Den stora namntråden

Jag tänker att Mani, Manisk och Psyk snarare anspelar på psykiska sjukdomar och därför kan ses negativt av andra snarare än att folk tycker det är konstiga namn. Psykisk ohälsa är ju ett stort, viktigt och ibland känsligt ämne och att "skämta" om det genom att döpa sin hund till ovan namn kan troligtvis ses som okänsligt och respektlöst av vissa.

Tar någon illa upp för att jag döper en hund till tex Mani eller Psyk så får det vara deras problem.
Det är ett namn på en hund.

Okej. Jag håller inte med.

Hade du tyckt det är okej att döpa en hund till exempelvis Cancer också?

Jag bryr mig inte om vad folk döper sina djur till.
Vill någon döpa sitt djur till cancer så får väl den personen göra det.
Jag kallar min katt för Hitler, det antar jag att du också tycker är hemskt?

Jag bryr mig te om vad folk döper sina djur till.
Vill någon döpa sitt djur till cancer så får väl den personen göra det.
Jag kallar min katt för Hitler, det antar jag att du också tycker är hemskt?

Du får såklart ge dina djur vilka namn du vill, jag ville bara flika in att folk kan ta illa upp av namn som Psyk och Mani, om de används som komplement till typ Skrik. Just för att det är namn som "hör hemma" inom psykisk ohälsa, som redan är ganska stigmatiserat för många.

Sen om du väljer att inte bry dig är ju det helt upp till dig. Jag skulle t.ex. inte ge mina hundar namnen Leukemi och Anorexia, för det känns fel och jag vill inte att andra ska bli illa till mods pga namnen. Men det är ju jag.

Du får såklart ge dina djur vilka namn du vill, jag ville bara flika in att folk kan ta illa upp av namn som Psyk och Mani, om de används som komplement till typ Skrik. Just för att det är namn som "hör hemma" inom psykisk ohälsa, som redan är ganska stigmatiserat för många.

Sen om du väljer att inte bry dig är ju det helt upp till dig. Jag skulle t.ex. inte ge mina hundar namnen Leukemi och Anorexia, för det känns fel och jag vill inte att andra ska bli illa till mods pga namnen. Men det är ju jag.
Vi är alla olika :)

Öppnar upp den här tråden igen eftersom det står helt still på namnfronten till den lille som kommer hem till oss snart.

”Kompis” var lite inne på tapeten, men röstades ner av en familjemedlem. Annars har vi fått tips som ”Svarta faran”, ”Varg” :p

Svenska människonamn föredras, men det kan säkert vara något annat om det har rätt klang. Lite ovanligare namn önskas.

Det är en svart cockerspaniel, hane.

Hjälp! :D

Öppnar upp den här tråden igen eftersom det står helt still på namnfronten till den lille som kommer hem till oss snart.

”Kompis” var lite inne på tapeten, men röstades ner av en familjemedlem. Annars har vi fått tips som ”Svarta faran”, ”Varg” :p

Svenska människonamn föredras, men det kan säkert vara något annat om det har rätt klang. Lite ovanligare namn önskas.

Konrad

Plysch

Krut
Knut
Kurt

:D

Björn eller Björne tycker jag skulle passa:)

Dunder tycker jag om :)
Annars så är det här några äldre svenska/nordiska namn
Algot
Helge
Rolf
Tore
Eskil
Truls
Arne
Folke
Bror
Ebbe
Frej
Yngve
Sote
Gusten
Sixten
Sivert
Viggo

dom här namnen betyder typ svart/mörk så det kanske kan passa även om det inte är svenska namn
Duff
Douglas
Kol
Dany
Darcy
Maurice
Moritz

Svante.

En vän till mig hade en collie som hette Åke. Det var väldigt gulligt och kul tycker jag.

Stefan
Yngve
Sammi

Eller ert efternamn kanske om det passar?

En kompis hade en katt som hette Törnqvist.

Tar någon illa upp för att jag döper en hund till tex Mani eller Psyk så får det vara deras problem.
Det är ett namn på en hund.

Såg detta nu.
Jag känner två hundar som heter Mani och sett några till som hetat det.

Vi fick en del gliringar när vi döpte en uppfödning till Bitch. Men de flesta gillade namnet. När hon var 2,5 köptes hon av ett statligt verk till tjänst och fick nytt namn till "något snällt och neutralt".

Bengan :)

Dunder tycker jag om :)
Annars så är det här några äldre svenska/nordiska namn
Algot
Helge
Rolf
Tore
Eskil
Truls
Arne
Folke
Bror
Ebbe
Frej
Yngve
Sote
Gusten
Sixten
Sivert
Viggo

dom här namnen betyder typ svart/mörk så det kanske kan passa även om det inte är svenska namn
Duff
Douglas
Kol
Dany
Darcy
Maurice
Moritz
Dunder :love: Min typ av namn, tyvärr inte övriga familjens favorit.

Öht är övriga familjen svåra att behaga :p De gillar så skilt olika namn. Ena vill ha svenska människonamn, andra vill ha korta, rappa namn. De vill inte ha något vanligt, men fastnar inte heller för något ovanligt.

Vi får väl se vad det blir i slutändan. Tack för alla tips hittills!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 117
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 607
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar