Den svåra övningen "halt"

mumrikan

Trådstartare
Jag började diskutera detta i en annan tråd men jag vill gärna ge det en egen tråd för det är faktiskt ganska intressant det där med att göra halt. Hur kan något så enkelt som att stanna vara så svårt att göra bra?:angel:
När jag red shettis för ett kvarts sekel sen fick vi lära oss att stanna genom att dra i tyglarna. Ju mer jag lärde mig rida, desto mer fick jag lära mig att man måste RIDA in i halten så att hästen har alla ben under sig.
Ingen av alla hästar jag ridit har jag dock haft så svårt för att göra halt med som den jag har nu. Och därför vill jag lära mig tekniken och mekaniken för en korrekt och bra halt.
Vilka förklaringar kan man finna till varför en häst som i övrigt arbetar bra med ryggen och går i en tillräckligt bra form, i halten segdrar upp och fram huvudet?
När jag ska göra halt, förbereder jag med en halthalt ett par steg innan, inga problem. Sen håller jag stilla i handen och sitter och driver för att han ska få in bakdelen in i halten.
Det gäller att vara exakt för bara jag driver lite för mycket (ffa om jag driver med högerskänkeln) så står han och trampar.
Men även om jag får honom att stå still och med alla benen under sig och med huvudet på plats, så tar det bara en mikrosekund innan hans huvud draaaaar framåt-uppåt, där han anser att det är hans rättighet att ha huvudet. Håller jag emot, reser han sig eller börjar steppa bakåt och åt sidan. Trycker jag till med skänklarna, börjar han också röra sig åt alla håll.

* Vad beror det här på?
* Vad ska jag göra åt det?

Jag har försökt få till det här nu i flera månader och även om dressyren i övrigt går framåt, så verkar inte halterna bli bättre. Vissa ridpass har jag och tränaren dedikerat nästan helt åt att göra halter och då känns det som om de blir bättre för varje gång. Men vid nästa ridpass är det som om P helt glömt bort vad vi gjorde.
Kyra lär sina hästar halt på nästan lång tygel och bara de står stilla så är det bra. Jag håller med om att det är värre med hästar som inte står still. Men sen, hur går man vidare?

Sv: Den svåra övningen "halt"

Kan ju trösta dig med att jag sitter med samma problem!
Vi har fått till några riktigt fina halter där hon hamnar helt i balans och stannar där tills jag signalerar framåt, men minst lika många där hon stannar i balans med huvudet i lod och benen med sig, och sen tröttnar hon efter 1-2 sekunder och börjar VIFTA med huvudet:p
I nödfall lägger jag ner handen på manken och trycker lite lätt. Då är huvudet stilla, men inte i lod vilket jag ju vill.
Nu tränar vi på att komma fram i trav igen INNAN hon börjar vifta, men där har jag kanske lite bättre förutsättning efterosm hon faktiskt landar i lod innan hon börjar tramsa.

När jag rider en halt tex vid x vänder jag upp på medellinjen, sitter rakt över hästen och ramar in, tar sikte på C och rider på lite friskare fram över medelljinje. Sedan vid x bara jag slutar rida, och då stannar hon:D
Försöker att inte använda handen alls, och vara så mjuk jag kan genom hela halten.
Men behöver som sagt komma förbi det här viftandet som kommer efter ngn sekund:p

Innan hade vi problemet att hon trampade runt i halten, men inte längre. Det är ju skönt att hon slutat med det! Men jag kan inte försöka krama för att "korrigera" huvudet när hon viftar med det, för då börjar hont rampa runt hur mjukt jag än kramar...

ja suck, dessa halter:D

Nu läste jag bara ditt inlägg lite snabbt men det verkar som om du tänker och gör precis rätt. Att din häst blir orolig och inte vill stå still beror kanske på att tidigare ryttare inte var lika noga med att rida in i halten och att sedan stå helt stilla i några sekunder. De tips jag har fått på liknande hästar är att man kan bredda handen i själva halten och tom. klappa eller klia lite vid sidan av manken/halsen. Ett annat knep som kanske låter lustigt men som faktiskt fungerade på en häst som var helt omöjlig att få stilla oavsett hur noggrant jag än red in i halten. Innan varje ridpass (då jag skulle träna halter) såg jag till att ha en näve kraft i fickan. Så fort vi gjorde halt sträckte jag mig fram och gav honom några få kulor. Nästa gång väntade jag ytterligare någon sekund och gav honom sedan...och så fortsatte vi tills vi kunde stå still i flera sekunder. Han väntade alltså efter berömmet som i detta fallet var i form av godis och höll sig därför lugn och avslappnad och trampade inte runt som en tok för att så fort som möjligt få gå igång igen. Efter ett tag tog jag helt bort kraften och berömde istället med röst och klapp, och då nöjde sig han med det.
Jag tror säkert inte att detta knep fungerar på alla hästar, tror säkert att endel kan bli tvärtom ännu oroligare och börja vrida på huvudet och grejja. Men kanske kan det vara värt ett försök! :)
LYCKA TILL!

Kan ju trösta dig med att jag sitter med samma problem!
Vi har fått till några riktigt fina halter där hon hamnar helt i balans och stannar där tills jag signalerar framåt, men minst lika många där hon stannar i balans med huvudet i lod och benen med sig, och sen tröttnar hon efter 1-2 sekunder och börjar VIFTA med huvudet:p
Ja min häst viftar inte utan draaar det uppåt och framåt tills han står med en stor fet underhals. Men annars låter det som ett liknande problem.
Han kan också hamna fint i lod först men att rida fram innan han drar upp huvudet är svårt för han gör det redan inom 1 sekund. Min syrra tycker dock att jag ska rida fram direkt när jag känner att han drar, medan min tränare tycker att jag ska få honom att stå still och berömma att han faktiskt står still.
Och jag tänkte även på det där du sa om att du bara slutar rida för då stannar hästen. Det gör jag också ganska mycket för att få stilla halter, men samtidigt måste jag ju hålla emot så inte huvudet åker upp.
Ja suck dessa halter...

Att din häst blir orolig och inte vill stå still beror kanske på att tidigare ryttare inte var lika noga med att rida in i halten och att sedan stå helt stilla i några sekunder. De tips jag har fått på liknande hästar är att man kan bredda handen i själva halten och tom. klappa eller klia lite vid sidan av manken/halsen.
Nej tidigare ryttare har nog inte varit så noga för att förutom att han reds in av min tränare för 3-4 år sedan, så han han bara hoppat tills jag tog över honom.
Han KAN stå still men då är huvudet uppe i stjärnorna. Eller har han huvudet i lod, men då står han inte still. Pest eller kolera? Så jag kanske kan se om breddade händer hjälper. Däremot tror jag att ditt "Krafft-trick" inte funkar för att få honom att hålla huvudet nere.

Senast ändrad:

Japp, halterna är riktigt kluriga med vissa hästar. Min dam har två lägen:

*Stannar fint och står still, men vill genast köra upp huvudet och slänga det uppåt ett par gånger så fort jag ger eftergift. Försöker jag hålla emot i huvudrörelsen börjar hon backa/trampa åt sidan direkt.

*Stannar men börjar genast trampa omkring om jag inte släpper fram henne i skritt igen.

Någon gång då och då får hon till en riktigt fin halt och står still på fläcken, men det är mer sällan än ofta. Försöker verkligen analysera min ridning och varför hon gör som hon gör, men ingen teori har hittintills stämt. Hon har inga problem att göra halt på lång tygel, men så fort vi jobbar på "riktigt" stämmer det inte. Är tacksam för tips då vanliga hjälper inte riktigt biter på denna lilla donna;)

Du tror inte han drar med huvudet för att du håller emot då?
Vad händer om du helt släpper tygeln precis när han stannat? Samma resultat?
Bara en fundering, jag tycker om att överanalysera allting:D

*Stannar fint och står still, men vill genast köra upp huvudet och slänga det uppåt ett par gånger så fort jag ger eftergift. Försöker jag hålla emot i huvudrörelsen börjar hon backa/trampa åt sidan direkt.

)
Det låter ju som att vi har samma häst;)

Alternativet för min dam är att så fort vi stannat ställa sig ovh vrålstirra på något med huvudet hööögt, hon letar typ efter något att titta på:p

Hej!

Min häst är ung (5 år) och vi håller på att lära oss grunderna. Den tränare jag har nu har jag haft sedan i början på året. Hon tycker att halten grundar sig i att hästen accepterar mina hjälper.

Ex: Min häst vill gärna "äga" tygeln (tyvärr inte bara i halten). Detta syns väldigt tydligt i halten då han verkligen kan ta tag i bettet och försöka dra tygeln ur min hand (och mig ur sadeln). Då får jag gå tillbaka till grundövningar så som att göra avsaktningar, typ trav/skritt eller galopp/skritt eller skritt/halt enbart för handen.

Vid andra tillfällen accepterar han att jag har tygeln (den är kort) men då vill han inte riktigt stå still och vänta på min skänkel. Då övar jag grunder så som att starta hästen med skänkel och ha hängande tygel för att sedan korta upp tygeln och enbart stanna för tygeltaget. Alltså plocka isär hjälperna och öva dem var för sig.

Jag har också upptäck att halt är en jobbig övning, mentalt(?) för min häst så det är en övning som jag väljer att inte börja ett ridpass med. Jag gör något lätt i början, tränar sedan lite halter, gör något svårare för att avsluta med något som jag vet att min häst tycker är kul och som han kan ganska bra.

i dressyrens underforum "akademisk ridning" sa pagar det nu en interesant trad som heter skolning av munnen eller nagot sadant, Totola (tror jag var namnet) skriver mycket tankarda ord om skolning av munnen och jag tror att det kanske kunde vara en del av losningen pa ditt problem.:idea:

Annars sa kan du ju valja nar du lagger in din halt ovning. Jag skulle valt en dag da hasten arbetat lungt och ar avslapnad, och nar han gor en bra halt sa klappa honom och sitt av och traningen ar over for dagen.

Mne kan oxa fa hjalp av att gora halt pa samma stalle hela tiden, tex innan du siter av, fast det kan ju fungera at andra hallet oxa,, hasten lixom tanker "nej nej nu gar vi ditt igen och nu ska jag stanna"

en annan angreppspunkt kan vara att ha en medhjalpare pa marken som hasten stannar nara sa att hasten far suport fran medhjalparen.

Senast ändrad:

Jag har också "halt-problem", min häst har två lägen;

*stanna med fin eftergift men står ojämt med alla 4 benen
*stanna fint med alla 4 benen, men trycker då upp huvudet och visar sin fina underhals...

Antar att det är för att han inte riktigt orkar stå i en korrekt halt det blir såhär.

Det låter ju som att vi har samma häst;)

Alternativet för min dam är att så fort vi stannat ställa sig ovh vrålstirra på något med huvudet hööögt, hon letar typ efter något att titta på:p

Ja, den glömde jag att skriva att hon också gör... Typ: Varför gör vi halt, Kan det vara fågeln i trädet där borta vi ska titta på? Bäst jag vrålstirrar!:rofl:

Idag övade vi mycket på halter, fick till två bra, ett par halvdanna, och en hel del katastrofala. Sedan har hon vilat i ett par veckor, så varje igångsättning till skritt betydde ju självklart galopp:angel:

jag har problem med halten också. Ett fåtal gånger har vi fått till en fin halt men hästen är väldigt otålig och står still någon sekund om hon inte är väldigt trött. i början av ett ridpass och jag gör halt så trampar hon runt direkt. kan tillägga att hästen är 4 och riden skapligt regelbundet sen i april.

så vad kan man göra för att hästen ska stå still??:angel:

oj , vad många som har problem med halter ... (jag oxå)

oj , vad många som har problem med halter ... (jag oxå)
Ja verkligen. Nu är vi ett gäng med dessa liknande problem. HUr går vi vidare?
Du tror inte han drar med huvudet för att du håller emot då?
Vad händer om du helt släpper tygeln precis när han stannat? Samma resultat?
Bara en fundering, jag tycker om att överanalysera allting:D
Jag tycker också om att analysera och skulle gärna vilja göra det i överflöd i den här tråden. Om jag håller emot, stegrar han sig, om jag släpper efter drar han huvudet uppåt. Släpper jag helt till långa tyglar kastar han med huvudet så jag är rädd att få fläskläpp.

Min häst är ung (5 år) och vi håller på att lära oss grunderna. [...] Min häst vill gärna "äga" bettet [...] Detta syns väldigt tydligt i halten då han verkligen kan ta tag i bettet och försöka dra tygeln ur min hand (och mig ur sadeln). Då får jag gå tillbaka till grundövningar så som att göra avsaktningar, typ trav/skritt eller galopp/skritt eller skritt/halt enbart för handen.
Funkar det då? Kan du göra skritt/halt, men inte trav/halt?
För mig är inte trav/skritt, galopp/trav något problem eftersom jag då kan rida med MYCKET skänklar och säte. Även galopp/skritt börjar komma. Men till halt kan jag inte rida med så mycket säte och skänklar för då står han inte still.
i dressyrens underforum "akademisk ridning" sa pagar det nu en interesant trad som heter skolning av munnen eller nagot sadant, Totola (tror jag var namnet) skriver mycket tankarda ord om skolning av munnen och jag tror att det kanske kunde vara en del av losningen pa ditt problem.:idea:.
Jag har läst den tråden men tycker inte riktigt att jag förstår. Antigen läser jag det som Totola skriver som något självklart och då är det inte annorlunda än så som jag faktiskt gör. Eller så läser jag in något mer avancerat i det och då håller jag inte med. För mig handlar inte ridning (dressyr) nästan alls om munnen, utan om bakdelen. Visst ska man ha kontakt med munnen (läs: stöd) och ffa med yttertygeln, men det är med säte och skänkel man får in bakdelen. Hästen jag har nu reser sig om jag tar för hårt, på honom är det ett STÖD i tygeln och vi jobbar mycket på att det stödet är jämnt mellan höger och vänster. Men det är säte och skänklar som gör att han jobbar.
Mne kan oxa fa hjalp av att gora halt pa samma stalle hela tiden, tex innan du siter av, fast det kan ju fungera at andra hallet oxa,, hasten lixom tanker "nej nej nu gar vi ditt igen och nu ska jag stanna"

en annan angreppspunkt kan vara att ha en medhjalpare pa marken som hasten stannar nara sa att hasten far suport fran medhjalparen.
Det där med medhjälpare från marken har jag använt när vi försökt lära honom att rygga utan att stegra sig. Då började vi med att träna halt. Men problemet är att han visst kan göra halt både med och utan medhjälpare, men huvudet åker lik förbaskat upp i luften efter en sekund.

Jag har också "halt-problem", min häst har två lägen;

*stanna med fin eftergift men står ojämt med alla 4 benen
*stanna fint med alla 4 benen, men trycker då upp huvudet och visar sin fina underhals...

Antar att det är för att han inte riktigt orkar stå i en korrekt halt det blir såhär.
OK nu blir det intressant att analysera:d
Kan du på något sätt påverka om han gör halt enligt läge 1 eller läge 2?
På vilket sätt rider du i så fall in i halten för de olika lägena?
För om du kan påverka så skulle jag försöka jobba på läge 1. Att börja med att aldrig låta honom göra halt enligt läge 2, utan istället berömma mycket om han står med eftergift men utan att stå bra med benen.
Därefter skulle jag försöka att försiktigt, försiktigt driva lite, lite mer för att han skulle få ihop benen bara lite mer för varje gång, men aldrig tillåta att han visar underhalsen.
Du beskriver korrekt att han inte orkar stå i en korrekt halt så förhoppningsvis kommer de fina halterna när han blir starkare rent allmänt.

Intressanta funderingar i hela tråden! :)
Jag började fundera på hur jag själv gör halt. har en häst som rakt inte är skolad i munnen (men det kommer). han blir nämligen kort, hög i nacken och spänd så fort man tar minsta lilla i tyglarna (ett lätt mjukt stöd går bra, men han tar inte förhållningar på ett bra sätt). Så halterna (och avsaktningarna) fram tills nu har skett enbart med sitsen. Då stannar han fint i form och rättar sig tillochmed! :eek: Vem lärde honom det?? :angel: :D
Det var nog inte jag.
Iallafall: jag vet inte om det är en hållbar lösning, men du säger att din häst drar och fipplar med huvudet, är det så då att den drar mot bettet?

Ja kanske är inte min häst heller "skolad i munnen" för att han inte tar förhållningar till halt bra och för att jag inte kan ta för hårt i honom. Men samtidigt så tycker jag inte att munnen är problemet för i all annan ridning går han ganska bra (dock jobbar jag som sagt på att han ökar stödet i höger tygel)
Men att du kan göra en bra halt med bara sätet är väl ett bevis på att inte munnen är det viktiga. Jag tror att min lösning ligger nånstans åt det hållet också.
Men hur fint han än stannar, med benen korrekt och med huvudet i lod, så kör han upp det efter en sekund och med vilka hjälper ska jag förhindra det?
1. Med händerna och riskera att han slänger med huvudet och trampar bakåt (eller stegrar sig)?
2. Med skänklarna vilket innebär att han drar i iväg framåt eller åt sidan?
3. Med sätet vilket också får honom att trampa runt?
4. Med rösten?
5. En kombination av några ovanstående med kombinerat resultat?

För mig är inte trav/skritt, galopp/trav något problem eftersom jag då kan rida med MYCKET skänklar och säte. Även galopp/skritt börjar komma. Men till halt kan jag inte rida med så mycket säte och skänklar för då står han inte still.

Kan det vara detta som är pudelns kärna :idea:. Du ska inte behöva rida med MYCKET, som du skriver, skänklar och säte, utan hästen ska gå för mycket lätta hjälper. Ja, jag vet, vi har hört det tusen gånger... Det jag tänker är att om du behöver använda så mycket kraft i ridningen blir det helt enkelt för mycket press på hästen när den ska stå still.

Själv har jag svårt att rida hästen till en halt där alla ben är korrekt ställda men när jag longerar, både med och utan inspänningstyglar, ställer hon upp perfekt. Detta får mig att dra slutsatsen att det är jag som gör fel, hästen kan uppenbarligen och är i full balans utan mig. Alltså använder jag lite för mycket av någon hjälp istället för att bara låta henne själv ställa upp och inte krångla till det så mycket.

Hoppas att det löser sig för er.

Kan det vara detta som är pudelns kärna :idea:. Du ska inte behöva rida med MYCKET, som du skriver, skänklar och säte, utan hästen ska gå för mycket lätta hjälper. Ja, jag vet, vi har hört det tusen gånger... Det jag tänker är att om du behöver använda så mycket kraft i ridningen blir det helt enkelt för mycket press på hästen när den ska stå still.

Själv har jag svårt att rida hästen till en halt där alla ben är korrekt ställda men när jag longerar, både med och utan inspänningstyglar, ställer hon upp perfekt. Detta får mig att dra slutsatsen att det är jag som gör fel, hästen kan uppenbarligen och är i full balans utan mig. Alltså använder jag lite för mycket av någon hjälp istället för att bara låta henne själv ställa upp och inte krångla till det så mycket.
Ja det är intressant för häromdagen pratade jag med min tränare om att ett av våra nästa steg i utbildningen ska vara att rida med mindre säte och skänklar. Att tänka "sparkstötting" á la Kyra. Men det är inte lätt för släpper jag drivandet åker huvudet upp. På ett sätt känns det bra för jag inbillar mig att jag då rider "bakifrån och fram". Men visst ska man kunna rida med mindre hjälper. Har faktiskt inte longerat den här hästen av någon anledning, men när jag jobbat honom vid hand från marken, går han aldrig med huvudet i lod (för att jag inte driver) och gör därför halt med huvudet rakt upp och visandes sin snygga underhals. Driver jag med spöt in i halten stannar han dock med alla ben under sig.
En kille på stallet hade som idé att om jag hade hästen inspänd några timmar varje dag i boxen eller när jag var ute och gick, så skulle han förstå att man ska stå med huvudet nere när man står still. :confused: :crazy: Men som tur är, kommer jag aldrig att kunna testa det för jag har försökt att jobba honom vid hand en gång med inspänningstyglar men det gick inte för han fick panik av att sitta fast, även om de var ganska lösa.

Men om din hast stegrar sig vid halt och ryggning sa har du ju ett tidigare problem an sjalva halten.

Hur kommer det sig att din hast stegrar sig? Och hur har du lost det problemet.

Jag antar att problemen har samma karna. Kanske har du redan lost stegringsproblemet och bara blir irreterad for att jag andrade fragestallningen,, i sadanna fall sa ber jag om ursakt,, ;)

Du skriver att din hast inte accepterar inspanningstyglar, dara kanske du kan borja jobba problemet. Longering med valldigt losa inspanningar.

Har namligen erfarenhet av en hast som blivigt valdsamt och daligt inriden som var skitkanslig och radd. Valldigt radd om sin mun vilket ledde till att sa fort man rakade ta lite pytte for mycket i miunen gick hon pa bakbenen. En del av hennes omskollning har varit longering pa fasta inspanningar sa hon vagar ta stod av bettet och vet att hon kan lagga lite vikt dara..

Vilket har hjalp en massa,

Jag hade samma problem med mitt sto förr, men min tränare gav mig ett tips.
När du rider in i halten så tar du bak skänklarna en aning så bakbena hamnar på rätt ställe.
Sen istället för att krama extra mycket med tyglarna så rörde jag försiktig på händerna så det knappt syndes.
Då hamnade hästen rätt med alla benen och halten blev stilla, direkt efter jag gjort halt ger jag lite eftergift och lättar på händerna.

Det här tipset anser dom flesta som fusk, men jag red så ett tag och nu har jag börjat minska på alla hjälper och nu gör hon halt bara jag slutar rida med sätet som ni säger :)

Aja, lycka till !

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix