Förresten, ska vi inte ta och begära avgång och omval?
Det är väl vår demokratiska rätt?
Det är väl vår demokratiska rätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte resonemanget bakom sekretess för elstöd.
Ja om man är lite lite konspiratoriskt lagd kan man tänka sig att det kommer jobbiga kvällstidningsrubriker med ”så mycket fick mångmiljonärerna NN i elstöd för sina lyxvillor, elbilar och poolhus”. Och då kanske regeringens hantering av frågan kan få (ännu mer) kritik. Och det skulle ju kännas tråkigt.Jag förstår inte resonemanget bakom sekretess för elstöd.
Spontant tänkte jag att det är nuvarande regeringens första försök till att försöka ändra sekretesslagstiftningen. Att man vill inskränka offentlighetsprincipen och få oss att sluta se det som självklart att allt är offentligt som inte är beslutat ska vara hemligt, och få oss att inse att allt är hemligt som inte uttalat blivit offentligt. Detta för att man vill komma ifrån granskning från främst media.Jag förstår inte resonemanget bakom sekretess för elstöd.
Ja om man är lite lite konspiratoriskt lagd kan man tänka sig att det kommer jobbiga kvällstidningsrubriker med ”så mycket fick mångmiljonärerna NN i elstöd för sina lyxvillor, elbilar och poolhus”. Och då kanske regeringens hantering av frågan kan få (ännu mer) kritik. Och det skulle ju kännas tråkigt.
Fast så står det förstås inte i lagförslaget.
Fast logiskt tänkande verkar ju inte vara en paradgren hos en stor del av befolkningen som glatt gick på de uppenbara lögner som rasslade ur Bluffes mun innan valet. Det krävdes ju inte direkt att man doktorerat för att syna de lögnerna.Fast hur kan det vara kontroversiellt eller ens intressant?
Om alla får elstöd baserat på tidigare års energiförbrukning är det väl helt uppenbart att de med störst förbrukning får störst stöd i kronor räknat. Och att ju större och ju fler hus man har desto större energiförbrukning har man rimligen bör ju de flesta kunna räkna ut med lilltån
Jag tänker att det inte är värre än att "rika" människor fått bidrag för inköp av sina elbilar och solcellsanläggningar?
Fast hur kan det vara kontroversiellt eller ens intressant?
Om alla får elstöd baserat på tidigare års energiförbrukning är det väl helt uppenbart att de med störst förbrukning får störst stöd i kronor räknat. Och att ju större och ju fler hus man har desto större energiförbrukning har man rimligen bör ju de flesta kunna räkna ut med lilltån
Jag tänker att det inte är värre än att "rika" människor fått bidrag för inköp av sina elbilar och solcellsanläggningar?
Fast logiskt tänkande verkar ju inte vara en paradgren hos en stor del av befolkningen som glatt gick på de uppenbara lögner som rasslade ur Bluffes mun innan valet. Det krävdes ju inte direkt att man doktorerat för att syna de lögnerna.
Det är inte svårt att dela ut elprisstöd hyfsat rättvist viktat. Förra året ordnade S en sån utbetalning, har alla glömt det? Den hade suttit bra i år. Och landet hade råd med den, även om några av oss i norr hade klarat oss med mindre.
Dessutom är det extremt viktig att vi inte tummar på våra demokratiska rättigheter, att kunna ta reda på vad staten gör med våra skattepengar.
Exakt det tänkte jag också. Sättet de inte motiverar vad skyddsintresset skulle vara, utan bara sveper sig med någon generell formulering om integritet osar av att man utgår från en presumtion a la naturlag. Finns det en individuppgift ska den vara hemlig.Spontant tänkte jag att det är nuvarande regeringens första försök till att försöka ändra sekretesslagstiftningen. Att man vill inskränka offentlighetsprincipen och få oss att sluta se det som självklart att allt är offentligt som inte är beslutat ska vara hemligt, och få oss att inse att allt är hemligt som inte uttalat blivit offentligt. Detta för att man vill komma ifrån granskning från främst media.
Kan de det? Finns inte siffrorna så blir det ju bara spekulationer.Jag menade mer att sekretessen i den aspekten inte lär spela så stor roll: Kvällsblaskorna lär ju kunna göra göra de rubrikerna ändå.
Riktigt obehagligt är det.Spontant tänkte jag att det är nuvarande regeringens första försök till att försöka ändra sekretesslagstiftningen. Att man vill inskränka offentlighetsprincipen och få oss att sluta se det som självklart att allt är offentligt som inte är beslutat ska vara hemligt, och få oss att inse att allt är hemligt som inte uttalat blivit offentligt. Detta för att man vill komma ifrån granskning från främst media.
Kan de det? Finns inte siffrorna så blir det ju bara spekulationer.
Fast kan du bevisa att "von Penningpung" fick 38561:- i elstöd och prata om hans året runt uppvärmda pool istället för att gissa att han fick drygt 30000:- så blir nyheten en nyhet istället för ogrundad sensationsjournalistik. I det senare fallet blir det lättare att ställa beslutsfattare till svars för dumheterna än i "clikc bait" fallet. Fakta har fortfarande ett lite större värde än skvaller även om det numera verkar vara så att man jobbar mot att få ner värdet på faktan till skvallernivåOch på vilket sätt vore det något nytt för skvaller..jag menar kvällstidningarna?
Nej men mer seriöst så tänker jag att skillnaden i nyhetsvärde på ”Carola fick 11365:- i elstöd” och ”Carola får ungefär 10 000:- i elstöd” inte kan vara gigantiskt.
Fast kan du bevisa att "von Penningpung" fick 38561:- i elstöd och prata om hans året runt uppvärmda pool istället för att gissa att han fick drygt 30000:- så blir nyheten en nyhet istället för ogrundad sensationsjournalistik. I det senare fallet blir det lättare att ställa beslutsfattare till svars för dumheterna än i "clikc bait" fallet. Fakta har fortfarande ett lite större värde än skvaller även om det numera verkar vara så att man jobbar mot att få ner värdet på faktan till skvallernivå
Men igen, varför skulle det vara en nyhet? Hade stödet varit exponentiellt på förbrukningen hade det kanske varit någon sensation i det hela. Men nu är det ju lite som nyhetsvärdet i att även mångmiljonärer får barnbidrag?
Men oavsett. Tror du att detta är anledningen till att de velat sekretessbelägga det? Jag tycker det låter jättelångsökt.