Den här nya Tolkien serien...

fejko

Trådstartare
...som de gör reklam för, har de överhuvudtaget något med Tolkiens böcker att göra? Eller är det en vi-vill-tjäna-pengar-på-Tolkiens-namn-historia? Om den bygger på böckerna vilka är dessa isf?
 
Det är en helt och hållet 'vi vill tjäna pengar på Tolkien's namn'-historia. Den tar några namn från Appendix/Silmarillion men gör en historia som inte fungerar med canon på något sätt, samt gör om karaktärerna i sig till oigenkännlighet.
 
Det är en helt och hållet 'vi vill tjäna pengar på Tolkien's namn'-historia. Den tar några namn från Appendix/Silmarillion men gör en historia som inte fungerar med canon på något sätt, samt gör om karaktärerna i sig till oigenkännlighet.

Det är det jag misstänkte hela tiden. Jag ska inte se den. Jag har istället börjat lyssna på The Fellowship of the Ring för första gången. Har läst den hur många gånger som helst. Men det här blir första lyssningen. Det är Andy Serkis som läser och han är fantastisk!!
 
Jag har mest hört negativt om serien, redan när den var på gång att skapas och framförallt nu när den är klar att den inte lever upp till förväntningarna.
 
Det baseras på Tolkiens tidigare böcker, men mycket är friskrivet.

Såg ett avsnitt, med mycket låg förväntan. Slukade avsnitt två och väntar nu ivrigt på det tredje.

Självklart tycker många inbitna Tolkienfans att det suger. Hantverksmässigt så är det bra, till skillnad mot så mycket annat som produceras.
 
Jag tyckte mest att personen med huvudrollen var sjukt irriterande att vi stängde av efter halva avsnittet. Kanske kommer ge det ett försök igen för själva serien var vacker!
 
Jag är ÄLSKAR Tolkiens verk, men tycker seriens verkar lovande på sina 2 avsnitt. Det är ändå en tidsålder som det inte är skrivet så mycket om så.
Tolkien skapade en stor och rik värld med mycket historier men folk verkar glömma bort att den enda delen där det är en lång story är LOTR, resten är ju appendixes och korta berättelser typ. Rätt mycket i Silmarillion är ju en smula torrt dessutom. Jag tycker folk ska ge det en chans innan de dissar helt.
Man har fö bara fått tag på rättigheterna till appendixes, så det är svårt att göra något annat än egna storys.

Är det lika bra som LOTR filmerna eller som böckerna? Nej, men det kommer inget att vara ändå. Chilla.
Min enda personliga pet peeve är korthåriga alver, it aint my thing.
 
Jag har inte hunnit se något alls ännu men kommer göra det i dagarna. Jag är inget inbitet Tolkien-fan på samma sätt som många andra även om jag gillar böckerna och filmerna. Något som stör mig mer än en story som är "off" från böcker är dålig produktion, dåliga specialeffekter, dåligt skådespeleri och dålig klippning. Speciellt dåligt skådespeleri sänker en annars bra film/serie fullständigt för mig.

Min plan är att se serien som en liberal tolkning av "hur det kunde varit" snarare än en ordagrann filmatisering.
 
Jag är ÄLSKAR Tolkiens verk, men tycker seriens verkar lovande på sina 2 avsnitt. Det är ändå en tidsålder som det inte är skrivet så mycket om så.
Tolkien skapade en stor och rik värld med mycket historier men folk verkar glömma bort att den enda delen där det är en lång story är LOTR, resten är ju appendixes och korta berättelser typ. Rätt mycket i Silmarillion är ju en smula torrt dessutom. Jag tycker folk ska ge det en chans innan de dissar helt.
Man har fö bara fått tag på rättigheterna till appendixes, så det är svårt att göra något annat än egna storys.

Är det lika bra som LOTR filmerna eller som böckerna? Nej, men det kommer inget att vara ändå. Chilla.
Min enda personliga pet peeve är korthåriga alver, it aint my thing.
Det är en fanfic med extremt hög budget. Det betyder ju inte att alla ska tycka att den är dålig. Däremot så profilerar den sig (i sin marknadsföring) som någon slags prequel och som trogen källmaterialet, vilket den inte är. De kunde gjort något helt nytt istället för att göra något direkt felaktigt, helt enkelt.

Sen kan vi för det inte hymla med att den är tillverkad för pengarna, på initiativ av de somt köpt rättigheterna snarare än på initiativ av någon som älskar Tolkien. Det är en följd av hur tv- och filmproduktion ser ut idag, vilket gör att kända namn används för att människor ska betala de dyra produktionerna, istället för att de som arbetar kreativt i branschen får mer fria händer. Vilket såklart påverkar manusförfattarna som vill skriva sina egna karaktärer, men inte får, och därmed tar ut svängarna rejält med karaktärer någon annan skapat, trots att det går emot canon. Nej, vi har inte mycket att gå på, men det vi har har de gått emot helt i många fall.

Jag har inget emot fanfic. Däremot ger det bitter smak att vi har en copyrightlag som ger fanficförfattare anställda av amazon rätten att tjäna multum och marknadföra sina fics som om de vore canon (och till råga på allt då skriva saker som går uttryckligen emot Tolkiens önskningar), medan så många talangfulla och trogna fanficförfattare inte får tjäna en krona. Och inget av det här har något med Tolkien att göra - bara copyrightlagar och produktionspengar.

Det blev kanske mer än utveckling av mina tankar än ett direkt svar till dig. Tyck du om serien, det får du göra :) Men faktum kvarstår att den inte är canon-kompatibel i mycket mer än håret (även om det är en styggelse!), och när så många inte har och eller kommer läsa det material som finns, så kommer denna serie att existera för dem som om den vore canon, och det tycker jag är synd, när den är så långt ifrån vad Tolkien faktiskt skapade.
 
Det är en fanfic med extremt hög budget. Det betyder ju inte att alla ska tycka att den är dålig. Däremot så profilerar den sig (i sin marknadsföring) som någon slags prequel och som trogen källmaterialet, vilket den inte är. De kunde gjort något helt nytt istället för att göra något direkt felaktigt, helt enkelt.

Sen kan vi för det inte hymla med att den är tillverkad för pengarna, på initiativ av de somt köpt rättigheterna snarare än på initiativ av någon som älskar Tolkien. Det är en följd av hur tv- och filmproduktion ser ut idag, vilket gör att kända namn används för att människor ska betala de dyra produktionerna, istället för att de som arbetar kreativt i branschen får mer fria händer. Vilket såklart påverkar manusförfattarna som vill skriva sina egna karaktärer, men inte får, och därmed tar ut svängarna rejält med karaktärer någon annan skapat, trots att det går emot canon. Nej, vi har inte mycket att gå på, men det vi har har de gått emot helt i många fall.

Jag har inget emot fanfic. Däremot ger det bitter smak att vi har en copyrightlag som ger fanficförfattare anställda av amazon rätten att tjäna multum och marknadföra sina fics som om de vore canon (och till råga på allt då skriva saker som går uttryckligen emot Tolkiens önskningar), medan så många talangfulla och trogna fanficförfattare inte får tjäna en krona. Och inget av det här har något med Tolkien att göra - bara copyrightlagar och produktionspengar.

Det blev kanske mer än utveckling av mina tankar än ett direkt svar till dig. Tyck du om serien, det får du göra :) Men faktum kvarstår att den inte är canon-kompatibel i mycket mer än håret (även om det är en styggelse!), och när så många inte har och eller kommer läsa det material som finns, så kommer denna serie att existera för dem som om den vore canon, och det tycker jag är synd, när den är så långt ifrån vad Tolkien faktiskt skapade.
Ärligt talat tycker jag det här mest är att ta det hela på för mycket allvar.
Skulle vi följa Tolkien skulle vi inte fått trilogin heller.

De som kommer tro att detta är canon skulle ju aldrig tagit reda på det annars heller så. Nu är det ju faktiskt större chans att de börjar googla för att de undrar över något i serien vilket ju i slutändan leder dem till Tolkiens verk.
De som var nördiga från början kommer ju vara lika nördiga oavsett.

Jag hade förstått upprördhet om det var någon riktig skit eller att man försökt göra GoT av det liksom, men nu?
 
Ärligt talat tycker jag det här mest är att ta det hela på för mycket allvar.
Skulle vi följa Tolkien skulle vi inte fått trilogin heller.

De som kommer tro att detta är canon skulle ju aldrig tagit reda på det annars heller så. Nu är det ju faktiskt större chans att de börjar googla för att de undrar över något i serien vilket ju i slutändan leder dem till Tolkiens verk.
De som var nördiga från början kommer ju vara lika nördiga oavsett.

Jag hade förstått upprördhet om det var någon riktig skit eller att man försökt göra GoT av det liksom, men nu?
Kritik är inte samma som upprördhet. Och min kritik är främst riktad mot de ekonomiska system och copyrightlagar som möjliggör denna typ av kapitalistiskt urvattnande av kreativitet samt tar ifrån alla fans rätten att själva tjäna pengar på sin kreativitet.

Sen kan vi diskutera innehållet i Amazons serie utanför det. Jag tycker definitivt den är närmre GoT än Tolkien, så det är ju något. Men jag vet inte om du är intresserad av djupa lore-diskussioner :)
 
Ni skriver "canon" och jag antar egentligen att ni säger så för ni främst tagit del av engelskspråkiga diskussioner om Tolkien och kanon, och egentligen tycker jag att det är jäääättestörigt att påpeka sånt men jag frågar nu för jag blir funderarsam på om det betyder något speciellt i det här sammanhanget? :o
 
Ni skriver "canon" och jag antar egentligen att ni säger så för ni främst tagit del av engelskspråkiga diskussioner om Tolkien och kanon, och egentligen tycker jag att det är jäääättestörigt att påpeka sånt men jag frågar nu för jag blir funderarsam på om det betyder något speciellt i det här sammanhanget? :o

Canon i dessa sammanhäng hänvisar till original-storyn. :D
 
...som de gör reklam för, har de överhuvudtaget något med Tolkiens böcker att göra? Eller är det en vi-vill-tjäna-pengar-på-Tolkiens-namn-historia? Om den bygger på böckerna vilka är dessa isf?
Händelser under andra tidsåldern, långt före ringens krig (tog bort exakt när insåg att det kanske hamnade under spoilervarning och fick inte till hur man döljer text)

Dock håller sig nog inte helt till storyn (som jag inte läst) tror Silmarillion har grunden? ngn annan vet säkert.

Det finns inte som regelrätt rak story utan mer som myter, sägner osv.

Känner många rejäla Tolkienfans och har inte hört några totala dissningar, utan mer av, såhär kan man ju också göra.

(vad tycker jag då? inte alls illa, men jag har ju bara läst Sagan om ringen fem gånger eller så och har inte läst hela Silmarillion så jag räknas nog inte som ett Tolkienfan. Kul att sitta och gissa om karaktärerna och om vem som kanske dyker upp :) )
 
Senast ändrad:
Händelser under andra tidsåldern, långt före ringens krig, i tiden då maktens ringar smiddes.

Dock håller sig nog inte helt till storyn (som jag inte läst) tror Silmarillion har grunden? ngn annan vet säkert.

Det finns inte som regelrätt rak story utan mer som myter, sägner osv.
Det finns visst det en story (Silmarillion), som de frångår. De frångår även Appendix (som skall vara deras huvudkälla).
 
Ni skriver "canon" och jag antar egentligen att ni säger så för ni främst tagit del av engelskspråkiga diskussioner om Tolkien och kanon, och egentligen tycker jag att det är jäääättestörigt att påpeka sånt men jag frågar nu för jag blir funderarsam på om det betyder något speciellt i det här sammanhanget? :o
Nej alltså Tolkien skrev om en hel värld runt Sagan om ringen. Dvs det finns jättemycket text om vad som hände innan och vad som hände olika karaktärer efter och innan och sagor och sägner och språk (du kan lära dig prata, flera olika alvspråk) och släktlinjer. Hur hamnade alverna här eller där och när och vilka och varifrån och vart kommer de när de inte är just där längre. Vad var Gondor då eller då, vilka flyttade in varifrån kommer de, har de någonsin gjort "gudarna" Valar supersura osv, vad är Gandalf och finns fler liknande och när sågs de senast. Hur många barn får Sam och hur gammal och mäktig o cool är Galadriel. Tidigare alver och människor som varit ihop och vad som hände och varifrån kommer de där stenarna alla tar i och ser ögon i och vem var ond innan Sauron osv osv. Och i vissa fall många olika versioner därav.

Slängigt skrivet :p med flit! (för de som känner sig upprörda)
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp