Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Många muslimska teologer har påpekat hur okunniga Daesh är vad gäller Koranen och islam.
Det har också påpekats i tidigare trådar på Buke.
Daesh är inte en muslimsk sammanslutning. Det är ett jävla rövarband, som låtsas vara religiösa och leva efter koranen.

Förtydligar: De lever efter koranen då det passar deras syften. De lever inte efter koranen då det passar deras syften.

Vet du ens vad Halalslakt innefattar?
Jag har diskuterat halalslakt en del med både vanliga muslimer och imamer.

Det som skiljer halal från vanligt svenskslaktat är i stort sett imamens välsignelse av djuret.

Muslimer vill att djuret inte ska vara dött när det tappas på blod. Svenskslaktat är fortfarande vid liv men bedövat, när man sticker och tömmer på blod. Så i den bemärkelsen är det helt enligt halal.

Men snälla du, du behöver inte ställa den frågan till mig. Jag är själv den som lyft den flera gånger här i tråden redan. Jag tror att det finns ett ointresse att gå in med insatser för just de mer utsatta i förorten. Jag tror att hade det varit svenska tjejer och kvinnor som råkat illa ut hade det sett annorlunda ut. Det har jag redan skrivit.

Jag tror problemet snarast är att man är rädd att bli kallad rasist än att man faktiskt blir det. Och jag tror att en otroligt stor del i problemet är att rasister och främlingsfientliga är dem som lyfter frågan -vilket liksom skapar nån form av rädsla att vara en av "dem". Obs jag försvarar inte på något vis att man fegar ur och jag har själv varit aktiv i en organisation som jobbade väldigt hårt mot just hedersrelaterat våld.
Jag håller helt med och frågorna var retoriska, inte till dig egentligen. :) För mig var det självklart att de läses som frågor till läsaren så jag tänkte inte på att förtydliga det.

Eller så vet dom inte hur en slakt går till på ett svenskt slakteri. Döden är aldrig vacker.
Därför är det viktigt att djuret iaf har left ett bra liv fram till slakt.
Sen är ju egentligen hela köttindustrin sjuk på sitt sätt.
"Döden är aldrig vacker" - jag funderar över varför den skulle vara just vacker?

Mina krav är att den ska vara lugn och värdig och inte innebära onödig stress för djuret. Men vacker? Nä, den dimensionen har jag aldrig känt något behov av.

Jag har varit med på hemmaslakt otaliga gånger och jag har sett djur slaktas på det närbelägna lokala slakteriet. Även egna hästar har slaktats där. Värdighet är det ord jag vill använda. Men vackert? Eh?

Vad är sjukt i "köttindustrin" och vad menar du med det?

"Döden är aldrig vacker" - jag funderar över varför den skulle vara just vacker?

Mina krav är att den ska vara lugn och värdig och inte innebära onödig stress för djuret. Men vacker? Nä, den dimensionen har jag aldrig känt något behov av.

Jag har varit med på hemmaslakt otaliga gånger och jag har sett djur slaktas på det närbelägna lokala slakteriet. Även egna hästar har slaktats där. Värdighet är det ord jag vill använda. Men vackert? Eh?

Vad är sjukt i "köttindustrin" och vad menar du med det?
För att många tycks ha lite eller ingen kunskap om hur en slakt går till.
Dom blir helt förfärade över att se ett djur slaktas, även då hemmaslakt, men äta kött det kan dom.

Nej, köttINDUSTRIN är enligt mig sjuk. I Sverige ser det inte lika kasst ut, men själva idén med att avla fram grisar enbart för att äta upp dom är sjukt. Man avlar fram kycklingar som växer för fort för sina egna leder och skelett, i en stressande miljö.
Det är som en massproduktion av levande djur som sätts i livet enbart för att dödas och tjänas pengar på.

Jag äter själv kött ibland, men väljer KRAV och EKO.

Senast ändrad:
MC-gäng. Fotbollsföreningars firmor. Kriminella förortsgäng.
Det är inte bara religion som kan skapa sektliknande förhållanden - som är vad som behövs för att nå detta fenomen.
De företeelser du räknar upp innehåller absolut starkt engagemang och närmast gränslös hängivenhet men jag tror att du gör samma fel som så många andra när du jämställer dem med det totala åsidosättande av den egna personen som är fallet just ifråga om religiös fanatism. En fotbollshuligan eller outlawbiker existerar i ett sammanhang där det kan bli aktuellt att dö i samband med "verksamheten", absolut, men det är snarast att betrakta som ett olycksfall i arbetet. Att dö för sin sak är inget som är eftersträvansvärt, utan något som vill undvikas in i det längsta. Det är i första hand andras livsvärde som åsidosätts; den egna gruppen är stark och livskraftig.
Engagemanget är stort, och rekryteringsmekanismerna i vissa fall liknande, men det skiljer fortfarande en magnitud till det kamikazeliknande engagemang jag pratar om.

Aningen OT
Diskussionen blir svår när det börjar hagla invektiv....

För egen del kan jag konstatera att jag inte delar TS verklighetsbild. Jag är inte blåögd tror ja, men den bild som målas upp i trådstarten har jag inte sett.

TS verkar dessutom bo i Tyskland vilket gör det ännu konstigare eftersom det torde innebära mindre kunskap om hur det är i det här landet idag?

Aningen OT
Diskussionen blir svår när det börjar hagla invektiv....

För egen del kan jag konstatera att jag inte delar TS verklighetsbild. Jag är inte blåögd tror ja, men den bild som målas upp i trådstarten har jag inte sett.

TS verkar dessutom bo i Tyskland vilket gör det ännu konstigare eftersom det torde innebära mindre kunskap om hur det är i det här landet idag?
Din upplevelse? menar du att journalisterna ljuger?

Jag må bo i Tyskland men jag läser svenska nyheter och åker hem med jämna mellanrum. Dessutom finns problemet med islamism inte bara i Sverige.

Och bara för att du och jag inte drabbas av problemet så betyder det inte att det inte finns. Jag litar på Gefle dagblad och det jag hörde i P1 dokumentär betydligt mer än vad jag gör på enstaka personer på ett forum.

@vallhund Jag har ingen uppfattning om vilka i tråden som är rasistiska men jag är fullt övertygad om att inlägg som

"Det är svårt att diskutera lösningar med rasister"

skrivet till ingen särskild knappast kommer göra någonting bättre.

@Sporthorse Vad har AFA med saken att göra? :confused:

@tanten Vad menar du inte stämmer i trådstarten? Det är ett faktum att Saudiarabien gärna sponsrar moskébyggen utomlands och att det i dessa moskéer sprids en hel del som är farligt. Exempelvis Uppdrag Gransknings undersökning är ju otroligt oroväckande och jag kan inte begripa varför man skulle vilja få det till att problemet är mindre än det är? Jag har också läst om hur de unga killar som blir rekryterade till exempel IS blir det i moskéer med mer radikala inslag. Det här har jag också hört från muslimer själva - att de mer ogärna går till sina lokala, förorts-, moskéer pga just detta.

Ett problem med att hjälpa invanrartjejerna är nog faktiskt attityden att man inte får antyda att det finns problem hos invandrarna för då är genast någon där och anklagar för främlingsfientlighet och rasism. Därför verkar nästan ingen utom kvinnor från den berörda gruppen våga stå upp. Tyvärr får de inte det stöd de har rätt till, problemen bagatelliseras.

Jag håller inte med dig faktiskt. Jag känner många som pratar om och arbetar med kvinnoförtyck bland invandrade, och varken de eller jag brukar bli kallade rasister. I den allmänna debatten är det kanske rätt vanligt att inte bara bemötas med lovord för att man lyfter problem, men det beror oftast på hur man uttrycker sig är min erfarenhet. Ofta skiner det igenom något annat än det som sägs i ord. Det är t ex ganska vanligt att beskriva patriarkatet inom islam som ett problem för att "det sprider sig och snart får inte våra kvinnor klä sig och gå ut som de vill", snarare än att diskutera verkligheten för de som faktiskt är de utsatta. Det får det att vända sig lite i min mage i alla fall, och förstår man inte då varför ens intentioner blir ifrågasatta så kanske man ska fundera en stund istället för att gnälla att man inte får säga något i det här landet utan att bli kallad rasist.

Jag håller inte med dig faktiskt. Jag känner många som pratar om och arbetar med kvinnoförtyck bland invandrade, och varken de eller jag brukar bli kallade rasister. I den allmänna debatten är det kanske rätt vanligt att inte bara bemötas med lovord för att man lyfter problem, men det beror oftast på hur man uttrycker sig är min erfarenhet. Ofta skiner det igenom något annat än det som sägs i ord. Det är t ex ganska vanligt att beskriva patriarkatet inom islam som ett problem för att "det sprider sig och snart får inte våra kvinnor klä sig och gå ut som de vill", snarare än att diskutera verkligheten för de som faktiskt är de utsatta. Det får det att vända sig lite i min mage i alla fall, och förstår man inte då varför ens intentioner blir ifrågasatta så kanske man ska fundera en stund istället för att gnälla att man inte får säga något i det här landet utan att bli kallad rasist.
Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Det är många som avdramatiserar invandarkvinnors vittnesmål med att det är ett manligt problem (det är det ju delvis, det är ju män som utsätter i första hand) och menar därmed att kulturella problem som hedersvåld inte existerar. Alltså att det enbart handlar om manligt/kvinnligt och inte om kultur.
Men det gör det och det är ett kulturellt problem som även kan drabba killar och kvinnor kan delta i dödandet. Jag tänker på mordet på Abbaz Rezai t.ex, där deltog tjejens mamma i mordet också.

Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Det är många som avdramatiserar invandarkvinnors vittnesmål med att det är ett manligt problem (det är det ju delvis, det är ju män som utsätter i första hand) och menar därmed att kulturella problem som hedersvåld inte existerar. Alltså att det enbart handlar om manligt/kvinnligt och inte om kultur.
Men det gör det och det är ett kulturellt problem som även kan drabba killar och kvinnor kan delta i dödandet. Jag tänker på mordet på Abbaz Rezai t.ex, där deltog tjejens mamma i mordet också.

Ingår inte normer/förväntningar på män och kvinnor i kultur menar du?

Det är t ex ganska vanligt att beskriva patriarkatet inom islam som ett problem för att "det sprider sig och snart får inte våra kvinnor klä sig och gå ut som de vill", snarare än att diskutera verkligheten för de som faktiskt är de utsatta..

När jag ser just den meningen har jag lust att skratta rakt ut för den belyser ju den patriarkala strukturen i Sverige klockrent. Våra kvinnor. Som ingen ska komma och bestämma över, det gör minsann vi!

Håller med här, sen beror det ju lite på vem man pratar med och hur man tar upp saken. Har som sagt en vän som kom till mig och sökte hjälp när hon blev dödshotad och strypt av sin egna bror.

Sen tror jag att ALLA kvinnor som är i en destruktiv relation SKÄMS för att ta upp problemet lika mycket. Speciellt när det handlar om ens egna familj.

Det är ju lösningar jag vill diskutera, men för att diskutera det så krävs det fakta som visar på problem, eftersom dwt är så jäkla känsligt att diskutera problem inom religiös extremism på internet.

Sen är det lite skillnad på att låta en shariadiktatur sponsra moskéer och utbilda imamer och att låta USA sponsra synagogor. Men visst, det blir svårt att dra en gräns, för Turkiet har även dom sina extremister och Saudi kan lika gärna skicka pengarna till Turkiet och liknande.

Ang utbildning av imamer var just precis den lösningen jag tog upp i trådstarten.

Men hur ska du utforma en lag som förbjuder en religion att stödja och bygga moskér och utbildar imamer? Det går emot Svea Rikes grundlag att inte diskrimminera mot någon grundat på etnicitet, religion, kön osv. Du måste alltså ändra grundlagen i syfte att explicit diskrimminera. Något jag ett ställer mig frågande till och två aldrig kommer att hända eftersom en i princip enad opposition kommer att mottsätta sig det.

Dessutom, hur enkelt är det för Saudiarabien att fortsätta stöd genom bulvaner? Ska tingsrätten ta upp tvistemål ang var pengarna kommer ifrån. Vad stoppar saudier att skänka pengar till säg, amerikanska muslimska förbund som sedan i sin tur stödjer utbildning/byggnationer. Det faller på sin egen orimlighet.

Jag tror fortfarande att utbildning och minskandet av vardagsislamafobi och socioekonomisk utsatthet är vägen vi måste gå.

Ett enkelt sätt är väl bl.a att göra alla jobbansökningar blinda som de ofta gör i USA. Dvs ansökningarna nämner inte kön, namn eller ålder. Satsa på att HR inte är dominerat av etniskt svenska kvinnor från en mycket liknande bakgrund. Morötter för företag som anställer utlandsfödda, liknande det den förra regeringen gjorde för att få fler ungdomar i arbete, tex sänkta arbetsgivaravgifter. Öka kompetensen för SFI lärare och undervisning och skapa särskilda program för högutbildade nysvenskar vars kompetens efterfrågas inom vissa branscher - vilket togs upp i en annan tråd här tidigare. Utbildning och jobb är, tror jag, nyckeln till att minska antalet människor som ansluter sig till extremism, vare sig det är Vit Makt eller Daesh.

Vad gäller fotbollshuliganer och liknande tror jag inte att det hjälper ett dyft med liknande åtgärder eftersom de faktiskt ofta kommer från den välmående medelklassen som får utlopp för sin manlighet genom att stå och vifta med halsdukar och skrika slagord och förolämpningar till andra välmående medelklassmän - senast jag var på hockey (AIK eftersom det är vad min bror advokaten är) så var det en revisor och en lastbilschaffis bredvid oss. :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka