Den perfekta pizzasalladen!

Ponylove

Trådstartare
Är på jakt efter ett recept på vitkålssallad, vill att den ska smaka som på pizzerian...

Har gjort förut men blir alltid besviken, det blir aldrig lika bra som på pizzerian :(

HAr nu köpt hem vitkål och är redo att testa igen! Någon som kan hjälpa mig med det perfekta receptet? :d

Sv: Den perfekta pizzasalladen!

Det största knepet är att göra den i tid, så kålen hinner mjukna om man gillar det.

Ååh, jag vill också veta.
Vitkålssallad kan vara det godaste på denna jord :love:

Fråga på pizzerian hur de gör. Ättika?
Jag tycker min vitkålssallad är riktigt god, med solrosolja, vitvinsvinäger, salt, svartpeppar och oregano, försöker göra den några timmar innan den ska ätas. Om kålen är hård häller jag kokande vatten över.

Det här receptet är bra:

Ingredienser:
300-500 g vitkål
1½ msk rapsolja
2 msk ättika (12%)
2 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
2 krm salt
Ett par stänk av italiensk salladskrydda och oregano

Strimla vitkålen tunt med hjälp av t.ex. en osthyvel. Lägg den i ett durkslag och häll över kokande vatten, så kålen slaknar en aning. Lägg över den i en skål (inte metall) och tillsätt resterande ingredienser. Blanda väl. Vill man ha kålen ännu mjukare kan man "dunka till den lite" med en mortel, så tränger ättikslagen in lite fortare i kålen. Ställ den kallt och servera tidigast ett par timmar senare, gärna dagen eller ett par dagar senare.

Jag ogillar sockret, det är en smaksak.

hade frågat om det var så att jag bode I sverige, men här I östeuropa har de inte pizzasallader...

Min sambo hävdar att restaurangerna har socker i salladen. Sen han sa det så tycker jag faktiskt att den smakar lite sött. Kanske är det?

Edit: som ju Hyacinth skrev såg jag nu.

Att man äter den till pizza är nog ett väldigt svenskt påfund men just vitkålssallad är absolut öst/sydeuropeiskt.

Jag brukar använda 24 % ättika men om man vill att ättikan ska bidra till själva vätskan i salladen så kan det ju vara smart att ta den på 12 % och därmed kunna ta mer mängd. Socker har jag aldrig haft i, låter skumt tycker jag. Inlagd paprika är också ett trevligt tillskott!

nja, de äter mer surkål här eller kålsallader I andra former. samt mkt grytor med syrad vitkål. och inte till pizza...
Är inte samma som pizzasallad :) men gott är det :d

images

Du menar ngt sådant?

Jag gör pizzasallad på enklast möjliga sätt,strimla kålen med osthyveln, pytsa i solrosolja och krydda med citronpeppar- klart:)

Har jag morot hemma kan jag även strimla ned den i salladen:d

Precis! men de har den även I en del gulash liknande grytor, mest populärt är väl polska rätten bigos. där är surkålen värmd med kött och kryddig korv. mumsfillibabba :d

Jag gör ganska mycket pizzasallad på jobbet. Ett vitkålshuvud, en och en halv dl olja, trekvarts dl vitvinsvinäger, en halv dl ättika, salt, en nypa socker, grovmalen svartpeppar och salladskrydda.

Jag gör den här varianten (OBS! alla ingredienser kan du ta mer eller mindre av).

¼ - ½ vitkålshuvud
2-3 msk vitvinsvinäger eller balsamvinäger
Ca ½ msk olja med neutral smak
Ca 1 tsk salt
2-3 tsk grovmalen svartpeppar

Hyvla eller strimla vitkålen fint, lägg i en bunke.
Ha i de övriga ingredienserna och krama vitkålen med händerna tills vitkålen har mjuknat.
Låt stå ett tag innan servering.

Jag brukar ha vatten, vinäger och italiensk salladskrydda.

Förutom att hälla kokande vatten över kålen så brukar jag koka upp lagen och slå den varma lagen över kålen, tycker att den på så sätt går bättre in i vitkålen.

BTW, Surkål mums :d Köper alltid med mig några paket när jag är i surkålslandet Norge. Perfekt till fläskläggen.

Nyckeln är salt! Strimla kålen och salta den. Låt den ligga ett par timmar och krama sedan ur vattnet. Gör sedan valfri dressing enligt något av förslagen här.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 814
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025