Den perfekta sällskapshunden

Som exempel har vi en annan liten ras, Prazský krysarík, som beskrivs såhär: "Rasen kan beskrivas som en liten, elegant och välproportionerlig hund. Mankhöjd är 21–23 cm (med tolerans 1 cm högre eller mindre) och vikt ca 2,6 kg."

Det är alltså också en kraftig hund enligt dig?

Förlåt alltså men det blir ju absurt? Det är helt okej att olika raser inte är ens typ men att kalla dessa raser för tunga blir ju bara bisarrt.
Vi backar bandet här tycker jag. Har jag skrivit att hunden i sig är kraftig? Nej. Det har jag inte. Om du tar illa upp för att jag inte vill ha en specifik hundras så är det givetvis tråkigt att du känner så, men det kommer inte övertyga mig ett dugg om hundrasen för det. Det är inte min typ av hund och mer än så tänker jag inte skriva om saken här.

Löwchen finns inte i svart och jag har ingen aning om hur de egentligen ser ut runt huvud/hals då det verkar omöjligt att hitta nerrakade bilder. Men min gissning är att den är ganska grov då den ska väga 6 kilo till sina 26 cm-32 cm. Och jag vill ha en nättare hund.

Allt beror på vad man jämför med givetvis. Jag jämför givetvis inte med bichonraserna när jag säger att den är för grov för mig. Jag vill ha en hund på ungefär samma höjd men halva vikten, då förstår du kanske att löwchen helt enkelt inte är något för mig.

Jag säger ju inte att det är en dålig hund, bara att just mig tilltalar den inte.

Vi backar bandet här tycker jag. Har jag skrivit att hunden i sig är kraftig? Nej. Det har jag inte. Om du tar illa upp för att jag inte vill ha en specifik hundras så är det givetvis tråkigt att du känner så, men det kommer inte övertyga mig ett dugg om hundrasen för det. Det är inte min typ av hund och mer än så tänker jag inte skriva om saken här.

Ja, det har du? Kolla ovan. Jag har inte sagt något om att du behöver gilla hundrasen. Jag har enbart vänt mig emot att den är grov/kraftig/tung. För det är den inte. Tvärtom.

Ja, det har du? Kolla ovan. Jag har inte sagt något om att du behöver gilla hundrasen. Jag har enbart vänt mig emot att den är grov/kraftig/tung. För det är den inte. Tvärtom.
Du har rätt, och jag inser nu att vi nog syftar på olika saker. Med grov menar jag inte bara benen, längden på ryggen spelar in här. Jag vill ha en högställd hund, inte lågställd, men uttryckte mig dåligt här. Jag ber om ursäkt för det. Det blir gärna att jag använder ordet grov när det är längden på kroppen som jag menar.

Jag kan heller inte svara på varför, men tittar på på en löwchen så finns det absolut inget som tilltalar mig. Och jag vet inte exakt vad det handlar om, för på pappret kanske den skulle passa mig, men direkt när jag ser dem eller bilder på dem så tänker jag bara "aldrig i livet". Lite svårt att avgöra dock eftersom man inte verkar testa dem på BPH i större utsträckning.

Du har rätt, och jag inser nu att vi nog syftar på olika saker. Med grov menar jag inte bara benen, längden på ryggen spelar in här. Jag vill ha en högställd hund, inte lågställd, men uttryckte mig dåligt här. Jag ber om ursäkt för det. Det blir gärna att jag använder ordet grov när det är längden på kroppen som jag menar.

Jag kan heller inte svara på varför, men tittar på på en löwchen så finns det absolut inget som tilltalar mig. Och jag vet inte exakt vad det handlar om, för på pappret kanske den skulle passa mig, men direkt när jag ser dem eller bilder på dem så tänker jag bara "aldrig i livet". Lite svårt att avgöra dock eftersom man inte verkar testa dem på BPH i större utsträckning.

Om löwchen: "Kroppsproportionerna ska vara kvadratiska och absolut inte lågställda."

Kanske du behöver träna ditt öga om att se exteriör? Min var kvadratiskt byggd, dom flesta är.

Vad har utseende med bph att göra? 😅

Just en hund med ett lättsamt temperament, som i jämförelse med många andra raser kan vara mer "förlåtande" i att förutsättningarna inte är bestämda för att passa med exakt den hundens arbetsbehov. Som inte har för hög jaktlust, inte är för benägen att vakta, och som trivs med att "hänga med på lite allt möjligt". En hund vars grundförutsättningar gör det lätt att få den att trivas och fungera bra i tillvaron helt enkelt.

Att ha ett relativt lågt aktivitetsbehov gör det enklare att få den att må bra i vardagen på många sätt. Inte för att man ska ge den på minimigränsen hela tiden, utan för att det inte blir katastrof och strsssad hund om man av någon anledning inte kan hela tiden. Det blir lättare att hitta hundvakt, att ta med hunden på resor, och att klara tex sjukperioder om det inte innebär att hunden klättrar på väggarna och mår dåligt.

De sällskapshundar jag känner hänger med sina ägare i princip all sin vakna tid, och det funkar just för att de är lättsamma hundar som är välkomna överallt. Det är inte varje dag de får en mil i skogen, men det är ju inga väskhundar för det.

Ja det var tydligt formulerat tack 🙂

Generellt;

Ibland får jag en känsla bara att de ska vara nått en inte behöver motionera alls.
Endel skälliga småhundar KAN ju vara understimulerade, tyvärr.

De ska även klara av många situationer, inte jaga men detta är något en kan behöva träna på? Och även där kan jag härleda endel understimulerade hundar som hittar på egna saker.

Om löwchen: "Kroppsproportionerna ska vara kvadratiska och absolut inte lågställda."

Kanske du behöver träna ditt öga om att se exteriör? Min var kvadratiskt byggd, dom flesta är.

Vad har utseende med bph att göra? 😅
Och jag vill ha en högställd hund, som jag skrev. Jag skrev inte att de var lågställda.

Mentalitet är väl viktigt om man ska köpa hund, eller? Därav BPH.

Och jag vill ha en högställd hund, som jag skrev. Jag skrev inte att de var lågställda.

Det var ju precis det du skrev här 😅

Mentalitet är väl viktigt om man ska köpa hund, eller? Därav BPH.

Ja. Var det något specifikt problem du tänkte på inom löwchen eller menar du att det underlättar för valpköpare?

Jag skulle säga att löwchen som ras har en god mentalitet. Min var väldigt trygg och lättsam i alla möjliga situationer. Hon var ingen unicorn direkt. Det är en liten ras, kollar man runt, hör sig för OCH kollar bph så är risken rätt liten att få en hund som har några större rädslor. Det föds ju typ 30-50 valpar per år.

Jag håller med, men skulle vilja lägga till mini också. Många vill ha riktigt små hundar som ändå är trevliga och enkla hundar och som inte kräver massa pälsvård.

Jag själv vill ju ha en hund som inte fäller, är liten, och dessutom svart eller mörkt brun. Men där finns det inte heller riktigt någon passande.

Edit - som inte är larmande ras också. Det känns som att jobba i uppförsbacke lite. Kanske något som är mer åt spaniel-hållet med bra hälsa, inte fäller, är frisk och orädd.
Prasky bla bla bla, huahua, griffon, etc finns ju massor i den kat.

Det var ju precis det du skrev här 😅

Ja. Var det något specifikt problem du tänkte på inom löwchen eller menar du att det underlättar för valpköpare?

Jag skulle säga att löwchen som ras har en god mentalitet. Min var väldigt trygg och lättsam i alla möjliga situationer. Hon var ingen unicorn direkt. Det är en liten ras, kollar man runt, hör sig för OCH kollar bph så är risken rätt liten att få en hund som har några större rädslor. Det föds ju typ 30-50 valpar per år.
Nej. Jag skrev att jag inte ville ha en lågställd hund. Jag skrev inte specifikt om löwchen som lågställd hund eftersom den inte ska vara det. Även om de gärna ser lågställda ut tack vare all päls, det förlänger ju kroppen med allt fluff.

Prasky bla bla bla, huahua, griffon, etc finns ju massor i den kat.
Vi har nog fastställt redan att jag inte håller med, alls, faktiskt.

Nej. Jag skrev att jag inte ville ha en lågställd hund. Jag skrev inte specifikt om löwchen som lågställd hund eftersom den inte ska vara det. Även om de gärna ser lågställda ut tack vare all päls, det förlänger ju kroppen med allt fluff.

Det är löwchen vi diskuterar. Annars har jag omedvetet skrivit om någon annan ras och då får du gärna visa var?

Det är ju annars lätt att se att de inte är lågställda även med full utställningspäls. Bakben och rumpa är ju klippta så man ser både långa ben och uppdragen midja tydligt.

Som sagt, man kan tycka löwchens är skitfula om man vill. Men det är ändå inte en lågställd grov ras.

Det är löwchen vi diskuterar. Annars har jag omedvetet skrivit om någon annan ras och då får du gärna visa var?

Det är ju annars lätt att se att de inte är lågställda även med full utställningspäls. Bakben och rumpa är ju klippta så man ser både långa ben och uppdragen midja tydligt.

Som sagt, man kan tycka löwchens är skitfula om man vill. Men det är ändå inte en lågställd grov ras.
Jaså? Jag tycker att det är svårt att se. Jag har suttit och mätt på några bilder och varenda bild är hunden längre än den är hög på. Så hur ser man då att den inte är lågställd? Om inte ens linjal kan se det menar jag? Visst är det bilder och det blir aldrig helt korrekt mot verkligheten. Din egen är på bilden 10% längre än den är hög.

Eller är det någon annan definition på hundar som jag inte är medveten om?

Nu blir jag lite allmänt nyfiken! Vilken hundras är egentligen kortare än den är hög? Är ens italienaren det om man "rätar ut" den?

Högställd är väl generellt en "kvadratisk hund" hund med viss marginal helt enkelt? Foxterrien och parson är till exempel högställda jämfört med jack russeln.

Nu blir jag lite allmänt nyfiken! Vilken hundras är egentligen kortare än den är hög? Är ens italienaren det om man "rätar ut" den?

Högställd är väl generellt en "kvadratisk hund" hund med viss marginal helt enkelt? Foxterrien och parson är till exempel högställda jämfört med jack russeln.
Finns nog ingen som är kortare än hög?

Dobbisarna är ju med kvadratiska och Ammo saknade en ryggkota och var ändå inte kortare än han var hög (han var ganska exakt lika lång/hög)😅

Dobbisarna är ju med kvadratiska och Ammo saknade en ryggkota och var ändå inte kortare än han var hög (han var ganska exakt lika lång/hög)😅
Det var min tanke också. Även shiban är kvadratisk och då har min ändå alldeles för långa ben. (enligt en något bakom flötet uppfödare för att jag inte hade henne i en fyrkantig bur när hon var liten. Hon fick springa för mycket så hennes ben blev för långa... men det är en annan historia! Kanske är det därför vinthundarna har långa ben dock? :D )

Jag skulle allra helst vilja ha en pudel vars päls inte växer.

Pudlar finns i (nästa) alla färger och storlekar. Perfekt sällskapshund på alla sätt och vis.

Det enda jobbiga är trimningen.
Egentligen tar det inte så mycket tid. Håller hunden kortklippt och klipper själv.

Men, det hade varit skönt att slippa klippa…

Det var min tanke också. Även shiban är kvadratisk och då har min ändå alldeles för långa ben. (enligt en något bakom flötet uppfödare för att jag inte hade henne i en fyrkantig bur när hon var liten. Hon fick springa för mycket så hennes ben blev för långa... men det är en annan historia! Kanske är det därför vinthundarna har långa ben dock? :D )
Jag var tvungen att kolla lite nu, i rasstandarderna för vissa raser :D
Storpudel, som jag har, ska vara lite lite längre än mankhöjden. Saluki ska vara lika lång som hög. Azawakh ska vara lite högre än lång (10:9). Så det finns, men det är nog mest de allra mest långbenta vinthundarna.

Jag tänkte nästan skriva att om pudeln i alla tre storlekarna fanns i alla hårlag vore problemet typ löst, och om spetsarna skällde mindre. Finns jättemånga trevliga spetsraser tycker jag men folk verkar tokrädda för eventuellt skall. :)

Senast ändrad:
Är det därför min dvärgpudel har växt lite för mycket?

Attans, jag skulle ha låst in henne istället för att låta henne springa i skogen..

(Obs, skämt. Men vilken märklig tanke hos uppfödaren. Mycket ska man få höra innan öronen trillar av…)

Är det därför min dvärgpudel har växt lite för mycket?

Attans, jag skulle ha låst in henne istället för att låta henne springa i skogen..

(Obs, skämt. Men vilken märklig tanke hos uppfödaren. Mycket ska man få höra innan öronen trillar av…)
Japp! Solklart misstag av oss båda. Bring back bonsai-cat fast med valpar istället, så kan vi forma hundarna efter behållare. ;)

Jaså? Jag tycker att det är svårt att se. Jag har suttit och mätt på några bilder och varenda bild är hunden längre än den är hög på. Så hur ser man då att den inte är lågställd? Om inte ens linjal kan se det menar jag? Visst är det bilder och det blir aldrig helt korrekt mot verkligheten. Din egen är på bilden 10% längre än den är hög.

Eller är det någon annan definition på hundar som jag inte är medveten om?

Det låter som att du mäter fel helt enkelt.

Jag har nämligen mätt hunden på bilden och den var så gott som exakt lika hög som lång.

Du får nog läsa på om hundars exteriör kanske? För din bild av vad som är högställt, lågställt, kvadratisk, nätt, grov etc verkar väldigt skilld från resten av hundvärlden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka