Den "nyare" skyddsutbildningen....

axel

Trådstartare
Vet ej vad den heter,,, men till sak.

jag undrar vad som krävs för att få deltaga?

Ska hunden ha det som arbete?

Här har vi en familj som har Tervar o nu även en Belgisk Malinois*
Stavning*

De har förr jagat allt o även bitit folk o istället för att träna vardagslydnad så kör man nu detta.

de har alltid 3 -4 st o kan inte håll alla i kopplena samtidigt- tappar alltid någon.

Detta känns väldigt kymigt då min förra hund blev jagad o biten var gång vi möttes.

De tar nu som regel bilen o åker till plats där det finns mindre folk- varje gång de ska rastas, men inte alltid:eek:

Det borde väl vara lättare att uppfostra dem, men tycker man att det är ballt att ha farliga hundar så..

Sv: Den "nyare" skyddsutbildningen....

Vad menar du med den "nya" skyddsutbildningen? Det finns Svenskydd, IPO o Mondioring, vad det nu har att göra med din fråga?

Det finns 4 varianter av Belgisk Vallhund:

GROENENDAEL
TERVUEREN
MALINOIS o
LAEKENOIS, ganska ovanlig i Sverige.

http://www.afbv.se/PDF/rasstandard.pdf

Om hundar jagar o biter folk, anfaller o skadar andra hundar så kontaktar man Polisen, Länsstyrelsen (Djurskyddet) o Kommunen.

Lösa hundar skall vara under kontroll, dvs "så som om de vore kopplade" under föryngringstiden i naturen, o övrig tid skall de hindras från att jaga o förfölja vilt (jaktlagen).

Hundar som beter sig som du beskriver har ingen som helst möjlighet att komma in i någon seriös skyddsgrupp av de jag raddat upp.

Buskskydd förekommer tyvärr o skall anmälas till SKK/BHK, Länsstyrelse o Kommun.

Sv: Den "nyare" skyddsutbildningen....

Du får nog även gruppera tjänstehundarna(polis, väktare) som en egen grupp.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 427
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX