Den perfekta sällskapshunden

Fast yorkien är verkligen JÄTTElätt att hålla nedklippt jämfört med dubbelpälsar eller krull. Det är som att klippa håret på en tunnhårig skandinav utan lockar. Snipp, snipp bara. :)
Jag var mellanhem till 2 sådana,inköpta från ett ungerskt manligt par, dom kom med papiljotter i håret, jag bor på landet, föreslog sax, både nya o gamla ägarna skrek rakt ut. rullarna åkte ur o så fick dom gå med en tofs i pannan så dom i alla fall säg något.
Milde tid vilket jobb!

Jag var mellanhem till 2 sådana,inköpta från ett ungerskt manligt par, dom kom med papiljotter i håret, jag bor på landet, föreslog sax, både nya o gamla ägarna skrek rakt ut. rullarna åkte ur o så fick dom gå med en tofs i pannan så dom i alla fall säg något.
Milde tid vilket jobb!
Ja jösses jag skulle inte vilja hålla en i utställningspäls - men det är ju inte heller mitt intresse! Svägerskan höll utställningshundarna i rullar tills de vunnit det de skulle sedan klipptes de ned.. men jag tyckte inte att det verkade gå någon nöd på hundarna i rullar heller. :)
Hellre rullar än löst hår på landet.

Ja jösses jag skulle inte vilja hålla en i utställningspäls - men det är ju inte heller mitt intresse! Svägerskan höll utställningshundarna i rullar tills de vunnit det de skulle sedan klipptes de ned.. men jag tyckte inte att det verkade gå någon nöd på hundarna i rullar heller. :)
Hellre rullar än löst hår på landet.
Som dåvarande brukshundsägare kunde jag bara inte gå omkring med 2 papiljott hundar, som samlade gräs o annan skit i dom, dom fick helt enkelt bli hundar o sköljas av vid behov

Som dåvarande brukshundsägare kunde jag bara inte gå omkring med 2 papiljott hundar, som samlade gräs o annan skit i dom, dom fick helt enkelt bli hundar o sköljas av vid behov
Jag tänker att den utsläppta pälsen skulle samla mer skit och bök, men smaken är som baken. Jag har inte levt heltid med endera. :D
Matte till papiljotthundarna hade dem dock på hästgård.

Edit: oavsett är det en otroligt lättskött "pälsvårdspäls" om man vill hålla den klippt! Betydligt enklare än dubbelpälsar eller pudelkrullar.

Jag tänker att den utsläppta pälsen skulle samla mer skit och bök, men smaken är som baken. Jag har inte levt heltid med endera. :D
Matte till papiljotthundarna hade dem dock på hästgård.

Edit: oavsett är det en otroligt lättskött "pälsvårdspäls" om man vill hålla den klippt! Betydligt enklare än dubbelpälsar eller pudelkrullar.
Den var lika lättskött under en vecka i långt skick,skiten rann eller torkade av

Jag kan tänka mig att det beror lite på i vilket skick den ska hållas i långa loppet... om man vill ställa ut alltså! Men lättare än dubbelpäls eller lockig bör den ju vara. :)
Den tog ingen skada på den veckan för ingen klagade, eller så vågade dom inte :D jag tvättade o blåste dom några timmar innan hämtning,det var det bästa med dom,dom var så lätthanterade :love: pailjotterna fick dom i en påse, söta rosetter var monterade "himmlarmedögonensymbol"

Jag tycker att taxen (dvärg och kanin) blivit otroligt populär som sällskapshund senaste åren. Liten men robust (alltså i form att att de inte bryter benen) och finns i korthår. De små verkar ju sällan användas som jakthundar och många uppfödare avlar för sällskap så kanske jaktinstinkten snart är borta.

Jag har last pa nu ... och skulle verkligen vilja traffa nagra. Kanske vart att aka in till utstallning bara for att se om det finns nagra dar?

De verkar vara väldigt ovanliga här, min kursare har stått på kö för sin i flera år. Tror hon sa att det finns typ ett 40-tal i Sverige?

Just denna är lite försiktig, men trevlig.

Papillon eller phalene medursprungspäls - utan underull.
Mysigt, gulligt och kan vasra ute i kyla utan täcken.

Fäller minimalt, smuts rasar av. Badar min några gånger om året.
Inte skäller de heller - om man uppfostrar.
:D :D
Taget!

Jag har en Bichon idag som inte alls är särskilt larmande, så då är nog Papillon inom gränsen också :)

Det är ju mest min tolkning av vad jag lägger in i det (eftersom det är just en sällskapshund som skulle vara aktuellt för mig). Mina kollegor och bekanta verkar se det ungefär lika. Det är ett par småpudlar, någon pappis och någon chihuahua folk har. Några whippets också. De har gått några kurser, tränar litegrann, men är inte intresserade av hundsport som fritidssysselsättning och kan inte lova att en specifik aktivitet ska finnas med hela hundens liv.

Det som gör att jakt faller bort för mig är dels att jag inte har tillgång till inhägnade ytor i närheten, så ska hunden kunna vara lös måste den funka hyggligt även bland alla våra harar. Annars hade några av vinthundarna absolut passat. En mer specificerad jakthund (jag älskar ju flera av de stötande och apporterande fågelhundarna) tycker åtminstone jag inte att man ska skaffa om man inte är intresserad av deras typ av jobb?

Häromkring är det faktiskt väldigt få av småhundarna som livar mycket (med undantag för min närmaste granne dock), men 90% av småspetsarna gör det. Finns en pomme i grannskapet som verkar vara tyst, men i övrigt låter det precis hela tiden. Väldigt besvärligt när man bor i lägenhet. :meh: De otaliga små bichontyper som bor här verkar vara lättsamma och skäller bara om de är mycket uppe i varv.

Nej det är klart en inte ska köpa en jakthund till sällskap :)

Men jag har även sett shitzu(stavning) som jagar..
Jag är så van att TRÄNA på att vara lös och TRÄNA på att respektera vilt. Så jag vet oftast vart jag har min hund. Jakthund eller ej.

Den ras jag tänker på som jag tycker är bra sällskap är DSG men förstår att för flera så går den kanske bort pga att de kräver endel fysisk träning och individerna har mer eller mindre jakt i sig.
Men DSG har varit svårare för mig att träna än min jaktlabbe :D de har liksom inte samma will to please som labben.
Men en jaktlabbe är ingen sällskapshund.

Men ja, som du säger. Det är nog väldigt olika :)

Jag har en phalene och har haft en papillon. Ingen av dem har skällt mer än nån annan hund. Dvs minimalt. :up:
Phalenen är ju helt klart ursöt. Inser att de är i minsta laget. Tycker min (förhållandevis stora) Bichon är lite liten, men tack vara pälsen så ser han ändå robustare ut än den lilla råtta han egentligen är där innanför. Men då är det ju just den där pälsen man måste ta hand om.

Tur att jag inte har planer på en hund till. Än. :D

Därför jag skrev en trevlig, man får bara vara selektiv eftersom det avlas på mycket skit temperamentsmässigt då de drar till sig fel folk som vill föda upp.

Min jag hade var den enklaste hunden någonsin, lagomt pigg med leklust, social, bra avknapp, nästan ingen jaktinstinkt, trygg, inte skällig, behövde typ inte tränas för vardagslydnad för han var enkel och följsam. Totalt okomplicerad faktiskt.
Träffade flera liknande när jag ’var i chihuahua svängen’.
Det är så synd att de lite större försvunnit - de får väga upp till 3 kg och många av rasens problem finns inte bland de större. Det är också läskigt hur hårt linjeavlade en del av de riktigt små är (beviset för att genbasen inte är säker även om numerären är hög)

Jag var inne på vavva när vi letade liten hund, eftersom många schäfermänniskor i min närhet hade vavva som maskot. En bra vavva och en schäfer har lite av samma syn på människor.

Jag har också tränat agility med häftiga små vavvor - men på tävling gjorde de sig inte besvär (de kunde inte få gungan att slå)

(Fast den här tråden visar väl varför den där perfekta lilla hunden inte finns. Det är mycket gnäll på småhundar - ofta från folk som inte vill ha en själva. Ungefär som de måste racka ned för att lyfta sig själva och sina val.

Typ jag har träffat utställningslabbar - inte berättar jag vilt att "retrievers är minsann inget att ha. Feta och ointresserade hela bunten. Det gäller nog hela grupp 8. Jag skulle aldrig stå ut eftersom jag behöver något mer träningsbart")

Därför jag skrev en trevlig, man får bara vara selektiv eftersom det avlas på mycket skit temperamentsmässigt då de drar till sig fel folk som vill föda upp.

Min jag hade var den enklaste hunden någonsin, lagomt pigg med leklust, social, bra avknapp, nästan ingen jaktinstinkt, trygg, inte skällig, behövde typ inte tränas för vardagslydnad för han var enkel och följsam. Totalt okomplicerad faktiskt.
Träffade flera liknande när jag ’var i chihuahua svängen’.
Har du träffat flera bra på senare tid? Jag fick en chihuahua när jag var barn, han var född -97. Han var orädd, okomplicerad i det mesta, hyfsat motiverad att träna, älskade spår, frisk hela livet tills typ sista året (blev 14 år). Chihuahuor som honom har jag knappt mött de senaste 15 åren. Min mamma har chihuahuor, hon har haft 3-4 st samtidigt under många år. Majoriteten av alla hon haft har varit skräpiga mentalt, rädslor, skäller på allt, svåra att träna/motivera och plus det en hel del sjukdomsproblem. Kommer på två som varit okej mentalt men då har de istället inte levt så länge pga sjukdom. Alla dessa från helt olika linjer, olika uppfödare i Sverige och en import.

Min vägde dock bara 1,8kg men var rätt välbyggd och ’robust’. Vissa av de små där blir konformationen påverkad av storleken.

IMG_9942.webp

(Med minsta apporten som gick att finna någonstans på den tiden😅)

Det är så synd att de lite större försvunnit - de får väga upp till 3 kg och många av rasens problem finns inte bland de större. Det är också läskigt hur hårt linjeavlade en del av de riktigt små är (beviset för att genbasen inte är säker även om numerären är hög)

Jag var inne på vavva när vi letade liten hund, eftersom många schäfermänniskor i min närhet hade vavva som maskot. En bra vavva och en schäfer har lite av samma syn på människor.

Jag har också tränat agility med häftiga små vavvor - men på tävling gjorde de sig inte besvär (de kunde inte få gungan att slå)

(Fast den här tråden visar väl varför den där perfekta lilla hunden inte finns. Det är mycket gnäll på småhundar - ofta från folk som inte vill ha en själva. Ungefär som de måste racka ned för att lyfta sig själva och sina val.

Typ jag har träffat utställningslabbar - inte berättar jag vilt att "retrievers är minsann inget att ha. Feta och ointresserade hela bunten. Det gäller nog hela grupp 8. Jag skulle aldrig stå ut eftersom jag behöver något mer träningsbart")

Inte träffat så mycket chihuahuor på senaste tid men stött på några trevliga på jobbet (veterinärklinik) och hos en uppfödare där vi tittade nyligen på valpar (dock var det tyvärr inte valparnas mamma som var mentalt i min smak 😅)

Min chihuahua jag hade var född 07 eller om det var 06 så börjar vara några år sedan…

Har du träffat flera bra på senare tid? Jag fick en chihuahua när jag var barn, han var född -97. Han var orädd, okomplicerad i det mesta, hyfsat motiverad att träna, älskade spår, frisk hela livet tills typ sista året (blev 14 år). Chihuahuor som honom har jag knappt mött de senaste 15 åren. Min mamma har chihuahuor, hon har haft 3-4 st samtidigt under många år. Majoriteten av alla hon haft har varit skräpiga mentalt, rädslor, skäller på allt, svåra att träna/motivera och plus det en hel del sjukdomsproblem. Kommer på två som varit okej mentalt men då har de istället inte levt så länge pga sjukdom. Alla dessa från helt olika linjer, olika uppfödare i Sverige och en import.

Jag tänker att man väl också får göra skillnad på om det är "dålig avel inom rasen" som gör att man inte vill ha en viss ras, eller om det är för att rasen i sig inte passar med ens önskemål? :confused:

Att tex en vinthund ska vara synjägare kan man ju inte klaga på, det är så de ska vara.

För mig faller många av raserna på att de har "fel" storlek eller "fel" pälstyp, men problemet att det är tex ojämn mentalitet hade ju lösts genom bättre avel i rasen och är inte något som per automatik skulle vara annorlunda i en ny ras. Sen hjälper det ju inte så mycket i stunden när man försöker välja ras, inget av det har en quick fix.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka