Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är det viktigt för dig att alla kriminella behålls inom Sveriges gränser? Om nån kommer hit och begår brott ska hen självklart utvisas. Om en person kommer hit, får svenskt medborgarskap (och behåller sitt andra) så tycker iaf jag att det är en bra idé att dra tillbaka det svenska och utvisa. Begår man ett brott har man brutit mot samhällskontraktet.

Jag tycker nämligen att de som begår brott har förverkat en del av sina rättigheter och att man ska skydda offrens rättigheter mer än man skyddar förövarens.
Om de begår brotten i Sverige är det väl rimligt att vi som land tar ham om det om de är svenska medborgare. Varför ska deras hemland behöva hantera våra brottslingar?

Först vill jag nämna en del av förslaget som till viss del är ett svar på varför jag är så emot det, migrationsministern säger nämligen "Jag tycker att det är fruktansvärt stötande att en person som misstänks för eller har begått ett mycket allvarligt brott som är över 15 men under 18 ska kunna få svenskt medborgarskap", notera "misstänks för". För mig är rättssäkerhet viktigt, och det här låter riktigt illa. Kommer ju bli omöjligt att integreras i samhället om man samtidigt vet om att det skulle räcka med att misstänkas för brott för att medborgarskapet ryker.

Det du beskriver här är i stort sett ett sluttande plan till en nattväktarstat.

Edit. nattväktarstat är lite felaktigt uttryckt av mig, menar mer övervakningssamhälle överlag.

Man får väl vänta tills domen fallit innan man fattar beslut om medborgarskap i det fallet. Att nån är misstänkt ska inte göra att man inte får medborgarskap men däremot tycker jag att det bör göra att beslutet skjuts upp. Tycker jag iaf.

Enklaste är väl om invandrare som kommer till Sverige sköter sig och inte begår brott. Då händer det ju inget. Och dom som ska utvisas dom kommer ju i framtiden enligt förslag att låsas i på super förvar i väntan på att utvisningen verkställs. Och då har man inga rättigheter att vara i landet. Man får inga bidrag, inget personnummer, och allt vad det innebär. Vill man inte lämna landet frivilligt så får man sitta där. Ingen vill väl sitta där en längre tid så med tiden kommer dom lämna landet frivilligt. Vart dom åker är ju deras beslut.

Enklaste är väl om invandrare som kommer till Sverige sköter sig och inte begår brott. Då händer det ju inget. Och dom som ska utvisas dom kommer ju i framtiden enligt förslag att låsas i på super förvar i väntan på att utvisningen verkställs. Och då har man inga rättigheter att vara i landet. Man får inga bidrag, inget personnummer, och allt vad det innebär. Vill man inte lämna landet frivilligt så får man sitta där. Ingen vill väl sitta där en längre tid så med tiden kommer dom lämna landet frivilligt. Vart dom åker är ju deras beslut.
Älskar när du visar din mest empatiska och medmänskliga sida! Ingen vill väl sitta i superförvar en längre tid säger du, så det är ju av ren omtanke! Varför skulle det finnas skäl att fly för sitt liv hit liksom, och om man ändå gör det så går det såklart utmärkt att åka tillbaka till stället man flytt ifrån (om de ens tar emot en).

Man får väl vänta tills domen fallit innan man fattar beslut om medborgarskap i det fallet. Att nån är misstänkt ska inte göra att man inte får medborgarskap men däremot tycker jag att det bör göra att beslutet skjuts upp. Tycker jag iaf.
Så kommer det att bli. Ska bli lagligt att myndigheter delar information och då får dom vänta eller så blir deras ansökan avslagen.

Medborgarskap ska man inte få hur lätt som helst. Där borde man inte ge förren dom visat att dom kan sköta sig på en tidsperiod om 10år. Först Då prövar man medborgarskapet. Begår man brott då eller är gängkriminell under den tiden så blir det inget och man får lämna landet. Ska gälla hela familjen även om det blir tillökning. Det anser jag iaf :)

Så kommer det att bli. Ska bli lagligt att myndigheter delar information och då får dom vänta eller så blir deras ansökan avslagen.

Medborgarskap ska man inte få hur lätt som helst. Där borde man inte ge förren dom visat att dom kan sköta sig på en tidsperiod om 10år. Först Då prövar man medborgarskapet. Begår man brott då eller är gängkriminell under den tiden så blir det inget och man får lämna landet. Ska gälla hela familjen även om det blir tillökning. Det anser jag iaf :)
Helt barockt. Kollektiv bestraffning och helt orimliga angiverikrav och tidsperioder av osäkerhet. Vidrigt, svindyrt och helt omöjligt att bygga en fungerande integration på.

Anser undertecknad.

Nja, 10 år är lite extremt kan jag tycka. Jag tycker att vi ska skynda på processen så att folk inte behöver vänta längre än nödvändigt innan de får besked om medborgarskap. Långa handläggningstider är inte ok alls! Sen tycker jag att man ska kunna pausa en handläggning om den sökande misstänks för och ska utredas för ett brott. När dom fallit kan handläggningen återupptas. Men annars ska det skyndas på tycker jag.

Helt barockt. Kollektiv bestraffning och helt orimliga angiverikrav och tidsperioder av osäkerhet. Vidrigt, svindyrt och helt omöjligt att bygga en fungerande integration på.

Anser undertecknad.
Gillar man inte det så finns det ju andra länder som inte delar information mellan myndigheter å då är det väl bättre att leva där då.
Nu har ju regeringen börjat sin kampanj mot invandrare som funderar på att komma hit. Den sprids till bla svenska ambassader och ska resultera att man inte väljer Sverige.

Gillar man inte det så finns det ju andra länder som inte delar information mellan myndigheter å då är det väl bättre att leva där då.
Nu har ju regeringen börjat sin kampanj mot invandrare som funderar på att komma hit. Den sprids till bla svenska ambassader och ska resultera att man inte väljer Sverige.
Vilken tur att det inte handlar om flyktingar utan att de fortsatt är välkomna då. :)

Jag tror att hon helt enkelt inte vågar delta och behöva stå till svars för den katastrofala energipolitiken.
Samtidigt är hon rätt duktig på att låta saker rinna av, och börja med nya populistiska argument.

Jag kan köpa att det måste varit en jobbig tid med slitningar inom partiet etc. och att man kan behöva ladda batterierna, men som du var inne på så är ju det här planerat sedan länge. Men märkligaste är väl att varken statsministern, partiledningen etc. visste något om det här.

Som barn till invandrare=flykting från Hitler, och även invandrare i tidigare generationer så kan jag kanske bidra med lite historia runt hur det gick till att bli medborgare "för länge sedan", typ 70 år sedan, eller sisådär 120 år sedan.

Det tog alltså över 10 år för min pappa att få en chans att bli medborgare. Det kopplades till tid, men också bl.a. till att han som man var skyldig "att göra lumpen". Så han fick vackert göra värnplikten som drygt 35-åring, tillsammans med svenska ungdomar i 18-19-20 år-såldern. Som nyanländ internerades han ett tag, sattes i "tvångsarbete" för att täcka upp för inkallade svenskar, och hade stora restriktioner runt vad han fick göra, och hur han fick röra sig inom landet.

När min morfars far kom till Sverige, som arbetskraftsinvandrare med speciella kunskaper inom sitt yrkesområde i slutet av 1800-talet (fransk finkock, rekryterad direkt till en av dåtidens finaste restauranger i Stockholm), så fick han absolut inte bli svensk medborgare förrän han konverterat till svensk statsreligion, och uppvisat att han kunde uppfylla en hoper samhällsregler och dessutom talade svenska. Det tog 20 år för honom att uppfylla kraven, och därmed få lov att gifta sig med sitt livs kärlek som var svensk. När de gifte sig kring 1910, så hade de redan sju barn tillsammans.

Med det här vill jag visa att kraven för att bli svensk medborgare har varierat över tiden.

Att noga fundera igenom vad som är bra för den enskilda personen som kommer till Sverige, och vad som är bra för Sverige är viktigt.

Det får inte vara för lätt att bli medborgare, men inte heller för svårt, det gäller att hitta "lagom". De allra flesta är ändå skötsamma normala personer.

Vi har ju läst en del ganska obehagliga historier i media på sistone, där skötsamma tonåringar födda och uppväxta i Sverige nekas både medborgarskap och uppehållstillstånd p.g.a. "bristande anknytning till Sverige" därför att t.ex. en av deras (skilda) föräldrar ska/har utvisats.

Och vi har också kunnat läsa om hur kriminella ungdomar medan dom sitter i häkte, erhåller svenskt medborgarskap, eftersom deras föräldrar blir medborgare.

Så vad är egentligen "lagom" här? Hur ska barn "hanteras"?

Som barn till invandrare=flykting från Hitler, och även invandrare i tidigare generationer så kan jag kanske bidra med lite historia runt hur det gick till att bli medborgare "för länge sedan", typ 70 år sedan, eller sisådär 120 år sedan.

Det tog alltså över 10 år för min pappa att få en chans att bli medborgare. Det kopplades till tid, men också bl.a. till att han som man var skyldig "att göra lumpen". Så han fick vackert göra värnplikten som drygt 35-åring, tillsammans med svenska ungdomar i 18-19-20 år-såldern. Som nyanländ internerades han ett tag, sattes i "tvångsarbete" för att täcka upp för inkallade svenskar, och hade stora restriktioner runt vad han fick göra, och hur han fick röra sig inom landet.

När min morfars far kom till Sverige, som arbetskraftsinvandrare med speciella kunskaper inom sitt yrkesområde i slutet av 1800-talet (fransk finkock, rekryterad direkt till en av dåtidens finaste restauranger i Stockholm), så fick han absolut inte bli svensk medborgare förrän han konverterat till svensk statsreligion, och uppvisat att han kunde uppfylla en hoper samhällsregler och dessutom talade svenska. Det tog 20 år för honom att uppfylla kraven, och därmed få lov att gifta sig med sitt livs kärlek som var svensk. När de gifte sig kring 1910, så hade de redan sju barn tillsammans.
Å vad vad var det för fel på dessa krav o regler då? Nu är det inte riktat mot dig. Var det nån som gapade o skrek rakt ut att det var rasism och angiveri?

Å vad vad var det för fel på dessa krav o regler då? Nu är det inte riktat mot dig. Var det nån som gapade o skrek rakt ut att det var rasism och angiveri?

Jag kan ju faktiskt tycka att för att få ett medborgarskap så ska man vara integrerad i samhället i tillräckligt hög grad. Prata språket, ha en försörjning och en förståelse och respekt för svenska lagar och seder. Jag menar inte att man måste titta på Kalle Anka på julafton men man ska ha förståelse och respekt för hur samhället fungerar. T.ex. kvinnors och barns rättigheter, lagar, hur det går till att rösta i allmänna val, vilka rättigheter och skyldigheter man har och en hyfsad bakgrund till varför Sverige är som det är (där ämnen som historia, samhällskunskap m.m. kommer in). Sen ska ju människor med medicinska svårigheter att t.ex. lära sig ett nytt språk kunna få dispens. Eller om nån kommer hit och är riktigt gammal. Då tycker jag man kan rucka på kraven. Men friska kapabla människor kan man ställa krav på. Jag tror att det skulle göra samhället vi lever i bättre. Kom inte hit om du inte är beredd att bli en del av Sverige på riktigt. Sen måste ju Sverige svara upp och sluta sätta folk i miljonprogramsområden där nästan ingen pratar svenska och förvänta sig att folk ska lära sig svenska ändå. Integrationen måste fungera bättre från statens sida också.

Jag kan ju faktiskt tycka att för att få ett medborgarskap så ska man vara integrerad i samhället i tillräckligt hög grad. Prata språket, ha en försörjning och en förståelse och respekt för svenska lagar och seder. Jag menar inte att man måste titta på Kalle Anka på julafton men man ska ha förståelse och respekt för hur samhället fungerar. T.ex. kvinnors och barns rättigheter, lagar, hur det går till att rösta i allmänna val, vilka rättigheter och skyldigheter man har och en hyfsad bakgrund till varför Sverige är som det är (där ämnen som historia, samhällskunskap m.m. kommer in). Sen ska ju människor med medicinska svårigheter att t.ex. lära sig ett nytt språk kunna få dispens. Eller om nån kommer hit och är riktigt gammal. Då tycker jag man kan rucka på kraven. Men friska kapabla människor kan man ställa krav på. Jag tror att det skulle göra samhället vi lever i bättre. Kom inte hit om du inte är beredd att bli en del av Sverige på riktigt. Sen måste ju Sverige svara upp och sluta sätta folk i miljonprogramsområden där nästan ingen pratar svenska och förvänta sig att folk ska lära sig svenska ändå. Integrationen måste fungera bättre från statens sida också.
Jag tycker vi kan ställa de kraven även på svenskar sedan Hedenhös. Kan du inte respektera svenska lagar, vet dina skyldigheter och rättigheter, respekterar andra människor i samhället oavsett nationalitet, kan svensk historia, hur det går till att rösta i allmänna val osv så ska du låsas in i supersäkra bunkrar i väntan på att berövas ditt medborgarskap och kastas ut ur landet.

Putin vill ha folk till Sibirien, skicka dit alla fd äktsvenska numera papperslösa individer som inte kan följa svenska lag. Vi kan döpa om Sibirien till SD-land? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka