat se när det är läge att 'gå på' och kräva, och när det är läge att backa ett steg och ta det lugnare. Hästen är ju äldre nu, och lugnare, men kan fortfarande bli spänd och blockar då ganska bra. Nuvarande hopptränare hade dock INTE passat oss när hästen var yngre, det hade slutat med en ren katastrof!

Jag säger tvärt om, de A-tränare jag ridit för har varit de sämsta jag ridit för.

Kanske beror det på kapaciteten hos ryttaren och/eller hästen?
För det verkar inte som om en A-tränare kan ge mig som bara rider på 1,20 nivå ngt.

Just när det gäller Örebro med omnejd så vet jag 3 st jag tycker är enormt bra tränare, och många håller med mig.
Undrar om vi menar samma?! :D

Får man inte skriva namnet på den tränaren man tycker är bra??
Jag tränar för KG Svensson och jag tycker att han är super, mycket markarbete, bra övningar och bra kritik.

_Peplis_ skrev:
Finns den? Jag har tränat för en hel del olika under årens lopp (nu låter det som om jag är jätegammal) och alltid lär man sig ngt nyt.
Men det är alltid ngt som fattas, en del ser bara till hästen, andra bara till mig som ryttare. Andra har jättebra övningar mer ger ingen som helst kritik, " det gick lite för fort, ta om" ja det märkte jag, men hur ska jag göra.. Andra har mindre fantasifulla övningar, mer ger bra respons. Alla är de olika problemlösare,tex med min häst som är frammåt har jag av en tränare fått rådet att betsla upp och av en annan att kolla upp tänderna...

En del tränare skiter totalt i en när man rider fram inför en lektion, säger knappt ett ord, kanske bygger hinder eller står o pratar med ngn medföljande föräldra osv. En del är jättemåna om hur det gått på tävlingar diskuterar/analyserar osv. (spec om de varit med o sett).. kan hålla på ett tag till, Men i alla fall dessa är allt från utbildade B tränare till utan utbildning..och alla har sina brister (såklart) men finns den perfekta tränaren?
(o gärna i närheten av mig ;))

Ja inte är det lätt inte att hitta en riktigt bra tränare. :crazy:. Jag har dock haft turen att ha fått rida för två tränare som är guld värla, en i Kumla faktiskt (dock dressyrinriktad) och en nere i Brandstorp på ett ridläger (inriktad på fälttävlan).

Det som gör att en ridlärare blir en bra ridlärare är främst att denne är pedagogisk, h*n måste kunna svara på alla frågor som ploppar upp, och ska kunna förklara varför h*n vill att man ska göra si eller så. Ridlärare som ber en göra på ett visst sätt, men som när man frågar inte kan ge ett klart svar varför detta är det bästa utan "det bara är så" går bort direkt. :mad:.

Jag har hittat min!!! :love:

Jag åker var 14:e dag till en a-tränare så att jag ska få rida i grupp och hoppa lite bana sådär. Men hos en sådan tränare får man tyvärr inte den hjälp man behöver.. Så man behöver en mer "personlig coach" vid sidan om! :idea:

Min "coach" är inte utbildad men superduktig, vi har samma syn på hästar och ridning och det är perfekt. För ett år sedan så gick det inte alls för vårat lag i ponnyhoppningen. Men iår så hjälpte min coach laget, och vet ni vad, VI GICK UPP TILL ELIT :) :banana:

Så här har ni en elit-ryttare, tack vare en personlig coach, som inte ens är utbildad. Det ni, som inte tror att en tjej som inte är utbildad, är duktig som tränare (man hör ofta sådana uttalanden) :mad: :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: Badger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 660
Senast: LovingLife
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka