Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men citera då? Eller är det svårt:confused:
Har du glömt bort vad du skrivit? ;)

Den grova GÄNG-kriminaliteten domineras av unga män i invandrartäta områden. Då är det där man ska jobba och sätta in motåtgärder.
Jag tycker utvecklingen med gängkriminell verksamhet i mitt älskade Sverige är otroligt oroväckande. Jag hade inte höjt ögonen om det likställdes med terrorbrott. Jag är nöjd med att politiker inser allvaret och oavsett okvädningsord från vänsterkanten står de på sig. Min förhoppning är att den här regeringen lägger en så stabil grund och får framgång i sina åtgärder att Sossarna (oavsett partiledare) får svårt att ändra om regler och gå tillbaka till MP:s och Centerns linje.

Senast ändrad:
MJLee ställde en fråga till mig -Om/När nu den svenska polisen kommer att få utökade befogenheter när det gäller att bekämpa gängkriminalitetens grepp i samhället, så undrade MJLee: ( Vad blir nästa steg, att polisen börjar göra razzior utan misstanke om att brottslig verksamhet pågår.) Varpå jag svarade (Nej det tror jag inte är en realistisk "nästa steg") I nästa andetag (inlägg) säger MJLee: (Förresten så är svenska polisen är motståndare till visitationszoner men vad vet de. )Och jag svarar: Jamen då är det lungt. Polisen bestämmer när var och hur -och anser polisen att det inte behövs visitationszoner så kommer det inte att användas.
Totalitär polisstat... I Sverige!! Om mitt resonemang känns naivt -så känns din diskussionsretorik på högsta nivå av orealistisk överdrift.
Det är klart att det kommer användas. Det finns alltid rötägg som nu får fritt fram för att leva ut sina fördomar på bekostnad av samhällets stabilitet.
Givetvis blir det ingen totalitär polisstat idag eller imorgon men gränserna flyttas bit för bit och vartefter så kommer man närmare och närmare. Om man inte börjar tänka efter ordentligt så kommer en dag lagstiftningen att vara sådan att det inte finns något egentligt stopp för den totalitära staten med än enskilda tjänstemäns goda vilja och då ligger vi riktigt risigt till.

Ja, var det inte du som hoppades på att även militär skulle kunna inkallas?

Vi får f-n inte glömma Ådalen! Det är ett skolexempel på varför militär inte ska lösa civila problem.

Edit: Och till de som läser i tråden och inte vet vad Ådalen är rekommenderar jag er att kolla upp det. Antingen sov ni på SO:n eller så är ni för unga med tanke på dagens historieundervisning.

Nog för jag nämnde polis, militär och våldskapital i ett inlägg och det i sig säkerligen får vissa människor att go bananas och börja försöka trixa till det lite extra snaskigt så det ska verka som det menas något annat än det egentligen står. Ditt inlägg här tex.

Nog för jag nämnde polis, militär och våldskapital i ett inlägg och det i sig säkerligen får vissa människor att go bananas och börja försöka trixa till det lite extra snaskigt så det ska verka som det menas något annat än det egentligen står. Ditt inlägg här tex.
Go bananas och trixa till det lite extra snaskigt? Jag ställde en rak fråga om det var du som ville blanda in militär, hur kan jag då trixa till det extra snaskigt? Du kan svara ja eller nej och om ja förklara om du vill eller låta bli. Om det inte hade varit du så hur snaskig var isf frågan? Jag håller inte på att kartlägga varesig dig eller dina inlägg så känner du dig förföljd så anmäl det till moderator eller polisen, vilket du vill. :cautious:

Så vad menade du med militär då?
Vid den tidpunkten i tråden diskuterades hot mot vår demokrati. Jag hävdar att det är gängkriminalitet med dess dödande (eller hot om att bli dödad) som är ett stort och verkligt hot mot demokratin och för mig blev det påsk upploppen som gjorde mig riktigt rädd. Just det där att människor tilläts löpa amok på ett sätt som aldrig förr skådats i Sverige. Polis vittnade om rädsla för sina liv där och då. Jag höll med Busch RAKT av att detta är inhemsk terrorism och det är INTE polis som ska vara den grupp som i detta läge hamnar på sjukhus....
Jag skrev så här i mitt inlägg ang militär och våld: Det påtalas ofta här på buke "hot mot vår demokrati". Gängkriminaliteten med dess dödande är ett så stort och verkligt hot mot Sveriges demokrati att jag inte höjt på ögonbrynen om våra politiker utlyst undantagstillstånd och försatt Sverige i någon form av inhemsk krisberedskap. Vid krisberedskap är det enligt svensk lag Polismyndigheten / Säkerhetspolisen som kallar in militär.
Vidare skrev jag: Min förhoppning är såklart att ny regering kommer lyckas i arbetet med att bryta gängens dominans, att polis och i viss mån militär är de enda självklara alternativet för våldsmonopol.
Med det menar jag att det är Polisen exklusivt i detta land som har våldsmonopol. Gör polisen bedömningen att nu är situationen så hotat att vapen måste dras för att kunna upprätta säkerhet för sig själva eller stabilitet i samhället -så är det exklusivt för dom. Medborgare har ingen rätt att göra detsamma mot polis. Jag menade alltså inte som Mia R vill få det till

Så vad menade du med militär då?

Som svar på din fundering Kort o gott i Sverige är det polis och i viss mån militär som exklusivt innehar våldsmonopol.

Som svar på din fundering Kort o gott i Sverige är det polis och i viss mån militär som exklusivt innehar våldsmonopol.
Fast vad skulle militär tillföra. De är utbildade för helt andra saker än polisiärt ingripande. Vore bättre att utrusta polis med bättre utrustning än att ta in folk som enbart är utbildade för att snabbast möjligt oskadliggöra målet med dödligt våld.
Att en tänka att militär är lösningen på ett enda samhällsproblem är riktigt riktigt otäckt, i min mening faktiskt otäckare än påskupploppen och de var en ren katastrof.

Fast vad skulle militär tillföra. De är utbildade för helt andra saker än polisiärt ingripande.
Du har rätt i det du skriver. Jag har sagt: Enligt svensk lag är det polismyndighet / Säkerhetspolisen som kallar in militär
Vore bättre att utrusta polis med bättre utrustning än att ta in folk som enbart är utbildade för att snabbast möjligt oskadliggöra målet med dödligt våld.
Agree!!
Att en tänka att militär är lösningen på ett enda samhällsproblem är riktigt riktigt otäckt, i min mening faktiskt otäckare än påskupploppen och de var en ren katastrof.
Vem tänker så`?

Du har rätt i det du skriver. Jag har sagt: Enligt svensk lag är det polismyndighet / Säkerhetspolisen som kallar in militär
Fast du anser att man skulle inkallat militär vid påskupploppen så vad exakt anser du att militären skulle gjort där?

Vem tänker så`?
Du verka ju göra det för du föreslår ju att militär ska lösa polisiära uppgifter.

Vid den tidpunkten i tråden diskuterades hot mot vår demokrati. Jag hävdar att det är gängkriminalitet med dess dödande (eller hot om att bli dödad) som är ett stort och verkligt hot mot demokratin och för mig blev det påsk upploppen som gjorde mig riktigt rädd. Just det där att människor tilläts löpa amok på ett sätt som aldrig förr skådats i Sverige. Polis vittnade om rädsla för sina liv där och då. Jag höll med Busch RAKT av att detta är inhemsk terrorism och det är INTE polis som ska vara den grupp som i detta läge hamnar på sjukhus....
Jag skrev så här i mitt inlägg ang militär och våld: Det påtalas ofta här på buke "hot mot vår demokrati". Gängkriminaliteten med dess dödande är ett så stort och verkligt hot mot Sveriges demokrati att jag inte höjt på ögonbrynen om våra politiker utlyst undantagstillstånd och försatt Sverige i någon form av inhemsk krisberedskap. Vid krisberedskap är det enligt svensk lag Polismyndigheten / Säkerhetspolisen som kallar in militär.
Vidare skrev jag: Min förhoppning är såklart att ny regering kommer lyckas i arbetet med att bryta gängens dominans, att polis och i viss mån militär är de enda självklara alternativet för våldsmonopol.
Med det menar jag att det är Polisen exklusivt i detta land som har våldsmonopol. Gör polisen bedömningen att nu är situationen så hotat att vapen måste dras för att kunna upprätta säkerhet för sig själva eller stabilitet i samhället -så är det exklusivt för dom. Medborgare har ingen rätt att göra detsamma mot polis. Jag menade alltså inte som Mia R vill få det till

Exakt VAD är det du anklagar mig för att "vill få det till"? Jag ställde en fråga eftersom jag inte kom ihåg och du och dina inlägg är inte tillräckligt intressanta för att jag ska sitta och leta efter vad du eventuellt skrivit när och vad. Du måste skilja på påskupploppen som berodde på Paludans Koranbränningar ivrigt påhejade av SD och problemet med gängkriminalitet och skjutningarna som eskalerar. Det har lika mycket med varandra att göra som att sila mygg och svälja kameler. :crazy:

"Just det där att människor tilläts löpa amok på ett sätt som aldrig förr skådats i Sverige." Enbart det här påståendet vittnar om hur okunnig och historielös du är om du på fullt allvar tror att det är det värsta som hänt i Sverige, någonsin. Jag vet inte ens var jag ska börja eller sluta och jag är för trött för några långa utläggningar men jag säger bara en sak, Göteborgskravallerna 2001. O_o

Exakt VAD är det du anklagar mig för att "vill få det till"? Jag ställde en fråga eftersom jag inte kom ihåg och du och dina inlägg är inte tillräckligt intressanta för att jag ska sitta och leta efter vad du eventuellt skrivit när och vad. Du måste skilja på påskupploppen som berodde på Paludans Koranbränningar ivrigt påhejade av SD och problemet med gängkriminalitet och skjutningarna som eskalerar. Det har lika mycket med varandra att göra som att sila mygg och svälja kameler. :crazy:

"Just det där att människor tilläts löpa amok på ett sätt som aldrig förr skådats i Sverige." Enbart det här påståendet vittnar om hur okunnig och historielös du är om du på fullt allvar tror att det är det värsta som hänt i Sverige, någonsin. Jag vet inte ens var jag ska börja eller sluta och jag är för trött för några långa utläggningar men jag säger bara en sak, Göteborgskravallerna 2001. O_o

Göteborgskravallerna räknas inte förstår du väl, majoriteten var ju vita medelklassungar :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka