Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det rasslar på med idiotiska förslag, delen med att kunna återkalla medborgarskap kommer kräva en grundlagsändring...
Och detta är särskilt äckligt: "SD och regeringen är överens om att tillsätta en ny utredning som kommer titta på frågor om längre hemvisttid, krav för egenförsörjning, skärpa krav för hederlig vandel och en lojalitetsförklaring, säger Linda Lindberg, gruppledare för Sverigedemokraterna i riksdagen."

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-plan-vill-starka-medborgarskap/

Mycket bra. Gjorde en TLDR nedan. Det är viktigare än någonsin att lyfta blicken och inta ett helikopterperspektiv, att se saker i sitt sammanhang.

"De borgerliga sa att det skulle göra SD rumsrena. Men sedan SD fått politiskt inflytande har de istället radikaliserats. Det är dags att på allvar börja oroa sig för vart demokratin är på väg.

... I Ungern har man följt det klassiska receptet som högerpopulister använder för att skapa ett mer auktoritärt samhälle.
... De viktigaste åtgärderna är att undergräva den fria pressen, skapa splittring i samhället, attackera oberoende institutioner och underminera oppositionen.

... Nu vill de skära ner på anslagen till SVT samtidigt som hetsen mot journalisterna fortsätter. Oberoende myndighetschefer sparkas och anklagas för att vara aktivister.
Den politiska styrningen över universitetens styrelser ska öka genom kortare mandatperioder. Förra veckan inleddes försöket att slå sönder oppositionens ekonomi genom att förbjuda partier från att ha lotterier

... Resultatet av besluten blir precis det som Applebaum beskriver: en svagare opposition, en svagare journalistkår och svagare universitet. Som av en händelse är det just de aktörer som är den sista murbräckan mot en mer auktoritär samhällsutveckling."

Vad blir nästa steg, svära trohet till kungen och hans arvingar. Det är intressant att SD:s krav på månadsinkomst kommer att drabba lågavlönade som tillhör den samhällsbärande gruppen. Ganska talande för lönerna inom de sektorerna.

Ett förslag: höj lönerna så att vård och städpersonal uppfyller försörjningskravet. De är skamlöst underbetalda.

Det rasslar på med idiotiska förslag, delen med att kunna återkalla medborgarskap kommer kräva en grundlagsändring...
Och detta är särskilt äckligt: "SD och regeringen är överens om att tillsätta en ny utredning som kommer titta på frågor om längre hemvisttid, krav för egenförsörjning, skärpa krav för hederlig vandel och en lojalitetsförklaring, säger Linda Lindberg, gruppledare för Sverigedemokraterna i riksdagen."

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-plan-vill-starka-medborgarskap/
Det ser jag verkligen fram emot att staten ska kunna ta tillbaka medborgarskap ifall man kommer till Sverige och begår brott. Det skulle verkligen bryta ner gängkriminella och öka på utvisningarna

"Tyvärr"? Tror du på riktigt att något kommer bli bättre av de här förslagen?

Varför är det viktigt för dig att alla kriminella behålls inom Sveriges gränser? Om nån kommer hit och begår brott ska hen självklart utvisas. Om en person kommer hit, får svenskt medborgarskap (och behåller sitt andra) så tycker iaf jag att det är en bra idé att dra tillbaka det svenska och utvisa. Begår man ett brott har man brutit mot samhällskontraktet.

Jag tycker nämligen att de som begår brott har förverkat en del av sina rättigheter och att man ska skydda offrens rättigheter mer än man skyddar förövarens.

Varför är det viktigt för dig att alla kriminella behålls inom Sveriges gränser? Om nån kommer hit och begår brott ska hen självklart utvisas. Om en person kommer hit, får svenskt medborgarskap (och behåller sitt andra) så tycker iaf jag att det är en bra idé att dra tillbaka det svenska och utvisa. Begår man ett brott har man brutit mot samhällskontraktet.

Jag tycker nämligen att de som begår brott har förverkat en del av sina rättigheter och att man ska skydda offrens rättigheter mer än man skyddar förövarens.
Frågan kvarstår dock, vad vill du ska hända med de som är infödda svenskar som är kriminella? Ska t ex politiker med kriminella kopplingar som många inom SD har få jobba politiskt och få ersättning, bekostad av hederliga svenska skattebetalare?

Först vill jag nämna en del av förslaget som till viss del är ett svar på varför jag är så emot det, migrationsministern säger nämligen "Jag tycker att det är fruktansvärt stötande att en person som misstänks för eller har begått ett mycket allvarligt brott som är över 15 men under 18 ska kunna få svenskt medborgarskap", notera "misstänks för". För mig är rättssäkerhet viktigt, och det här låter riktigt illa. Kommer ju bli omöjligt att integreras i samhället om man samtidigt vet om att det skulle räcka med att misstänkas för brott för att medborgarskapet ryker.

Det du beskriver här är i stort sett ett sluttande plan till en nattväktarstat.

Edit. nattväktarstat är lite felaktigt uttryckt av mig, menar mer övervakningssamhälle överlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridkjol
  • Proferm eller Probihorse Vital?