Förmodligen hade jag inte haft anledning att riva av dig. Det handlar inte om att vara oförskämd utan om att nå fram.
Hur ofta tror du att da "nar fram" genom att "riva av" eller vara "vass"? Hur reagerar du sjalv om nagon anser sig behova vara "vass" eller "riva av" dig nar du antingen tycker att du gor dit basta, eller helt enkelt inte riktigt forstar?
Ingen, absolut ingen, gar pa kurs med sin hund och "beter sig" sa att alla runt om blir frustrerade och forstar att de gor det. De TROR att de har en point, att det ledaren sager inte gar pa deras hund ... eller bara forstar inte alls. Mycket frustrerande for kurs ledaren, jag vet ... jag ar en larare som hallit manga kurser i flera olika avenyer. Men jag lovar, att forolampa manniskor, att fa dem att kanna sig mindre, ar aldrig ett bra satt att na fram med sitt meddelande. Tvart om ... for de som har svarast att forsta behover sjalv fortroendet "byggas upp" mest.
Jag inser att SBK instruktoererna ar idella och jag forstar precis hur mycket trevligare det ar att jobba med de som har en aning om vad det innebar att ha hund. Men de manniskor som ar mest frustrerande pa kursen ar ocksa de som behover den mest. De ar de som har minst kunskap och ofta mest forutfattade ideer och TROR att de vet, kan, och forstar. Kanske de ocksa har forsokt lara sig genom att titta pa Cecar Milan och missforstatt aven dar sa de gjort det annu varre an om de bara foljt instruktionerna.
Nar jag gick ifran kursen med min forsta hund ever hade jag ingen aning om vad det innebar att ha hund. Jag var faktiskt lite hundradd nar jag skaffade min lilla rottis. Jag anser fortfarande att jag var hyffsat intelligent som insag att jag behovde ga kurs ... och samtidigt laste allt jag kom over och fragade alla jag kunde tanka mig, alltsa inte lyssnade blint pa kurs ledaren. Inte bara behovde jag information som "make sense" for mig, som jag forstar och kan utfora med min undermaliga coordination. Dessutom visste jag ju inte riktigt hur en bra tranare skulle vara utan behovde bilda min egen uppfattning om bade hundtraning och tranare i storsta allmanhet. Och mest av allt, jag behovde se att nagon kunde fa min hund att gora det de tyckte att jag skulle gora.
Senast ändrad: