Den svåra övningen "halt"

Sv: Den svåra övningen "halt"

Men om han som du säger inte kan stå stilla i halten är det väll "bara" att göra nya halter, alltså gå några steg och gör om, när han står stilla, Lätta med handen.

Men om din hast stegrar sig vid halt och ryggning sa har du ju ett tidigare problem an sjalva halten.
Hur kommer det sig att din hast stegrar sig? Och hur har du lost det problemet.
Om jag tar för hårt i munnen på honom gör han det för att komma undan, men bara i halt och ryggning. Har jag lite fart och driver framåt kan jag ta i honom och han kan ha ett bra stöd, då kan han snarare bli lite hårt i munnen än överdrivet känslig. Ryggningsproblemet har jag löst tillfälligt med att han nu ryggar för rösten. I halten får han bara för sig att stegra om jag försöker hålla kvar huvudet så att det inte dras upp, men eftersom det ju inte är en bra lösning på halt-problemet ändå att hålla kvar huvudet med kraft, så blir det inget problem med att han stegrar sig.
Men om han som du säger inte kan stå stilla i halten är det väll "bara" att göra nya halter, alltså gå några steg och gör om, när han står stilla, Lätta med handen.
Var det riktat till mig?
Jag tycker inte att problemet består i att han inte står still, problemet är att han drar upp huvudet. Det är när jag försöker korrigera mitt problem han inte står still. Alltså borde jag hitta ned till botten av problemet, inte försöka korrigera när det går fel.
Jag hade samma problem med mitt sto förr, men min tränare gav mig ett tips.
När du rider in i halten så tar du bak skänklarna en aning så bakbena hamnar på rätt ställe.
Sen istället för att krama extra mycket med tyglarna så rörde jag försiktig på händerna så det knappt syndes.
Då hamnade hästen rätt med alla benen och halten blev stilla, direkt efter jag gjort halt ger jag lite eftergift och lättar på händerna.

Det här tipset anser dom flesta som fusk, men jag red så ett tag och nu har jag börjat minska på alla hjälper och nu gör hon halt bara jag slutar rida med sätet som ni säger :)
Vad bra att du hittat en lösning som funkar för dig. Att röra på händerna är inte en lösning för mig eftersom jag inte tror att jag ska blanda in händerna.
Däremot gjorde vi en massa fina halter i morse genom att bromsa med bara sätet och vänster skänkel:idea:. Händerna rör jag överhuvudtaget inte alls.
Bara en gång av tio drog han upp huvudet och bara om höger bak hamnar bakom så står han inte korrekt med alla fyra.
Höger skänkel bör knappt nudda hästen, men eftersom vänster kan det, kan jag trycka in vänster bakben, men bara innan han stannat helt. Jag tror att om jag lär mig känna att höger bakben redan är under honom, så räcker det att trycker in vänster med vänster skänkel och så står han bra.:banana:

oj, jaha då missfatta jag det :P trodde det var att han inte vela stå still .
men men lycka till :D

Vad händer om du gör halt, och när han står helt still, mjuknar helt (inget stöd alls) i handen och "släpper" benen.
Alt. du mjukar lite i handen, men har fortfarande kvar stödet och håller om med benen, bara med ett lätt jämnt tryck på båda sidor?

Han måste kunna stå still, och vänta på din signal "nu går vi", innan du kan börja jobba med vart huvudet är och hur han står uppställd.

Vad händer om du gör halt, och när han står helt still, mjuknar helt (inget stöd alls) i handen och "släpper" benen.
Alt. du mjukar lite i handen, men har fortfarande kvar stödet och håller om med benen, bara med ett lätt jämnt tryck på båda sidor?

Han måste kunna stå still, och vänta på din signal "nu går vi", innan du kan börja jobba med vart huvudet är och hur han står uppställd.
Han STÅR still om jag inte har stöd i hand eller ben (Kyras ABC), men mitt problem var ju att han då har huvudet rätt upp och varje försök att få ned det resulterar i att han trampar runt.

MEN! :)Nu börjar det lossna. Alltmer så lyssnar han på mina nya halt-hjälper som innebär vänster skänkel och ett stöd i höger tygel.:idea::banana: Inte varje gång, men ganska ofta ställer han nu upp sig snyggt med både huvud och ben.:banana:

Jag har inte läst hela tråden, så kanske någon redan skrivit detta. En grej som faktiskt fungerade för mig var att andas ut precis när man ska göra halten, låter som en fåning sak att göra men min häst märkte tydligt av det och blev mycket lugnare. Kanske kan det hjälpa din häst att känna sig mer avslappnad och ha ro att vara på tygeln.

En helt lösgjord häst som går i korrekt form tar inte upp huvudet i varken halter eller ryggningar. Att hästen drar upp huvudet i halten beror alltså på att den inte är tillräckligt lösgjord. Är den det, räcker det att man trampar ner hälen lite extra och håller emot i handen (absolut inte dra) så gör hästen en korrekt halt. Inte helt enkelt att få till, men halt och ryggning är bästa sättet att se om hästen verkligen är lösgjord eller om den bara böjer fint på huvudet och "lurar sin ryttare".

Ja, såklart måste ju hästen även ha styrkan för att kunna utföra en bra halt!

Ja så har jag också alltid resonerat tidigare.
Men det jag har känt när jag ridit den här hästen att att han i alla tre gångarter oftast går i rätt form, att han trampar in under sig med bakdelen och han känns på alla sätt lösgjord enligt vad både tränaren och jag kan se.(knäcker av i nacken har den här hästen inga som helst tendenser till, han brukar jobba på bra bakifrån och först när han är riktigt genomarbetad kommer nacken)
Men av någon konstig anledning har han fått för sig att i halt ska man dra upp huvudet (ingen har tidigare ridit renodlad dressyr på honom, alltså kanske aldrig någon lärt honom att göra halt, han verkar tro att när man gör halt så slutar kraven och han kan få ställa sig och titta på något intressant på andra sidan ridbanan)
Nu när jag börjat träna halter, och berömmer mycket när han gör rätt, känns det som om han plötsligt fattar vad det går ut på. Och när han väl gör bra halten utan att glömma av sig, så blir de jättefina.
Jag har funderat mycket på det här. OM hans halter som var jättedåliga för någon vecka sen berodde på att han fortfarande inte jobbade lösgjort, i rätt form och med tillräcklig styrka. På vilket sätt har det förändrats nu på så kort tid när han börjar kunna göra både halter och ryggningar?

Senast ändrad:

Va bra om det börjar fungera bättre nu:) Kanske är som du säger att han bara skulle lära sig hur man gör. Har inte själv varit med om det tidigare men det kan säkert vara fullt möjligt. Huvudsaken är ju att du börjar få rätt på problemet!

Naa en helt losgjord och valtranad hast gor inte sadanna saker.
Men alla har inte helt losgjorda hastar som blivigt tranade och ridna av duktiga manniskor hela livet.

Den hara hasten har tydligen haft olater som att stegra sig ( och har tydligen fortfarande men det ar under kontroll av ryttaren) vad jag har forstat av traden.

Att lara hasten att gora en god halt genom att hitta de ratta hjalperna for att fa hasten att gora en god halt ar en del av vagen for att fa en losgjord och harmonisk hast.

Så som jag tolkar det så skulle jag tro att ditt problem i halten beror på att han inte mellan hand och skänkel ordentligt, att han inte ärligt bjuder fram till bettet. Och just det där att han inte låter dig fortsätta rida in i halten utan att du slutar rida för att han ska stanna.
Skulle inte tro att du har en ärlig motor annars heller, eftersom du behöver sitta och driva konstant för att han ska gå(om jag inte har missförstått dig innan).
Utan du måste få lova att rida honom in i halten, för att ha kvar bjudningen fram till bettet, vilket får honom att stå kvar på tygeln även i halten utan att du behöver ta i handen, för du har bara kvar samma kontakt som innan halten.

/camilla

Jag ficke en aha-upplevelse i veckan när jag red för en ny tränare. Jag har alltid haft problem med halter (ridit i 17 år och ridit för olika tränare) men nu hittade vi felet. Jag har lutat mig bakåt som alla säger att man ska göra och även vinlkat bäckenet bakåt, altså kutat lite med ryggen och rullatbakåt med sätet, vilket inte fungerat. Nu har jag äntligen förstått att jag ska göra tvärt om och svanka och rulla framåt och desutom att slappna av.

Gör jag på det viset behöver jag inte använd handen, utan bara hålla den still.

Halt är en svår och ansträngande "rörelse", både jag och hästen hade träningsverk efter lektionen.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix