Den perfekta sällskapshunden

Jag tänkte nästan skriva att om pudeln i alla tre storlekarna fanns i alla hårlagen vore problemet typ löst, och om spetsarna skällde mindre. Finns jättemånga trevliga spetsraser tycker jag men folk verkar tokrädda för eventuellt skall. :)

Ja, jag hade backat från de flesta spetsar för att jag bor så att jag inte kan ha en hund som har nära till skall. Lägenhet på första våningen och park med lekande hundar utanför. Rätt lyhört ut till trapphuset, grannens lilla (någon minikorsning, ser ut som en mix av chihuahua och pappis) livar varje gång någon slänger sopor eller tar trappan istället för hissen. Tror att det hade varit väldigt svårt att få en hund som triggar lätt att inte bli skällig då. :confused:

Jag var tvungen att kolla lite nu, i rasstandarderna för vissa raser :D
Storpudel, som jag har, ska vara lite lite längre än mankhöjden. Saluki ska vara lika lång som hög. Azawakh ska vara lite högre än lång (10:9). Så det finns, men det är nog mest de allra mest långbenta vinthundarna.
Jag tänkte inte ens på att kolla rasstandard. Jag bara googlade bilder, typ, och hittade inga. :bag: Smart av dig! :D

Jag har ett tag haft span på rasen Markiesje. Tyvärr har den inte varit godkänd i Sverige. Den har dock varit erkänd länge i sitt hemland Holland.
Men nu så har SKK godkänt den för tävling inklusive utställning, men inte för avel (avkommor avelssärras)

En liten spaniel på ca 7 kg. Sund anatomi och lagom päls.
Ska bli intressant att följa den.

Visa bifogad fil 157429
De är jättefina, träffade en på agilitytävling i Danmark 🇩🇰

Jag var tvungen att kolla lite nu, i rasstandarderna för vissa raser :D
Storpudel, som jag har, ska vara lite lite längre än mankhöjden. Saluki ska vara lika lång som hög. Azawakh ska vara lite högre än lång (10:9). Så det finns, men det är nog mest de allra mest långbenta vinthundarna.
Lite fler raser (eftersom det är roligare att googla än att läsa studentrapporten jag satt med nu) :angel:

Längre än högre: borzoi, kromfohrländer, parson russell terrier, mudi

Längd och höjd samma: italiensk vinthund, griffon belge/bruxellois/petit brabancon, löwchen, russkiy toy, pumi

Högre än lång: sloughi

Jag har ett tag haft span på rasen Markiesje. Tyvärr har den inte varit godkänd i Sverige. Den har dock varit erkänd länge i sitt hemland Holland.
Men nu så har SKK godkänt den för tävling inklusive utställning, men inte för avel (avkommor avelssärras)

En liten spaniel på ca 7 kg. Sund anatomi och lagom päls.
Ska bli intressant att följa den.
Nu har jag inte sett dem i uppställd bild, men den påminner lite om inkorsningsvalparna i cavaliertråden. :)

Det låter som att du mäter fel helt enkelt.

Jag har nämligen mätt hunden på bilden och den var så gott som exakt lika hög som lång.

Du får nog läsa på om hundars exteriör kanske? För din bild av vad som är högställt, lågställt, kvadratisk, nätt, grov etc verkar väldigt skilld från resten av hundvärlden.
Hur mäter du då om jag får fråga? För mig är det så himla uppenbart bara med ögat att de är längre än de är höga. Jag mäter helt enkelt hela längden, från bogspets till sittbensknöl. Och så mankhöjd. Menar du att du har mätt hunden i verkligheten så är det som sagt en annan sak, jag var fullt öppen med att en bild inte alltid talar hela sanningen.

Ja det verkar som att hundvärlden har sina egna definitioner helt enkelt. Jag har ingen större önskan om att läsa på eftersom jag aldrig vill hålla på med vare sig utställning eller avel av hund.

NEJ för bövelen. Den ska ha päls, lite lagom mysigt och gulligt om skyddar lite mot kyla men aldrig behöver klippas, kammas eller badas. Det är väl inte för mycket begärt?
Papillon eller phalene medursprungspäls - utan underull.
Mysigt, gulligt och kan vasra ute i kyla utan täcken.

Fäller minimalt, smuts rasar av. Badar min några gånger om året.
Inte skäller de heller - om man uppfostrar.
:D :D

Ja det var tydligt formulerat tack 🙂

Generellt;

Ibland får jag en känsla bara att de ska vara nått en inte behöver motionera alls.
Endel skälliga småhundar KAN ju vara understimulerade, tyvärr.

De ska även klara av många situationer, inte jaga men detta är något en kan behöva träna på? Och även där kan jag härleda endel understimulerade hundar som hittar på egna saker.

Det är ju mest min tolkning av vad jag lägger in i det (eftersom det är just en sällskapshund som skulle vara aktuellt för mig). Mina kollegor och bekanta verkar se det ungefär lika. Det är ett par småpudlar, någon pappis och någon chihuahua folk har. Några whippets också. De har gått några kurser, tränar litegrann, men är inte intresserade av hundsport som fritidssysselsättning och kan inte lova att en specifik aktivitet ska finnas med hela hundens liv.

Det som gör att jakt faller bort för mig är dels att jag inte har tillgång till inhägnade ytor i närheten, så ska hunden kunna vara lös måste den funka hyggligt även bland alla våra harar. Annars hade några av vinthundarna absolut passat. En mer specificerad jakthund (jag älskar ju flera av de stötande och apporterande fågelhundarna) tycker åtminstone jag inte att man ska skaffa om man inte är intresserad av deras typ av jobb?

Häromkring är det faktiskt väldigt få av småhundarna som livar mycket (med undantag för min närmaste granne dock), men 90% av småspetsarna gör det. Finns en pomme i grannskapet som verkar vara tyst, men i övrigt låter det precis hela tiden. Väldigt besvärligt när man bor i lägenhet. :meh: De otaliga små bichontyper som bor här verkar vara lättsamma och skäller bara om de är mycket uppe i varv.

Ja, jag hade backat från de flesta spetsar för att jag bor så att jag inte kan ha en hund som har nära till skall. Lägenhet på första våningen och park med lekande hundar utanför. Rätt lyhört ut till trapphuset, grannens lilla (någon minikorsning, ser ut som en mix av chihuahua och pappis) livar varje gång någon slänger sopor eller tar trappan istället för hissen. Tror att det hade varit väldigt svårt att få en hund som triggar lätt att inte bli skällig då. :confused:
Jag tycker inte att de spetsar eller andra "lättskälliga" raser jag träffat skäller särskilt mycket i rent okynne i hemmet om det handlar om ljud de är vana vid. Särskilt inte i lägenhet där nyhetens behag dör av riktigt snabbt.
Värre i hus i så fall där de gärna larmar. :)
De enda riktigt skälliga spetsar jag varit med om var typ gamla tiders finnspetsar som stod och tråkskällde dagarna i ända i hundgården för att de inte hade annat för sig.

Men det är ju min upplevelse och det finns säkert undantag som beror på en hel drös med faktorer.

Jag skulle allra helst vilja ha en pudel vars päls inte växer.

Pudlar finns i (nästa) alla färger och storlekar. Perfekt sällskapshund på alla sätt och vis.

Det enda jobbiga är trimningen.
Egentligen tar det inte så mycket tid. Håller hunden kortklippt och klipper själv.

Men, det hade varit skönt att slippa klippa…
En sådan hade passat mig utmärkt, bara den är oskällig oxå, har haft ett par på tillfälligt besök o dom var skitkul om än något virriga ibland :D men dom virrade upp det lika fort som dom virrade till det

En sådan hade passat mig utmärkt, bara den är oskällig oxå, har haft ett par på tillfälligt besök o dom var skitkul om än något virriga ibland :D men dom virrade upp det lika fort som dom virrade till det
Virriga är exakt rätta ordet.
De går lätt upp i varv, men åtminstone min är lätt att få ner i varv och slappna av.

Skällighet finns tyvärr i rasen, en av rasens få nackdelar.

Hon är perfekt i alla avseenden - om man ”bara” slapp klippningen…

Jag tycker inte att de spetsar eller andra "lättskälliga" raser jag träffat skäller särskilt mycket i rent okynne i hemmet om det handlar om ljud de är vana vid. Särskilt inte i lägenhet där nyhetens behag dör av riktigt snabbt.
Värre i hus i så fall där de gärna larmar. :)
De enda riktigt skälliga spetsar jag varit med om var typ gamla tiders finnspetsar som stod och tråkskällde dagarna i ända i hundgården för att de inte hade annat för sig.

Men det är ju min upplevelse och det finns säkert undantag som beror på en hel drös med faktorer.
Jag bor ju i lägenhet med två västgötaspetsar. Det kan väl komma något skall ibland när dom inte tänker sig för men det är inte speciellt ofta. Hemma hos pappa däremot, som bor i hus. Där kan det bli livat. Särskilt när Leffe hör grannhunden eller när någon lämnar huset. Dock så tystnar han ganska fort. Men det är stor skillnad på här och där.

Jag bor ju i lägenhet med två västgötaspetsar. Det kan väl komma något skall ibland när dom inte tänker sig för men det är inte speciellt ofta. Hemma hos pappa däremot, som bor i hus. Där kan det bli livat. Särskilt när Leffe hör grannhunden eller när någon lämnar huset. Dock så tystnar han ganska fort. Men det är stor skillnad på här och där.
Det är lite så jag känner också. Min terriertant kunde absolut skälla ute på gården hos mina föräldrar eller i sommarstugan, men i lägenheten kunde folk runtomkring ta sig för precis vad som helst utan att hon sa ett knyst och då hann vi ändå byta lägenhet (med helt ny miljö och nya ljud) flera gånger.

Papillon eller phalene medursprungspäls - utan underull.
Mysigt, gulligt och kan vasra ute i kyla utan täcken.

Fäller minimalt, smuts rasar av. Badar min några gånger om året.
Inte skäller de heller - om man uppfostrar.
:D :D
Men ja! Jag tänkte precis att man skulle haft frallans stora öron för att ge lite knasfaktor och det får man ju i papillon :D

Jag tänker mig att målgrupper för den här fiktiva hundrasen har med sin hund överallt men gör sällan större hundaktiviteter än att gå till hundparken.

Men ja! Jag tänkte precis att man skulle haft frallans stora öron för att ge lite knasfaktor och det får man ju i papillon :D

Jag tänker mig att målgrupper för den här fiktiva hundrasen har med sin hund överallt men gör sällan större hundaktiviteter än att gå till hundparken.
Para en fjäril med nån form av soffligare?
Något som klarar tristess :D :D

Para en fjäril med nån form av soffligare?
Något som klarar tristess :D :D
Vad sägs om en Ragdoll (katt)?

Jag har alltid tänkt att den optimala sällskapshunden vore vara en kombination av hund och katt…

(Ja, jag vet att det inte går … men tänk om det hade gått…)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka