Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men igen, varför skulle det vara en nyhet? Hade stödet varit exponentiellt på förbrukningen hade det kanske varit någon sensation i det hela. Men nu är det ju lite som nyhetsvärdet i att även mångmiljonärer får barnbidrag?

Men oavsett. Tror du att detta är anledningen till att de velat sekretessbelägga det? Jag tycker det låter jättelångsökt.
Att den här regeringen stod och lovade guld och gröna skogar till medelklassen när verkligheten är att medelklassen kommer få smulor jämfört med de som är stenrika.

Mångmiljonärer får samma belopp på barnbidraget som arbetslösa, inte en relevant jämförelser.

Och här får alla samma bidrag per kWh. Men det jag menade med jämförelsen var att det var ett stöd som alla får, som man inte behöver ”kvalificera” sig för.

Jag tycker det är långsökt att regeringen skulle ha velat ha sekretess för att undvika kritik om exakt hur mycket rika personer skulle få i elstöd.

Jag tycker inte att det är helt oproblematiskt att allas elförbrukning skulle bli offentliga uppgifter. Men det betyder inte att jag tycker det här förslaget med sekretess är en bra ide.

Att den här regeringen stod och lovade guld och gröna skogar till medelklassen när verkligheten är att medelklassen kommer få smulor jämfört med de som är stenrika.

Fast det är ju en helt annan fråga som inte har med elstöd att göra. Eller menar du att du tycker att det skulle behovsprövas utifrån inkomst?

Fast det är ju en helt annan fråga som inte har med elstöd att göra. Eller menar du att du tycker att det skulle behovsprövas utifrån inkomst?
Nej jag tycker det ska finnas ett tak som det var förra vintern. Om det taket var korrekt satt vet jag inte men du ska inte som med nuvarande idiotförslag kunna plocka hem hur mycket pengar som helst på att ha slösat med elen.
Det är rejält osmakligt att du kan få stöd för att värma upp din utomhuspool året runt. Stöd ska gå till nödvändiga saker som värme.

Nej jag tycker det ska finnas ett tak som det var förra vintern. Om det taket var korrekt satt vet jag inte men du ska inte som med nuvarande idiotförslag kunna plocka hem hur mycket pengar som helst på att ha slösat med elen.
Det är rejält osmakligt att du kan få stöd för att värma upp din utomhuspool året runt. Stöd ska gå till nödvändiga saker som värme.

Taket var på 2000kWh, lämpligt satt.

Alltså jag tycker inte heller att årets elstöd är bra utformat (inte förra årets heller). Men iden om att man ”kan plocka hem hur mycket pengar som helst på att ha slösat med elen” är ju smått befängd. Det handlar ju snarare om att det med 50 eller 79 öre rabatt bara blir jättejättedyrt istället för superdyrt. Knappast incitament för något att slösa. Enda undantaget de med bundna låga priser men de är ju nödvändigtvis inte rikare än andra (även om de lär bli :p)

Det där med utomhuspooler är ju i stil med skvallertidningarnas clickbaitsensationer. Det låter osmakligt i debatt ja. Men finns ju betydligt slösaktigare uppvärmningsrelaterade saker man kan pyssla med. Och det finns massor med hushåll som med lätthet skulle rymma uppvärmning av en sådan pool inom förra årets tak på 2000 kWh.

Vad jag finner oroande och störande är inte sekretessbeläggandet av elstödet, utan att det känns både otroligt onödigt - varför ska det vara sekretess? Så att pressen inte kan skriva att kändis xxx fick så och så mycket i elstöd, uppvärmd pool eller inte? Men ffa som det första steget mot att öka sekretessbeläggningen allmänt. Offentlighetsprincipen är något av det viktigaste som finns i en demokrati. Börjar vi inskränka på den är vi en god bit på väg mot ett stängt, odemokratiskt samhälle där de styrande kan fatta beslut och lagstifta utan att medborgarna får någon kunskap om det. Vilket, som vi vet, är vad vissa politiska krafter och partier redan driver.

Vad jag finner oroande och störande är inte sekretessbeläggandet av elstödet, utan att det känns både otroligt onödigt - varför ska det vara sekretess? Så att pressen inte kan skriva att kändis xxx fick så och så mycket i elstöd, uppvärmd pool eller inte? Men ffa som det första steget mot att öka sekretessbeläggningen allmänt. Offentlighetsprincipen är något av det viktigaste som finns i en demokrati. Börjar vi inskränka på den är vi en god bit på väg mot ett stängt, odemokratiskt samhälle där de styrande kan fatta beslut och lagstifta utan att medborgarna får någon kunskap om det. Vilket, som vi vet, är vad vissa politiska krafter och partier redan driver.

Det där med pressen tror jag som sagt öht inte har med saken att göra.

Det som jag tänker är det ”känsliga” är om elstödet är offentligt så blir det automatiskt offentliga uppgifter hur mycket el du köpt från din elleverantör. Fritt fram för alla att veta och fritt fram för andra företag att ta del av och sen använda i sin marknadsföring mot dig. Lite som att vem dom helst kan få ta del av hur mycket mat du handlar på Ica. Och som väl lär finnas på hitta.se inom snar framtid.

Sen säger jag INTE att jag tycker det gör det rimligt med sekretess pga detta eller att jag inte värnar om offentlighetsprincipen. Men helt oproblematiskt tycker jag inte att det är. Och jag tycker det är en skillnad på att saker finns tillgängliga vid behov, och att allt om alla presenteras automatiskt ett knapptryck bort.

Jag vet men tror att det kanske borde varit lite högre typ 2500kWh. Det var trots allt för årets kallaste månader.

Det är ytterst få som förbrukar mer som inte bor onödigt stort / oisolerat / har lyxprylar igång etc. Mitt hus drog 2100kWh förra året i december. Så det hade ju bara varit 100kWh jag inte fick bidrag för. Då har jag ändå termobar, motorvärmare, etc.

Men om jag minns rätt fick man typ 1kr/kWh? Det hade ju inte räckt långt idag.

Jag vet men tror att det kanske borde varit lite högre typ 2500kWh. Det var trots allt för årets kallaste månader.

Jag vet inte exakt vilken nivå som skulle vara rimlig men någonstans mellan 2000 och 2500kWh känns rimligt (kanske ett högre tak för område 1 och 2?). Det skulle premiera sparsamhet samtidigt som det lindrar för värsta smällen.

Jag bränner kring 2200kWh per vintermånad i mitt lilla ineffektiva hus, med vedtillskott då.

Folket har talat; den här Regeringen levererar inte som förväntat:

"Väljarna straffar regeringen i ny mätning – bra bit efter​

Ytterligare en mätning bekräftar att oppositionen har ett tydligt övertag i opinionen. I SVT/Novus får S, V, C och MP tillsammans 52,3 procent mot regeringsunderlagets 46,1 procent.
Inte ”särskilt mycket” har hänt kring regeringens vallöften om att få ner brottsligheten samt sänka el- och bränslepriserna, konstaterar SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson. Det bidrar till att trovärdigheten påverkas negativt, säger han."

https://omni.se/valjarna-straffar-regeringen-i-ny-matning-bra-bit-efter/a/AP7wjA

Folket har talat; den här Regeringen levererar inte som förväntat:

"Väljarna straffar regeringen i ny mätning – bra bit efter​

Ytterligare en mätning bekräftar att oppositionen har ett tydligt övertag i opinionen. I SVT/Novus får S, V, C och MP tillsammans 52,3 procent mot regeringsunderlagets 46,1 procent.
Inte ”särskilt mycket” har hänt kring regeringens vallöften om att få ner brottsligheten samt sänka el- och bränslepriserna, konstaterar SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson. Det bidrar till att trovärdigheten påverkas negativt, säger han."

https://omni.se/valjarna-straffar-regeringen-i-ny-matning-bra-bit-efter/a/AP7wjA
Men det kommer vara glömt till nästa val, så inget att bry sig om. Till dess har alla partier som ställer upp i valet hittat nya löften som inte blir uppfyllda, och inga av de grundläggande problemen har blivit lösta. Tyvärr verkar ju vi glömma bort politikers löften alldeles för lätt, och tyvärr verkar vi inte kräva att man satsar på sådant som i grunden kan lösa problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka