Det är ju mest min tolkning av vad jag lägger in i det (eftersom det är just en sällskapshund som skulle vara aktuellt för mig). Mina kollegor och bekanta verkar se det ungefär lika. Det är ett par småpudlar, någon pappis och någon chihuahua folk har. Några whippets också. De har gått några kurser, tränar litegrann, men är inte intresserade av hundsport som fritidssysselsättning och kan inte lova att en specifik aktivitet ska finnas med hela hundens liv.
Det som gör att jakt faller bort för mig är dels att jag inte har tillgång till inhägnade ytor i närheten, så ska hunden kunna vara lös måste den funka hyggligt även bland alla våra harar. Annars hade några av vinthundarna absolut passat. En mer specificerad jakthund (jag älskar ju flera av de stötande och apporterande fågelhundarna) tycker åtminstone jag inte att man ska skaffa om man inte är intresserad av deras typ av jobb?
Häromkring är det faktiskt väldigt få av småhundarna som livar mycket (med undantag för min närmaste granne dock), men 90% av småspetsarna gör det. Finns en pomme i grannskapet som verkar vara tyst, men i övrigt låter det precis hela tiden. Väldigt besvärligt när man bor i lägenhet.
De otaliga små bichontyper som bor här verkar vara lättsamma och skäller bara om de är mycket uppe i varv.