Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Lögnen som statskonst underminerar varje form av förtroende."

Gudrun Persson på Folk och Försvars Rikskonferens igår. Hon pratade om det auktoritära Ryssland; men skrämmande nog är det lika applicerbart på vår egen nuvarande regering. Partiledare och ministrar som helt ohämmat ljuger väljare rakt upp i ansiktet och tar för givet att det går att snacka sig ur senare, som försöker dränka lögnerna i fler lögner, som påstår att de gör precis det de lovat trots att de inte gör det, som ger dubbla besked för att förvilla.
Allt enligt samma populistiska postsanningsmetodik som vi sett högern använda sig av för att ta makten på andra håll.

En kan tycka att vi i Sverige skulle ha klarat att stå emot detta. Nåväl. Nu vet vi; även i Sverige har vi makthungriga företrädare som inte skyr några medel för att ta sig fram. Även här har vi opålitliga lögnare som ser vägen till makten som viktigare än moral och ansvar.

Det gick att ta sig in i Rosenbad den vägen. Tydligen. Men det är även vägen ut; nu vet vi.

Länkar till Folk och Försvars pågående Rikskonferens finns här:

https://folkochforsvar.se/themepage/folk-och-forsvars-rikskonferens-2023/
Folk säger att världen går åt rätt håll, generellt. Men jag ser bara att det går mer och mer åt anti-demokratiska hållet, och det känner inte jag är rätt håll.

Sanningen ligger nog någonstans mellan "framgångsrikt" och "enbart oskadliggör mål". Jag vet inte om det faktiskt finns några framgångsexempel där militären "kvävt upplopp och kravaller". När man blandar in soldater blir det ofta ganska stora skador på den civila sidan och det kan näppeligen räknas som en framgång. Men det är också en svår jämförelse. Månnga länder i Europa, framförallt sydeuropa har också tillgång till ett mellanting. Dvs polis med militär utbildning och utrustning. Som t ex Caribineri i Italien och Guardia civil i Spanien.

Det är ofta en dålig idé att blanda in militären i polisiära sammanhang. För det är faktiskt som @Shaggy skriver precis så att militär personal har en helt annan utbildning och utrustning än vad polisen har. Och visst har FNs fredsbevarande styrkor fått fredspriset. Men det var knappast för att de varit så bra på just polisarbete. Och jag tror att det var Hammarskjöld som själv sa att "fredsbevarande är inget arbete för soldater men det är bara dem som kan göra jobbet". Paradoxen ligger just i att soldater inte kan sköta polisens arbete men just i fredsbevarande arbete är det soldater som måste göra jobbet för att man emellanåt behöver kunna ta till militärt våld.
Militärt våld? Nu är det ju inte Prins Harry som skryter om antalet talibaner han haft ihjäl vi talar om här utan militärer med utbildning och tillhörande hjärna och vad de ägnar sig åt på jobbet.

Hur många civila har dessa militärer skjutit ihjäl på stående fot under coronakravaller eller som backup vid landsgränserna efter terroattackerna i Frankrike och Belgien eller när de byggt fältsjukhus till coronapatienter osv?

Svenska polisen å andra sidan är väl mest kända för att inte ha kunnat lösa Palme-mordet, kapten Klänning och för att ha mejat ner en kille med downs som var på rymmen..

Militärt våld? Nu är det ju inte Prins Harry som skryter om antalet talibaner han haft ihjäl vi talar om här utan militärer med utbildning och tillhörande hjärna och vad de ägnar sig åt på jobbet.

Hur många civila har dessa militärer skjutit ihjäl på stående fot under coronakravaller eller som backup vid landsgränserna efter terroattackerna i Frankrike och Belgien eller när de byggt fältsjukhus till coronapatienter osv?

Svenska polisen å andra sidan är väl mest kända för att inte ha kunnat lösa Palme-mordet, kapten Klänning och för att ha mejat ner en kille med downs som var på rymmen..
Jag har all respekt för din kunskap om militära insatser i civilsamhället. Det är säkert så att det du skriver här är väl underbyggt.

Med det sagt så bygger jag min argumentation på fyra missioner i Utlandsstyrkan. Där fick vi ofta använda soldater i uppgifter som lokal polis borde ha löst men inte haft kapacitet till. Min erfarenhet av att sätta in soldater istället för poliser är att de civila skadas oproportionerligt mycket. Människor skadades, och dödades, på ett sätt som inte skett om utbildad kravallpolis stått för insatserna.

Jag har all respekt för din kunskap om militära insatser i civilsamhället. Det är säkert så att det du skriver här är väl underbyggt.

Med det sagt så bygger jag min argumentation på fyra missioner i Utlandsstyrkan. Där fick vi ofta använda soldater i uppgifter som lokal polis borde ha löst men inte haft kapacitet till. Min erfarenhet av att sätta in soldater istället för poliser är att de civila skadas oproportionerligt mycket. Människor skadades, och dödades, på ett sätt som inte skett om utbildad kravallpolis stått för insatserna.
Försvarets utlandsstyrka skickas ju till fd och pågående krigssituationer typ Kosovo, Libanon, Afghanistan och liknande.

Känns som det är lite mer än lite skillnad på att sätta in svenska militärer på svensk mark för att kväsa och bunta ihop upprorsmakare. Kontra att åka till Afghanistan och hoppas på att de har en fungerande polisstyrka liksom.. 🙄

Försvarets utlandsstyrka skickas ju till fd och pågående krigssituationer typ Kosovo, Libanon, Afghanistan och liknande.

Känns som det är lite mer än lite skillnad på att sätta in svenska militärer på svensk mark för att kväsa och bunta ihop upprorsmakare. Kontra att åka till Afghanistan och hoppas på att de har en fungerande polisstyrka liksom.. 🙄
Ja, exakt! Det är exakt samma soldater som vi skickar till ställen som Mali och Afghanistan som en del debattörer vill sätta in mot upplopp här hemma. Det är en dålig idé!

Du har ju verkligen blandat ihop äpplen med päron.. 🤐
Jag tänker att trots att som @Hermelin säger att det är en väldigt dålig idé, så är det den delen av den svenska militären som har absolut mest kunskap och träning i att bistå polis i olika scenarion. Någon annan del av militären är ännu mer olämplig.

Och ska vi satsa framåt på att bygga upp ny förmåga för exempelvis upplopp på hemmaplan så röstar jag (kräver som medborgare) på att göra det inom polisen och inte skräckscenariot att göra det inom de militära styrkorna för att använda som poliser.

Jag tänker att trots att som @Hermelin säger att det är en väldigt dålig idé, så är det den delen av den svenska militären som har absolut mest kunskap och träning i att bistå polis i olika scenarion. Någon annan del av militären är ännu mer olämplig.

Och ska vi satsa framåt på att bygga upp ny förmåga för exempelvis upplopp på hemmaplan så röstar jag (kräver som medborgare) på att göra det inom polisen och inte skräckscenariot att göra det inom de militära styrkorna för att använda som poliser.
Ännu en som verkligen inte förstått vad militärer gör i sina yrken utöver att kriga. Vilket i sista fallet tack och lov inte händer särskilt ofta. Iallafall inte för svenskarna.

Men hoppas verkligen att du och flera med dig inte kräver att militären ska sätta upp fältsjukhus eller temporära broar och liknande när nästa pandemi eller naturkatastrof rullar in över landet. Ring polisen liksom! 🙄

Ännu en som verkligen inte förstått vad militärer gör i sina yrken utöver att kriga. Vilket i sista fallet tack och lov inte händer särskilt ofta. Iallafall inte för svenskarna.

Men hoppas verkligen att du och flera med dig inte kräver att militären ska sätta upp fältsjukhus eller temporära broar och liknande när nästa pandemi eller naturkatastrof rullar in över landet. Ring polisen liksom! 🙄
Tror det är dags att titta på försvarsmaktens egna filmer om utbildningen så ser du vad som lärs ut och vad som inte lärs ut. Att sätta in militär vid polisiära insatser riskerar att leda till katastrof då de inte är utbildade till poliser eller inom de områden polisen verkar.

Ja, exakt! Det är exakt samma soldater som vi skickar till ställen som Mali och Afghanistan som en del debattörer vill sätta in mot upplopp här hemma. Det är en dålig idé!

Det finns mycket jag skulle kunna tänka mig att militären kan hjälpa till med och som redan görs idag, men inte att sättas in vid upplopp. :crazy:

Tror det är dags att titta på försvarsmaktens egna filmer om utbildningen så ser du vad som lärs ut och vad som inte lärs ut. Att sätta in militär vid polisiära insatser riskerar att leda till katastrof då de inte är utbildade till poliser eller inom de områden polisen verkar.
Är detta något som diskuteras (det fetstilta) på sociala medier, i debattartiklar i dagstidningar eller i politiska debatter på TV osv? Att det finns stöd hos väljare att de tycker att militär ska kliva in -på det sätt Ni tre har skrivit? Är det Er uppfattning att det även drivs av svenska politiker? Alltså -diskussioner likt vår i den här tråden ,förs även på andra ställen?

Jag vet inte vilken information du sitter på om min kunskap, det är mycket intressant att anse sig ha sådan kunskap om min kunskap att man uttrycker den formen av inlägg baserat på det inlägg jag gjort.

För att förtydliga mitt inlägg i det som var underförstått av mig men inte uppfattades så av dig; det finns väldigt många saker som militären kan bistå polis och andra myndigheter som är hyfsat oproblematiska (fortfarande finns frågeställningar kring var förmågor bäst existerar på längre sikt om de nu ingår i vad man behöver regelmässigt och också frågor kring transparens i myndighetsutövningen, där militären av naturliga skäl inte är särskilt bra som organisationsform för det) - när det gäller saker som ligger långt från våldsanvändning mot egna medborgare. Där finns den röda linjen jag avsåg i mitt inlägg. Att sätta in militär resurs när det finns signifikant risk för att det kommer att krävas våld mot egna medborgare. Näver bäver.

Är detta något som diskuteras (det fetstilta) på sociala medier, i debattartiklar i dagstidningar eller i politiska debatter på TV osv? Att det finns stöd hos väljare att de tycker att militär ska kliva in -på det sätt Ni tre har skrivit? Är det Er uppfattning att det även drivs av svenska politiker? Alltså -diskussioner likt vår i den här tråden ,förs även på andra ställen?
Det är ju något som bl a SD drivit i flera års tid.

Det är ju något som bl a SD drivit i flera års tid.
Ok hade ingen aning om det. Du skrev : Det är exakt samma soldater som vi skickar till ställen som Mali och Afghanistan som en del debattörer vill sätta in mot upplopp här hemma. Det är en dålig idé!
och några fler hakade på här på buke som jag citerade ovan -fick mig att fundera på om det är något som jag missat utanför bukefalos eftersom jag inte sett "någonstans" att det diskuteras av debattörer. Så förutom att SD tydligen driver detta -kan du nämna några andra plattformar där debattörer diskuterat denna fråga....

Regeringen fortsätter att kämpa för att hemlighålla vilka som får elstödet, trots lagrågets massiva kritik.
Ytterligare ett förnekande av lagstiftning där man vill göra som man vill, inte som man ska och får. Och vi ska inte få veta vilka som får ta del av våra skattepengar.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-nar-elstodets-vinnare-halls-hemliga-/
Tyvärr håller det i snabb takt på att etableras en praktik där det verkar vara en vedertagen åtgärd att bara skita i vad Lagrådet säger och köra på. Effektivt rubbande av rättsstaten att underminera kvaliteten på lagarna och skaffa sig problem med tillämpningen. :cry:

Men det är fortfarande inte absolut sekretess och ska ändå bedömas i varje enskilt fall, även om sekretess ska vara presumtionen. Känns rätt intressant att pröva detta rättsligt faktiskt om det bedöms finnas något men eller inte. För finns det inte så ska det lämnas ut.
I vilken grad ska menbedömingen styras av vilket rekvisit som använts i paragrafen och hur det valet motiverats och i vilken grad ska det styras av domstolens bedömning av en värdering av själva menets eventuella innehåll och tyngd i sig själv s.a.s.

Speciellt för de uppgifter som redan är offentliga på annat håll blir det en intressant fråga om något typiskt sett kan anses vara ett men för fastighetsägare i en kommun, när det samtidigt inte är det för en stor mängd fastighetsägare i en annan kommun. Då faller liksom lite av resonemanget med att något "typiskt sett" ska anses vara en känslig uppgift om det i en betydande utsträckning de facto är offentligt i andra fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka