Sporthorse
Trådstartare
Ja det var väldigt bra förslag du kom med. Jag håller med. Men sen tycker jag att alla religiösa samfund bör granskas och att man bör se över hur extremister driver sina organisationer och stoppa finansieringen. Det gäller inte EN religion utan all form av organiserad extremism. Vi har ju Jehovas och andra extrema rörelser också.Men hur ska du utforma en lag som förbjuder en religion att stödja och bygga moskér och utbildar imamer? Det går emot Svea Rikes grundlag att inte diskrimminera mot någon grundat på etnicitet, religion, kön osv. Du måste alltså ändra grundlagen i syfte att explicit diskrimminera. Något jag ett ställer mig frågande till och två aldrig kommer att hända eftersom en i princip enad opposition kommer att mottsätta sig det.
Dessutom, hur enkelt är det för Saudiarabien att fortsätta stöd genom bulvaner? Ska tingsrätten ta upp tvistemål ang var pengarna kommer ifrån. Vad stoppar saudier att skänka pengar till säg, amerikanska muslimska förbund som sedan i sin tur stödjer utbildning/byggnationer. Det faller på sin egen orimlighet.
Jag tror fortfarande att utbildning och minskandet av vardagsislamafobi och socioekonomisk utsatthet är vägen vi måste gå.
Ett enkelt sätt är väl bl.a att göra alla jobbansökningar blinda som de ofta gör i USA. Dvs ansökningarna nämner inte kön, namn eller ålder. Satsa på att HR inte är dominerat av etniskt svenska kvinnor från en mycket liknande bakgrund. Morötter för företag som anställer utlandsfödda, liknande det den förra regeringen gjorde för att få fler ungdomar i arbete, tex sänkta arbetsgivaravgifter. Öka kompetensen för SFI lärare och undervisning och skapa särskilda program för högutbildade nysvenskar vars kompetens efterfrågas inom vissa branscher - vilket togs upp i en annan tråd här tidigare. Utbildning och jobb är, tror jag, nyckeln till att minska antalet människor som ansluter sig till extremism, vare sig det är Vit Makt eller Daesh.