Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

Sv: Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

Sorry, tänkte inte på att kolla storlekarna, min har ju bara 27 (fast hon e ju 5 år) Lycka till i sökandet iaf!

Hej

Nu har sadeln kommit idag. Kostnad för sadeln med frakt ($220) var8341SEK med ett Tariff (:confused:tull avgift )avgift av 2,7%=225:- total 8566SEK.

Sen la de moms på det 25% =2141:-

Total att får sadel till dörren 10.707SEK.

Nu tänk att denna damen jag köpt sadel av tog $220 i frakt men det kostade bara $161 att skicka så hon fick $60 för att pack sadel i ett kartong och skicka det. Inte alla gör så men sadeln är fin och jag är njöd. Fast jag har inte provat det än. Imorgon!

Denna sadel kosta som jag har sett här i sverige mellan 14,500-18000:- så det är värd att importera

Åh tack för upplysningen :) . Det var ju en lite saftig packavgift men det viktigaste var ju att sadeln blev billigare än här. Hoppas den passar nu då!

ville bara visa denna jag surfade in i haha, har inte sett såna skirts förr:

barrel1.jpg

källa: http://www.cowboycountryclothing.com/directory.cfm?CategoryID=22

finns fler beg. sadlar där tyckte de var billiga men slängde bara ett öga som hastigast...

Hi hi KUL :D , gillar ju turkost oxå kanske skulle ha en sån...
Just nu har äntligen den värsta "jag måste ha en westernsadel nu" hysterin lagt sig. Kanske mest för att jag inte har några pengar och oxå för att jag inte har någon att rida western tillsammans med. Risken är väl att jag för blir gammal vanlig dressyr/hoppryttare... det är ju alla jag umgås med. Har nog hittat en köpare till den andra som inte passa iaf så jag ska spara dom pengarn så länge så får jag se sen. Har kommit på ett sätt att tjäna pengar nu, sälja teckningar på tradera. Inte för att det är någon ny inovativ idé precis, jag jobbar ju dessutom som konstnär så att sälja konst är ju det jag gör, men har inte tänkt på tradera innan. Fast nu är jag mammaledig och då är det lite jobbigare att hinna måla, men teckningar kan man ju göra hemma medans ungarna leker. Så om jag gör två om dan i tre veckor så kan jag köpa en riktigt fin sadel sen :D

Re: Sv: Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

Risken är väl att jag för blir gammal vanlig dressyr/hoppryttare... det är ju alla jag umgås med.
If one or more jumped from a bridge would you do the same? Varför kan du inte rider alla 3?

Jag själv är en westerngirl från start till slut men jag vill lära mig dressyr för skoj/undersöknings skuld. Och min kropp tyvärr skulle inte klara av hopp...men jag gärna hjälpa till när jag titta på det på TV!

Jo om jag börjar med western så kommer jag rida alla tre. Men ibland känns det bara så hopplöst när jag inte har någon westernryttare som jag kan träna med, jag känner en men vi umgås inte direkt längre... och min vän som jag red ihop med innan fisk sälja sin häst. Men det är klart jag ska rida western oxå. Måste bara få ihop lite mer pengar så jag kan köpa min rosa sadel :D . Om jag tröttnar på rosa säte så får jag väl be min sadelmakare att byta ut det. Annars har han sagt att han kan göra en ny till mig för 4500kr (han har inte vett att ta betalt) men han brukar lova mer än han kan hålla, han har alltid jobb upp över öronen. Men han sa att han skulle kolla efter en bom så vi får väl se...

Sv: Re: Sv: Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

Passade din nya sadel förresten och har du hittat någon billigare till flickan din?

Passade perfekt:cry: :cry: :crazy: ...men den var för lång på skirt´en. Hade tjejen mäta den men hon måste har mistförstot mig eller tvärtom. Synd.

Ja jag ska ger ett "bud" imorgon. $239 men det vara en annan typ. Fast med lilla sits.

hehe ja den var ju speciell, dessutom bara en skirt...
well, måla på du! Ingen dum idé, största problemet är väl att du ska hinna med det samtidigt som du e mammaledig :crazy: :D

visst 17 får man såna där nojjor ibland, konstigt det där :p skönt när det lägger sig iaf *puh* :rofl:

Så då måste du sälja din sadel då? Antar att det inte går att korta av den? Bkir kanske inte så snyggt... hoppas du har bättre tur med den andra.

Ja nu har jag fått lite noja på att teckna för att tjäna pengar, bättre när det är på det hållet att jag vill ha pengar istället för att göra av med dem. Fast det är ju för att kunna göra av med dem senare som jag vill ha dem...;)

Jag har köpt två W-sadlar från usa, behövde inte tulla för någon då säljaren "skrev ner" värdet till 100 dollar, generellt behöver man inte tulla om det kostar under 30 dollar men står det 100 dollar på paketet så blir ju i alla fall tullen billligare än om det står 700 dollar:angel:

Min kostade 200 dollar att frakta, de var XX vid bom på så de var ENORMA.

Jag har köpt två W-sadlar från usa, behövde inte tulla för någon då säljaren "skrev ner" värdet till 100 dollar, generellt behöver man inte tulla om det kostar under 30 dollar men står det 100 dollar på paketet så blir ju i alla fall tullen billligare än om det står 700 dollar:angel:

Min kostade 200 dollar att frakta, de var XX vid bom på så de var ENORMA.

Ohoj!
Det där lät intressant!!!
Vad var det för ett suveränt ställe?

Förresten...
Jag har pratat med en vännina på posten/tullen... om det här med att skriva ner värdet. Man behöver inte vara orolig för om det händer nåt med paketet...man får ut fullt på "försäkringen" ändå.
(Nä tyvärr så har hon inte USA-tullen ;) )

// M

*KL*

En vän till mig ska över till USA, Texas och vara där 3 veckor om en månad. Eventuellt ska hon ta hem en sadel till mig och nu undrar jag Hur hon ska ta hem den åt mig?

1. Skicka den?
2. Ta med den hem under resan tillbaka?

Vad kostar båda sakerna? Får man lov att tulla/momsa om hon tar med den hem under resan tillbaka? Eller vilket sätt är bäst och billigast?

jag satt å lyssnade på några som pratade om att de skickat hem en sadel från usa, de hade skrivit ner ett lägre värde, men de på tullen hade packat upp sadeln å sett vad det var för märke och höjt värdet = mer/extra tull.
dessutom om man köper/skickar utan försäkring så kan paketet bli stulet...

det e det lilla jag har hört om import än så länge ;)

Jag har fått en sadel hemskickat till mig men det var helt grönt men de var en fin begagnad sadel.
Om någon ska köpa sadeln åt dig kan man ta den som vanligt bagage men se till att lägga mkt kläder och mjukt runt den för dom är ju inte så rädda om väskorna när dom flyttar in det i planet. dom hivar på el slänger över dom åt varann så dom kan packa dom sen.
Men jag har hört folk ta hem sadlar så och det har gått bra. Men var noga och mät bara innan. fick sälja min för den passade inte.:cry:

De har ändra det med många flygbolag om hur mycket du kan ta med dig på flyggplan. Förut var det 2 väskor inte över 70lbs st. nu är det bara en man får ta (visa bolag). Men du kan betala för den nästa bagage, ser om det är billigare att du betala för den extra att kommer på flyggplan med din kompis än att skicka via post.

Tack för svaren!

Men är det säkert att skicka med kompisen så man slipper tull och momsning då? alltså platsen för extra bagage är det enda som kostar?

Bäst att lägga över en massa filtar och kläder över också?

Jag har mailat om tull till tullverket. Fick svaret :

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-3773.

När du köper varor från ett land utanför EU måste du betala tull och
mervärdesskatt när varorna kommer hit.

Tullsatsen varierar för olika varor från 0 upp till 20%. Tullen beräknas på
tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring
Mervärdesskatten är 25% på de flesta varor och beräknas på summan av tullvärdet
och framräknat tullbelopp.

Vid import av kläder får du räkna med att betala 12% i tull och 25% i
mervärdesskatt.

Träns: 2,7 % tull och 25 % mervärdeskatt.

Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Lena Rohlin
Tullinformatör
www.tullverket.se
TullSvar, tfn 0771-520520

Så det blir ju lite pengar ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka