Vid den tidpunkten i tråden diskuterades hot mot vår demokrati. Jag hävdar att det är gängkriminalitet med dess dödande (eller hot om att bli dödad) som är ett stort och verkligt hot mot demokratin och för mig blev det påsk upploppen som gjorde mig riktigt rädd. Just det där att människor tilläts löpa amok på ett sätt som aldrig förr skådats i Sverige. Polis vittnade om rädsla för sina liv där och då. Jag höll med Busch RAKT av att detta är inhemsk terrorism och det är INTE polis som ska vara den grupp som i detta läge hamnar på sjukhus....
Jag skrev så här i mitt inlägg ang militär och våld: Det påtalas ofta här på buke "hot mot vår demokrati". Gängkriminaliteten med dess dödande är ett så stort och verkligt hot mot Sveriges demokrati att jag inte höjt på ögonbrynen om våra politiker utlyst undantagstillstånd och försatt Sverige i någon form av inhemsk krisberedskap. Vid krisberedskap är det enligt svensk lag Polismyndigheten / Säkerhetspolisen som kallar in militär.
Vidare skrev jag: Min förhoppning är såklart att ny regering kommer lyckas i arbetet med att bryta gängens dominans, att polis och i viss mån militär är de enda självklara alternativet för våldsmonopol.
Med det menar jag att det är Polisen exklusivt i detta land som har våldsmonopol. Gör polisen bedömningen att nu är situationen så hotat att vapen måste dras för att kunna upprätta säkerhet för sig själva eller stabilitet i samhället -så är det exklusivt för dom. Medborgare har ingen rätt att göra detsamma mot polis. Jag menade alltså inte som Mia R vill få det till
Som svar på din fundering Kort o gott i Sverige är det polis och i viss mån militär som exklusivt innehar våldsmonopol.
Vad anser du militären ska göra i en upploppssituation? Vad är det som de kan bidra med som skulle kunna hjälpa i den situationen?