Den perfekta sällskapshunden

Det där med skällandet är ju lite en uppfostrings sak oxå, Gissa var hårt hållen som liten o idag skäller hon bara när någon kör/går in på tomten eller när det knackar på dörren och när labbegrannens sambo (man) hotar henne, då blir hon topp tunnor rasande, i det fallet är hon ivrigt påhejad av mig synd att hon är så liten för han hade behövt göra så med en dobbis, jag hade inte lagt ett finger emellan

En ras som (atminstone de jag traffat har) inte ar skallig, liten och fantastiskt trevlig, ar annars Norwich Terrier. Jag tranar en och han's matte ... och nu vill jag ocksa ha
Jag tycker att alla de där käcka "sällskapsterrierna" är jättefina. Norwich, norfolk, westie (synd på allergierna) skotte, dandie, yorkie, silky, aussie mfl är underskattade.
Vi har en snubbe här i byn med två skottar som är precis lika otrevliga som han är, men det lastar jag inte hundarna för. Annars har jag typ aldrig träffat ett otrevligt exemplar av typen.

Jag tycker att alla de där käcka "sällskapsterrierna" är jättefina. Norwich, norfolk, westie (synd på allergierna) skotte, dandie, yorkie, silky, aussie mfl är underskattade.
Vi har en snubbe här i byn med två skottar som är precis lika otrevliga som han är, men det lastar jag inte hundarna för. Annars har jag typ aldrig träffat ett otrevligt exemplar av typen.
Jag vet inte om det bara är jag men känns som att Terriers av denna typ är ganska underskattade i Sverige. Medans i andra länder tycker jag det är betydligt vanligare. Jag är själv uppväxt med Cairn terriern och tycker det är en väldigt sällskaplig ras. Den är ju iof lite vanligare att man ser än vissa av de ovan nämnda.

Jag vet inte om det bara är jag men känns som att Terriers av denna typ är ganska underskattade i Sverige. Medans i andra länder tycker jag det är betydligt vanligare. Jag är själv uppväxt med Cairn terriern och tycker det är en väldigt sällskaplig ras. Den är ju iof lite vanligare att man ser än vissa av de ovan nämnda.
Dom är rätt vanliga bland hästfolk och ute på gårdar men ute i samhället ja där är dom är ovanliga.

Senast ändrad:
Här är de verkligen överallt! Fast ännu vanligare även till sällskap är förstås border, russel och patterdale (som jag här på forumet lärt mig inte är en FCI eller ens KC- godkänd ras! Synd, de är jättefina. ) på gott och på ont. Jag önskar fler fick upp ögonen för andra sällskapsavlade varianter än westie.

Jag älskar terriers men är inte helt såld på strävhåret… :o Inte lika gosigt…

Inte jag heller, tyvärr. Väldigt praktisk päls och det finns många "bra" raser som är strävhåriga, men jag vill inte ha en hund som jag tycker är obehaglig att ta i. :(

(Jag har andra texturproblem också, både med kläder och tex mat, så det är inget som kommer gå över direkt.)

Jag älskar terriers men är inte helt såld på strävhåret… :o Inte lika gosigt…
Skotte, dandie, yorkie och silky är ju inte strävhåriga, till exempel. :) Inte på samma sätt som en border i alla fall. Skotten och även westien får skägg men är mjuka att ta på.

Norwich and Norfolk ar ju praktiskt taget samma ras, utom oronen. De Westie, skotte och yorkie jag traffat ar mycket, mycket skalliga och skulle driva mig till ett sammanbrott ..Silky och dandy ar jag inte familjar med. Jag glomde Border terriers, jag gillar de ocksa hogt och rent aven om de kan vara ganska skalliga.

Menar du Aussie shephard eller terrier? Jag gissar att Dobbis Aussies inte ar skalliga ;) :angel: och de Norwich jag kanner ar nagra av de tystate hundar jag vet (de uppfor sig som mina Rottisar gjorde, man skaller bara om det verkligen behovs) den jag tranar och varit ute med formodligen narmare 100 ganger har jag aldrig hort skalla. Varken hemma hos sig eller ute i samhallet.
Resten pa din lista :cautious: 🙉

Norwich and Norfolk ar ju praktiskt taget samma ras, utom oronen. De Westie, skotte och yorkie jag traffat ar mycket, mycket skalliga och skulle driva mig till ett sammanbrott ..Silky och dandy ar jag inte familjar med. Jag glomde Border terriers, jag gillar de ocksa hogt och rent aven om de kan vara ganska skalliga.

Menar du Aussie shephard eller terrier? Jag gissar att Dobbis Aussies inte ar skalliga ;) :angel: och de Norwich jag kanner ar nagra av de tystate hundar jag vet (de uppfor sig som mina Rottisar gjorde, man skaller bara om det verkligen behovs) den jag tranar och varit ute med formodligen narmare 100 ganger har jag aldrig hort skalla. Varken hemma hos sig eller ute i samhallet.
Resten pa din lista :cautious: 🙉
Här i byn finns det minst fem westies jag träffar någon gång i veckan och jag har aldrig hört ett knyst från någon av dem. :D De ägs samtliga av tanter som mest verkar knalla runt med dem i parken hela dagarna och de är jättetrevliga allihop! Dessvärre har ett par av dem sådana där jätteröda tassar som gör att jag misstänker allergi.

Svägerskan och bror födde upp pudlar och yorkies när de var ihop - de hade som flest sju yorkies och det var verkligen inte ett högljutt hushåll om man inte räknade barnen. Samma med svägerskans mamma som också hade en drös med små terriers i papiljotter. De var jättetysta och fina. :) Jag hade lätt kunnat ha en yorkie.
Tycker inte jag hör de borders jag träffar heller, däremot hör man ofta ägarna som inte alltid har så bra koll. :angel: Jag tycker bordersarna är skitfina men där går jag ihop med i klubben som gärna vill ha en mjukare päls att klappa på. Tänk om de fanns som släthåriga. :love:

De senare har jag inte umgåtts så mycket med i hemmet, men min terriertant och hennes avkommor skällde i princip aldrig i huset alls heller.
Sedan vet jag förstås inte var du träffat alla dina exempel!

Edit: jag menade aussieterriers, tänkte att det var tydligt eftersom vi pratade just terriers och sällskapsraser. ;)

I mitt förra område var yorkies svinpopulära, oftast klädda i Guccijackor och håret uppsatt med rosett :p söta, men tror de faller på pälsvården för många precis som pudel. Om man kollar på yorkieklubbens hemsida är det en redig rutin som gäller, med bad, dusch, dyra verktyg, hårfön… Hanar ska duschas varje kväll! Och vi har inte ens kommit till kapitlet om utställningspäls.

Men ja, det är väl bara om man inte klipper ner dem helt. Men det orkar inte alla göra heller. Jag tycker det är lite skrämmande att behöva hålla koll sådär :o hellre korthårig eller sån där semilånghår som inte blir jobbigt långt, typ som på chihuahua och russkiy toy.

I mitt förra område var yorkies svinpopulära, oftast klädda i Guccijackor och håret uppsatt med rosett :p söta, men tror de faller på pälsvården för många precis som pudel. Om man kollar på yorkieklubbens hemsida är det en redig rutin som gäller, med bad, dusch, dyra verktyg, hårfön… Hanar ska duschas varje kväll! Och vi har inte ens kommit till kapitlet om utställningspäls.

Men ja, det är väl bara om man inte klipper ner dem helt. Men det orkar inte alla göra heller. Jag tycker det är lite skrämmande att behöva hålla koll sådär :o hellre korthårig eller sån där semilånghår som inte blir jobbigt långt, typ som på chihuahua och russkiy toy.
Fast yorkien är verkligen JÄTTElätt att hålla nedklippt jämfört med dubbelpälsar eller krull. Det är som att klippa håret på en tunnhårig skandinav utan lockar. Snipp, snipp bara. :)

Vad intressant! Kanske så att jag bor i en del av landet där just Terriers inte är så representerade! De flesta småhundar jag stöter på är pudlar, pudelblandisar och bichoner! ☺️ minns inte sist jag såg en yorkie i verkligheten!

Jag har ett tag haft span på rasen Markiesje. Tyvärr har den inte varit godkänd i Sverige. Den har dock varit erkänd länge i sitt hemland Holland.
Men nu så har SKK godkänt den för tävling inklusive utställning, men inte för avel (avkommor avelssärras)

En liten spaniel på ca 7 kg. Sund anatomi och lagom päls.
Ska bli intressant att följa den.

Visa bifogad fil 157429

En sådan har jag på min valpkurs just nu :) en trevlig liten hund.

Jag har ett tag haft span på rasen Markiesje. Tyvärr har den inte varit godkänd i Sverige. Den har dock varit erkänd länge i sitt hemland Holland.
Men nu så har SKK godkänt den för tävling inklusive utställning, men inte för avel (avkommor avelssärras)

En liten spaniel på ca 7 kg. Sund anatomi och lagom päls.
Ska bli intressant att följa den.

Visa bifogad fil 157429

Jag har last pa nu ... och skulle verkligen vilja traffa nagra. Kanske vart att aka in till utstallning bara for att se om det finns nagra dar?

Glöm inte cairnterrier! 🥰 Som westie minus allergierna och med annan pälsfärg 😁

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka