Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag finner oroande och störande är inte sekretessbeläggandet av elstödet, utan att det känns både otroligt onödigt - varför ska det vara sekretess? Så att pressen inte kan skriva att kändis xxx fick så och så mycket i elstöd, uppvärmd pool eller inte? Men ffa som det första steget mot att öka sekretessbeläggningen allmänt. Offentlighetsprincipen är något av det viktigaste som finns i en demokrati. Börjar vi inskränka på den är vi en god bit på väg mot ett stängt, odemokratiskt samhälle där de styrande kan fatta beslut och lagstifta utan att medborgarna får någon kunskap om det. Vilket, som vi vet, är vad vissa politiska krafter och partier redan driver.
DEt har väl redan börjat iom spionerilagen?

Nu kommer jag inte ihåg, men det var väl expressen som fått kalla handen av ett företag där företaget hänvisade till den nya lagen?

De flesta demokratier, England, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Kanada, USA, Danmark har allvarliga gängproblem. De har, trots problematiken, kvar sitt samhällskontrakt. USA:s gängproblematik sträcker sig sedan 1950-talet, minst. Englands sedan 1960-talet.

Demokrati, samhällskontraktet, handlar om ett ömsesidigt förtroende mellan myndigheter och medborgare. En tillit till samhällskontraktet. En öppenhet och medbestämmanderätt. Ungern har förvisso inte problem med gäng, inte heller Nordkorea, Eritrea och andra, liknande länder. Jag tror nog majoriteten svenskar skulle föredra att leva i en demokrati med gängproblematik än vice versa. Att eftersträva ett samhälle som Ungern, med en auktoritär icke-demokrati som Ungern, utan gängproblematik, är fruktansvärt.

De flesta demokratier, England, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Kanada, USA, Danmark har allvarliga gängproblem. De har, trots problematiken, kvar sitt samhällskontrakt. USA:s gängproblematik sträcker sig sedan 1950-talet, minst. Englands sedan 1960-talet.

Demokrati, samhällskontraktet, handlar om ett ömsesidigt förtroende mellan myndigheter och medborgare. En tillit till samhällskontraktet. En öppenhet och medbestämmanderätt. Ungern har förvisso inte problem med gäng, inte heller Nordkorea, Eritrea och andra, liknande länder. Jag tror nog majoriteten svenskar skulle föredra att leva i en demokrati med gängproblematik än vice versa. Att eftersträva ett samhälle som Ungern, med en auktoritär icke-demokrati som Ungern, utan gängproblematik, är fruktansvärt.
Tyvärr, eller vad man ska säga, så är de länderna inte heller förskonade från gängkriminalitet.

Tänk om visitationszoner kan öka beslagtagna vapen? Tänk om visitationszoner eller gryningsräder minskar skjutningar och på sikt kan skapa störningar i gängen och på så sätt få kontroll över en skenande snöboll.

Gängen är inte dummare än att de inte flyttar/smugglar vapen på de platser och tider när polisen visiterar. Vad blir nästa steg, att polisen börjar göra razzior utan misstanke om att brottslig verksamhet pågår. Eller att efterlysta brottslingar befinner sig på plats? Idag måste polisen ansöka om tillstånd och det görs en bedömning om det finns en reell potentiell misstanke om brottslighet eller brottslingar på plats.

Det är en av grundpelarna i en demokrati. Att rättsvårdande myndigheter måste förhålla sig till en lagstiftning som skyddar individens rätt till säkerhet. En säkerhet som inte existerar i Ungern, Ryssland mfl.

Än slank han hit...

"Sverige har för första gången på tolv år fått ”en majoritetsregering på plats”, sa statsminister Ulf Kristersson (M) i en DN-intervju på onsdagskvällen."

https://omni.se/kristerssons-uttalande-om-majoritetsregering-snackis/a/JQ6d9R

FlqCD3YWABYbb4x

Vad blir nästa steg, att polisen börjar göra razzior utan misstanke om att brottslig verksamhet pågår.
Nej det tror jag inte är ett realistisk "nästa steg" att svensk polis skulle börja ägna sig åt att göra razzior för skojs skull. Visst föreligger risk att felaktig bedömning kommer att ske. Men så sker hela tiden -även i en demokrati. Det sitter tex oskyldigt dömda på svenska fängelser tex. Trots hellre fria än fälla.
Det är en av grundpelarna i en demokrati. Att rättsvårdande myndigheter måste förhålla sig till en lagstiftning som skyddar individens rätt till säkerhet. En säkerhet som inte existerar i Ungern, Ryssland mfl.
Om du provar din jämförelse med en demokrati mer lik Sverige ....-tex Danmark?

Nej det tror jag inte är ett realistisk "nästa steg" att svensk polis skulle börja ägna sig åt att göra razzior för skojs skull. Visst föreligger risk att felaktig bedömning kommer att ske. Men så sker hela tiden -även i en demokrati. Det sitter tex oskyldigt dömda på svenska fängelser tex. Trots hellre fria än fälla.

Om du provar din jämförelse med en demokrati mer lik Sverige ....-tex Danmark?

Den svenska polisen är motståndare till visitationszoner men vad vet de? 🤷‍♀️

Polisförbundet: Flera förslag går så långt att de riskerar att urholka rättssäkerheten eller åsidosätta mänskliga rättigheter. Det skulle vara fel väg att gå i en rättsstat.

https://blaljus.nu/nyhetsartikel/2022/sa-blev-det-med-alla-valpolisloften

Den svenska polisen är motståndare till visitationszoner men vad vet de? 🤷‍♀️
Jamen då är ju saken biff. :) Politiker ger svensk polis utökade befogenheter i kampen mot svåråtkomlig kriminalitet - Polisen avgör om "när och var" kring razzior. Vill dom inte utföra dem (vilket framgår av din länk) så kommer dom inte utföra några.:up:

Jamen då är ju saken biff. :) Politiker ger svensk polis utökade befogenheter i kampen mot svåråtkomlig kriminalitet - Polisen avgör om "när och var" kring razzior. Vill dom inte utföra dem (vilket framgår av din länk) så kommer dom inte utföra några.:up:
Ditt resonemang känns väldigt naivt. Det du förespråkar är en uppbyggnad av en totalitär polisstat. Man börjar inte med de tunga grejerna utan i små steg med att inskränka småsaker och flytta gränserna. Utvecklingen i landet under den senaste tiden är extremt farlig ur det perspektivet (och det gäller även före valet) med politiker som stoppar fingrarna i saker de inte har att göra med. Det har dock accelererat kraftigt efter valet i alla fall retorikmässigt. Vi får hoppas att det bara är retorik och inte verklighet men tyvärr verkar det ju inte så.

Du som är för maktmissbruk, var ska du hitta alla poliser som ska utföra visitationerna? Vi har redan för lite poliser och det kommer att bli ännu färre pga naturlig avgång och att fler ser sig om efter andra jobb där de får en vettig lön och slipper all skit. Vill du ha avskrapet ute på gatorna som inte klarar godkänt ens efter de sänkta kraven?

Ditt resonemang känns väldigt naivt. Det du förespråkar är en uppbyggnad av en totalitär polisstat. Man börjar inte med de tunga grejerna utan i små steg med att inskränka småsaker och flytta gränserna. Utvecklingen i landet under den senaste tiden är extremt farlig ur det perspektivet (och det gäller även före valet) med politiker som stoppar fingrarna i saker de inte har att göra med. Det har dock accelererat kraftigt efter valet i alla fall etorikmässigt. Vi får hoppas att det bara är retorik och inte verklighet men tyvärr verkar det ju inte så.

MJLee ställde en fråga till mig -Om/När nu den svenska polisen kommer att få utökade befogenheter när det gäller att bekämpa gängkriminalitetens grepp i samhället, så undrade MJLee: ( Vad blir nästa steg, att polisen börjar göra razzior utan misstanke om att brottslig verksamhet pågår.) Varpå jag svarade (Nej det tror jag inte är en realistisk "nästa steg") I nästa andetag (inlägg) säger MJLee: (Förresten så är svenska polisen är motståndare till visitationszoner men vad vet de. )Och jag svarar: Jamen då är det lungt. Polisen bestämmer när var och hur -och anser polisen att det inte behövs visitationszoner så kommer det inte att användas.
Totalitär polisstat... I Sverige!! Om mitt resonemang känns naivt -så känns din diskussionsretorik på högsta nivå av orealistisk överdrift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka