Apropå att över eller underskatta förmåga till tankeverksamhet hos väljare som röstat på tidölaget så är det väl värt att påpeka att går att skönja viss förändring i väljargrupperna som delar de där annars stereotypa SD-värderingarna. Expo har tex. gjort en attitydmätning där följande blev tydligt:Jag har lärt mig att inte på något vis överskatta förmågan till tankeverksamhet hos vissa partier. Har tyvärr mycket SD runt mig () och där är det bara full gas som gäller, bara att rekrytera fler.
"Den största attitydgruppen är också den där vi hittar störst andel SD-väljare, men här finns också personer som uppger att de röstar på M och KD. Generellt tycker personer i denna grupp att Sverige har blivit ett sämre land att leva i, samtidigt som de är jämförelsevis nöjda med sina egna liv. De tycker att landsgränser är viktiga, att den som sticker ut från normen borde anpassa sig och att Sverige ska ha en gemensam kultur snarare än vara mångkulturellt. Merparten är äldre personer med hög utbildningsnivå, de är i hög grad villaägare bosatta långt bort från de områden som beskrivs som problematiska. Vi ser också en jämn könsfördelning i gruppen, där de flesta är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar."
https://expo.se/kampen-om-värderingarna
Hög utbildningsnivå är såklart inte en garanti för god tankeverksamhet, men överlag så antas nog personer med åsikter i stil med SD vara lågutbildade.