Jag hade mer sett det som en problemlösning för gruppen, snarare än ett guldkantat VIP-erbjudande. En nödåtgärd, för att hjälpa dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, ibland får man nog bara ge upp. Men jag sätter en hundring på att hunden är omplacerad eller död inom ett år. Synd.
Nä, sant. Och vad det gäller att visa på deltagarnas hundar, så håller jag med dig och håller mig nog till min princip att låta bli. Jag själv gillar det inte, jag gillar inte heller om min ridlärare skulle sitta upp på min häst, om inte annat för att känna nåt hon inte kan se.Så är det ju tyvärr. Man kan inte nå alla.
Jag hade förmodligen rivit av ägaren rätt rejält, påpekat problemen och sagt till ägaren att det var bättre för henne OCH hunden om hon aldrig tog den av gårdsplanen. Och om hon tänker göra det så får hon se till att sluta upp med att ursäkta allt hela tiden...
Ibland räcker det inte med att vara vass för att nå fram, ibland får man agera bulldozer...
Jag har gjort det en gång och nådde fram. Det var tandagnisslan och elände innan hundägaren kom fram till att jag hade en poäng med vad jag delgivit den...
Men det beror förstås också på vad det är för sorts människa man har framför sig.. Det får man liksom kolla upp och känna av innan. Med den jag rev av så var det en person som klarade det och som kunde se sin egen roll efter jag hade påpekat det på bulldozervis..
Tack för bra input. Jag ska föreslå att hon kommer en halvtimme tidigare nästa gång, som @Snuffsan var inne på.
Sen får jag nog testa att ta i hunden själv.
Man kan ju erbjuda privatlektion i klubbens regi? Så gör vi hos oss, alla pengar går till klubben.Jag förstår vad du menar, men det kan vara ett problem om man som instruktör på brukshundklubb erbjuder privatlektioner. Inte säkert att @Blandrastik har det problemet, men jag vet att det var så på den brukshundklubben där jag var aktiv.
Jag hade förmodligen rivit av ägaren rätt rejält, påpekat problemen och sagt till ägaren att det var bättre för henne OCH hunden om hon aldrig tog den av gårdsplanen. Och om hon tänker göra det så får hon se till att sluta upp med att ursäkta allt hela tiden...
Ibland räcker det inte med att vara vass för att nå fram, ibland får man agera bulldozer...
<snip>
Och jag tycker att alla hundar går löjligt bra när någon annan kommer och tar över "bara så där". Så jag förstår faktiskt inte vad det ska ge. Jag kan också ta någon annans hund och visa upp den mest fantastiska kontakten och lydnaden trots att jag är en kass förare.Tack för bra input. Jag ska föreslå att hon kommer en halvtimme tidigare nästa gång, som @Snuffsan var inne på.
Sen får jag nog testa att ta i hunden själv.
Men i det här fallet har vi en kursdeltagare som a) förnekar att hon har problem och b) vägrar att lyssna på instruktörerna. Hur kan man få en sådan person att fälla ner taggarna under en hundkurs utan att det går ut över de andra kursdeltagarna?
Förmodligen hade jag inte haft anledning att riva av dig. Det handlar inte om att vara oförskämd utan om att nå fram."Man fangar fler flugor med honung an med vinager" finns ett bra uttryck pa Engelska.
Jag har lamnat kursen mer an en gang for att tranaren varit oforskamd. Vid ett tillfalle, tredje eller fjarde lectionen pa min forsta hundkurs faktiskt, gick jag mitt i en lection nar han forst skrek (well, kanske inte skrek, men han var super arrogant och fick mig att kanna mig ungefar 2 cm hog) till mig och sedan var for hardhant (i mitt tycke) mot en annan hund. Nu forstar jag vad han gjorde med den hunden och aven om jag tycker att det finns battre metoder sa forstar jag och tycker inte att det var fel langre.
Hade han lungt och sansat sagt att, "Jag gor sa har for att ..." och forklarat och inbjudit till "dumma" fragor istallet for att vara "HUND TRANAREN" som alla maste LYSSNA pa och gora som han sager hade jag nog varit kvar dar for fler kurser.
Det har ar inte en stor stad och jag kan ju tala om att jag inte direkt rekommenderade honom som instruktor efter det. Jag berattade hos veterinaren, pa tavlingar, pa alla kurser efterat ... Alla jag kom i kontakt med som var interesserade av hund kurser fick veta det. Och nagra som inte var intresserade ocksa.
Som instruktor, larare, whatever, ar det viktigt att komma ihag att vi manniskor har en formaga att forsta respons mot kritik mot vara nara och kara ar att ga in i forsvar (tank bara pa mamma tigern som kommer ut nar lararen har nagot negativt att saga) ... det ar likadant med vara djur. Forsta respons ar oftast att stiga in i forsvar. Ar det negativa sagt vanligt och, framfor allt inte anklagande, sjunker det ofta ner och far personen att tankt till och blir mer oppen for nya diskussioner ... kanske inte direct men sa smaningom.
SA ... hade du "rivit av" mot mig hade du inte bara forlorat en kund for all framtid, du hade formodligen ocksa forlorat alla mina vanner och bekanta pa dina kurser.