Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Har du ett lika stort problem med våldsbejakande extremister av annat slag, tex nynazister? Det är de som begått mord i Sverige i sin ideologis namn.

Det är dock inte helt rätt att dra en parallell mellan en våldsbejakande ideologi och en religion. En religion är inte i sig nödvändigtvis våldsam (inte någon av världsreligionerna iaf). Dvs den inbegriper både de som är våldsamma och de som inte vill ha med våld att göra.

I en ideologi som bygger på våld kan man inte göra den distinktionen. Söker man sig till en sådan grupp vill man utöva våld.

Kontentan av det hela är att extremister är inte bra för samhället oavsett var de hör hemma ideologiskt eller religiöst. De ska alla granskas och lagföras om de begår brott.
För mig är islamister (obs islamister, inte muslimer) precis lika skrämmande som nynazister. De är samma skrot och korn.
Men på ett sätt känns islamist farligare för de verkar under en skenhelig yta och man vet inte var de kommer slå till med sina bomber nästa gång. Och så gömmer de sig under religionsfriheten och det är fegt eftersom det handlar om makt, inte religion.
Det är lättare att identifiera högerextreminister än islamister, inte minst för att de ofta verkar spöka ut sig med vissa attribut i frisyr och klädväg. Och så ägnar sig de hellre åt gatuvåld än bomber hittills så på flygplatser etc behöver man inte oroa sig för nazister.
Men på en imam syns det inte om han är from och snäll och i hemlighet uppmanar till jihad och lagbrott. Det är skrämmande tycker jag.
 
@tanten Jag tycker absolut att det görs för lite när det är problem som i första hand drabbar invandrare. Hedersrelaterat våld, hade man skitit i det så länge om det hade drabbat svenska tjejer? I think not.

I min kommun görs ytterst få insatser för att nå unga i de sämre delarna av förorten. Likaså i kommunen där jag arbetar. Min vardag, min verklighet, är att många med utländskt påbrå som bor i förorterna är väldigt lämnade åt sitt öde. Jag tycker att det är fruktansvärt sorgligt.
Ett problem med att hjälpa invanrartjejerna är nog faktiskt attityden att man inte får antyda att det finns problem hos invandrarna för då är genast någon där och anklagar för främlingsfientlighet och rasism. Därför verkar nästan ingen utom kvinnor från den berörda gruppen våga stå upp. Tyvärr får de inte det stöd de har rätt till, problemen bagatelliseras.
 
Ett problem med att hjälpa invanrartjejerna är nog faktiskt attityden att man inte får antyda att det finns problem hos invandrarna för då är genast någon där och anklagar för främlingsfientlighet och rasism. Därför verkar nästan ingen utom kvinnor från den berörda gruppen våga stå upp. Tyvärr får de inte det stöd de har rätt till, problemen bagatelliseras.
Jag har som sagt aldrig blivit anklagad för att vara rasist. Jag tror snarast problemet är att många som lyfter de här frågorna ÄR jävligt rasistiska och uttrycker sig väldigt obehagligt. Men absolut kan det vara ett dubbelt problem så att säga.

Varken hora eller kuvad är en organisation som jobbar mot hedersrelaterat våld och där är det både "svenskar" och "invandrare" som är engagerade. Som exempel då.
 
@niphredil Nej självklart. Det som i så fall skulle kunna vara aktuellt är att ha tvingande svenska utbildningar för religiösa ledare. Dock är det förstås stora problem med ett sådant förslag också. Vem är religiös ledare, vem ska utbilda dem och vad är "rätt" lära?
Det borde inte vara ett problem. Teologi är en sak men utbildningen borde innehålla punkter som samhällskunskap, genus, jämlikhet och jämställdhet så borde det kunna bli rätt bra eller?
 
Hedersrelaterat våld är mer kopplat till kultur och vissa regioner än till religion.
Fast där är jag oenig. Det är visat att:
"Forskning visar ett samband mellan religiositet och hedersrelaterat våld och förtryck; dock finns inget samband mellan våldsutövandet och någon specifik religion. Hedersförtryck förekommer med andra ord inom många kulturer och religioner."
 
Jag har som sagt aldrig blivit anklagad för att vara rasist. Jag tror snarast problemet är att många som lyfter de här frågorna ÄR jävligt rasistiska och uttrycker sig väldigt obehagligt. Men absolut kan det vara ett dubbelt problem så att säga.

Varken hora eller kuvad är en organisation som jobbar mot hedersrelaterat våld och där är det både "svenskar" och "invandrare" som är engagerade. Som exempel då.
Nej det har inte jag heller blivit men om du kollar debattartiklar i media så händer det ofta att debattörer trycks ner med det som motargument. Det har säkert följden att det är därför det är så tyst om hedersvåld för att folk är rädda att kallas rasist och därför står de inte upp mot hedersvåld förrän det spårat ur som i fallet Fadime. Varför fick hon inte den hjälp och det beskydd hon bad om? Och varför får inte kvinnor i förorten det stöd de har rätt till enligt lagen?
http://www.aftonbladet.se/debatt/article21759169.ab
 
Men på ett sätt känns islamist farligare för de verkar under en skenhelig yta och man vet inte var de kommer slå till med sina bomber nästa gång. Och så gömmer de sig under religionsfriheten och det är fegt eftersom det handlar om makt, inte religion.
Det är lättare att identifiera högerextreminister än islamister, inte minst för att de ofta verkar spöka ut sig med vissa attribut i frisyr och klädväg. Och så ägnar sig de hellre åt gatuvåld än bomber hittills så på flygplatser etc behöver man inte oroa sig för nazister.
Men på en imam syns det inte om han är from och snäll och i hemlighet uppmanar till jihad och lagbrott. Det är skrämmande tycker jag.
I jämförelsen mellan nynazister och islamister, i den mån den är relevant annat än genom att båda vill stöpa om samhället enligt egen agenda, finns en skillnad ifråga om religion. Nazismen är inte kopplad till någon specifik religion, även om protestantisk kristendom hade/har en stark ställning. Det handlar istället om andra bevekelsegrunder än religiösa trosföreställningar. Jag tror(!) också att man kan säga att nazistiska extremister har en litet mer konservativ inställning till att offra sitt eget liv i kampen för sin sak. Litet större kroppslig självbevarelsedrift så att säga; de har ju inget ideologiskt förankrat paradis eller himmelrike som väntar dem efter döden. Den farligaste egenskapen hos en hängiven religiös extremist är just att h*n ofta kan tänka sig att ge upp sitt liv i kampen - vilket i sin tur gör det väldigt svårt för andra att skydda sig.

Sedan är jag inte säker på att jag håller med om att islamism handlar om makt snarare än religion. Min uppfattning är att den rörelsen absolut handlar om religion, och religionens i det närmaste (eller fullständigt) oinskränkta överordning i samhället. Det innebär förvisso också mänsklig makt, men den är sekundär till målet.

Att skilja en våldsbejakande högerextremist från en helyllesvensson enbart på exteriören tror jag är ungefär lika svårt som att skilja en jihadist från en sekulär muslim.
 
Det tråkiga med riktigt fundamentala islamister är att dom som inte tillhör rätt gren blir väldigt utsatta. Shiiter är tex inte välkomna i moskéer där extrema sunnigrenar styr enligt rapporter och folk som går efter olika moderna tolkningar av islam anses som otrogna och inte oäkta muslimer.
Folk som är osäkra blir snabbt radikaliserade om ledaren för moskén hela tiden pressar sina idéer på den som inte har rätt kunskap eller vet vad islam handlar om.

Det är svårt att förbjuda folk som utbildar sig i diktaturer, men man borde kanske se över varifrån pengarna kommer och varför samt ha en kompletterande utbildning i Sverige och även utbilda egna imamer enligt samma princip som man utbildar präster.
 
Hedersförtryck förekommer med andra ord inom många kulturer och religioner."
Men det var ju precis vad jag menade - denna typen av våld är inte specifikt för islam.

De studier jag har läst visar att det främst är kopplat till kultur - i samma region utövas den här typen av förtryck oavsett religion inom familjen.

Jag ber om ursäkt att jag var otydlig.
 
Ja, det här är så jävla fruktansvärt tycker jag och det gör mig så otroligt jävla arg. Och jag minns en tråd nyligen när jag nämnde det här och liksom ingen verkade reagera på hur jävla gräsligt det är. Det är kvinnor som blir utsatta för våld av sina partners och "ingen" käft reagerar?!

För i helvete liksom.

Om moskéerna* får någon form av ekonomiskt stöd från staten eller skattelättnader borde det dras in på en gång tycker jag. Utan tvekan. Samma gäller oavsett vad för religiöst samfund det handlar om, om det så är Jehovas eller nån som tillhör svenska kyrkan.

*som avslöjades i reportaget alltså, inte generellt
Absolut, jag har för mig att de faktiskt hotade med att dra in bidragen till Moskén i Uppsala och att kvinnor numera kan gå dit för sina religiösa diskussionsgrupper utan att männen är otrevliga och hotfulla gentemot dem. (De var tvungna att gå genom den manliga delen eftersom kvinnorna hade väldigt få och små utrymmen och inga för diskussionsgrupper. Men männen klarade inte av det utan var hotfulla och handgripliga.). De ska ha byggt ut också så kvinnorna får lika mycket utrymme som männen. Det känns självklart för någonting som får bidrag av stat och kommun. http://www.svt.se/opinion/article2496126.svt

Om man ser till staden Medinas ursprungliga praxis, på profeten Muhammads och hans följeslagares tid, så ägde kvinnorna fri tillgång till moskén, vari inte fanns några fysiska avgränsningar.

Eventuella försök till att exkludera dem avfärdades med profetens direkta imperativ: ”Hindra inte Guds tjänarinnor från Guds böneplatser.”

Man kan ju tycka att muslimska kvinnor i Sverige kan få ha samma rättigheter som muslimska kvinnor under Muhammeds tid i alla fall.

Det känns som att man såklart får säga vad man vill, utom hets mot folkgrupp, så jag tycker ingen borde kunna hindra någon att bjuda in en person att tala. Men jag tycker nog inte att kommuner och stat och politiska partier bör betala för att bjuda in extremister att tala. Det gäller alla religiösa grupperingar och vi vet ju alla hur hårt hållna kristna är i Sverige. Livets ord var folk inte nådiga mot när de var som värst och Plymouth bröderna får inte mycket positiv press heller.
 
Men det var ju precis vad jag menade - denna typen av våld är inte specifikt för islam.

De studier jag har läst visar att det främst är kopplat till kultur - i samma region utövas den här typen av förtryck oavsett religion inom familjen.

Jag ber om ursäkt att jag var otydlig.
Det är snarare traditioner som rättfärdigas med religion.
 
Märkliga imamer finns. Jag är inte mindre upprörd än du.

Ett stort problem är att titeln imam inte är att jämställa med präst.
En präst här i landet har gått en lång (akademisk) utbildning och blir sedan prästvigd .
Imam kan vem som helst bli. Oavsett utbildning.
Imamutbildningar har diskuterats och jag skulle välkomna det. Islam är en förhållandevis ny religion i landet. Det tar kanske ett tag att hamna rätt. Tills dess måste vi fortsätta att informera och agera mot dem som är fel ute.

Jag känner två imamer på den här orten. Bägge är synnerligen vettiga och fina män. Men ingen av dem har någon längre akademisk teologisk/religiös utbildning.
Tycker det känns svårt med statlig imamutbildning. Men man får väl anta att det faktiskt är kunniga imamer och akademiker som i så fall startar den och att den helt tillhör universitetet och att staten absolut inte får påverka den (utom såklart mot att lära ut diskriminering eller diskriminera precis som i alla andra utbildningar). Och om motsvarande finns i andra länder som man kan använda som modell. Annars är jag inte så förtjust i intrycket det kan ge av statlig påverkan på religion.
 
Tycker det känns svårt med statlig imamutbildning. Men man får väl anta att det faktiskt är kunniga imamer och akademiker som i så fall startar den och att den helt tillhör universitetet och att staten absolut inte får påverka den (utom såklart mot att lära ut diskriminering eller diskriminera precis som i alla andra utbildningar). Och om motsvarande finns i andra länder som man kan använda som modell. Annars är jag inte så förtjust i intrycket det kan ge av statlig påverkan på religion.
STATLIG imamutbildning känns väldigt märkligt. Eftersom utbildningen till präst inte har det minsta med staten att göra.

Det jag skulle välkomna är någon form av likriktning som de flesta andra trossamfund har i det här landet. Om jag har fattat det rätt så utses varje imam lokalt?Det finns ingen mer övergripande syn på "imam-skapet"?
 
Varför fick hon inte den hjälp och det beskydd hon bad om? Och varför får inte kvinnor i förorten det stöd de har rätt till enligt lagen?
Men snälla du, du behöver inte ställa den frågan till mig. Jag är själv den som lyft den flera gånger här i tråden redan. Jag tror att det finns ett ointresse att gå in med insatser för just de mer utsatta i förorten. Jag tror att hade det varit svenska tjejer och kvinnor som råkat illa ut hade det sett annorlunda ut. Det har jag redan skrivit.

Jag tror problemet snarast är att man är rädd att bli kallad rasist än att man faktiskt blir det. Och jag tror att en otroligt stor del i problemet är att rasister och främlingsfientliga är dem som lyfter frågan -vilket liksom skapar nån form av rädsla att vara en av "dem". Obs jag försvarar inte på något vis att man fegar ur och jag har själv varit aktiv i en organisation som jobbade väldigt hårt mot just hedersrelaterat våld.
 
STATLIG imamutbildning känns väldigt märkligt. Eftersom utbildningen till präst inte har det minsta med staten att göra.

Det jag skulle välkomna är någon form av likriktning som de flesta andra trossamfund har i det här landet. Om jag har fattat det rätt så utses varje imam lokalt?Det finns ingen mer övergripande syn på "imam-skapet"?
Mjoo, det känns som en sak jag skulle vara för om sammanslutningen-förbund av Moskéer i Sverige kom med förslaget, hörni! kan inte vi få starta en imamutbildning i Uppsala/kan inte ni starta en imamutbildning i Lund. Varpå man tänker, ja vilken bra idé!
 
STATLIG imamutbildning känns väldigt märkligt. Eftersom utbildningen till präst inte har det minsta med staten att göra.

Det jag skulle välkomna är någon form av likriktning som de flesta andra trossamfund har i det här landet. Om jag har fattat det rätt så utses varje imam lokalt?Det finns ingen mer övergripande syn på "imam-skapet"?
Ja, det kan nog bli svårt att motivera en statlig imamutbildning i Sverige.
Imamer väljs lokalt- Jag hittade den här nyheten och här står det en hel del intressant:
http://www.thelocal.at/20160219/first-foreign-funded-imam-thrown-out-of-austria


"Österrike anklagades förra året för att ha blivit ett center för terrorism, man har tydligen haft problem med att tackla den framväxande religiösa extremismen som har slagit rot i landet.

Österrikes parlament har därför nyligen antagit en lag som ska bekämpa islamiseringen i landet. Lagen förbjuder utländsk finansiering av muslimska organisationer i landet och kräver att imamer ska kunna tala tyska. Andra europeiska länder som också står inför växande problem med radikal islamism följer nu utvecklingen i Österrike.

I Österrike finansieras hundratals moskéer och muslimska organisationer av utländska regeringar, inklusive Saudiarabien som i sin tur kräver att de har rätt att utse imamer. Ofta importeras dessa direkt från länder i Mellanöstern, med liten förståelse för den europeiska kulturen och ingen kunskap om det tyska språket."

Skrämmande lik problematiken i Sverige. Dock så har Sverige inte gjort någonting åt saken. Vad väntar man på?O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp