den svåra skritten

K

Katitzi

Är det fler dressyrintresserade där ute tycker skritten är den svåraste av gångarterna? Min ponny vill väldigt gärna skritta oengagerat och jag får påminna henne väldigt ofta för att hon ska ha kvar framåtbujdningen och det är även svårt att få en jämn framåtbjudning. Även formen är svår i skritt, då hon gärna kryper ur formen och tar fram nosen när hon inte skrittar fram ordentligt. Har ni något bra tips/övning som är bra?

Sv: den svåra skritten

Kan faktiskt inte hålla med. På min förra häst var traven lättast, men på min nuvarande häst är skritten hans starkaste gångart.

På din häst skulle jag göra mycket diagonala halvhalter, alltså vänster tygel/höger skänkel och tvärtom. Få hästen att gå formad som en banan i kroppen i stadig form och räta sedan ut, bibehåll formen och skritta på framåt.

Svårt att ge några riktiga tips när man inte ser/har sett hästen, du har inga filmklipp?

Absout är skritten svårast! Inte alls samma naturliga bjudning och flyt som i de övriga gångarterna. Jag tycker det är så på alla hästar (som jag har ridit iallafall).

Jag skulle säga att skritten är den svåraste gångarten då hästen inte har något svävmoment i skritten. Detta medför att hästen inte är lika förlåtnade när vi som ryttare inte har så bra timing. Dvs. skritten är svårast för oss ryttare då den kräver att vi rider väldigt bra, blir vi lite stumma i handen så får vi genast handbromsen i= släpper bakbenen = formen blir "sämre" = tappar framåtbjudning.
:crazy:

Har faktiskt haft tur med de tre hästarna jag ridit det senaste året. De har riktigt trevlig skritt och på en av dem är det faktiskt skritten som är bäst! jag brukar ofta få höga poäng på skritten, nästan obeorende på vilken häst det är. Vet inte vad det beror på.
Men många av oss använder ju ofta inte skritten på träning speciellt mycket. Ett bra tips brukar vara att lägga in skritt när hästen är ordentligt uppvärmd, och träna på olika rörelser/tempon.

Jag har redan nu börjat be om en aktiv skritt med energi hos min unghäst när jag leder honom.
Många hästar ser nog skritten som vilogångart och slår därför av helt och blir "såsiga". Självklart ska de kunna pusta ut ordentligt men inte självklart bara för att man saktar ner eller leder..

Alltså när jag menar att skritten är svårast är det inte för att pållen har dålig skritt eller bli slö, som vissa skrivit. Han har jättebra skritt, det är inte det som är problemet. "Problemet" kom väl egentligen fram för mig när vi tränat MYCKET på bakdelsvändningar senaste tiden, det är då man märker hur svårt det är, att samla skritten. Det är mycket lättare att hitta samling i trav eller galopp. Tycker jag iallafall... :) Men det är nog för att man inte får samma naturliga drivning, i trav och galopp sitter det mer i ryggmärgen att ha en jämn och understödjande drivning på något sätt...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 459
Senast: Hedwig
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II