Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

För mig är islamister (obs islamister, inte muslimer) precis lika skrämmande som nynazister. De är samma skrot och korn.
Men på ett sätt känns islamist farligare för de verkar under en skenhelig yta och man vet inte var de kommer slå till med sina bomber nästa gång. Och så gömmer de sig under religionsfriheten och det är fegt eftersom det handlar om makt, inte religion.
Det är lättare att identifiera högerextreminister än islamister, inte minst för att de ofta verkar spöka ut sig med vissa attribut i frisyr och klädväg. Och så ägnar sig de hellre åt gatuvåld än bomber hittills så på flygplatser etc behöver man inte oroa sig för nazister.
Men på en imam syns det inte om han är from och snäll och i hemlighet uppmanar till jihad och lagbrott. Det är skrämmande tycker jag.
Det farliga med militanta islamister är att dom anser sig ha rätt att döda folk som inte lever rätt, inte tänker rätt, inte ÄR rätt helt enkelt. Dom är övertygade om att deras sak är den enda rätta, och att om du dödar otrogna så belönas du efter döden. Man gör alltså gud en tjänst och är rädd att inte agera, den effekten ser man extra tydligt i religiösa krig. Religiösa krig är ofta mycket blodigare, våldsammare och mer barbariska än krig om territorium och politik. Folk är villiga att rensa befolkningen helt på civila och offra sina liv för en Gud eftersom man tror att det belönas i livet efter döden och att livet man lever på jorden inte är lika viktigt. I krig om territorium och makt så behåller man gärna vanliga civila eftersom dom bidrar med skatt och att bygga samhället.

Ja, det stämmer absolut. Men den här lagen tror jag absolut på. Då kan man kasta ut imamer som inte kommer in för att leva i samhället utan enbart för att radikalisera och sprida den extrema tolkningen av islam. Tex som abu raad som inte heller talar svenska.
Rent generellt har väl Österrike en ganska stark tradition av just att värna det österrikiska. Ibland av godo, ibland gränsande till det osunda. :angel:

oj @morgaine vad sur jag låter. det är jag inte, bara trött. sorry!

@Sporthorse haha skulle nån föreslå en statlig imam-utbildning skulle folk bli tokiga :D. jag menar, med tanke på att folk blev analt upprörda över att gate gourmet, som levererar till bla sas, gjorde all sin mat halal för att att förenkla för sig. SAS TVINGAR ALLA ATT ÄTA MUSLIMMAT hette det då, nötterna fattade inte ens att gate gourmet är ett jättestort företag som levererar till massa flygbolag.

@Sporthorse haha skulle nån föreslå en statlig imam-utbildning skulle folk bli tokiga :D. jag menar, med tanke på att folk blev analt upprörda över att gate gourmet, som levererar till bla sas, gjorde all sin mat halal för att att förenkla för sig. SAS TVINGAR ALLA ATT ÄTA MUSLIMMAT hette det då, nötterna fattade inte ens att gate gourmet är ett jättestort företag som levererar till massa flygbolag.
Ja tyvärr hade det blivit kalabalik :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Men man kan ju starta ett pilotprojekt och se hur det fungerar, det är bättre än att Saudiarabien, Turkiet och andra länder skickar hit och väljer ut imamer.

Vet du ens vad Halalslakt innefattar?

Men då hoppas jag att Gate Gourmet enbart köper kött som halal-slaktats enligt metoden där djuren bedövas först? Om det INTE är så, är det verkligen nåt man ska uppröras över, tycker jag.

Men då hoppas jag att Gate Gourmet enbart köper kött som halal-slaktats enligt metoden där djuren bedövas först? Om det INTE är så, är det verkligen nåt man ska uppröras över, tycker jag.
Det får du jättegärna googla själv om du vill.

Min poäng var att folk trodde på fullaste allvar att Sverige blivit så islamiserat att SAS nu skulle gå över till halal-kött. När det i själva verket handlar om ett företag som verkar världen över, till en stor del muslimska kunder, som då råkar sälja mat till SAS.

För övrigt tycker jag att man ska äta vegetariskt på sina flighter om man vill vara säker på att inget djur blivit illa behandlat under slakten. För oroar man sig över hur ev halalslakt gått till bör man nog också fundera över kycklingen man äter också till exempel.

Jag flyger jättemycket och har ingen aning om huruvida nån av den mat jag äter på mina flighter är schysst faktiskt.

Det finns mycket få, om ens något, andra sammanhang eller arenor i dagens Sverige där man hittar personer som är så engagerade i en sak att de med glädje kan tänka sig att ge sitt kroppsliga liv för den.
MC-gäng. Fotbollsföreningars firmor. Kriminella förortsgäng.
Det är inte bara religion som kan skapa sektliknande förhållanden - som är vad som behövs för att nå detta fenomen.

MC-gäng. Fotbollsföreningars firmor. Kriminella förortsgäng.
Det är inte bara religion som kan skapa sektliknande förhållanden - som är vad som behövs för att nå detta fenomen.
Håller med. (Fotbollsgängen känner jag verkligen är oroande!) Däremot måste man väl säga att samtliga företeelser ibland får kritik i pressen och av kolumnister.

Vad spelar det för roll om man som invandrare talar svenska eller inte? Min man har bott här utan att kunna svenska. Vad spelar det dig för roll?
I just det här fallet spelar det roll eftersom det bevisar att Saudi gör samma sak i Sverige som i Österrike.

Jag bor själv i Tyskland utan att prata tyska så själva språkdelen spelar mig ingen roll, men i ett större sammanhang som med militanta extremister som lever i en parallell verklighet och heller inte vill bli del av det svenska samhället så spelar det roll. Men visst den lag man har i Österrike kanske är lite väl hård på just språkdelen. Alla har inte lika lätt att lära och i Sverige talar man även engelska.

Själv kräks jag över att ytterligare en tråd får ägna sig åt att vältra sig i islamofobi o xenofobi.
Nu kan du inte vara allvarlig!?

Att man kritiserar islamister har verkligen ingenting att göra med islamofobi. Du måste väl ändå kunna skilja på islam och islamism.

Har du ens lyssnat på intervjun och läst länkarna som finns med i trådstarten?

Eller får man enligt dig inte ta upp problemet med islamism?

@Sporthorse Min oro över militanta imamer har verkligen ingenting att göra med huruvida de talar svenska eller ej. Jag är övertygad om att man kan lära sig ett språk men ändå fortsätta vara en gräslig människa som uppmuntrar till våld och annat skit.

Jag är inte rasist men. ..
Några av mina bästa vänner är...
Jag är uppvuxen i förorten med invandrare...

Vad de flesta liknande diskussioner fokuserar på är problemet inte lösningar. Att Saudiarabien bekostar byggandet av många moskér är sant.och att många imamer med utbildning i Saudiarabien är socialkonservativa och ibland extremistiska är lika sant. Men hur löser vi problemet. Förbjuder att Saudiarabien får finansiera byggnader i Sverige eller utbilda imamer. I rättvisans namn borde då kollekten som samlas in av alla svenska kyrkor och hela den internationella sektionen i svenska kyrkan läggas ner. All amerikanskt stöd till synagogor i Sverige ska också förbjudas. Skulle gärna se hur lagrådet i Sverige skulle ställa sig till förslag om en sådan lag.

I sammanhanget tycker jag det är värt att komma ihåg att det var svenska kyrkpengar som gick till att bygga de kyrkor och utbilda pastorer som sedan var bland de värsta förbrytare under folkmordet i Rwanda och som öppet predikade att alla tutsier skulle utrotas.

Jag vet inte hur vi bäst motverkar extremism i Sverige och världen. Men som alltid tror jag att det börjar med socioekonomisk utstöthet och obefintlig utbildning och kunskap. Många muslimska teologer har påpekat hur okunniga Daesh är vad gäller Koranen och islam. Stöd till undervisning och utbildning av imamer och unga muslimer i Sverige tror jag skulle vara ett viktigt första steg. Det skulle ge dem verktyg att motstå Daesh version av islam.

Jag är inte rasist men. ..
Några av mina bästa vänner är...
Jag är uppvuxen i förorten med invandrare...

Vad de flesta liknande diskussioner fokuserar på är problemet inte lösningar. Att Saudiarabien bekostar byggandet av många moskér är sant.och att många imamer med utbildning i Saudiarabien är socialkonservativa och ibland extremistiska är lika sant. Men hur löser vi problemet. Förbjuder att Saudiarabien får finansiera byggnader i Sverige eller utbilda imamer. I rättvisans namn borde då kollekten som samlas in av alla svenska kyrkor och hela den internationella sektionen i svenska kyrkan läggas ner. All amerikanskt stöd till synagogor i Sverige ska också förbjudas. Skulle gärna se hur lagrådet i Sverige skulle ställa sig till förslag om en sådan lag.

I sammanhanget tycker jag det är värt att komma ihåg att det var svenska kyrkpengar som gick till att bygga de kyrkor och utbilda pastorer som sedan var bland de värsta förbrytare under folkmordet i Rwanda och som öppet predikade att alla tutsier skulle utrotas.

Jag vet inte hur vi bäst motverkar extremism i Sverige och världen. Men som alltid tror jag att det börjar med socioekonomisk utstöthet och obefintlig utbildning och kunskap. Många muslimska teologer har påpekat hur okunniga Daesh är vad gäller Koranen och islam. Stöd till undervisning och utbildning av imamer och unga muslimer i Sverige tror jag skulle vara ett viktigt första steg. Det skulle ge dem verktyg att motstå Daesh version av islam.
Det är ju lösningar jag vill diskutera, men för att diskutera det så krävs det fakta som visar på problem, eftersom dwt är så jäkla känsligt att diskutera problem inom religiös extremism på internet.

Sen är det lite skillnad på att låta en shariadiktatur sponsra moskéer och utbilda imamer och att låta USA sponsra synagogor. Men visst, det blir svårt att dra en gräns, för Turkiet har även dom sina extremister och Saudi kan lika gärna skicka pengarna till Turkiet och liknande.

Ang utbildning av imamer var just precis den lösningen jag tog upp i trådstarten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka